Екатерина Захариева: Надявам се до края на октомври да бъдат възстановени плащанията по оперативните програми

Екатерина Захариева: Надявам се до края на октомври да бъдат възстановени плащанията по оперативните програми

07 август 2014 | 11:56

Какво ще свърши за два месеца служебният кабинет, какви правомощия има и дали това, което каза Росен Плевнелиев при неговото назначаване и представяне може да бъде изпълнено, защото голяма част от коментаторите казват, че е много сложно всичките препоръки и заръки, които е дал Плевнелиев, да бъдат изпълнени за два месеца. Екатерина Захариева – вицепремиер и министър на регионалното развитие и на инвестиционното проектиране. Две министерства поемате, които бяха разделени в кабинета на Пламен Орешарски. Добро утро.

Добро утро на зрителите на БТВ.

Как се чувствате отново в същата роля, почти година по-късно?

Чувствам се добре, защото отивам на познато място и в същото време изпълнена с отговорност и с доста желание да свърша максимално много от това, което и президентът, а и ние, като служебен кабинет, сме си поставили като задачи.

Като човек с опит от предишното служебно правителство, какво може изобщо да бъде свършено за два месеца, защото повечето хора, коитои се занимават с анализи и политика, казват, че два месеца са изключително кратък период и никой не смята, че нещо кой знае какво може да стане или да се промени.

Времевият мандат на първия служебен кабинет беше под 90 дни, наистина кратко време. Но това, което тогава, според мен, се показа е, че да, кратко е времето, но когато имаш ясни цели, ясни приоритети, можеш да свършиш доста. Аз само ще припомня какво успя да свърши първият служебен кабинет. Да приеме правилата за банките, а случаят с КТБ показа, колко е важно да има диверсификация на риска на държавните пари в държавните дружества. Също така, магистрала „Тракия”. Когато аз отидох, заради проблеми със строителя, финансовото състояние на строителя, нямаше почти една машина там. Поехме ангажимент да стане за активния летен сезон и тя стана. Да, беше няколко дена, след като ние приключихме нашия мандат, но в крайна сметка аз не бях там, за да отрежа лентата, а да свърша работата.

Новият министър тогава отряза лентата.

Това не е важно, да. Тя като жест ми върна и ножицата, която тогава ѝ завещах. Също така, разбира се, енергийната ефективност – само за три месеца успяхме да повишим гранта.

Това е преди година. Сега какъв е приоритетът ви? Кое е основното нещо, което смятате да свършите за два месеца?

Само да добавя, за да ви дам ъгъл конкретно на въпроса. Строителният бранш в момента е в много неизгодна ситуация, много проблеми заради спрени плащания по европроектите. Очевидно хората ще трябва да действат и да строят без пари, или поне без да знаят кога ще си получат парите. Доколко сериозна е кризата в този сектор?

Аз получавам информация от Камарата на строителите от около една седмица. Благодаря за което, че доста структурирано изпращат информация за дължимите суми към тях от общините по проекти. И наистина ситуацията е притеснителна. Това, което ще бъде наш основен приоритет, като служебен кабинет и по-специално в моя ресор, защото всъщност двете спрени програми са при мен – „Околна среда”, а „Регионално развитие” и като министър на регионалното развитие – е максимално бързо да опитаме да осигурим плащанията.

Колко пари?

По „Околна среда” е спряно плащането по цялата програма. Разбрах вчера, че по „Регионално развитие” са спрени плащанията по две оси от Брюксел, но българският сертифициращ орган преди два дена е спрял плащанията по цялата програма.

Така, основният въпрос е как ще плащаме за проектите, които вървят в момента и са в ход, тъй като те ще трябва да се обезпечават с държавни пари, поне докато се отпушат програмите и докато дойдат европейските плащания.

Основният приоритет, който сме си поставили, като служебен кабинет, е да търсим резерви в държавния бюджет, така че да можем да възстановим плащанията към строителите. Аз и вчера казах – строителите и общините сме точно в година, в която трябва най-интензивно да се усвояват средства, знаете, че тази година е критична, откъм риск от загуба на средства. В края на годината, даже да кажа в октомври, каквото сме сертифицирали – сертифицирали. Всъщност ние имаме риск да загубим безвъзвратно средства по ОП „Регионално развитие”, по ОП „Околна среда”.

