Екатерина Захариева: Не е редно да се говори за тарифи на тока а бедни и богати

Екатерина Захариева: Не е редно да се говори за тарифи на тока а бедни и богати

13 септември 2014 | 10:13

 Водещ: Здравейте.  Гостът ни днес е вицепремиерът и министър на регионалното развитие Екатерина Захариева. Здравейте, г-жо Захариева.
Екатерина Захариева: Здравейте.
Водещ: Толкова много въпроси има към вас. Дано успеем да отговорим на интереса и на зрителите ни. Веднага ще започна с най-важната за мнозинството хора тема, аз мисля, че и за икономиката ни е важна, и за страната ни – цената на тока. Преди няколко седмици вие казахте, че е възможно да има режим на тока. Това колко актуално е с днешна дата?
Екатерина Захариева: Все още е възможно, ако не се направят някои стъпки за подобряване на финансовото състояние в сектора, на всички в него, включително НЕК, доставчици, производители, така че, и обществен доставчик в лицето на НЕК. Определено редицата решения, поредицата от решения, които са взимани през последните месеци са довели до там, и година, са довели до там, че състоянието все повече и повече се влошава. Така че ние все пак сме оптимисти, защото предприехме доста стъпки, за да се избегне това нещо. Знаете, създадохме Енергиен борд. Знаете, че в БЕХ бяха направени някои промени. И знаете, че в регулатора бяха избрани от МС професионалисти, които ще работят надпартийно и професионално с определянето на новите цени от 1 октомври, такъв какъвто беше определен новият ценови период от предишния регулатор.
Водещ: Ще ви попитам цените. Но преди това – от какво всъщност се обуславя вероятността да има режим на тока?
Екатерина Захариева: Не, разбира се, от липса на производство, а от факта, че някои от дружеството са в такова финансово състояние, че в тях липсват средства за неотложните ремонти най-вече през зимата. Но аз пак казвам, оптимист съм, считам, че това няма да бъде допуснат. Но всички трябва да знаем, че решенията, които се взимат без анализи, политически, без никаква перспектива в сектора могат да влошат до толкова нещата, че държава, която произвежда три пъти ток, повече отколкото й е необходимо, която има по принцип наистина всичките необходими предпоставки да не се случва това, да се доведем до там, че ние да не можем да поддържаме системата си и тя в някакви периоди да остане наистина в недобро състояние, така че да се спре тока.
Водещ: Толкова ли е лошо състоянието на тази система?
Екатерина Захариева: Знаете ли, фактът е, че повече от година и половина не могат да се правят никакви инвестиции в нея. Все пак става въпрос за мрежа, която трябва да се поддържам, трябва да се правят планови профилактични ремонти. Така че със сигурност дружествата трябва да имат необходимите средства.
Водещ: Кой – държавата или дружествата?
Екатерина Захариева: Не, дружествата, които са в системата.
Водещ: Нямат пари за ремонт.
Екатерина Захариева: Липсват пари за ремонти. Поради тази причина наистина се налагат спешни мерки. Ние създадохме, знаете, Енергийния борд. Разбира се, това не е органът, който ще вземе решенията за цената на тока. Има си регулатор, който ще направи своите анализи и ще вземе това решение от 1 октомври.
Водещ: Според вас, каква ще бъде цената на тока? Или да кажем процентното отношение на цената на тока? Имате ли някаква идея кое е оптималното? Или добре, кое е оптималното да го кажем?
Екатерина Захариева: Наистина не искам да го говоря това. Защото, според мен, когато политиците определят и спускат на регулатора каква трябва да бъде цената на тока, се довеждаме до там, че да имаме риск цялата система да бъде във фалит. Поради тази причина аз силно се надявам регулаторът да направи своите разчети професионално без натиск. Но и така, че хората да могат да си плащат все пак сметките. Отделно от това, ние трябва да разберем, че няма как бедните да субсидират тока на богатите. В целия свят има един институт, и в цяла Европа има определения за този институт, има критерии как се определя енергийната бедност, и това се нарича енергийна бедност. Така че ние трябва да разгледаме критериите, ако трябва да променим някои от тях и да осигурим средства за хората, които не могат да покриват сметките си за отопление и електричество.
