Екатерина Захариева: Основните параметри по договори, които са важни за обществото, не трябва да са търговска тайна

Екатерина Захариева: Основните параметри по договори, които са важни за обществото, не трябва да са търговска

09 август 2014 | 09:15

 Водещ: Вие слушате „На шестия ден” – седмичното обзорно предаване на радио К2 днес на 9 август 2014 г. Аз съм Илияна Беновска. Голямата тема, която разискваме с всички събеседници в студиото, преминавайки през датите 12 май, предсрочни парламентарни избори 2013-та, 25 май – европейски избори 2014-та, 5 октомври – предсрочни парламентарни избори 2014-та, е кой и на какво основание може да управлява България? С нея се обръщам и към вицепремиера по икономическа политика и министър на регионалното развитие и министър на инвестиционното проектиране г-жа Екатерина Захариева, добър ден!

 Екатерина Захариева: Добър ден!

Водещ: Вие за втори път сте в служебен кабинет. Очакванията...

Екатерина Захариева: Да, в рамките на една година.

Водещ: Да. Очакванията на обществото са големи към вас, и лично към вас, и към целия кабинет.

Екатерина Захариева: Така е, така е, очакванията на обществото са за сигурност и спокойствие според мене към всички кабинети, но особено и към нашия предвид доста напрегнатата една година преди нас.

Водещ: Но кое е най-важното в този кабинет? Сигурно ще ми кажете, че не е едно, ама винаги има връх.

Екатерина Захариева: Най-важното разбира се е стабилност до провеждането и непрекъснатост на работата на държавата до провеждането на предсрочните парламентарни избори и самото провеждане на предсрочните парламентарни избори. След което лично в моя ресор приоритетът е оперативните програми и осигуряването на средства за разплащането с бизнеса и на общините, енергетиката и програмите за следващия програмен период. Бих добавила и големите инфраструктурни проекти, много са нещата.

Водещ: Дайте в енергетиката. Видяхте вчера какво се случи в БСП. Те излязоха с една за мене витиевата декларация, че БСП хем не са съгласни с действията на техния министър по енергетика, щото не са били уведомени и не са се произнасяли партийно, хем пък са за развитието на ядрената енергетика. Не знам това дали има значение вече за вашето управление на служебно правителство, но какъв е вашият анализ, видяхте ли вие с очите си, защото аз го виждам със заличени части, договорът между АЕЦ "Козлодуй", или споразумението по-скоро, и „Уестингхаус”?

Екатерина Захариева: Все още не съм успяла да го видя.

Водещ: Защото?

Екатерина Захариева: Просто защото наистина не успях, нямахме време...

Водещ: Ама не ви го дават ли, какво?

Екатерина Захариева: Не, не, не, икономическият министър го е поискал. Мисля, че няма никакъв проблем той да го получи и да го прочете и когато се запознае и направи анализ на това споразумение, също така да ни информира и ние ще можем да разкажем това, което хората очакват от нас да се знае. То вече беше публикувано със заличени части, които, доколкото прочетох...

Водещ: Най-съществените.

Екатерина Захариева: Точно така, най-съществените, са останали заличени. Аз съм убедена, че е абсолютно допустимо да има търговска тайна, нормално е, има нещо, които фирмите не искат да стават достояние, това е все пак тяхната търговска преднина, но за такива големи договори – "Южен поток", АЕЦ "Белене", АЕЦ "Козлодуй" 7 и други големи проекти, които са важни за държавата, не е редно най-съществените елементи, най-съществените условия от такива споразумения да остават тайна от обществото. Така или иначе така както е подписано като търговска тайна ще бъде трудно и за нас да открием голяма част от елементите, които хората очакват и искат да знаят. Мисля, че ще се окаже същото и с договора за "Южен поток". Поискан е вече, поискан е анализ. Очакваме към края на другата седмица да имаме информация и да получим по-пълна представа за нещата и там.

