Интервю на Десислава Терзиева, министър на регионалното развитие в предаването на БТВ, „ Лице в лице”

Интервю на Десислава Терзиева, министър на регионалното развитие в предаването на БТВ, „ Лице в лице”

25 септември 2013 | 13:20

 Водещ: Последната част на „Лице в лице” тази вечер с Десислава Терзиева. Тя е министър на регионалното развитие и благоустройството. Разделянето на вашето министерство, между другото да кажа и на зрителите, че почнахме тук разговор за мостове и за регионално развитие и реконструкции, може би накрая ще отворим дума и за това. Но започваме с вота, който предстои да бъде обсъждан утре. Може би ще се гласува и със сигурност ще се гласува, в четвъртък, именно заради това, че вие като правителство решихте да разделите вашето министерство на две. И сега, вие готови ли сте да аргументирате в пленарна зала, и сега в аванс за зрителите на „Лице в лице”, защо го направихте, дали това е действително е целесъобразно?

 Водеща: На вас като ви предложиха да станете министър, какво ви казаха: „Даваме ви половината министерство, ако искате приемайте” – така ли беше?

Водещ: Две трети.

Десислава Терзиева: Не със сигурност не ми каза това г-н Орешарски.

Водеща: Какво ви каза?

Десислава Терзиева: А ми предложи да стана министър на регионалното развитие.

Водеща: И вие си мислите – цялото министерство, нали?

Десислава Терзиева: Не, аз бях наясно със структурата, която е приготвил г-н Орешарски, така че аз приех да съм министър на регионалното развитие. По този повод искам да кажа, че прочетох внимателно мотивите на опозицията по отношение на новото Министерство на инвестиционното проектиране. Искам да обърна внимание, че то е създадено, създава се, то се създаде като министерство, т.е. то не се отдели от нашето министерство, нека така да го нарека, Министерство на регионалното развитие.

Водеща: Но като функция се отдели.

Десислава Терзиева: Само една малка част от функцията на нашето министерство се отдели.

Водеща: Достатъчно да се разклати.

Десислава Терзиева: Говоря като администрация на министерство – централна администрация, това е устройство на територията премина заедно с експертния потенциал на там. Факт е, че структурата на министерствата и на целия Министерски съвет е от правомощията на г-н мин.председателя. Т.е. един Министерски съвет и неговия състав е политическо решение от една страна.

Водеща: Това щях да ви попитам. Нали знаете, че в крайна сметка мнозина смятат, че това министерство е разделено не от Пламен Орешарски, като експерт, а от политическите сили, които подкрепят кабинета, за да може, тъй като то е много високо ресурсно министерство, парите да се разделят между БСП и ДПС. Имате ли аргумент срещу това?

Десислава Терзиева: Това изобщо не е така. Пак казвам г-н Орешарски е предложил структурата, но нека той утре да каже своите мотиви за това. Аз искам да кажа едно нещо. Инвестиционното проектиране в България, може да ми се обидят архитектите и инженерите, но е на доста ниско качество на този етап.

Водеща: Че имат нужда от министерство.

Десислава Терзиева: Не. Това доказват проектите, които са правени по оперативните програми. Те са доста некачествени и това между другото е забавило, на някои места и води до неусвояването на средства – ОП „Регионално развитие” имаме такива примери, ОП „Околна среда”. Т.е. една от основните задачи на новото министерство е да се концентрира точно върху тази функция - да осъществява едно методологическо ръководство върху качеството на тези инвестиционни проекти. В това не виждам нищо лошо.

Водеща: Нищо лошо няма. Това може един отдел към вашето министерство да го върши, един човек с кауза, един човек, който няма да прибира пари като види, че нещо е лошо направено.

Водещ: А това не е сигурно. Дали ще са две или едно, това не е сигурно.

Водеща: Да. А ще го санкционира. Спокойно можеше един отдел със съвестни хора да наглеждат качеството на проектирането.

Десислава Терзиева: Аз пак казах, то е въпрос на политическо решение.

Водеща: На политическо решение, точно така.

Десислава Терзиева: Да. Но аз не виждам нищо страшно и ужасно, да има и едно такова министерство. Между другото в предишни години е съществувал един Комитет по териториално и селищно устройство и той си съществуваше независимо от Министерството на строителството. А Министерството на регионалното развитие като такова си има други функции. Министерство на регионалното развитие продължава да се занимава с управлението на ОП „Регионално развитие”, продължава да развива политиките, които са свързани с регионалното развитие, регионалното планиране,а в МИП премина т.нар. устройствено планиране, т.е. на по-нисък етап планиране. Общи устройствени планове липсват в цялата държава, това е факт. Кадастърът в цялата държава е нагоре с краката, нека да бъдем малко по-груби в изказването си. Нямаме кадастър в държавата. Толкова години кадастър не е направен в държавата.

