Екатерина Захариева: Решенията за българската енергетика трябва да се взимат в София

Екатерина Захариева: Решенията за българската енергетика трябва да се взимат в София

24 август 2014 | 16:09

Интервю с вицепремиера по икономическата политика и министър на регионалното развитие и министър на инвестиционното проектиране в предаването „Неделя 150“ по БНР

Водещ:
Г-жа Екатерина Захариева, служебен вицепремиер по икономическата политика и министър на регионалното развитие и инвестиционното проектиране е в студиото на „Хоризонт”. Вашето присъствие във второ служебно правителство ви дава възможност да сравнявате кои бяха опасенията, страховете, патосът, така да се каже, на първия кабинет, и сега по-различно ли е.

Екатерина Захариева: Добър ден на вашите слушатели. Благодаря за поканата. Със сигурност това, че бях в първия служебен кабинет ме кара да се чувствам доста по-уверена и спокойна, че мога да се справя със задачите, които постави президентът пред нас, и задачите, които хората очакват да свършим. По-различно, да, по-различно е. Помните, че тогава хора се палеха по улиците, нямахме подкрепа от абсолютно нито една политическа сила, от никого. Но тогава доказахме, че с много работа и с ясно набелязани цели, обстановката може да се успокои и за 3 месеца да се свърши доста работа. В момента отново сме пред политическа нестабилност, продължаваща повече от 1 година, по 3 правителства във всяка от годините – и миналата, и тази – нещо, което със сигурност не е добро за държавата. Поради тази причина аз силно се надявам след изборите наистина да има възможност за съставяне на силен кабинет, който да проведе така важните и необходими реформи, нужни за всички нас. В момента отново сме в много трудна ситуация със състоянието на държавния бюджет – спряна е изцяло една от програмите, на другата – две от осите ѝ, има затворена банка.

Водещ: Тоест социалните призраци продължават.

Екатерина Захариева: Дупката в енергетиката е нараснала през тази една година. Така че определено има доста работа за вършене и сега.

Водещ: Тези проблеми, тези неща на хоризонта, изглеждат не по-малко страшни. Разбира се, изглежда така, че хората са натоварени със свръх очаквания, когато говорят за служебен кабинет и служебно правителство. И се изписват и изговарят неща, които могат да стигнат за пълен мандат. Нещо подобно изнасят и такива интервюта, като това, което водим в момента, но все пак кажете вашето най-голямо безпокойство в ресора ви. Не беше ли грешка споменаване на едни такива думи за предстоящ режим на тока или режим, който няма да се размине?

Екатерина Захариева: Нямам притеснения, по-скоро имам задачи, които трябва да свърша. Но най-неотложните задачи, които трябва да се свършат, и най-неотложните решения, които трябва да се търсят по тези проблеми, са в две сфери. Едната е европейските фондове. Освен усвояването им през този програмен период, което е поставено под риск точно заради спрените програми, и заради факта, че неплащайки повече от 6 месеца по тях и на общини, и на строители, ние сме ги демотивирали в голяма степен. Слава богу, че успяхме в рамките на 3-4 дена да намерим начин от държавния бюджет да възстановим плащането, докато се възстановят плащанията от ЕС, така че да можем да минимализираме риска от загуба на средства. Второто много голямо предизвикателство е свързано със състоянието на сектор енергетика. Не мисля, че беше прибързано моето изказване, защото аз следя този сектор още от миналата година, когато бях служебен вицепремиер. През цялата тази една година в президентството ние сме длъжни да следим важните сектори, които са свързани с националната сигурност. Сектор енергетика е един от свързаните с националната сигурност сектори, така че съм следила състоянието и развитието му. Неслучайно доста експерти след мен потвърдиха моите думи, че ако продължим така, непроменяйки нищо, ще имаме риск не заради липса на производство на ток, а заради липса на средства, които да доведат този ток до нашите домове.

Водещ: Сега, по отношение на това да се изписват призраци и да се каже нещо много тревожно, това, в рамките на една предизборна кампания, прилича на пропаганда. Тъкмо поради този повод един от наблюдателите, Теофан Германов, припомни, че така е било по времето на комунизма – да не се създават страхове у хората и да бъдат принуждавани към урните, водени от своите инстинкти. Затова внимателно с възможността на 25-тата година от прехода да приключим с режим на тока. Това изглежда една несъстоятелност, която няма да бъде понесена не по-малко от хората, които сложиха край на живота си.