Водещ: А цени за бедни и богати, както предлагат от КНСБ? Различни тарифи, по които да плащат.
Екатерина Захариева: Аз мисля, че те опровергаха, че са предлагали цени за бедни и богати.
Водещ: Аз не го чух, може и да са опровергали. Чух Пламен Димитров, който каза – тези, дето си подгряват външните басейни, да си плащат на по-висока цена. Аз не знам колко човека имат външни басейни в България.
Екатерина Захариева: Това, което сме обсъждали и се говори е, че е възможно да има до степен, така да кажа, повишаваща цена – колкото повече потребяваш, толкова повече плащаш. Тоест да има гарантиран минимум на потребление, който да бъде на по-ниска цена и когато консумираш повече – да плащаш повече. Това, има такива практики. Дори мисля, че в миналото в България е имало двустепенна система, тя може тристепенна дори да бъде. Но това все пак е работа на регулатора и той наистина трябва да направи своя ценови модел, ако реши да го променя.
Водещ: ... сте склонни да мислите върху това да има различни тарифи за по-заможните и за по-бедните.
Екатерина Захариева: Това не е по-заможни и по-бедни. Това е хората, които потребяват повече и хората, които потребяват по-малко. Имайте предвид, че има случаи, в които може би бедни ще потребяват повече. Затова според мен не е редно да се говори за тарифи за бедни и богати. И трябва много внимателно да се обмислят тогава, когато се въвеждат нови правила. Ние затова считаме, че трябва да влязат наистина експерти в регулатора. В преговори сме със Световна банка, в преговори сме с ЕК и срещаме пълна подкрепа от тях за помощ, експертна във формиране на бъдещата политика по енергетика.
Водещ: Толкова ли сме закъсали – Енергиен борд, смяна в държавния регулатор, европейска помощ? Толкова ли не можем да се справим с енергетиката? Голям батак ли е?
Екатерина Захариева: Ами, очевидно имаме нужда от външна помощ. Факт е, че 25 години не се справяме добре.
Водещ: Фалирала ли е НЕК?
Екатерина Захариева: Не е фалирала. Все още не е. Но трябва да се вземат спешни мерки, за да не се стигне до там.
Водещ: Добре. Сега ще ви попитам, ще продължа с енергийната тема по друг важен проект, който за някои казват, че е проектът на века, проектът, който ще ни извади от икономическата криза, а други казват, че ще ни вкара в икономическа криза. Сега ще цитирам мои гости от началото на седмицата. Мартин Димитров, бившият шеф на икономическата комисия и адвокат Петър Славов, дойдоха в студиото с едно предупреждение. Те твърдят, казват така с въпросителна, но доколкото усетих – напълно са категорични, че цената на Южен поток за около година е нараснала с над милиард. Моля ви, вие отговаряте за енергетиката. Кажете, вярно ли е това? Поскъпнал ли е Южен поток с милиард?
Екатерина Захариева: Не знам от къде вадят ...
Водещ: Бдителни симпатизанти на РБ били съобщили?
Екатерина Захариева: Истината е, че най-притеснителното нещо в този проект е, че каквато и да е цената, когато нямаш яснота за приходите, ти не знаеш дали той е изгоден.
Водещ: Как нямате яснота?
Екатерина Захариева: Това всъщност установихме ние – няма подписани споразумение за транзитните такси, тоест какви ще бъдат приходите по този проект за България.
Водещ: Кога го споделите, г-жо Захариева?
Екатерина Захариева: Всъщност това установихме, когато влязохме ...
Водещ: Моля ви, предната власт твърдеше, че тези транзитни такси са толкова изгодни, че ние просто ще си пеем и ще си свиркаме.