Водещ: Кой е виновен за това, че нямаме кадастър, което до голяма степен е във вреда и на гражданите, и на институциите?

Десислава Терзиева: Абсолютно. Без кадастър не може да правим и проектиране, нищо не може да правим, а камо ли проекти, които да са качествени за европейско финансиране.

Водеща: Няма столица, в която се строи една сграда в жълто -оранжево, до нея в лилаво-червена, едната с половин метър по-висока,едната с покрив като гъба, другата в алпийски стил. Това нещо, който го е допуснал просто трябва да изчезне на секундата. Една до друга две такива сгради в Дианабад, примерно.

Десислава Терзиева: Абсолютно съм съгласна с вас. И затова аз не виждам някаква голяма трагедия в това да има пък самостоятелно министерство.

Водеща: Няма трагедия, търсим логика ние, не търсим трагедията, а логиката.

Десислава Терзиева: Аз пак казвам това е едно политическо решение.

Водеща: Точно така, политическо решение и вие нямате аргументи. Защото Лиляна Павлова я слушах да говори, и при нас го е казвала, вероятно ще го каже и в парламента, че на практика хората са демотивирани да работят, защото очакват някаква структурна промяна и едно министерство, на което много се разчиташе в последните четири години, сега е с демотивиран персонал.

Десислава Терзиева: Не смятам, че хората са демотивирани. Хората и сега работят. Тъй като частта от хората, които преминаха към Министерство на инвестиционното проектиране, на практика за сега работи в сградата на Министерството на регионалното развитие, т.е. там работата не е…

Водеща: Кой им е началник?

Водещ: Г-н Данов там ли е? Г-н Данов при вас ли е?

Десислава Терзиева: Не. Самият г-н Данов се намира в Министерски съвет. Но всички други колеги, които в момента са назначени…

Водеща: Но министерството му е при….

Водещ: Защото няма сграда още.

Десислава Терзиева: Да. Едно министерство не се прави за един ден, знаете. Отнема време да се формира структурата.

Водеща: Въпросът беше в момента, в който трябваше с оперативни програми да се занимаваме, да усвояваме европейски средства.

Десислава Терзиева: Няма проблем.

Водеща: Ето това исках да попитам.

Десислава Терзиева: Това не е попречило на усвояване на европейските средства. Министерството на регионалното развитие от първия ден, в който съм министър си усвоява европейските средства и аз мога да ви кажа факт, че за три месеца сме разплатили 185 млн. лв., което не е никак малка сума във връзка с усвояване на средствата. И сме сключили 20 договора на стойност 50 млн. лв., което за мен е доста добра равносметка и смятаме да намалим максимално риска от загуба на средства до нула, до края на годината. Така, че ние сме доста амбицирани. В Министерство на регионалното развитие останаха всички проекти, Агенция пътна инфраструктура е там, така че не сме забавили и за една минута нито един проект.

Водеща: По-добър министър ли сте от Лиляна Павлова? Как мислите, за себе си? Имате ли амбиция да сте по-добър?

Десислава Терзиева: Аз не мога да дам оценка на Лиляна Павлова колко добър министър е била, колко лош министър е била.

Водещ: Защо? В един ресор работите, познавате се.

Десислава Терзиева: Важното е да е постигала резултати. Същото е и за мен много важно. Когато поставим определени цели и приоритети, да постигаме и съответни резултати, които да отчитаме. Аз лично не съм чула правителството на ГЕРБ да се е отчитало, така както нашето правителство се отчита ежеседмично. Не съм виждала и правителството на ГЕРБ да работи с гражданите толкова близко, колкото ние работим ежедневно.

Водеща: Те гражданите ви нахлуват просто. Вие какво да правите, освен да работите с тях? Те са ви обградили.

Десислава Терзиева: Не. Става въпрос за Обществените съвети, които направихме. Става въпрос за предложенията на гражданите за намаляване на административните тежести, става въпрос за промените в Закона за обществените поръчки. Въобще тези неща обсъждаме ежедневно с обществените организации.