Екатерина Захариева: Ще направим всичко възможно това да не се случи. В никакъв случай моята цел не е да плаша хората, по-скоро исках да покажа ясно колко тежко е състоянието в сектора, заради взимани решения без стратегическа цел и визия години наред, доста често поради популистки или политически подбуди, без ясното съзнание и усещане, че този сектор е толкова важен и касае всеки един от нас. И решенията в него трябва да се взимат на експертна, професионална, надпартийна, обективна основа, а не просто по команда, без експертни съображения.

Водещ: Това е пак към свръх очакванията. Като че ли служебното правителство има някаква вълшебна пръчица или разполага със списък от 1001 желания, които може да удовлетвори. Каква е разликата? Нали и предишните решения са взимани на базата на някаква експертна мисъл, на състоятелността на държавата, която има някакви високи камбанарии, които бранят националния интерес. Каква е разликата, какво можете да извършите вие?

Екатерина Захариева: За съжаление нямаме вълшебна пръчка, но пък имаме желание да свършим максимално много за тези 3 месеца. Най-важната ни задача, разбира се, е организиране на изборите. Но ние не можем през тези 3 месеца да не правим нищо. И една от задачите, които сме си поставили, е създаването на този енергиен борд, който поне да започне работа в правилната посока за реформите в сектор енергетика и за най-неотложните задачи, които трябва да се свършат през този кратък период.

Водещ: Може ли да поясните, тъй като става дума за едно европейско измерение на вашата седмица, какво представляваше тази среща с Гюнтер Йотингер? За първи път ли се виждате с него или вие се познавате?

Екатерина Захариева: Виждали сме се и миналия път, когато бях служебен вицепремиер, така че това е моя втора среща с него.

Водещ: Не е ли пресилено да се каже, че той е приветствал вашия замисъл?

Екатерина Захариева: Не, напротив, не беше пресилено. Ние работим още от миналата година по плана за действие в сектор енергетика. Не знам дали вашите слушатели си спомнят, но аз ще припомня – в рамките на 3 месеца се направи пълен анализ на сектор енергетика с помощта на експерти от Световната банка и Европейската комисия. Тези анализи излязоха буквално в последния ден на служебния кабинет. В анализа на ЕК имаше три вида мерки – краткосрочни, средносрочни и дългосрочни. Така че г-н Йотингер много добре знае каква е нашата цел, знае, че нашата цел е била винаги състоянието в сектор енергетика да се подобри, но така че да не бъде за сметка нито на потребителите, нито на някой удобно виновно посочен от сектора. Всичките карти на масата, цялото състояние ясно и открито, а не тайно.

Водещ: Бихте ли го казали на слушателите? Какви тайни разкрихте?

Екатерина Захариева: Знаете ли, по времето на служебния кабинет всичко беше на сайта – и плащания, и договори, и тези мерки също бяха публикувани. Когато постъпихме сега, анализите на състоянието на сектор енергетика ги нямаше на сайта на МИЕ. В момента анализите отново са публикувани.

Водещ: Какво показвахте на г-н Йотингер?

Екатерина Захариева
: Аз не ходя в Брюксел за да докладвам. Ние сме партньори с ЕК, обсъждаме проблемите на България и заедно търсим решение за тях. Разказах за нашата идея за създаването на енергийния борд, в който всички заинтересовани страни заедно да търсим решения –производители, търговци, доставчици, потребители – както битови, така и големи, държавни органи, експерти в сферата. Така че това ще бъде един постоянно действащ експертен съвет към Министерски съвет, за чието създаване се надявам МС да приеме постановление тази сряда. Аз получих уверението и на комисар Йотингер, че цялата експертна помощ, която получихме и миналия път от ЕК, ще получим и сега.

Водещ: Какъв е неговият състав?

Екатерина Захариева: Неговият състав мисля, че вече е на сайта, а ако не, ще бъде в понеделник. Това са държавни органи, също така частни и държавни дружества в сектор енергетика, синдикатите, работодателските организации - доста широк състав. И потребителите, разбира се. Така че максимално широко да обхванем заинтересованите страни, но да не го направим толкова огромен, че да бъде и неработещ.