Екатерина Захариева: Не знам какво са твърдели. Но факт е, че няма такова подписано споразумение.
Водещ: Е, тогава за какво имаме споразумение? Ние, ако не знаем какви са ни транзитните такси, тогава на какво основание можем да изчисляваме плюсовете и минусите? Дайте разяснение, ако обичате?
Екатерина Захариева: Плюсовете са, че диверсифицираме пътя на доставката на газ. Всички си спомняме спирането на доставките. Притеснени сме от възможността тази зима също да се случи.
Водещ: Ще ви попитам за това, но нека първо да изчерпим...
Екатерина Захариева: Така че това е наистина плюс за проекта. Освен това ...
Водещ: Че заобикаля Украйна до някъде.
Екатерина Захариева: Фактът е, че ...
Водещ: И ако руснаците врътнат кранчето за украинските връзки...
Екатерина Захариева: ... от години наред има напрежение между двете държави – дали на политическо, дали на финансово ниво. Но 2009 г., когато нямаха политическо напрежение, когато бяха в добри политически връзки между двете правителства, поради финансови недоразумения ние останахме без отопление зимата. Българският бизнес остана без доставки на газ за производството си. Загубите тогава по изчисления се оказаха, че са около 200 млн. евро на месец за българската икономика. От тази гледна точка независимо дали финансово, дали политически е добре за България да има друг път на доставка на руски природен газ. Разбира се, той не диверсифицира източника.
Водещ: Само трасето.
Екатерина Захариева: Да, само трасето. И затова и един от основните приоритети на служебният кабинет, ако може да се каже, че той има приоритети, но задачи, по които да работи, това е изграждането на интерконекторните връзки с Турция, с Гърция, с Румъния.
Водещ: Ще ви питам и за тях. Но нека да изчерпим, моля ви, Южен поток. Имате ли наистина информация, че е поскъпнала цената или поне подозрения, както искате го наричайте, с 1 млрд.?
Екатерина Захариева: Цената няма как да кажем дали е изгодна, когато не знаем какви са приходите. И 1 млрд. да беше цената, а тя не е такава, тя е много по-висока, тогава, когато не знаеш какво ще изкараш от този проект, ти няма как да кажеш дали той е финансово изгоден за България или не. От тази гледна точка ...
Водещ: Нямате ли аргументи, по които ...
Екатерина Захариева: ... наистина се учудвам, документите са споразумението между двете страни.
Водещ: И това е всичко.
Екатерина Захариева: Това липсва. Да, това би трябвало да бъдат документите. Как се уреждат транзитните такси. Те се уреждат със споразумение между двете страни. Липсата на такова споразумение означава, че няма такъв документ. От тази гледна точка, това, което аз наистина се учудвам – как правиш разходи, на предишното правителство, подписваш договор за строителство, подписваш договор за доставки без да знаеш всъщност какви ще бъдат приходите по този проект. Аз много пъти казвам, че той е добър, той е инвестиционен проект, той политически диверсифицира пътя. Но в момента няма как да кажем дали той е финансово изгоден, когато ти не знаеш какви ще бъдат твоите приходи. Това наистина е факт. И няма как да бъде ...
Водещ: ... нещо по него. Вземали ли сме заеми? Кажете, какви са ни разходите по този проект? Защото чувам, че някакви тръби пристигат, нещо някои ги посреща, някъде се складират, нещо се строи. Какво се случва?
Екатерина Захариева: Транзитното споразумение, което всъщност ще определи цените, наистина трябва да бъде финализирано във възможно най-кратък срок.
Водещ: Вие може ли да го направите?
Екатерина Захариева: Ние трябва да започнем да водим отново преговорите, които са спрени. Не знам дали ще успеем да го финализираме. Но поне трябва да бъдем в диалог и да водим преговори. Това, което мога да кажа е, че да, заем за участието на БЕХ е бил взето и е одобрен и този заем е одобрен, ако се наложи от министър Стойнев в края на май месец.