Водеща: Значи ли това, че сте по-ефективна? А от госпожа Павлова?

Десислава Терзиева: Разбира се. Нека някой друг да ми даде оценката. Някъде ме питаха пак. Аз казах нека господин Орешарски ми даде накрая оценка на края на мандата на правителството.

Водещ: Кажете защо господин Бойко Борисов и той ви атакува? Той ви обвини пряко за една катастрофа, че не сте пуснали една магистрала, били сте в чужбина. Политическа ли е тази атака или лична?

Водеща: Той даже не ви нарича по име, той ви нарича „дамата с цикламеното костюмче, на която не помня името, и която предизвика задръстването на „Тракия” и катастрофата на „Хемус”.

Десислава Терзиева: Не мога да коментирам изказванията на бившия премиер.

Водеща: Защо?

Десислава Терзиева: Защото смятам, че тези изказвания са абсолютно неоснователни и безпочвени. И ще ви кажа защо.

Водеща: Това е важно да го кажете. Защото иначе всички ще останат с впечатление, че вие сте предизвикали катастрофата на „Хемус”?

Десислава Терзиева: Като министър на регионалното строителство аз държа всички обекти да бъдат пускани в законоустановените срокове по законоустановения ред. Няколко пъти го коментирах този въпрос специално за магистралите. Докато нямаме съответния Акт 15 не можем да пуснем в движение превозните средства. След това изчакваме Акт 16 и тогава една магистрала е годна за ползване. Но заради големите задръствания, които се получаваха през лятото…

Водеща: Аз бях потърпевша на магистрала „Тракия”, пътувах в неделя през нощта преди да я пуснете. Наистина ли беше невъзможно? Щяхме да се побъркаме, най-дългото пътуване в живота ми.

Десислава Терзиева: Абсолютно беше невъзможно. Най-рано Акт 15 можеше да стане точно в понеделник сутринта. Девет и нещо го подписа комисията и аз след това открих съответния участък.

Водеща: А не се ли чака да се върнете от чужбина?

Десислава Терзиева: Не, не се чака да се върна от чужбина. Това е някакъв абсурд.

Водеща: А „Хемус” по същата причина ли..?

Десислава Терзиева: Разбира се. „Хемус” също, значи в момента, в който бяха свършили строителните работи и дейности, се назначава определена комисия, която трябва да състави съответния Акт 15. След съставянето на Акт 15 вече може с разрешение на Пътна полиция, след като огледа Пътна полиция трасето, се поставят съответните знаци, да бъде пуснато движението.

Водеща: В петък вечерта не можеше ли да се случи това нещо?

Десислава Терзиева: Нямаше как да се случи в петък вечерта, защото аз не мога да командвам комисията, т.е. да вдигна телефона. Как ви звучи министърът на регионалното развитие вдига телефона на председателя на комисията и казва, извинявай, би ли по-бързо направил заключението.

Водеща: О, ние ще ви подкрепим веднага. В тази ситуация за магистралите…

Водещ: Като говорим за магистрали обаче, един по-глобален въпрос…

Десислава Терзиева: Това е много жалко, защото аз искам да спазвам законите в държавата, няма как.

Водещ: …сега магистрала „Тракия” вече е пусната, дай боже и „Хемус” да последва, но въпросът е кога? И имате ли някаква програма за магистрала „Хемус”?

Десислава Терзиева: Магистрала „Хемус” е на етап предпроектно проучване. Магистрала „Хемус” по принцип ще е индикативен проект, който ще вкараме в индикативните проекти, които трябва да финансираме с европейски средства. Но както изчислявах на едно място, парите няма да стигнат до магистрала „Хемус”. Европейските пари просто няма да стигнат за този период.

Водещ: А докъде ще стигнат? Преди магистрала „Хемус”?

Десислава Терзиева: На този етап така се очертава. Ще положим усилия през новия планов период, ако може да стигнат част от парите да започнем строителството. Говорим за европейски пари. Но магистрала „Хемус” може да бъде започната и да се строят отделни участъци от нея и с други източници на финансиране – бюджетни средства, заемни средства. Аз бях казала…

Водещ: Обсъждали ли сте премахването на винетната система, за да събирате повече пари от магистралата?

Десислава Терзиева: Не. Няма такова нещо. На този етап винетната система си действа, не е обсъждан въпросът с…

Водещ: Има такива намеци от Агенцията и гледам, че вицепремиерът така върти около тази посока?