Водещ: Не е ли един пример за начина, по който се координират работата на правителството и проектните организации, това, което се случи с желанието на икономическия министър да прекрати работата от „Южен поток”, едновременно с това вие знаете, че там увеличиха своя капитал в тази проектна организация. Това изглежда един дребен пример по линия на, може би, демонстрирано самочувствие или пък по отношение на една декорация на действия от страна на икономическия министър.

Екатерина Захариева: Не мисля, че е което и да е от двете. Мисля, че това, което министър Щонов направи, е това, което всъщност доста месеци се говореше, че е свършено от предишното правителство, а именно, че проектът е спрян. Оказа се, че не е. Знаете колко пъти чувахме в публичното пространство – и премиерът, и икономическият министър, да обясняват, че са изпълнили препоръките на ЕК и са спрели всички дейности по проекта. Първо – това не беше вярно, и второ – дори не мисля, че е било необходимо да се спират всички дейности, а дейностите, които Комисията изисква от нас. Така че това, което направи министър Щонов всъщност е най-после да изпълни препоръката, която ЕК беше дала на България, до изясняване на казуса има или не нарушение на европейското законодателство.

Водещ: Има или не нарушение, г-жо Захариева?

Екатерина Захариева:
Надяваме се Комисията в скоро време да отговори. Това, което всъщност министър Щонов направи, е да спре дейностите, които се изискват от писмото – това е сключването на нови договори, провеждането на нови тръжни процедури и самото строителство. Но това не означава, че подготвителните действия по проекта всъщност са спрени. И той изпълни закона такъв, какъвто е.

Водещ: Има ли свръх увеличени договорени числа, които не съвпадат с реалността – така, както подозират някои от експертите.

Екатерина Захариева: Те затова са експерти, за да кажат дали според тях разходите по проекта са реални. Аз не съм експерт и считам, че в една честна и открита тръжна процедура трябва да се види каква е реалната цена на този проект. И точно това Комисията ще провери – била ли е такава тази процедура, проведена за избор на строител, доставчик и доставчици на другите услуги. Това, което ние правим, е да окажем пълно съдействие на ЕК, заедно, разбира се, с руските ни партньори, да предоставим цялата информация по този проект.

Водещ: А стана ли ясно от беседата ви с г-н Йотингер дали ще го бъде този проект?

Екатерина Захариева: Това, което стана ясно от беседата, е нещо, което много пъти комисарят по енергетика е заявявал, а именно, че ЕК не е против този проект. Тя е за това, този проект да се случи съобразно европейските правила – и за третия енергиен пакет, и за конкуренцията при избор на строители и доставчици на други услуги. Така че те никога не са били против този проект. Ние многократно също сме заявявали, че този проект е важен за България. Да, той не диверсифицира източника на газ, но той диверсифицира пътя. И предвид продължаващата вече доста месеци - от март месец, криза между Русия и Украйна, този проект става още по-важен за България.

Водещ: А в какви срокове трябва да бъде взето решение продължаваме или не, от гледна точка на експертизата, която очаквате?

Екатерина Захариева: Проектът, подчертавам, не е спрял в цялост, спрени са нови договори и нови тръжни процедури. Този договор, който е сключен, в момента се проверява дали няма нарушения при общностното право. Надявам се до есента, след като предоставим всички доказателства и материали, ЕК да вземе решение. Ако се установи, че има нарушение на правото, тогава предполагам, че просто ще трябва следващото правителство да проведе нов търг за избор на строител. Така че това, което ние правим, е да бъдем и да покажем, че наистина сме партньори и на двете страни, че сме честни и открити към всички. Ние не заблуждаваме никого, ние казваме истината. И когато кажем, че спираме проекта съобразно писмото, ние наистина го спираме със законовите действия, които трябва да предприемем, а не с изявления по медиите, че се спира проектът. Проект така не се спира, договор така не се спира. Има юридически действия, които министър Щонов предприе.

Водещ: Кои доказателствени материали трябва да предоставите?

