Интервю на министър Екатерина Захариева за БТА: Ще се търсят възможности с пари от бюджета да се подкрепят хората, които няма средства да осигурят съфинансиране за обновяване на жилищата с евросредства

Интервю на министър Екатерина Захариева за БТА: Ще се търсят възможности с пари от бюджета да се подкрепят хор

20 март 2013 | 11:51
Въпрос:  Министър Захариева, моля да разкажете по-подобно за намерението за разширяването на програмата за енергийна ефективност?
 
Отговор: Енергийната ефективност има пряко отношение към доходите на хората. Както знаете голяма част от жилищата у нас са силно амортизирани и строени във време, когато никой не е мислел за икономии. През последните години започнаха редица програми за енергийна ефективност, които са насочени към индустрията, жилищните и обществените сгради. Вече имаме основа и опит за анализ на ситуацията и какви да са ни стъпките насетне. За да постигнем осезаем за икономиката и обществото ефект, са необходими няколко неща. Първо, процедурите по прог    амите трябва да са опростени, да не създават затруднения за бенефициентите, с възможно най-малко административни ограничения. Така ще можем да инвестираме бързо голям финансов ресурс и да постигнем осезаем ефект. 
Второ, трябва да разглеждаме енергийната ефективност като цялостна тема. Като такава, тя обхваща четири важни сфери - индустрия, жилищни и обществени сгради, енергийна инфраструктура (производство и пренос). Ако искаме да получим желания ефект, трябва да се насочим към всички сфери с подходящите инструменти при пълна координация между институциите. 
Ще работим за модел, който да обединява всички органи. Да има единна програма за енергийна ефективност за жилищните и обществените сгради, малките и средните предприятия. По този начин ресурсите за енергийна ефективност, ще се управляват по гъвкаво и по-добре. Защото тази програма е както за енергийна ефективност, така и за стимулиране на икономиката.
 
Въпрос:  Какви са възможностите за допълнителна подкрепа на домакинствата при санирането на жилищата по линия на ОПРР? Имаше идея за гаранционен фонд в подкрепа на социално слаби хора и пенсионери при кандидатстване по програмата за обновяване на българските домове?
 
Отговор: В рамките на проект „Енергийно обновяване на българските домове“ се осигурява безвъзмездна помощ в размер на 50 процента от стойността на обновяването на сградата. Това е един много висок процент, като се има предвид, че става въпрос за европейско финансиране на дейности, които се извършват изцяло в частна собственост. За осигуряване на дела на собствениците в размер на останалите 50 процента е създаден Фонд за жилищно обновяване, който предоставя ниско-лихвени кредити и банкови гаранции на собствениците. Разбира се, всеки мож  е да се обърне и към всяка друга търговска банка или да потърсят друг източник на финансиране. Факт е, че има места, където хора – едно-две домакинства, са в затруднено положение и освен, че не нямат собствени средства, не могат и да получат достъп и до кредитиране. За целта ще търсим възможности за осигуряване на безвъзмездна помощ и за останалите 50 на сто за тези семейства от държавния бюджет.
Бързата реализация на проекти ще доведе до усвояване на средства, работни места, спестяване на енергия, относително увеличаване на средствата, с които разполагат хората, тъй като спестените пари остават при тях.
 
Въпрос:  Оптимист ли сте за възможностите повече средства от програмата за следващия период да бъдат отделени за саниране на домовете ни и прогнозно каква сума може да се очаква?
 
Отговор: Да, оптимист съм. Сума е трудно да се определи и тя ще зависи и от възможността да създадем реален пазар за саниране.
В проекта на новата Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г. са предвидени 200 млн. лева за енергийна ефективност в жилищни сгради, четири пъти повече отколкото за сегашния проект. Следва обаче да помислим за увеличение на този ресурс поне до 400 млн. лева, защото нуждите в жилищния сектор са огромни. Разчитам, че ще успеем да защитим необходимостта от този ресурс при преговорите с Европейската комисия. До колкото ме запознаха колегите в министерството, безвъзмездната помощ ще бъде в много по-малък размер, вероятно 35 на сто.  Аз лич  но считам, че това е крайно неприемливо. Моята позиция ще бъде отново да настояваме за 50 на сто безвъзмездна помощ, разбира се като представим убедителни аргументи за това пред Комисията. 
 
Въпрос: Какви са възможностите да се осигурят средства за финансиране в рамките на този програмен период или за следващия за подмяна на цялостната система за отопление и преминаването й към нов вид?
 
Отговор: Подмяната на системата за отопление е сред допустимите дейности по проект „Енергийно обновяване на българските домове“. При желание от страна на собствениците тя може да бъде финансирана на 50 на сто от средствата на проекта и ще е допустима и през следващия програмен период. Необходимо е тази подмяна да бъде включена в енергоспестяващите мерки, предписани в резултатите от енергийното обследване. Това означава, че ще бъде оценен нейният пряк енергоспестяващ ефект и ползата от инвестицията. По принцип подмяната на отоплителн  а система е част от едно по-дълбоко саниране. Много е важно да оценим баланса между нови отоплителни системи и степента на термоизолация. Стандартът за нови сгради, който ще влезе от 2020 година – за сгради с почти нулев разход на енергия - ще има нужда от много ограничени системи за отопление. Пасивните домове на практика не използват отопление. Но хората трябва да са реалисти и да са наясно, какво искат да постигнат. Естествено е, че с по-добрата изолация може да се постигне също такъв ефект, но това и струва повече. Моят съвет е да се прави    оптималното, но по принцип няма едно стандартно решение за всички сгради.
 
Въпрос:  Кога ще се реализира идеята бизнесът и държавата  да създадат механизъм, който да позволява чрез публично-частно партньорство да бъдат завършени или преустроени изоставените от десетилетия сгради - държавна собственост?
 
Отговор: Трябва разберем първо кои от тези сгради са наистина нужни на държавата. След това да търсим механизми за тяхното завършване и преустройство, в това число и чрез публично-частното партньорство.
 
Въпрос: Министър Захариева, като вицепремиер, който ще отговаря за икономическата политика, казахте, че ще се фокусирате върху стабилността и връщането на доверието в институциите, както и върху създаването на доверие, основано на участие на гражданите, и привличането им отново към институциите. Моля да поясните стъпките, които според вас трябва да се направят, за да се възстанови доверието и да бъдат чути гражданите?
 
Отговор: Доверие трудно се връща. През идните месеци целият ни екип ще работи в тази посока. Ясно ни е, че не всичко зависи от министрите, но и от самата администрация. Аз искам за три месеца да работим за това администрацията да стане по-прозрачна и услугите, предоставяни от нея и по-качествени. Това е особено важно за бизнеса. Като пример ще ви дам електронните услуги. Ще разгледаме кои са основните 50-100 услуги, които бизнесът ползва най-често и ще насочим усилията си там, за да тръгнат те и да се почувства разликата. 
 
Въпрос: Министър Захариева, ще ви стигне ли времето?

Отговор: Преките задачи пред това служебно правителство са ясни. Ние ще гарантираме стабилност и приемственост, ще осигурим провеждането на честни избори. Ще работим по важните дългосрочни задачи, по които също не можем да си позволим прекъсване от няколко месеца. 
 
mrrb