Водещ: Извинете ме за невежеството, но г-жо Захариева, от кого ги искате тези договори, за „Уестингхаус” за АЕЦ "Козлодуй"?

Екатерина Захариева: От БЕХ, те са там.

Водещ: И какво, носят ги с камили ли, далече ли е?

Екатерина Захариева: Не, не, не е далече, но ние искаме анализ, а те са доста документи, така че се очаква другата седмица да бъдат получени.

Водещ: А възможно ли е да ви ги дадат и на вас със заличени позиции?

Екатерина Захариева: Не, не, не е възможно, не би било редно. Не очаквам това и не е редно. Да ви кажа, че е абсурдно министърът на икономиката и енергетиката и вицепремиерът, отговорен за енергетиката да получи договора в такъв вид.

Водещ: Ами ще кажат, търговска тайна.

Екатерина Захариева: Няма как.

Водещ: Вие сама го казахте, вие сте юрист при това.

Екатерина Захариева: За нас няма как, за нас няма как да бъде търговска тайна. Друг е въпросът дали ние ще можем да разкажем поради защитата...

Водещ: А, това беше другият въпрос.

Екатерина Захариева: Това е да.

Водещ: И какво ще премълчавате?

Екатерина Захариева: Не знам, нека да го видя.

Водещ: Ами ако там е заровено кучето баш? Големите далавери, ако са заровени там, дето са търговските тайнички?

Екатерина Захариева: Има механизми за преговори с другата страна, за да се установи и да се стигне някакво съгласие какво би могло да се оповести. Но нека да видим първо, за да не създаваме излишно напрежение, и тогава ще можем да говорим пак.

Водещ: Кога ще излезете с ясна визия и ще огласите в какво финансово положение остава държавата в отделните сектори като цяло?

Екатерина Захариева: До края на другата седмица се надяваме да имаме пълния анализ, като вече сме започнали този анализ. От петък на всички министерства и второстепенни разпоредители са изпратени отчетни таблици, които са със срок за попълване сряда. Те са доста неща, не само състоянието в бюджета, висящи обществени поръчки, сключени договори, финансово обезпечени ли са, на какъв етап за изпълнение, висящите обществени поръчки, има ли осигурени средства за тях? Знаете, че последния ден буквално почти бяха стартирани доста обществени поръчки в АПИ за много големи суми. И не само там, и в доста други министерства. Така че искаме да се запознаем на какъв етап са, осигурени ли са средства за тези поръчки, които така ударно бяха обявени? И за това ще ни трябва поне до сряда срок.

Водещ: Добре, но вие знаете, че има и други незаплатени, неизплатени пари...

Екатерина Захариева: Много, да.

Водещ: И общините, и строителите цитират стотици милиони неизплатени пари.

Екатерина Захариева: По последна моя информация от камара строителите, която ще... разбира се ще засечем с управляващия орган, но аз нямам никакви основания да не се доверявам на тяхната сума, която ми беше посочена, е 437 млн. до момента, които са фактурирани, но не и разплатени по оперативните програми, само по оперативните програми. Отделно от това имам информация, че поради спиране на плащанията строителите не желаят да издадат фактури, защото когато издадат фактура, ще трябва да преведат...

Водещ: ДДС.

Екатерина Захариева: ...а в същото време държавата не им плаща. Така че сумата определено е по голяма на извършените, но неразплатени средства.

Водещ: И откъде ще вземете пари?