Знае ли се колко?

За „Регионално развитие” това, което се чува, е че все още са под риск около 150 млн. В случай, че се забави и изпълнението на проектите, поради липса на средства, сами разбирате, че тази сума може да нарасне доста. Затова това, което е първи приоритет за нас, освен работата по възстановяване на плащанията от Брюксел, което е много важно, е и намиране на начин за плащане докато се възстановят плащанията, от държавния бюджет. Това благодаря, че целият кабинет има разбиране за това, че това е наистина много важно.

Ще действате или ще правите ревизия сега, г-жо Захариева?

Служебният кабинет няма амбицията да прави ревизия, но ще направи проверка, къде са възможни финансовите ресурси в държавата, тоест къде е възможно да бъде намерен ресурс в бюджета, като например, която не е лоша, програма за общините за 500 млн. Ако има проекти, които не са довършени или които няма как да се разплатят тази година, тези средства ще бъдат пренасочени към средствата за плащане, които така и така вече са дължими на строителите и на общините по оперативните програми. От друга страна, ние няма как да не кажем истината за състоянието на бюджета. Знаете желанието на президента – то не беше просто желание, то беше продиктувано от нужда.

Президентът някак си закачи табелка „ревизия” на вратата на Министерски съвет. И всички очакваме да чуем дали се е случвало нещо нерегламентирано. Каква е истината.

Аз си спомням какво каза президента много добре. Той каза „Ние няма да сме реваншисти, няма да търсим разплата, но ние няма как да не кажем истината.” И аз това казвам – няма как да не кажем какво е състоянието на държавния бюджет, защото по наша категорична оценка ревизия ще бъде необходима. Дали сега не стана, но това е една от нашите основни задачи – ние да подготвим проекта, финансовият министър с наша помощ, след като видим реалното състояние на бюджета, да се подготви Закон за изменение и допълнение на закона за бюджета за тази година. Няма как без ревизия.

Няма как и да не кажете какво се случва по „Южен поток”. Днес сутринта прочетохме – колегите могат да покажат – лъжа е, че „Южен поток” е замразен. Всъщност предишният човек, който стоеше на вашето място – Десислава Терзиева, е подписала договора в последния момент. И може да цитираме, става въпрос за решение, в което на местността Паша дере се разрешава строеж и терминал, който ще преминава през горска част. Да, няма значение, Паша дере ще се застроява по тази линия. Това така ли е? Спрян ли е „Южен поток”, ще разберем ли истината?

Аз разбрах от медиите за това строително разрешение. Факт е, че когато предавахме и приемахме, не ми беше казано за това и не знаех. Но от днес съм разпоредила да видя все пак за какво става въпрос и проверка. Да, наистина, това е разрешение за строеж, което не е за цялото трасе, то е за някаква част, доколкото разбрах, и за някаква станция. Така или иначе, министър-председателят Орешарски няколко пъти заяви публично, президентът също, на 22 юли, ако не се лъжа, го призова след като са спрели проекта, наистина го спрете. Но това, което искам да кажа за проекта „Южен поток” е, че ние никога не сме били против него. Той е необходим за България, защото диверсифицира все пак. Може източникът да не диверсифицира, но пътят... Важен е и като инвестиционен проект.

Никой не е против него, това е европейски проект. Въпросът е как се е случило всичко останало.

От друга страна обаче, това трябва наистина да стане по европейските правила. Имаме и режим на процедура от Брюксел за нарушение.
Да кажем за хората, които не разбират английски – това е административно-наказателна процедура или само има съмнение. На какъв етап е това?
Това е първият етап, който е писмо със съмнение за нарушение, в което се казва „Имаме съмнение, че нарушавате общностното право в две части – за това, че третият енергиен либерализационен пакет не е спазен и че нарушавате правилата за конкуренция при избор на строители. Но това не означава, че целият проект трябва да се спре. Така или иначе, наистина трябва да бъде ясна истината.

Това означава, че трябва да даваме обяснение на Брюксел.

