Екатерина Захариева, вицепремиер и министър на регионалното развитие, пред в. Капитал дейли: Безвъзмездната помощ при саниране ще се качи до 75%

Екатерина Захариева, вицепремиер и министър на регионалното развитие, пред в. Капитал дейли: Безвъзмездната по

05 април 2013 | 10:47

След първите седмици в ролята на вицепремиер и регионален министър нещо промени ли се в приоритетите, които служебният кабинет амбициозно си постави? 

- Не, приоритетите са същите. Преди дни правителството публикува своите приоритети. Те са свързани основно със стабилност на работата на институциите, с осигуряването на изборния процес и обезпечаването на изборите, както еврофондовете и енергетиката, която е в моя ресор, с големите инфраструктурни проекти и безспорно работата по обществените съвети. В сряда беше и заседанието на изборния борд. 
 
Каква е вашата оценка за старта му? 
- Надявам се бордът да свърши това, което се роди като идея още в президентската институция - да служи като платформа за идеи и препоръки към държавните институции, партиите и всички свързани с изборния процес. Мисля, че първото заседание беше доста конструктивно. Правилата се приеха добре, всички организации бяха позитивни, нямаше обичайните за изборите противопоставяния. 

Каква е гаранцията, че институциите ще се съобразят с препоръките на гражданския сектор в борда? 
- В България имаме закони и те трябва да се спазват от всички. Най-важно тук е, че представителите на неправителствения сектор ще бъдат част от процеса, за да изложат препоръките си, и ако някои от тях не може да бъдат изпълнени, институциите да обяснят защо. Това, което чух от неправителствените организации, че най-доброто на съвета е, че всички те сядат на една маса с държавните органи, тъй като достъпът им до тях досега е бил труден. 

А представител на ЦИК ще има ли? 
- На първото заседание участва председателят на ЦИК Красимира Медарова. Както тя обясни, по решение на самата ЦИК тя ще участва в заседанията на борда, когато това се налага и бъде поканена. Министерският съвет може да гарантира само присъствието на подчинените си институции като ГРАО, МВнР, МВР и др. Разбира се, други институции може да бъдат канени при нужда, но участието зависи само от тях. 

Партиите, които са основните участници в изборите, също имат отношение към честността на вота, а те бойкотираха изборния борд. С тях как ще работите? 
- Не мога да кажа, че става въпрос за бойкот. Напротив, получихме писма от някои от формациите, чието мнение е, че това трябва да е наистина граждански борд. Всъщност на най-ранен етап бордът беше замислен без участие на политическите партии. Партиите са участници в изборния процес и те са представени в ЦИК. Гражданските организации също не приемат за удачно те да са в борда, тъй като той ще дава препоръки и към партиите. 

Едно от посланието при формирането на служебното правителство беше за прочистване на избирателните списъци. Какво реално прави ГРАО в тази посока? 
- Посланието беше за това, че в рамките на закона ГРАО ще актуализира списъците. И това се прави. 

Нещата са много ясни. Законът за гражданската регистрация и Избирателният кодекс са факт и ние работим по него. 
- Основно задължение на ГРАО към МРРБ съгласно чл. 52, ал. 1 от Изборния кодекс е да отпечата избирателните списъци въз основа на Националния регистър на населението - Национална база данни "Население". 

Избирателните списъци за проведения на 27.01.2013 г. национален референдум включваха над 600 избиратели над 100 години. Данните за тях бяха изпратени от ГД ГРАО за справка в НОИ и в МВР. 
- Обобщените данни от двете институции бяха изпратени на общините и МВнР за извършване на проверка и при необходимост актуализиране на данните, в резултат на което в избирателните списъци за обявяване за изборите за народни представители броят на тези избиратели е намалял на 630 души. Списъците са публични. Те са качени в интернет, на безплатен номер 0800 1 4726 („0800 1 GRAO") или SMS 18429 всеки може да провери дали данните му в списъка са верни и къде ще гласува. 

Проверката на ГРАО на подписките на партиите за участие в изборите показа, че близо 11 хиляди са хора без избирателни права. Как си обяснявате това, може ли да се говори за нерегламентиран достъп до регистри на населението и за злоупотреба с лични данни? 
- Това ще е един от въпросите, който ще обсъжда гражданският борд следващата седмица. Той вероятно ще излезе с препоръки към институциите, които могат да правят подобни констатации. 