Екатерина Захариева: По наши анализи при невъзстановяване на средствата по двете оперативни програми, на плащанията, до края на годината необходимата сума ще бъде над 900 млн.лв. А в случай че се възстановят плащанията по ОПОС, ще бъдат около 350 млн. необходими. От всякакви резерви в бюджета, така големият бюджетен дефицит, за който предишните управляващи няколко пъти многократно заявиха, че той е стабилен, той е наличен и бихме могли да разплащаме, така че ние ще направим всичко възможно да видим резервите в бюджетите и една от причините за правенето на този анализ, за който ви споменах преди малко, е точно това. Също така е изключително приоритетно наистина усвояването на средствата и разплащането на парите на строителите и на общините. Общините са обезкървени в буквален смисъл. Те наистина нямат никакви налични средства, спряно е и мостовото финансиране по фонд ФЛАГ, това е един механизъм, който осигуряваше мостово финансиране на общините, докато им се възстановят средствата от оперативните програми. Те се опитваха да се оправят известно време със собствени ресурси, които съвсем не са големи. Така че там също е проблем, там също трябва да осигурим средства за мостово финансиране и на самите о общини.

Водещ: Знаете, че в София също виси големият проблем с метрото, където държавата не се е разплатила със средствата, с които трябва да дофинансира строителството.

Екатерина Захариева: Това също ще бъде проверено. От вас чувам в момента, не съм сигнализирана, не съм получила сигнал за този проблем, но веднага ще се запозная и ще видя какви са резервите и какво би могло да се случи и там.

Водещ: Не мога точно да ви цитирам сумата в интерес на истината в момента, но може би това е един от големите въпроси, който трябва да...

Екатерина Захариева: Точно така, много са средствата, които са дължими по оперативните програми, дори не само по спрените. Така или иначе това наистина е един от най-важните мои приоритети. Това е свързано пряко с увеличаване, дори и на ръста на държавата. Не знам защо са спрени разплащанията точно в най-активния строителен сезон. И рискът да се загубят работни места е наистина реален. Той не е просто на думи, ако не започне разплащането.

Водещ: Г-жо Захариева, а ще успеете ли най-накрая да влезете на среща с квесторите на КТБ?

Екатерина Захариева: Да, да, в понеделник имам среща с тях точно по темата един от рисковите проекти в ОП "Регионално развитие", който е моя страст, това е жилищното обновяване. Надявам се да намерим вариант, в който да не застрашим тази програма, която и без това е под риск. Една година по необясними за мен причини все още нямаме финализирана поръчка за избор на строител и проектант, при положение че има доста чакащи сгради, готови буквално за започване на обновяването им.

Водещ: Но само за това ли ще проявите интерес към състоянието на КТБ или, така искам да ви попитам, преди малко чухте края на разговора с председателя на КРИБ Огнян Донев, който е част, знаете, от една инициатива на синдикатите и работодателите да се създаде надзорен комитет от специалисти с безукорна репутация, които да вземат участие като опитни и компетентни в санирането на КТБ и в начина, по който ще се извършат процедурите по, няма сега да назовавам какво очно би могло да се случи с нея, но по всичко, което ще се направи. Имате ли отношение към позицията на работодателите и синдикатите и ако нямате по-скоро, ще вземете ли?

Екатерина Захариева: За това какво трябва да се случи в КТБ е отговорна основно БНБ. Разбира се, правителството служебното ще подпомага по всякакъв начин и ще съдейства процеса.

Водещ: Честно ми кажете, дали са отговорни БНБ наистина, честно ми кажете?

Екатерина Захариева: Мнението на служебния кабинет е, че най-важното, което трябва да се случи е да се привлекат наистина независими, дори ако трябва и международни експерти, които да направят пълния анализ на реалното състояние на банката, за да бъдем сигурни, че дупката е точно такава, каквато ще бъде обявена. Най-важното също, което трябва да се направи, е да се намери финалният получател на парите. Т.е. дочуваме, четем по вестниците и гледаме по телевизията, вие ни информирате като медии, но това са неща, които получаваме като информация от институциите, че има много кредити, които са дадени на фирми, които нямат обезпечение, които нямат...

Водещ: На свързани лица.

Екатерина Захариева: Тези фирми са дали този кредит на друга фирма, на трета, на четвърта и някой накрая си е купил нещо с тези пари.

Водещ: Добре, вие сте юрист, че тая работа не е направена без да е изпипана, нали разбирате, че това ще бъде дългогодишно нещо, процеси, доказване и т.н. Няма да се реши така.