Екатерина Захариева: Цялото досие, което ЕК изисква по тръжните процедури. Аз знам, че вече е изпратено писмо от предишния министър на икономиката до ЕК. Знам, че ЕК е изискала допълнително материали, по подготовката им има работна група в МИЕ и те ще бъдат предоставени на ЕК. Договорихме сме с комисар Йотингер още да изпратим следващата седмица наши експерти, за да набележим действията по това как продължава този проект – кои действия са допустими докато Комисията се произнесе, какви материали трябва да предоставим. Тези неща трябва да се случват в партньорство и в режим на доверие, това е най-важното.

Водещ: Допускам, че това е обективният интерес – нова тръжна процедура.

Екатерина Захариева:
Не, не съм казала това. Казах, че ако ЕК констатира такива нарушения на европейското право, предполагам, че това ще бъде препоръката ѝ. Но все още нямаме такива констатации.

Водещ: По отношение на криза...

Екатерина Захариева:
И това ще направи следващ кабинет. Това, което ще прави и прави в момента служебният кабинет, е да помага този проект да се случи, защото начинът, по който е структуриран и по който е тръгнал, настройва общественото недоволство срещу проекта, намалява доверието на европейските ни партньори към България. Така че това, което ние ще направим, е да възстановим това доверие и да помогнем този проект да се случи максимално добре за България. Решенията за проектите трябва да се взимат в София, това беше препоръката на комисаря, а не в някоя от другите европейски или други столици по света – независимо дали европейски или в други континенти. Решенията за българската енергетика трябва да се взимат в София. Те трябва да са такива, че да са от интерес на българската държава.

Водещ: Така звучи прекрасно, прелестно. Но каква е идеята, че не е възможна криза с газа, тъй като подобен оптимизъм е бил изразен на тази среща?

Екатерина Захариева: Това, което ние изразихме като притеснение, е от спирането на транзитните доставки на газ през Украйна. Моето притеснение беше изразено пред комисаря предвид ситуацията между Русия и Украйна в момента и законът, който беше приет там. Това, което аз получих като уверение от комисаря е, че те са в постоянна връзка с Русия и с Украйна, и неговото усещане е, че за момента няма такава опасност. Не случайно се правят стрес-тестове в момента във всичките държави в ЕС, които са зависими от руски газ и от точно този път на доставка, какъв е рискът. Правим всички действия, но знаете, че България е една от най-зависимите държави от руски газ, и не дай си боже, да се случи това, че да спре отново транзита, ние ще можем да издържим не повече от 3-3,5 месеца. Това, което ме увери комисарят е, че за момента не очакват спиране на транзита.

Водещ: Засега само прекратяваме говоренето за енергетика. Може ли да отговорите на това, което с две думи звучи така от устата на Мая Манолова: „Толкова много уволнения, които не би трябвало да са типични за едно служебно правителство. Не само шефове на агенции, но и техните подчинени – хора, които са изплашени, които са мигновено уволнявани без да има ясна преценка за техните способности.” Това познато ли ви е във вашата област?

Екатерина Захариева:
Това, което чух от г-жа Манолова, чувам и от доста други хора. Искам да разкажа една история. По време на войната между Сърбия и Босна, на една пощенска кутия на една поща минал един босненец и написал „Босна”. След него минал един сърбин, зачертал „Босна” и написал „Сърбия”. След него минал един друг човек, зачертал и „Босна”, и „Сърбия” и написал „Поща”. Тази история е свързана с това кой обслужва и чии интереси обслужва служебният кабинет. То не бяха на ГЕРБ, то не бяха на „Протестна мрежа”, то не бяха на други кръгове. Искам да кажа, че служебният кабинет е кабинет от експерти. Това е служебен кабинет, това не е нито правителство на някоя от политическите сили, това е кабинет от експерти, съставен от президента и които могат веднага да седнат в тези министерства и да свършат работа.

Водещ: Е още повече, да не уволняват.

Екатерина Захариева: И точно защото те трябва да свършат работата, която както преди малко дебатирахме с вас, е доста, и от нас се очаква да свършим много работа, точно затова абсолютно нормално е ние да се доверим на хора, с които сме работили, на които имаме доверие и които са доказани експерти.

Водещ: Така правят всички, това обикновено е мотивът. Така правят всички.