МВР отговори ли на ГРАО за хората, напуснали страната два месеца преди издаването на президентския указ за насрочване на изборите, които трябва да бъдат извадени от списъците? 
- Няма заличени лица по този ред. МВР не може да предоставя тези данни, защото не е длъжно да поддържа тази информация, след като България стана член на ЕС. В т.нар. забранителни списъци са само хората, поставени под запрещение и изтърпяващи наказание „лишаване от свобода". 

Правилно ли ни е усещането, че разчитате на изборния борд като гаранция за честността на вота? 
- Този борд е гаранция преди всичко за публичност, експертиза и показва желанието и волята на правителството да организира свободни и демократични избори. Но гаранция за честността на вота може да има само тогава, когато всеки участник в изборния процес от държавните органи, партиите, ЦИК, РИК, СИК до избирателя поеме ангажимент за това. 

Решението на правителството да пренасочи 20 млн. лева от инфраструктура към социални плащания бе посрещнато с критики, че се подставя под въпрос завършването на участъци от "Марица" и "Хемус". Има ли основания за подобни опасения? 
- От години работя за това тези магистрали да се случат и да бъдат завършени. Като министър на регионалното развитие не бих поставила под риск реализирането на нито един от тези важни инфраструктурни обекти. Но като служебен кабинет ние действаме като кризисен мениджър. Всеки от нас трябваше да направи анализ откъде биха могли да бъдат освободени средства, без да се застрашат инвестиционни и инфраструктурни проекти, така че да подпомогнем хората в нужда. Това в никакъв случай не означава, че противопоставяме инфраструктура на социални плащания. Всъщност средствата са за тези проекти, където дейностите няма да завършат до края на годината по обективни причини. Това е направено след внимателен анализ заедно с АПИ. Знаете, че има места, където работата е спряла, защото по тази отсечка беше открита археология. Ето от такива места, за които парите няма да бъдат използвани, пренасочихме към крайно нуждаещите се в момента. От АПИ неколкократно заявиха, че средствата са осигурени за работата, която може реално да се свърши в рамките на тази година. 

Има ли яснота с колко ще се забавят двата лота на "Марица" които се строят с европейско финансиране? 
- При първата отсечка между Димитровград и Харманли (Лот 1 - бел. ред.) сроковете зависят изцяло от това кога ще приключи работа по археологията. Знаете, че по тази причина строителството е спряно. По втората отсечка - от Харманли до Любимец (Лот 2), за съжаление също има сериозно изоставане от графика. 

При последната проверка на лот 4 на "Тракия" бе споменато завършване на отсечката до края на юни. Означава ли това ново удължаване 
на срока, както веднъж стана след признаване на форсмажор? 
- Лично ходих на място и това, което видях, не ми хареса. Трябва да се осигурят повече техника и хора, за да се ускори строителството. Наблюдението на темповете на строителните работи е всекидневно. И сега на „Тракия" са зам.-министърът инж. Ангелов, който заедно с директора на АПИ инж. Лазаров анализират работите по обекта. Най-важното е магистралата да бъде завършена преди интензивния туристически сезон и темповете на строителство трябва да се ускорят. Тази магистрала е голям и сложен инфраструктурен обект, който се строи вече 40 години, и според мен ще е успех, ако магистралата бъде изцяло завършена дотогава. 

Сред приоритетите на правителството е и енергийната ефективност, но все още усвояемостта на средствата е слаба, поне в жилищния сектор. Какво ще предприемете? 
- Енергийната ефективност беше един от акцентите в разговора ми с еврокомисаря Йоханес Хан в Брюксел. И по-специално какво може да направим, за да може още в този програмен период да се ускори усвояването на средствата по тази програма. Факт е, че енергийното обновяване на жилищните сгради включва най-трудните проекти заради големия брой собственици, липсата на традиции в управление на етажната собственост, както и липсата на разбиране, че и общите части на сградите също са грижа на собствениците на апартаменти. Голям проблем са и финансовите възможности на хората. Затова и нашето искане беше още в рамките на този програмен период да се увеличи безвъзмездната финансова помощ при енергийно обновяване на жилищата. Европейската комисия прие това искане с разбиране. Вече стартира и процедура за одобрение на промяната за увеличаване на гранта от 50 на 75% от Комитета за наблюдение на оперативна програма "Регионално развитие", по която се финансира програмата за жилищно обновяване. Допълнително намерихме и резерви в бюджета на МРРБ и разработваме правила, по които държавата да осигури 100% финансиране за социално слаби семейства, които нямат средства да се включат в програмата. Идеята е да не се спират останалите, защото в почти всяка сграда има по 1-2 домакинства, които не могат да си позволят да участват. 