Водещ: Отново. Досега всички казваха, че няма никакви заеми, че ...
Екатерина Захариева: Заемът е взет от БЕХ.
Водещ: Да. Няма значение кой е.
Екатерина Захариева: Но това е ...
Водещ: ... за Южен поток.
Екатерина Захариева: Да, заем за Южен поток, за самоучастието на БЕХ, в размер на 30% ще бъде неговото самоучастие. А заемът, който е взет, за 15 от тези 30%, е взет по времето на министър Драгомир Стойнев, е подписан такъв протокол, като собственикът, представител на собственика, в случая държавата, на БЕХ.
Водещ: А цената? Кажете пак.
Екатерина Захариева: Парите са по сметка в Уникредит, ако се не лъжа. Макар че мисля, че не трябва да споменаваме банки.
Водещ: Нищо. Това не е реклама. А за каква сума, отново? Защото вие малко, така, ме шокирахте с тази информация? Казаха, че досега не сме взели, една стотинка не сме изхарчили.
Екатерина Захариева: Парите не са изхарчени. Парите са взети като заем. Заемът беше договорен в интерес на истината на изгодна лихва – 4,25%. Така че този заем е взет. Каква част от него е изразходен – с част от него е увеличен капиталът на Южен поток – над 190 млн. беше. Другата част не са усвоени, те не са изхарчени.
Водещ: Те не са изхарчени.
Екатерина Захариева: Да.
Водещ: Понеже предстои да разберем всъщност колко ще печелим, ако изобщо печелим?
Екатерина Захариева: Би трябвало да печелим.
Водещ: Да де, от кога? Ако сме взели 1 млрд. и нещо заем, от кога ще започнем да печелим от транзит?
Екатерина Захариева: Той още не е построен. Трябва да бъде построен, има експлоатационни...
Водещ: Значи все пак ние вече нещо харчим за нещо, което не е построено.
Екатерина Захариева: Логично е да вложиш, след което да печелиш, общо взето във всяка инвестиция е така – първо влагаш, след това печелиш. Но това, което е притеснително е, че се подписват договори и се поемат ангажименти без да си подписал транзитното споразумение, което е важно, наистина.
Водещ: Вие ще направите ли опит все пак да преговаряте за това транзитно споразумение? То не е ли в основата на този договор?
Екатерина Захариева: Те са различни споразумения.
Водещ: Аз говоря от гледна точка интереса на България?
Екатерина Захариева: От гледна точка на интереса това е в основата, категорично. Това трябва да се случи преди да се процедира нататък.
Водещ: Започнаха ли някакви преговори с руската страна?
Екатерина Захариева: БЕХ е в разговори, да. В разговори сме с руската страна.
Водещ: Те как се отнасят към вашето правителство и към вас?
Екатерина Захариева: Мисля, че сме в добър контакт.
Водещ: Тоест има надежда да подпишем?
Екатерина Захариева: Руската страна и България няма вражески отношения тук, напротив. В крайна сметка и ние искаме проектът да се случи, и те искат проектът да се случи. И двете страни искат проекта да се случи. Надявам се, в интерес и на двете страни. От тази гледна точка това, което трябва да стане ясно е, че според мен, грешки, поредица от грешки на различни политически лица са довели до там, че този проект започва да става изключително чувствителен в българското общество. А защо казвам грешки? Защото не се случва това, което трябва да се случи като поредност. Първо, все пак да се подпише транзитно споразумение, да стане ясно какви ще бъдат приходите. Разбира се, правиха се опити да заобикаляне на европейското законодателство от част от народните представители, което изнерви ЕК. Знаете, че започна процедура, наказателна срещу България в тази посока. Но това не означава, че проектът не е добър и че той не трябва да се случи. Но трябва да се структурира по правилния начин, така че да бъде изгоден за България. В противен случай наистина ще останат основателни съмнения в обществото, че се случва нещо нередно. Ние сме в контакт и с руската страна, много добър, в контакт сме и с ЕК. Тази седмица бяха експерти от БЕХ, мои съветници, зам.-министър на енергетиката в ЕК, точно по разговор за процедурата, точно по разговори за графика по отношение на проекта. Така че всичко се движи, според мен, добре.