Точно така. И това, което ние можем да гарантираме е, че ние ще окажем абсолютно пълно съдействие на Комисията и ще предоставим всякаква необходима информация, за да се разбере наистина ли е нарушено общностното право, какво трябва да се промени, за да стане този проект.

И чии фирми биха се възползвали, г-жо Захариева, това е най-важното. Защото, ако г-жа Терзиева е разписала нещо, това означава, че Пламен Орешарски не е казал истината.
Така излиза. Или неговите министри не го слушат.

И какво точно е подписала, какво точно ще се случи там. В Министерство на земеделието също разрешиха...

Да, ще бъде оповестено със сигурност. Даже мисля, че е публикувано в Държавен вестник, всъщност от там журналистите са разбрали, то е задължение по закон. То е издадено на инвеститора – на фирма „Южен поток България”. Така или иначе, това е инвеститорът, тя е смесена компания, знаете. И за да се случи този проект, той трябва да се случи по правилния начин. Така, както са тръгнали, накрая ще стане, че няма да се случи, защото наистина Комисията ще го спре.

Това, което исках да добавя към това е, че в крайна сметка отново в последния момент и Министерство на земеделието позволи продажбата на държавна земя за този проект. Тоест в ход са процедури и отделните министерства са правили отделни действия, за да могат да придвижват проекта напред. Трябва да имаме ясен отговор на това – върви ли проектът или не.

Очевидно е, че подготвителни действия по проекта са се случвали. Факт е, че е продадена земя, факт е, че строително разрешение е издадено.

Но вие не знаете какво се случва с този проект.

Така или иначе, за този проект, а и за други проекти, не само за този, няма публична информация, ние не сме виждали договора, в президентството също не беше изпратен този договор.

Ще имаме ли възможност сега да го видим?
Разбира се, ще поискаме да го видим. Не знам какви клаузи има в него и дали съдържа клаузи за конфиденциалност. Но нека да се запознаем. Това, което и министърът на икономиката и енергетиката също ще разпореди – да получи пълна информация по това, какво се случва с тези проекти, за да можем все пак да придобием пълна представа. И исках да кажа нещо много важно – така, както е тръгнал да се структурира този проект, той е важен за България. Той наистина е важен и за Европа. И се опасявам, че по начина, по който сме тръгнали, просто няма да се случи. Трябва да се структурира правилно, така че и ЕК да не ни спре.

Предстои да видим каква е истината и дано успеете да извадите наистина всичко наяве, за да сме наясно какво точно се случва. Какво обаче ще се случи с изборите?

По мое мнение такива важни, да, вярно, има търговска тайна. Сигурно част от техническите неща трябва да са скрити. Но по мое мнение такива важни обществени проекти, поне основните им параметри, не е редно да бъдат тайна. Надявам се да няма в договора такива строги конфиденциални клаузи, че да можем да оповестим поне някаква част от тях.

Ако има договор и той е подписан.

Ако има договор, да.

Всичко това ще предстои да разберем следващата седмица, дано. Все пак натоварени сте с отговорната задача да подготвите изборите. Имате ли воля да извадите мъртвите души от списъците?

Имам, само че законодателят трябваше да промени начина, по който се случва това. Докато законодателят, докато в изборния кодекс, в нашето законодателство е разписано, че изборните списъци са просто разпечатка от база данни "Население", каквато е задачата всъщност на ГД „Гражданска регистрация“, тя ще разпечата избирателните списъци от националната база "Население". Ще имаме и аз не бих ги нарекла „мъртви души“, това е термин, който се налага от политолози, от социолози. Ще има хора, които може би са починали в периода от отпечатването до… Ще има хора, които живеят години извън България. Но това не означава, че те нямат избирателни права, ако са български граждани. Това трябва да е ясно. Това, че те живеят извън България, това не означава, че те нямат право да гласуват. Не случайно откриваме изборни секции в чужбина. Просто голяма част от българите живеят в чужбина и малка част от тях гласуват. Малка част от тях не, че не желаят, малка част имат възможност да стигнат до изборните секции. И точно затова беше и референдумът. И ние винаги сме заставали зад това, че президентската институция, инициативата на президента е изключително важна. Референдумът за гласуването дистанционно по електронен път. Това ще даде шанс на избирателите.