Десислава Терзиева: По принцип аз съм казала, че и това ще дойде на дневен ред, но не е днес дошло на дневен ред въпросът с винетната система и /…/. На този етап не се обсъжда това, просто защото не е на дневен ред.

Водеща: Може ли да обобщите, да кажете някакво изречение, свързано с магистрала „Хемус” – засега нямаме пари да я строим, но се очаква това да започне да се случи или да получим пари някога? Някакво подобно изречение можете ли да сглобите?

Водещ: Като години, примерно след 3-4, 2?

Десислава Терзиева: Това, което мога да кажа е, понеже не съм инженер и не съм, човекът който прави предпроектното проучване, до два месеца ще бъде готово предпроектното проучване. Трябва да видим точно откъде ще мине трасето и да видим какъв трафик има по това трасе. Ако трафикът е достатъчно…

Водеща: Защо това не е извършено досега?

Десислава Терзиева: В момента се прави с европейски пари, да. То е възложено по времето на…

Водеща: Мислех, че е по-напреднал проекта. Това звучи отчайващо. То вие сте в първите стъпки.

Десислава Терзиева: Не, не сме в първите стъпки. Едно предпроектно проучване е много важен етап от инвестиционния процес. Без него няма как да върви инвестиционният процес и да започне проектирането и строителството на един такъв важен инфраструктурен проект, като автомагистрала „Хемус”.

Водеща: Добре. Защо ви атакува Румен Петков, знаете ли? Значи Борисов ви нарича „дамата с цикламеното костюмче”, която упреква за всички задръствания и за една катастрофа, а Румен Петков смята, че вие сте човек на Борисов и агент на Борисов в това министерство. Имате ли някакво обяснение за това? Вие сте го слушали. Ние го имаме на запис, ако искате ще ви го пуснем Румен Петков, но както прецените?

Десислава Терзиева: Слушала съм го, специално във вашето студио съм го слушала.

Водеща: Добре, значи няма да го пускаме.

Десислава Терзиева: Искам да ви кажа, че господин Румен Петков лично не го познавам, но той като бивш министър на вътрешните работи би трябвало да знае кой регулира движението по пътищата в България. Кой пуска движението, кой определя движението по пътищата на Република България и със сигурност това не е министърът на регионалното развитие. Така че повече какво да кажа?

Водеща: Но той ви смята за агент на ГЕРБ?

Десислава Терзиева: Това си е негова визия.

Водеща: Има ли някакъв конфликт? Не може да не ви хрумне /…/

Водещ: Да не ви е искал някаква услуга господин Румен Петков, услуга да ви е искал, а вие да сте отказали?

Десислава Терзиева: Не. Не го познавам и не съм го виждала, в интерес на истината, никога, освен от телевизията.

Водещ: През трето лице да е дошъл?

Десислава Терзиева: Нямам такива спомени, не знам.

Водещ: Но се подсмихвате, има нещо.

Десислава Терзиева: Не, в смисъл, че аз се подсмихвам, защото наистина не го познавам и тези обидни квалификации със сигурност не са ми приятни.

Водеща: Много тежки, между другото, наистина към вас.

Водещ: Потърсете му отговорност. Аз, ако съм на ваше място ще му потърся отговорност за подобни квалификации, особено когато…

Десислава Терзиева: Аз също съм юрист. Мога да си помисля по този въпрос, това е добра идея.

Водеща: Аз търся не толкова в случая отговорността, а може би генезисът на това какво се случва във вашето министерство. Поддържате ли някакви връзки с ГЕРБ скрити?

Десислава Терзиева: Вижте сега, аз работя в държавната администрация от 90-те години, от началото на 90-те години и всеки може да ми прочете автобиографията на сайта на министерството. Започнала съм от младши експерт и така съм се изкачвала по една стълбица и смятам, че съм доста добър професионалист. И когато господин Орешарски ми се обади и ме покани за министър на регионалното развитие за мен беше голямо предизвикателство, защото аз съм работила над 15 години в това министерство. А имам над 12 години стаж като директор и той включва министерства, като Министерството на транспорта, била съм директор на „Национално-транспортна политика”, в Министерство на държавната администрация съм била европейска координация и съм допринесла за присъединяването на държавата към Европейския съюз. Така че съм с доста добри компетенции, от моя гледна точка съм професионалист.

Водеща: Тоест вие смятате, че сте си абсолютно на мястото.

Десислава Терзиева: Абсолютно съм си на мястото.