Водещ: Добре. А как се движат нещата с КТБ? Защото проф. Близнашки в понеделник, когато ми гостува премиерът, служебният премиер, заговори за банкова криза, заговори, че случаят КТБ може да предизвика верижна реакция, ако не се реши добре и правилно. Кажете, вие сте вицепремиер по икономическите въпроси, би трябвало да имате мнение? Какви са новините за икономиката, за банковата система, за обществото?
Екатерина Захариева: Аз мисля, че банковата система в България е стабилна. Многократно е казвано, че българските банки са с доста по-висока ликвидност. И за мен е опасно да се спекулира. Много хора се изказват в момента – какво е състояние. Мисля, че колкото по-малко се говори за това, толкова по-добре за всички нас.
Водещ: Добре, а какво правите тогава за КТБ? Не говорите, а какво правите?
Екатерина Захариева: Не говоря за КТБ. КТБ е видим случай, той трябва да се говори и да се изчисти. И хората са прави, че искат да знаят какво се случва с техните вложения. Говоря за това, че не бива да се прави аналог между банките по принцип и случаят КТБ. Има инициативен комитет, доколкото знам, той се среща с представители на държавата, среща се с БНБ. Най-важното за КТБ е да се установи истинското състояние на дупката в нея...
Водещ: А установено ли е? Днес и Борисов, и ГЕРБ излизат, и инициативния комитет с някакви възражения. Някой знае ли какво е състоянието на тази банка?
Екатерина Захариева: Чакаме одита. Има си процедура. Когато одиторите, три одиторски фирми по моя информация работят. Когато БНБ оповести резултатите от този одит, ще стане ясно и какво е истинското състояние. Това, което е важно е, че хората трябва да разберат истината, хората трябва да имат гаранции, че ако има неизгодни кредити, тези кредити са отишли за нещо. Да, те може да са дадени на първа куха фирма, втора куха фирма, но третата фирма, до която са давани като верижна реакция, трябва да си е купила нещо. И това имущество трябва да бъде върнато в банката, така че да се обезпечат влоговете на тези хора. Никой не е длъжен да плаща фирмите, имотите на някой, който си е купил нещо без обезпечение. От тази гледна точка това, което е най-важно е да се стигне до пътя на парите, за да могат те да се върнат в банката и да могат хората да бъдат удовлетворени за своите влогове. Това дали банката ще има възможност да се възстанови и да се спаси, трябва да стане наистина след внимателен анализ. Дай Боже, това да се случи. Никой няма интерес една банка да се срине и да бъде обявена в несъстоятелност. Но дали е възможно трябва да стане ясно наистина след внимателни анализи, и най-важно – от къде ще дойдат тези пари, кой ще плати за това.
Водещ: Кой ще плати за това?
Екатерина Захариева: По мое мнение, това не трябва да е държавата.
Водещ: А има ли ...
Екатерина Захариева: Това пак са нашите пари.
Водещ: Добре, аз искам да ви попитам нещо друго важно, колкото и КТБ да е важна тема. Но вие за втори път сте вицепремиер и за втори път работите в служебно правителство. Кажете, кога страната беше по-добре – първият път или сега, когато я поехте? Какво е икономическото състояние реално в страната?
Екатерина Захариева: Повече от година и половина, почти две политическа нестабилност определено влошават нещата. Така че по мое мнение сега е по-тежко финансовото състояние на страната. Преди година и половина нямахме две спрени програми, нямахме плащания по две спрени програми, сега имаме. И тези програми се възстановят от средства в държавния бюджет. Тоест ние плащаме на строителите със средства от държавния бюджет. Ние не възстановяваме средствата от ЕК. Което е проблем за касовата основа на бюджета. Тоест тези пари, те се взимат от дефицита, те няма от къде да дойдат, не от дефицита, извинете, а се взимат от резерва. И много се говори, че е много голям резервът...