Екатерина Захариева: Но ние не трябва да се отказваме да се съберат максимално средствата от кредитите, които са раздадени. Аз знам, че има международни експерти, които се занимават точно с това – да проследяват процеса на парите. Така че това е възможно. Мисля, че такъв анализ е поръчан, или дори да не е, в скоро време ще бъде. Четох и в постоянна комуникация бяхме преди това и от президентството, и от служебния кабинет с БНБ за стартиране на процедурата за пълен финансов анализ от страна на МВФ ...

Водещ: Да, вчера поиска гуверньорът Искров.

Екатерина Захариева: Да, поиска управителят. Това, само искам да подчертая, всъщност не е извънредна, а редовна мисия. Такъв анализ на финансовата система трябва да се прави по договора, който имаме с МВФ на 5 години. Последният път е правен 2008, сега е времето да се направи отново. И е много важно точно в този момент наистина да бъде направен такъв анализ.

Водещ: Добре, всичко това е хубаво, но кога? Хората, предприятия, дори доста държавни институции, „Топлофикация - София” например...

Екатерина Захариева: И МРР има 13 млн. там.

Водещ: А така, и вие имате. Имате пари там, но да кажем, вие имате и на друго място, докато един човечец може да има 20-30 хил. в тая банка...

Екатерина Захариева: Така е, това е най-неприятното нещо, и точно затова трябва този одит, който в момента се извършва, да бъде обявен максимално в скоро време, но в същото време да бъде направен така, че да сме сигурни, че е установено правилното състоянието на банката. Така че това, което обявиха БНБ по моя информация, че ще бъде ясно към средата на октомври месец. Правителството, служебният кабинет наистина нямат правомощия в тази сфера. Могат само да подпомагат процеса.

Водещ: Така е, така е, но част от морала на едно управление е да се положат повече ефективни усилия, нали?

Екатерина Захариева: Това правим. Точно едно от ефективните усилия, които полагаме, е точно този финансов анализ. Така че сме в постоянна комуникация с банката.

Водещ: Бих отделила, г-жо Захариева, като една от най-главните ви задачи, е да нямаме Костинброд 2 и да има абсолютно, доколкото е възможно разбира се в тази замърсена среда, честни избори, с минимализиране на купуването на гласове, с минимализиране на участие на мъртви души или други манипулации, за да могат да гласуват подставени или направлявани лица. Вие, министерството, което ръководите в частност извън качеството на вицепремиер, на регионалното развитие в лицето на ГРАО сте отговорни за отпечатването на тези избирателни списъци с т.нар. години наред мъртви души. Какво правите?

Екатерина Захариева: Изпълняваме това, което е разписано в Изборния кодекс, а то е главна дирекция ГРАО въз основа на избирателните списъци, данните на национална база население, отпечатва всъщност избирателните списъци въз основа на национална база население...

Водещ: Ще имате ли време...

Екатерина Захариева: Които се изготвят от общините, искам да подчертая, така е по кодекс. Дали ще имаме време? Да, не за първи път се правят...

Водещ: Не, не, да ги прочистите имам предвид тия списъци.

Екатерина Захариева: Да ги прочистим, ако няма изменение в кодекса и да се въведе активна регистрация, това, което години наред се коментира, не мога да гарантирам пълно прочистване на изборите от т.нар. мъртви души. Които, искам да подчертая, дефакто не са мъртви души, над 90% от тях са хора, които от години живеят извън България, но това не означава, че те нямат права за гласуване, право на глас. Поради тази причина те трябва да бъдат в избирателните списъци в момента. Друг е въпросът, че те години наред не гласуват. Някои от тях поради нежелание, но голяма част от тях поради невъзможност, поради факта, че България не е осигурила удобство за тях, така че да дадат те своя глас. Точно затова е толкова важен референдумът, който инициира президентът, и за съжаление, не беше уважен от предходното НС. Електронното дистанционно гласуване е един от методите за изчистване на мъртвите души, т.нар. мъртви...