Екатерина Захариева:
Тъй като беше посочено точно Министерство на регионалното развитие, аз искам да спомена, че по-скоро уволненията, които са правени преди мен, са доста странни и учудващи. Ще дам за пример уволнени директори на ВиК дружества, които аз съм заварила там когато бях зам.-министър, и се надявах да останат и доста след мен, защото те са професионалисти - някои от тях са работили по 10-15 години. И те бяха уволнени преди мен. Това, което съм направила, е да върна част от тях, един или двама. Това са директори, които не са били назначавани по времето на ГЕРБ, но бяха уволнени в рамките на тази една година. По отношение на ДНСК, изключително важната контролна функция на ДНСК. Беше уволнен експерт като г-жа Гечева, чийто професионален живот е минал в дирекцията. И точно затова тя по времето, когато президентът Плевнелиев беше министър, беше назначена на този пост. Нормално е да върна г-жа Гечева, аз съм работила с нея доста години. Същото се случи и с инж. Лазаров. Така че изключително преувеличено е политическото говорене на г-жа Манолова и е, меко казано, странно и абсурдно. Чух как това щяло да осигури служебна победа на някоя от политическите сили. И аз искам да попитам, означава ли това, че ако тези кадри, за които тя толкова много се притеснява че са сменени, са щели да осигурят служебна победа на нейната политическа сила. Защото по времето на една година управление бяха подменени голяма част от тези професионални кадри. И аз неслучайно дадох пример с г-жа Гечева и г-н Лазаров.

Водещ: Но вие си давате сметка, че си говорим за симетрични движения – че вратата е отворена за едно зло и то постоянно се повтаря, за този клиентелизъм.

Екатерина Захариева: Съгласна съм, но това не е клиентелизъм. Аз искам да кажа, че професионалната администрация трябва да бъде професионална. И неслучайно посочих тези примери.

Водещ: Е защо не е?

Екатерина Захариева: Тя е. С моите действия аз съм върнала професионалисти в системата, като г-жа Гечева и г-н Лазаров, които са работили там 20 години. Не е редно да се сменят такива хора, разбирате ли? Идва някой, слага свои кадри. Идва друг, слага следващи кадри. Професионалистите в системата не са партийно оцветени. Те са професионалисти, които са работили с различни правителства. И точно затова те трябва да остават там.

Водещ: Не искам да оставаме на тази оспорвана плоскост, защото това, разбира се, е много страшен момент в българската държава, и очевидно не беше преодолян, продължава с пълна сила тъкмо заради веруюто на всяка партия. Така правят всички. Сега обаче искам...

Екатерина Захариева: Ние не сме партия, само да подчертая. Ние сме служебен кабинет.

Водещ: Склонна съм да смятам, че има в това много механизми, които са на партийна зависимост – бил си предан на това правителство, следователно ти си за него. Нещо подобно. Бих искала да Ви попитам на кои плащания отдавате голямо значение, тъй като споменахте преди малко, че ще дадете пари от бюджета, за да можете по-късно да ги възстановите от възстановените програми. Това изглежда важно за хората, да го назовете, докато имаме все още време.

Екатерина Захариева:  
Това са плащанията най-вече по ОП „Околна среда”. Всички хора в градовете и населените места, в които има такива проекти, в момента търпят неудобствата от разкопаните улици и спряната работа по проектите поради спрените плащания. Така че това наистина е голям приоритет за нас – възстановяване на плащанията по ОП „Околна среда”, за да могат да завършат тези проекти и хората да се радват на доста по-комфортен живот, а не да продължава дискомфортът от това улиците да бъдат разкопани. 

Водещ
: Всички ли?

Екатерина Захариева:
Да, всички проекти трябва да завършат. Дали тази зима, дали следващата година, в зависимост от сроковете, в които се изпълняват. Много важна е и регионалната програма и две от осите, които са спрени. Това са средства, които ние ще осигурим, и много се надяваме да е по-бързо. Това е основната задача, по която работим – в най-кратки срокове да бъдат възстановени плащанията от ЕК. Това е важно и за строителните фирми, защото имам сигнали, че голяма част от тях, особено по регионите, забавят плащанията на техните работници и служители, поради факта, че държавата бави плащанията към общините, съответно общините – към строителните компании.