Такава воля имате, но не можете, защото законът е такъв.

За мен това, което трябва да има, то се дебатира от доста години, наистина да се изчистят избирателните списъци и да стане ясно кои са активните хора, които гласуват и които наистина имат желание да гласуват, трябва лека полека да започне активна гражданска регистрация.

Бихте ли подготвили такива законови промени? Защото казват, че служебното правителство трябва да подготви някакви промени, които следващото правителство да захапе, образно казано, и да ги продължи. С действащ вече парламент и НС.

По време на миналия служебен кабинет стартира една инициатива, която наистина беше изключително полезна. И там в края, на приключването, даже на следващия кабинет, на кабинета Орешарски, на следващото НС изборният борд предостави собствените си препоръки. Те дойдоха, казвам, от експертите и от гражданското общество, дори не от администрацията, но заедно с администрацията, какво трябва да се промени в изборното законодателство, така че да се случват наистина добре нещата и хората да нямат съмнение, че се случва нещо нередно. Този път отново сме решили да направим този изборен борд. Ако от там дойдат такива предложения, ние ще ги предоставим на следващия кабинет.

Докато има възможност за създаване на законодателна инициатива, т.е.докато имаме ново НС, какво ще правите, как ще гарантирате честни избори, без да имате възможност да правите поправки, законови поправки, които да гарантират някаква промяна в изборното законодателство?

Ние ще свършим своята работа така, както законът позволява по организация на изборния процес от гледна точка на ролята на изпълнителната власт. Напомням, че изборите се организират и цялата организация всъщност е върху ЦИК. Много се надявам правоохранителните органи в лицето на МВР, ДАНС, разбира се, и прокуратурата да следят и да наблюдават внимателно за извършени престъпления спрямо изборното законодателство, изборните права.

Обсъждахте ли министър на изборите, когато се консултирахте с президента? Защото такъв не беше излъчен, а имаше доста слухове, че е необходим. Макар че какво би свършил той не е много ясно, но все пак обсъждахте ли?

Да, имаше такива идеи. Министър по изборите би могъл да координира наистина всичките институции и да провежда комуникация.

Защо се отказахте от тази идея?

Решение на президента е как да излъчи правителството.

Беше ли обсъдено с вас, с министрите от кабинета?

Изборен борд, разбира се, че ще бъде създаден. Той е факт и точно там ще се случва тази координация. Това е нещото, което в момента президентът е решил.

Как приемате фразата правителство на протеста?

Аз правителство на протеста фразата не знам, това е според мен правителство на експерти на гражданското общество.

Но и вчера проф.Близнашки като служебен премиер се снима с лицата от протеста, с хората, които все пак се зарадваха на края на кабинета на Пламен Орешарски и застанаха с огромни плакати за снимка пред НС. Как тълкувате този ход?

Премиерът мисля, че няма никакъв проблем да се снима с гражданското общество. И разбира се, истината е, че гражданското общество беше това, което всъщност доведе до оставката на кабинета на премиера Орешарски. Това е факт. Служебният кабинет е факт и предсрочните избори са факт заради гражданското общество.

Другите можем да кажем цитати от вестниците и от публикациите – ляв премиер, дясно правителство. Самият цитат от него, който вчера стана много популярен за това, че той е бил опасен комунист, но добър българин. Смятате ли, че това е дисбаланс или по-скоро наистина досието, ако така можем да го наречем, с името на министър-председателя сегашното е наистина достатъчно добро, за да няма такива спекулации?

Категорично. Мисля, че това е един от най-добрите избори, които можеше да направи президентът. И това, което показа президентът с този кабинет е, че се интересува от експертните качества и от това, което може да свърши човек в този момент, а не това каква е политическата му принадлежност. Във всяко политическо – ляво, дясно, център – има принципни хора и експерти, които могат да свършат много добра работа. Проф. Близнашки беше този, който подкрепи и застана начело на инициативния комитет на президента за референдумите, доказан професионалист и експерт и защитник на гражданското общество и на Конституцията. Така че какво по-добро от това начело тогава, когато най-голямата липса в обществото е точно усещането за законност, за справедливост, за спазване на Конституцията и на принципите на правовата държава начело на държавата да застане професор по конституционно право.