Водеща: А какво е наследството на ГЕРБ в това министерство? Това е министерството, което най-много обичаше Борисов и беше най-популярното министерство.

Водещ: „Отличникът”.

Десислава Терзиева: Да, назначила съм няколко проверки, чакам заключенията и тогава ще направя една специална пресконференция.

Водеща: Горе-долу как вървят нещата – добро ли е наследството?

Водещ: Два много важни въпроса преди да приключим: Санирането на сградите, което тръгна, спря и не тръгва пак. Има европейски пари, явно сме сбъркали системата. Има ли шанс да се отпуши това нещо?

Десислава Терзиева: Абсолютно съм съгласна с вас, политиката в санирането на сградите трябва да бъде променена. И в интерес на истината сега през месец септември съм възложила на експертите, които се занимават да ми направят един точен анализ къде се спъват нещата, но аз имам данни за какво става дума.

Водеща: Кажете, къде се спъват нещата?

Десислава Терзиева: Нещата се спъват в това, че хората…

Водещ: В банките.

Десислава Терзиева: Точно така. Хората нямат пари. Дори и 75 на 25 направено като участие от страна на европейски 75, 25 от хората, хората просто нямат пари в момента. Трябва да направим така, че да се гарантира по някакъв начин на тези хора да могат да вземат заеми средства на ниски лихви или просто да има някакъв друг ред, за да може да отпушим нещата. Имаме идеи и ще ги предложим в скоро време.

Водещ: Мостовете – втори въпрос. Тук преди малко обсъждахме, още преди ефира, даже вашата колежка каза 100 моста опасни имало в България, аз не знаех, че са 100 мислех, че са по-малко.

Водеща: Под някои от тях текат реки.

Водещ: Да. Ще има ли държавна политика, защото това са изключително опасни обекти, да не дава Господ земетресение да става?

Десислава Терзиева: Много опасни обекти. За жалост цялостната инфраструктура в държавата ни пътна е в окаяно състояние. По отношение на мостовете ще се опитаме също да направим една по-специална политика, но всичко опира до бюджетни средства. Затова на този етап ще имаме предвидени някои най-спешни случаи с такива бързи рехабилитации, както на трите виадукта, които в момента работим, а за останалите мостове ще търсим пак източници на финансиране. Трябва да решим този въпрос. Същото и за републиканските пътища, които са в окаяно състояние. Знаете там също правим…

Водещ: Така наречените втори, трети клас.

Десислава Терзиева: Втори, трети клас. През Оперативната програма „Регионално развитие” сме успели да договорим определени средства, те обаче няма да са достатъчни. Допълнително сега правим една програма да видим спешна рехабилитация на най-отчайващите участъци от пътищата, защото хората не могат да си стигнат до къщите, нито линейки могат да стигат по тези пътища. Това просто е отчайващо.

Водещ: Сега ще ви кажа един пример от днес, въпреки, че това не е във вашите правомощия, става въпрос за притока в София. Но днес ми се наложи да мина между „Горна баня” и „Княжево” там има един пряк път. Ако знаете този път, който е почти в София, в центъра на София, защото „Горна баня” и „Княжево” вече не са чак толкова далече, трапове по 1 метър дълбоки, аз не знам коли как минават от там. А съм сигурен, че по републиканската пътна мрежа има същото.

Водеща: Получихте официален сигнал.

Десислава Терзиева: Ще го имам предвид, но това искам да ви кажа, че е в резултат на дългогодишно неполагане на ежегодни грижи от страна на държавата, която е трябвало да задава някакви средства. Не можеш да оставиш просто така нещата да се рушат. Това е нещо, което аз като министър на регионалното развитие смятам малко да започнем да оправяме полека-лека.

Водеща: А ще промените ли приоритета „магистрали”? Как ще отговорите? Вие представлявате така да се каже една коалиция, която казваше, че хората не ядат асфалт, чиито представители.

Десислава Терзиева: Големите инфраструктурни проекти като магистралите са много важни, това са артериите на държавата. Те са и връзката с Европа, на практика. Така че ние ще продължим да строим тези големи инфраструктурни обекти и в нашия основен приоритет на правителството и на моето министерство е намаляване различията между регионите. Но от друга страна, аз пак казвам, около 35% републиканските пътища са в окаяно състояние, хората не могат да стигнат да си купят хляб или да стигнат линейките по къщите им. Поради това сега разработваме съвместно с Агенция „Пътна инфраструктура” една програ

mrrb