Водещ:
Сега, по отношение на Корал, тъй като има пак едно голямо свръх очакване, че вие пак с вълшебната пръчица, която имате, ще разрешите този проблем. Беше тиражирана информацията, че имате среща с представители на еколозите и с редактори на сайта „Биволъ”. До каква степен вървим към някакво разрешаване на проблема, тъй като става дума за много голям инвестиционен интерес на фирмата „Иберола”, която е получила строителни разрешения от община Царево и иска да строи комплекс за 3000 човека?

Екатерина Захариева:
Това, което е моята вълшебна пръчица, е работа от една година по дюните. Отпреди една година, април месец, когато бях служебен министър на регионалното развитие и благоустройството, издадох заповед, според която Агенцията по кадастри и експерти от БАН, съвместно с Министерството на околната среда и водите, трябваше да създадат специализираните карти за дюните по Българското Черноморие, така че най-после да е ясно къде са тези дюни. И те да бъдат картирани, сложени в кадастъра, всеки да ги вижда и да може да се спре строителство, ако започне върху тях.

Водещ: Ставаше дума за един много могъщ скандал през зимата на 2013 г.

Екатерина Захариева:
Да, знам много добре, познавам казуса.

Водещ:
Да припомня на слушателите.

Екатерина Захариева:
Такива казуси има много. И за съжаление тези казуси са факт, защото не знаем къде са дюните. И понеже знам какъв е проблемът, затова започнахме работа по решаването му. Тази работна група е почти към своя край, с доста голямо забавяне. Сроковете в заповедта, която бях издала, бяха по-кратки, но се надявам по мое време сега отново, да приключи тази работа.

Водещ:
Добре, излизат картите. Но това означава ли край на този проект „Корал бийч елит” на тази фирма, която и бездруго е един голям инвеститор в България?

Екатерина Захариева:
Не, не означава край. Когато бъдат издадени тези карти, ще е ясно къде са дюните, които са природни богатства и са публично-държавна собственост.

Водещ:
Тоест резерватът ще бъде разрушен, резерватът на блатното кокиче, и този уникален кът, който има тези дюни.

Екатерина Захариева:
Този резерват по моя информация още 2003 г. е бил защитена местност, а не резерват. Но защитената местност още 2003 г. е заличена като такава от МОСВ и в момента не съществува като защитена местност. Така че дюните са важни, те са природни забележителности и когато влязат специализираните карти те ще бъдат опазени, защото ще бъде ясно къде са. Също така...

Водещ:
Но картата няма да опази Корал.

Екатерина Захариева:
ДНСК бяха на проверка на 18 август. Оказва се, че всичките разрешителни за строеж са издадени със сериозни противоречия, със сериозни нарушения, без екологична оценка. При положение, че екологичната оценка е с изтекъл срок, означава, че я няма. По закон в 5-годишен срок от приемането на ОВОС, трябва да започне реализацията на проекта. Ако тя не е започнала, означава, че трябва да се прави нов ОВОС. Липсва също така оценка за съвместимост по Закона за биологичното разнообразие, освен това разрешенията за строеж са издадени след като инвестиционните проекти са били с изтекъл срок. Точно затова ДНСК преди почти 2 години отмени 3 от разрешителните за строеж. Сезирали сме прокуратурата с молба да поиска обявяване на тяхната нищожност. Ще сезираме отново прокуратурата, като наистина настояваме, че пороците са толкова съществени, че тези разрешителни за строеж са нищожни. И се надявам административната прокуратура да погледне сериозно на нашата молба и да обсъди нашите аргументи, които според всички експерти в областта наистина са сериозни. Разбира се, че ние не трябва да гоним инвеститорите, но инвеститорите трябва да спазват нашите законодателства и ние трябва да помагаме на инвеститорите да се чувстват добре тук. Точно затова тези карти, неслучайно натъртвам на тях, са изключително важни. Един инвеститор трябва да знае, когато купува един имот, какъв е той. Той трябва да е сигурен, а не след като го купи, да се окаже, че това са дюни и това е защитена местност. Затова оттук нататък тези специализирани карти ще бъдат от полза за инвеститора. Това ще е добре и за бизнес климата в България – не може един инвеститор да не знае какво купува. Той трябва да е сигурен, че земята, която купува, може да се ползва за това, за което я купува.