Водещ: И вчера чух – да спрете да плачете, над 8 млрд. ви е оставил Орешарски, предишното правителство.
Екатерина Захариева: Тези 8 млрд., голяма част от тях са за покриване на падежи на дългове, които просто си идва времето за тях. Така че единият е на 15-ти януари, постоянно има текущи плащания по облигации, които е издавала държавата. Около 1 млрд. ще отидат за плащания по спрените програми, които са ОП „Околна среда”, първа и трета ос от ОП „Регионално развитие”. Също така да не забравяме, че неизпълнението в приходната част е около 1 млрд. Да, работят приходните агенции, работи Агенция Митници, работи, основно са от Агенция Митници – за намаляване на неизпълнението. Но сами разбирате, че няма как за по-малко от 4-5 месеца да наваксаме 1 млрд. Просто това няма как да се случи. Така че да, наистина не е малък резервът. Но да не забравяме, че и неизпълнението 1 млрд., и доста недостиг има в различни министерства. Само в моя ресор е около 3 млрд.
Водещ: Е, от къде идва този недостиг?
Екатерина Захариева: Ето ви спрените програми – милиард. В АПИ, само в Агенция „Пътна инфраструктура” има недостиг от 67 млн. Когато към дата август месец 88% от бюджета, годишният бюджет на агенцията беше изразходен. Така че в МТСП има недостиг за социални осигуровки от МВР. Тоест изброявам и други ресори...
Водещ: Може ли така да кажем – ако сега има...
Екатерина Захариева: Да, много е хубаво, и аз искам да увелича заплатите на нашите служители. Обаче като няма пари в бюджета как увеличаваш заплати, без да си осигурил средства за това?
Водещ: Г-жо вицепремиер, обяснете ми, твърдят от предишното правителство, нямам основание да не им вярвам, над 8 млрд. са ви оставили. Да речем, следващият месец вие колко от тях трябва да изхарчите и колко ще останат до изборите?
Екатерина Захариева: Не мога да ви кажа точната сума, защото постоянно се правят плащания. По ОП „Околна среда” и по ОП „Регионално развитие”, примерно по ОП „Околна среда” почти всяка седмица се издават сертификати, верифицират се и се плаща на строителите и на общините, на които, забележете, беше спряно да се плаща от март месец. И всичките бяха недоволни – хората стоят с разкопани населени меса, градове, защото ОП „Околна среда” – там се прави канализацията в населените места, стоим с разкопани улици, строителите не получават средствата си, съответно не заплащат на техните работници и служители, общините са тотално обезверени. И трябва да ви кажа, че това, което се говори от тях е – ами, ако така продължава, ние не сме убедени, че искаме да участваме в усвояването на европейските средства по ОП „Околна среда”. Това, което ние направихме още на 4-ия ден е да възстановим плащането. Това можеше да доведе освен до загуба на работни места в строителни компании, ами и до риск от загуба, безвъзвратна, не само за тази година, безвъзвратно парите по ОП „Околна среда”. Знаете, че имаме цели за изпълнение през годините, знаете, че това са дълги проекти, знаете, че догодина октомври месец трябва да приключи строежът на всички проекти в оперативните програми. И когато ти повече от 4-5 месеца не плащаш, точно тогава, когато трябва най-ускорено да усвояваш, рискът става огромен.
Водещ: Рискът е огромен.
Екатерина Захариева: И то за много пари говоря, не говоря за 100-200 млн.
Водещ: За колко говорите?
Екатерина Захариева: Според мен, рискът беше над 1 млрд.
Водещ: Да загубим?
Екатерина Захариева: За загуба, безвъзвратна. Абсолютно, да.
Водещ: А сега ...