Водещ: Вашият служебен министър-председател беше един от защитниците и радетелите, събирач на подписи. Какво правите в тази посока? Какво може да се случи ефективно всъщност?

Екатерина Захариева: Това, което може да се случи ефективно е следващото НС да уважи искането за референдум и на президента, и на над 500 хил. граждани на България, защото те са две, едното е инициативата на президента, другата е инициативата на гражданското общество, което подкрепи президента. И за безпрецедентно кратък срок събра над 500 хил. гласа в подкрепа на това искане. Така че убедена съм, че народните избраници следващия път ще се вслушат в гласа на народа и ще подкрепят този референдум. След което, както се казва, глас народен глас божий. Ако народът подкрепи тази инициатива, НС и управляващите ще бъдат длъжни да въведат в разумен срок след което това електронно гласуване.

Водещ: Защо реагират НПО, ето „Протестна мрежа” реагира против избора на Красимира Медарова, доскорошен член на ЦИК и даже зам.-председател ли беше, не си спомням...

Екатерина Захариева: Председател.

Водещ: Председател?

Екатерина Захариева: Да.

Водещ: ...за министър по изборите. И какво ще направите вие?

Екатерина Захариева: Аз лично нищо не мога да направя.

Водещ: Не вие, правителството имам предвид.

Екатерина Захариева: Но това, което ще направим ние е да докажем и да покажем работата на г-жа Медарова, че тези протести или възражения всъщност са абсолютно неоснователни. Изборният борд ще бъде въведен. Там отново всичко ще става пред погледа на всички. И искам само да подчертая, че служебният кабинет, в частност министърът, отговорен за организацията на изборния процес всъщност има едно много малко участие в целия изборен процес. Голямата работа и голямата отговорност, така да кажа, е в ЦИК, в РИК, след което общинските. Така че наистина всичко ще стане отново пред погледа на всички. Както миналия път цялата администрация беше ежеседмично на среща с гражданския сектор, с отговори на въпросите, които им бяха задавани, с пълната информация, която беше поискана, беше предоставяна в рамките на седмица и мисля, че това беше една чудесна инициатива, която в интерес на истината се роди тогава в разговори с гражданското общество. Беше добра и ние ще я продължим. Убедена съм, че всички съмнения ще бъдат разсеяни с работата, която ще покажем.

Водещ: Кой ще изберете за свой заместник, трети зам.-министър по инвестиционното проектиране? И въобще, има ли смисъл от такъв ресор?

Екатерина Захариева: О такова министерство?

Водещ: Да.

Екатерина Захариева: От такова министерство според мене няма смисъл. Не случайно аз съм министър и на двете министерства. Това показва и президентът по този начин. Може би има смисъл в компания, каквато беше и съставена между другото по времето, когато президентът беше министър, за фирма, която да се занимава специално с големите проекти, за да бъде фокусирана. Но министерство, което да се занимава с проектиране и с документи на всичките големи инвестиционни проекти просто няма смисъл. Това министерство трябва да бъде едно заедно с регионалното.

Водещ: Така като говорите, че няма смисъл кой ще ви се съгласи да стане заместник?

Екатерина Захариева: А не, все пак в момента ние имаме амбициозна програма, имаме заместник там, който ще обявя в понеделник, и тази амбициозна програма...

Водещ: Подскажете малко, мъж ли е, жена ли е, хубав ли е?

Екатерина Захариева: Мъж е, симпатичен хубав мъж, да, ще го видите. Но по-важното е, че е много добър професионалист, който се е занимавал години наред с инвестиционен процес точно и това, което той е видял отвън са пречките пред бизнеса в инвестиционния процес.

Водещ: Т.е. той идва от бизнеса, а не от управляващите?

Екатерина Захариева: Така е, да.

 

mrrb