Водещ:
Добре, очакваме ги. Алелуя, очакваме ги тези карти. Отдавна, всеки момент. Сега, бих искала да кажа, че тази тема очевидно ще бъде следена, тя и бездруго е част от много важните причини младите хора да гласуват или да не гласуват. Това е важно и за изборите. Но можете ли да отговорите на тези тежки въпроси, които бяха предизвикани заради думите „Мафия в поддържането на асансьорите”? И какво показват вашите наблюдения, вашите срещи? С какво можете да се ангажирате в тази трагична история? В България имаме прецедентните причини да говорим за такива безобразия.

Екатерина Захариева: Това, което аз разбрах от ръководството на Държавната агенция е, че тези проблеми съществуват от години. Имаме доста по-либерален, отколкото според тях се налага, режим при поддръжка и ремонт на всичките опасни съоръжения, които са свързани с опасност на човешкия живот. Бяха при мен и обсъдихме мерки, които бихме могли да вземем най-спешно, по време на служебен кабинет, без законодателната инициатива, която е така необходима, за да се реши трайно проблемът. Това са промени в подзаконовата нормативна база, които ние можем още сега да придвижим. Експертите от Агенцията още отпреди няколко месеца са изготвили голяма част от тях. Техните наблюдения са наистина притеснителни: Някаква машина, която те наричаха „печка” - от всичките фирми в София само 3 такава. Сама разбирате, че няма как всичките фирми в София, които са над 1000, да ползват тази техника и да ходят да правят истинските проверки с нея. Също така изключително голям брой договори на една фирма с 1-2 човека персонал, която трябва на всеки 10 дена да идва и да проверява вашия асансьор дали е в техническа изправност. Няма как физически тези хора да извършват проверки договорите, които са сключени. Т. е.  липсват техника и достатъчно хора за извършване на тези проверки. Доклада за конкретния случай Агенцията ще изпрати в най-скоро време в прокуратурата. Знам, че те вече извършват разследване на този случай, но това, което е констатирано е, че според Държавната агенция има нарушения в трите фирми, които е трябвало да поддържат – и във фирмата, която е извършила ремонт преди две години, и във фирмата, която технически трябва да наблюдава асансьора, и във фирмата, която пък на всеки 10 дена трябва да проверява дали съоръженията са в изправност. Също така искам да призова и хората – по-добре е да спрат асансьора, ако нямат средства за ремонт, докато съберат. Това, което ма информираха от Държавната агенция е, че много често фирмите, които извършат наблюдение върху изправността на тези съоръжения, не сигнализират Държавната агенция за това, че асансьорът е в неизправност, защото Държавната агенция трябва да отиде и веднага да спре това съоръжение, да забрани неговото ползване. По-добре сигнализирайте, защото това е вашият живот. Сигнализирайте, спрете го, направете проверка, ако се налага, докато се съберат средства и се извърши ремонтът, отколкото да имаме такива нещастни случаи.

Водещ:
А ако има престъпна схема, можете ли да се доберете до нейните двигатели, до начина, по който се рекетира или се монополизира този контрол?

Екатерина Захариева: Не знам дали има толкова монопол, но това, което аз чух е, че има ужасно много фирми в България. В някои от градовете може би има монопол, но тук са други компетентните органи, които трябва да отговорят има ли престъпление или не. Това, което ние можем да направим, е да променим подзаконовата нормативна база така, че да помогнем и на агенцията да върши по-добре работата си и да няма такива случаи. Тоест да стегнем ние контрола към фирмите, които извършват тези дейности.

Водещ:
А очаквате ли допълнително подробности за положението, да се направи пълен анализ?

Екатерина Захариева:
Да, пълен анализ се прави, промените в подзаконовата нормативна база ще бъдат готови, ме увериха колегите, другата седмица, така че, разбира се, ще имаме по-подробна информация тогава.

Водещ
: Надявам се допълнително да може да се чуем по тези въпроси. Това беше вицепремиерът Екатерина Захариева в „Неделя 150” по много въпроси от седмицата. Разбира се, част от усилието на служебния кабинет да огледа и да даде публичност по неща, които са били спестявани до този момент.

Екатерина Захариева:
Благодаря ви. Хубав ден ви желая.
mrrb