Екатерина Захариева: 390 млн. бяха само по ОП „Регионално развитие”, по двете спрени оси, ако не се възстановеше плащането.
Водещ: А сега няма да ги загубим твърдите?
Екатерина Захариева: Да. Сега сме свели риска до 38 млн. лв. Но този риск не е заради спрените програми. А той е просто, защото някой от проектите няма да успее да приключат тази година.
Водещ: Добре, а защо с магистралите нещата буксуват? Какво става с Хемус, Марица? Защо до Гърция трябва да се обикаля километри наред, защото един съвсем нормален участък не може да бъде построен? Това...
Екатерина Захариева: ... да, най-малкият участък наистина, за съжаление, и то може би един от най-лесните изобщо от техническа гледна точка...
Водещ: Много провинциално е това, което се случва у нас.
Екатерина Захариева: Строителят, за съжаление, не изпълнява договорките си.
Водещ: Въпросът е държавата ...
Екатерина Захариева: Ние ги изпълняваме. Значи, държавата е абсолютно стриктна към строителите. Плащаме навреме тогава, когато те са свършили работата си. Но факт е, че строителят в случая определено не изпълнява в срок своите ангажименти.
Водещ: За всички магистрали строителят ли е виновен?
Екатерина Захариева: ...
Водещ: А за всички магистрали ли, които буксуват, строителят е виновен?
Екатерина Захариева: Не. Има случаи, в които държавата също не е приключила процедурите си. Давам пример Северна скоростна тангента по ОП „Регионално развитие”. Там фактът, че след решението на КС, което прогласи за противоконституционно част от разпоредбите в Закона за държавната собственост, повече от години след което НС така и не прие изменения в Закона за държавната собственост за отчужденията.
Водещ: Добре. Ето така, за тези и други неща ще говорим след рекламите, включително и има ли фантоми в избирателните списъци. Но след рекламите. Връщаме се в студиото на Лице в лице с вицепремиера и министър на регионалното развитие, г-жа Захариева. Толкова много теми с вас подхванахме, не знам как да ги приключим. Но те са страшно важни. Кога ще имаме втора магистрала завършена в родината? Комичен е този въпрос, давам си сметка – да мечтаем 2014 г. за втора магистрала.
Екатерина Захариева: Втора ще бъде Марица завършена. И тя ще бъде ...
Водещ: Кога, г-жо Захариева?
Екатерина Захариева: Догодина, до началото на лятото би трябвало да бъде завършена цялата магистрала Марица.
Водещ: Хемус – дълга история ли ще бъде, дълга битка ли ще бъде, с оглед казват това, че много била сложна, някаква техническа история, която не много добре познавам?
Екатерина Захариева: Хемус се работи по проектирането. Знаете, че има компания, която се занимава специално с магистралите Хемус, Струма – лот 3. Така че ако ЕК одобри нашите приоритети и надявам се на следващото правителство приоритетите по отношение на следващия програмен период, всъщност ние вече сме в него, 2014-2020 г. и включи за финансиране АМ Хемус, според мен, ще стане до 2020 г.
Водещ: Понеже най-важната работа ви е да направите честни избори. Гарантирате ли, че тези фантоми, за които години се говори, в избирателните списъци, няма да променят вота на българското общество? Съвсем сериозно ви питаме.
Екатерина Захариева: Мисля, че да. Мисля, че няма. И зам.-министърът на вътрешните работи съвсем скоро показа данни, които показаха за пореден път, че много се говори за тези мъртви души, но това не са мъртви хора, това е термин, за който се спекулира...
Водещ: ... може и резултатът да бъде променен...
Екатерина Захариева: Това са хората, които живеят извън България и точно затова инициативата на президента на републиката за референдум с няколко въпроса, единият от които беше електронното дистанционно гласуване е толкова важен. Ако се въведе, тези души хич няма да са мъртви, а това ще бъдат активни гласоподаватели.

 

mrrb