Кога новите правила може да влязат в действие? 
- Надявам се до края на следващата седмица те да бъдат одобрени. По програмата за енергийно обновяване на жилищата вече са подписани два договора, които също ще се възползват от по-високия процент на подкрепа. Така хората, които са били най-активни, трябва да бъдат спокойни, че също ще получат 75% грант и няма да бъдат ощетени. 

Кога се очаква да започне т.нар. енергиен одит за ценообразуването по веригата? 
- Очакваме в България съвсем скоро да дойдат експертите от Главна дирекция "Енергетика" и Главна дирекция "Конкурентоспособност". Те ще работят с нашите експерти по тази проверка, за да се анализира цялостно системата и на всички нива, както и ценообразуването по веригата. Също така правителството призова агенция "Държавна финансова инспекция" да влезе в някои държавни дружества от БЕХ. Работи се и по предложения за изменение на нормативната уредба по отношение на ролята на регулатора в лицето на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Така че в рамките на месеците, през които ще работи служебният кабинет, се надявам да предложим проект за законови промени. Отделно от това в петък ще заработи и общественият съвет по енергетика, където нашето желание е да се подобри публичността по всички въпроси, които интересуват хората. Мерките, свързани с правата на потребителите, също са важни и ЕРП-та поеха ангажимент пред министъра на икономиката да актуализират общите си условия в тази посока. 

Работи ли вече групата, която ще определи правилата за парите на държавните фирми? 
- Целта на тази група е да осигури най-доброто управление на парите на държавните дружества. В момента събираме информация от всички министри, които управляват търговски дружества. След това ще преценим какви са удачните мерки в тази посока и ще се постараем те да станат задължителни за всички държавни дружества. 

Наблюдавате най-тежките ресори - икономическите. Какви са най-спешните мерки за подобряване на състоянието на икономиката в момента? 
- За съжаление, както навсякъде по света, вече пета година сме в тежка икономическа криза. Затова най-важният ангажимент на това правителство е да осигури стабилност. Само така фирмите, инвеститорите, а и хората ще бъдат спокойни. Нестабилност, спиране на работа на институциите, спиране на усвояването на европейските средства ще означават още по-голяма криза. Стимулите по програмите за енергийна ефективност, нисколихвените кредити за 380 млн. евро по програма JEREMIE-2, създаването на електронно правителство са все мерки, които сме предприели, за да улесним бизнеса. Призовала съм министър Роман Василев заедно с Агенцията по обществени поръчки да работят и по въвеждането на електронни обществени поръчки. Тази мярка е ан-тикорупционна и намалява административната тежест. В най-скоро време се надявам да стартира и пилотно електронно досие на голям инфраструктурен проект, което беше изключително добро предложение на камарата на строителите. 

Незаконното строителство в Ропотамо отново постави темата за нарушенията в защитени територии. Какво прави държавата, за да спре усещането, че се действа на пожар в такива случаи, а не превантивно? 
- Има постоянен контрол върху строителството, а в защитените зони такъв се осъществява и от Министерството на околната среда и водите. Добре е да се получават сигнали, това е помощ за държавните институции. Много важно е как те реагират на тези сигнали. Сами разбирате, че нито ДНСК, нито регионалните екоинспекции могат да стоят до всеки строеж, най-малкото защото разполагат с ограничен брой хора. Благодаря на медиите, които дадоха сигнала за Ропотамо, и аз помолих веднага за комплексна проверка с общината и регионалната инспекция по околна среда. Още същия ден те направиха проверката. За мен случаят не означава липса на контрол, а по-скоро е показателен за отговорно отношение към природата на все повече хора в тази държава. 
*** 
Най-важното е магистрала „Тракия" да бъде завършена преди интензивния туристически сезон и темповете на строителство трябва да се ускорят. 
Призовала съм министър Роман Василев заедно е Агенцията по обществени поръчки да работят и по въвеждането на електронни обществени поръчки.
Министерство на регионалното развитие и благоустройството