Убежденията са си убеждения обаче. Човек по дух не се променя, макар и да се изключи и да промени партийната си книжка. Въпросът е следният, къде ви завари вас това предложение, как се случи?

Мен? В президентската институция. Аз съм част от кабинета на президента до преди два дни.

Веднага ли се съгласихте?

Имахме разговори с президента. Аз беше естествено да се съглася в интерес на истината, така че да, не съм отказвала на президента, веднага се съгласих. Била съм в служебен кабинет, считам, че мога да се справя, знам, че в трудна ситуация… Аз това го приемам като дълг. Просто човек трябва да застане за 3 месеца там и да се опита максимално много да помогне. Затова и наистина служебният кабинет, разбира се, че основната му задача е да организира изборите. Но аз не приемам и мненията на редица анализатори, че ние просто трябва да анализираме изборите. Представяте ли си сега да събера Камара на строителите и на общините и да им кажа, ами аз просто ще организирам изборите, няма да се опитвам да възстановя плащанията, няма да се опитвам да търся резерви в бюджета, за да си спася строителния сезон, няма да спасяваме енергийната програма. А просто ще чакаме и ще отпечатаме едни списъци.

Въпросът е можете ли наистина? 2 месеца са и малко, и много време в зависимост от това кой какво си е поставил за цел и има амбиция да направи. Но все пак може ли?

Наистина може много неща да се случат. Не мога да гарантирам възстановяването на европейските средства, защото…

А това е много важно.

…ние водим разговори с ЕК още от една седмица. И истината е, че ще направим всичко възможно, имаме план и се работи денонощно. Факт е, че сега е отпускарски сезон. Все пак цял август те са в отпуск в ЕК. Но ние работим на ежедневна база с тях, имаме комуникация. И ще направим всичко възможно да има големи шансове за ОП Околна среда. Надявам се до октомври, края на октомври също така и по Регионално развитие да бъде факт този процес.

Т.е. да бъдат отпушени и възстановени парите и плащанията?

Да, но до края на октомври. Според мен и това, което ние получаваме като информация, че едва ли не ето сега, всеки момент ще стане, всъщност не е точно така. Ние сме в разговори с комисията, има още няколко стъпки, работят колегите, които трябва да се случат. И ние ще направим всичко възможно, за да се случат максимално бързо. Имаме много добра комуникация с ЕК, познаваме се, те ни познават, мен ме познават, имаме се доверие, работили сме с тях.

Това е важно. На фона на доверието може ли само на доверие да бъдат дадени един пари?

Не, трябва да си свършим работата тук.

Г-жо Захариева, последен въпрос. Смятате ли, че на фона на обърканата политическа обстановка…

Но доверието със сигурност ще помогне.

…ако следващото НС не успее да излъчи кабинет и не успеят да се разберат, възможно ли е вие да останете да управлявате?

Дай Боже да се разберат, защото повече от година и половина продължаваща нестабилност не е добро за никой. Два пъти, миналата година три правителства, тази година три правителства, това не е добро за държавата. Надявам се наистина изборите да позволят, изборните резултати да позволят създаването на стабилно правителство, за да може да проведе наистина важните реформи. За следващия програмен период, всъщност ние вече сме в него, то не е следващият, знаете, че има доста условия, които ЕК поставя за реформи, за да се случат плащанията. И те доста бързо минават годините. Виждате, че ние вече сме към края на първата. Имаме доста реформи, които не са приключили и трябва някой да ги свърши. И трябва да има стабилното правителство, което да ги свърши.

Последно, само да кажем на хората, които все пак са кандидатствали по тези програми и имат действащи проекти, ще разплащате ли, държавата ще плаща ли по тези проекти, те ще вървят ли напред?
Това са общините и строителите. Всякакви резерви, всичко, което е възможно, ще бъде пренасочено в тази посока. И да не забравяме бедстващите хора също. Това са двата приоритета. Не може да оставим българите в беда, без да помогнем.

Добре, благодаря ви. Екатерина Захариева, вицепремиер на служебното правителство.

mrrb