Екатерина Захариева: Неразплащането с бизнеса и общините руши доверието в институциите

Екатерина Захариева: Неразплащането с бизнеса и общините руши доверието в институциите

15 август 2014 | 13:46

 

Г-жо Захариева, в рамките на служебното правителство получихте едни от най-отговорните ресори. Каква е вашата оценка за ситуацията в поверените ви сектори? Какви ще бъдат приоритетите ви?

Екатерина Захариева:  Определено годината на нестабилност в политическо отношение и поредица недобри управленски решения доведоха до блокиране работата на администрацията. За съжаление не мога да кажа, че положението е добро – нито в сферата на икономиката и енергетиката, нито в строителството. Енергийният сектор спешно се нуждае от стабилизиране. Анализите показват, че финансовият дефицит в системата се е увеличил неколкократно – от около 1 млрд. лв. преди година до 3 млрд. лв. сега. Вярно е, че служебното правителство не разполага със законодателна инициатива, но това не означава, че ще стоим със скръстени ръце.

Предприемаме спешни мерки, за да стабилизираме системата и да поставим работата на регулатора на принципна основа. Крайно време е ДКЕВР да започне да работи независимо, ефективно и надпартийно. Същата цел – ефективност и икономическа обоснованост, сме си поставили и със създаването на енергиен борд. Така проблемите на сектора трябва да се решават от международни независими експерти и представители на всички заинтересовани страни у нас, които имат капацитет за анализ и експертиза. Но сигурно за вашите читатели строителният сектор е по-любопитен…

Така е. КСБ през последните месеци сигнализира институциите за критичното положение по отношение на разплащането към строителните фирми. Сключени са договори за над 2 млрд. лв., а спешно необходими са поне 1 млрд. лв. Какви са възможностите пред служебното правителство за подкрепа на бранша, след като актуализацията на бюджета не бе приета от 42-ото народно събрание?

Екатерина Захариева:  На първо място бих искала да подчертая, че ситуацията с неразплащането към строителните фирми е много повече от финансов проблем. Без да омаловажавам финансовите задължения, ще кажа, че това руши доверието на бизнеса и изобщо на обществото в институциите и държавата. Затова усилията в тази посока са важни, те трябва да върнат доверието на бизнеса и да стабилизират икономическата среда. Държавата трябва да бъде сигурен, предвидим и най-вече коректен партньор. Осигуряването на средства от националния бюджет за покриване на стартираните проекти по оперативните програми беше първата важна стъпка в тази посока. Искам да подчертая, че тя беше направена по-малко от седмица, откакто работи нашето правителство, и да благодаря за изключително ползотворното сътрудничество както с Камарата на строителите в България, така и с Националното сдружение на общините. Перфектният ни диалог с тях и помежду ни в правителството осигури възможността вече да се разплащаме и да ускорим реализацията на проектите.

Тук говоря както за големи инфраструктурни обекти, като лот 4 на магистрала „Струма” и лот 1 и 2 на „Марица”, така и за всяка община и град, чиито жители са подложени на ежедневен тормоз заради разкопани улици и незавършени ремонти. Ще направя всичко по силите си, за да ускоря максимално завършването им.

Особено важно е да се погрижим и за друг голям проект – т.нар. Северна скоростна тангента, чрез който се опитахме да спасим 300 млн. лв. по ОПРР миналата година, когато бях министър на регионалното развитие в предишното служебно правителство. За да не загубим средства, прехвърлихме проекта от ОП „Транспорт“ към ОПРР. Убедихме Брюксел това да се случи, но една година по-късно напредъкът е нулев. Притеснена съм от факта, че все още текат обжалвания на процедурите, а ако обектът не бъде завършен през 2015 г., рискуваме да загубим парите за него.

Ако се върнем на проблема с разплащанията, сред предложенията на КСБ е възможността да се използва фонд ФЛАГ, на който да бъдат предоставени средства за безлихвено кредитиране на общините и по този начин за спасяване на големите инфраструктурни проекти. Какво е вашето мнение?

Екатерина Захариева:  Фонд ФЛАГ е добър финансов инструмент за предоставяне на нисколихвени кредити в подкрепа на органите на местното самоуправление при осъществяване на европроекти. Затова е важно да намерим начин да възстановим работата му, след като преди няколко месеца той прекрати финансирането по всички кредитни линии заради спрените от ЕК и държавния бюджет средства.

На какъв етап е реализацията на програмата за енергийно обновяване на жилищните сгради? Разбрахме, че в КТБ има блокирани средства по нея. Това създава ли проблем?

Екатерина Захариева:  При санирането на жилищните сгради разбирам, че са забавени процедурите по избор на изпълнител на строителните работи и надзор. Дала съм максимално кратки срокове те да бъдат завършени. Казусът с КТБ допълнително усложнява ситуацията предвид факта, че в банката са блокирани 13 млн. лв. по програмата за жилищно обновяване. Що се отнася до доверителните сметки на домакинствата, всички те са под гарантирания по закон размер на депозитите и няма да бъдат изгубени. От тази гледна точка гражданите трябва да бъдат спокойни. По отношение на 13-те милиона, за които споменах, искам да подчертая, че активно търсим възможности за осигуряване на средствата от други източници. Водя разговори и с други търговски банки, които имат интерес да осигурят нисколихвени кредити за собствениците на сгради. Възможности се търсят и в резерви от държавния бюджет.

Освен МРР получихте и новото МИП, каква е визията ви за бъдещето на двете министерства?

Екатерина Захариева:  Моята позиция е ясна – според мен беше грешка разделянето на Министерството на регионалното развитие и благоустройството на две отделни ведомства. Министерството функционираше добре в предишния си вариант, докато сега някои от дейностите се припокриват, което е излишна загуба на време и публични средства. Но тъй като служебният кабинет не може да прави промени в структурата, аз имам заместник, чийто ресор е инвестиционното проектиране.

 Вие имате опит във взаимодействието с КСБ като министър в предишното служебно правителство и преди това като зам.-министър на регионалното развитие. Как оценявате сътрудничеството с браншовата организация, ще разчитате ли на експертната помощ на Камарата и сега?

Екатерина Захариева:  Разчитам изключително на сътрудничеството и експертизата на КСБ. Вярвам, че успешната работа на министерството зависи и от партньорството ни с браншовите организации като съветник и коректив. Затова планирам да активизирам диалога помежду ни, като възстановя Обществения съвет към министерството.

Постигането на коя цел си поставяте на първо място в рамките на мандата на служебното правителство?

Екатерина Захариева:   Трудно ми е да определя първо място, когато има няколко сфери, в които трябва да се предприемат спешни мерки. Главната цел на служебното правителство е организацията и провеждането на честни парламентарни избори, но това съвсем не означава, че работата във всички останали сфери трябва да спре. Важни са усилията за стабилизиране на енергийния сектор. Важно е да предотвратим загубата на средства по оперативните програми, както и да осигурим напредък на преговорите за следващия програмен период. Едновременно с това е важно да възстановим доверието в институциите. И също толкова важно е облекчаването на бизнес средата, доколкото е възможно при липса на парламент и законодателна инициатива от служебното правителство. Така че не бих могла  да откроя само една цел.

 

mrrb