Интервю на министър Лиляна Павлова в сутрешния блок на Нова телевизия "Здравей, България"

Интервю на министър Лиляна Павлова в сутрешния блок на Нова телевизия "Здравей, България"

18 юли 2016 | 17:09

 Водещ: Лиляна Павлова ни е на гости, строителният министър. Добро утро и добре дошли! Направо към въпроса, който беше повод настоятелно да ви поканим. Решение на съда, на тричленен състав на върховния съд, според който е незаконно повишението на цените на винетните стикери на 97 лв. Вие ще го обжалвате, това също стана ясно. Хората отново си зададоха въпроса ще ни върнат ли пари, ако се реши, че това нещо е било незаконно, което вие сте направили?

Лиляна Павлова: Първо трябва да кажем, че решението на съда, което не е окончателно и не е влязло в сила, касае не дали са незаконни винетките, а дали постановлението, с което е приета тарифата, е прието законосъобразно, спазвайки правилата и закона. Решението освен че не е окончателно и не е влязло в сила и не отменя към настоящия момент нито постановлението, нито цената на винетките, важно е да отбележим за нашите зрители, че дори да се приеме такова решение на следваща инстанция, тъй като това е първа инстанция и не е окончателно, то няма ретроактивно действие.  Имаме специално нарочно преди месец решение на ВАС по тази тема, не само за винетките, а и по други подобни, че едно решение, което касае в случая, примерно незаконосъобразно приетата тарифа, то няма действие назад. 
Водещ: Т.е. дори съдът да каже на последна инстанция: незаконно вдигнахте цените, няма да се връщат пари?
Лиляна Павлова: 
Това не действа за назад, то действа занапред. От деня на приемането, ако следваща инстанция би потвърдила това, а ние все още не знаем дали ще го направи, то няма да действа назад. Така че цената и стойността на винетките са към момента са тези, които са, и те няма и не могат да бъдат отменени и няма...
Водещ: Т.е. ако падне това решение ще има ново решение, така ли?
Лиляна Павлова: 
Няма как да сме в хипотеза на връщане на пари, тъй като то не отменя за назад, а говори занапред. 
Водещ: Ако има проблем, наново ли ще има някакво прегласуване на постановлението?
Лиляна Павлова: 
Именно, да. И това, което единствено може, понеже ще действа занапред, е съдът да инструктира да се приеме наново, спазвайки някаква процедура. Но нека да кажем, ВАС оттук нататък има три хипотези, по които би могло да излезе като решение вече на следващата инстанция, пред която пред петчленката, пред която ние ще обжалваме. Първо, да потвърди съответно решението, за което говорихме и да инструктира да го приемем наново законосъобразно, така че ние изобщо не сме в хипотеза да отпаднат нито тарифата, нито цените на винетките. Второто е да върне отново на първа инстанция на тричленка за преразглеждане, защото ние виждаме, че нямаме единомислие, тричленката, тримата членове не са на едно мнение, те са 2 на 1. Имаме особено мнение, и то именно на председателя на отделението на тричленката и именно той казва, че е съгласен с нашите мотиви и аргументи и счита, че те са целесъобразни и трябва да бъдат приети, тъй като и по отношение на общественото обсъждане, и по отношение на съгласувателната процедура ние сме спазили закона. Така че ние виждаме, че самото съдебно решение показва, че съдът не е еднозначен и не единомислен в своята... И третият вариант, само да кажа на вас, или го връща на трета инстанция и се преразглеждат наново нашите мотиви и аргументи, или отменя решението на трета инстанция и потвърждава постановлението и неговата законосъобразност. Така че тепърва пред нас стоят много възможности и хипотези като решение, но пак казвам, каквото и решение да се приеме, то няма ретроактивно действие, няма да има отношение назад във времето, няма да отмени цената назад и няма да сме в хипотеза на връщане на средства поради това тълкувателно решение отново на ВАС. Това не е моята позиция, това е, което четем от тълкувателното решение от миналия месец на ВАС.
Водещ: Да коментираме тогава друг аспект, моралния, доколко едно министерство спазва закона. Има ли проблем с това, че не е спазено изискването за обществено обсъждане според двама от тези трима членове и вярно ли е, че някакъв файл със стара дата е подмушнат на съда, за да ги заблуди, че е имало обществено обсъждане, качено било на сайта на министерството, но всъщност не било? Много неприятно звучи, ако това е направено...
Лиляна Павлова: 
Категорично не е вярно и няма как да е вярно. Но не само това. Трябва да кажем нещо много важно, това постановление се приема от МС. За да може МС да приеме едно или друго постановление, в случая постановлението за тарифата за таксите, това постановление минава на съгласувателна процедура между всички министерства, обосновка, финансова и мотиви МФ разглежда, приема, одобрява, съгласува и подписва, което също е факт. След което МС като колективен орган приема това постановление и то съответно влиза в сила. Така че и съгласувателната процедура...
Водещ: Тази хронология спазена ли е?
Лиляна Павлова: Категорично е спазена, имаме всички документи, доказващи това. за общественото обсъждане. Всеки акт на МС се качва на сайта за 15 дни за обществено обсъждане. 
Водещ: Стоял ли е там?
Лиляна Павлова: Нашият документ е стоял на сайта за 14 дни, нашият е стоял 15 дни, и много важно, което трябва да кажем – няма заключение, че не сме качили документ или че не е качен навреме, или че не е верен. Това, което пише в експертизата на вещото лице на съда, е, че той не може със сигурност да каже дали, кога и какво сме качили. Това пише в експертизата. 
Водещ: Че той не може да каже?
Лиляна Павлова: 
Той не може със сигурност и категорично да потвърдил или да каже качено ли е, дали и кога. Факт, че нещо е било качено, но кога какво е качено той не може да каже с категоричност. Именно затова ние поискахме втора експертиза, поискахме разпит на свидетели, какъвто разпит имаше и поискахме допускане на втори анализ, защото становището на вещото лице, извинявам се много, ама е...
Водещ: Борите се с процедури. Добре. 
Лиляна Павлова: Но всичко... да, точно това исках да кажа, всичко са едни процедурни хватки. Жалбата е по процедурата – добра ли е или не е добра процедурата. Не е по цената като такава. 
Водещ: Четох, че има и противоречие за самата сума, че са обявени едни необходими средства, ще сбъркам, вие ще кажете, колко са – 300 млн. годишно, че са нужни 600 млн., а пък аргументът за вдигането на цената е, че ще се съберат 300 млн. годишно. Каква е тази еквилибристика с милионите?
Лиляна Павлова: 
Именно, и това е другото, бих казала, несъответствие, и затова съм много благодарна и на това, което чета в особеното мнение, защото то наистина е вникнало в нашите мотиви. Ако говорим за това колко пари ни трябват за пътища, на нас ни трябват минимум 600 млн. годишно. 
Водещ: За поддръжка или изграждане и поддръжка?
Лиляна Павлова: За поддържане, ремонт и поддържане на пътища. Но ако ние искаме да съберем 600 млн., то тогава цената, нали се сещате, тя тогава трябва да е много, двойна на тази. Защото ние сега с цена 100 лв. събираме 300 млн. За да събираме 600 млн., сами разбирате колко трябва да бъде цената. 
Водещ: Те нямат да пътуват тогава хората. 
Лиляна Павлова: 
Ама разбира се. Именно затова, обосновавайки, защото ние във финансовата обосновка сме разгледали 3 хипотези. Хипотеза нула, която е всъщност запазваме старата цена, колко са приходите спрямо нуждите, които имаме за ремонт. Хипотеза две – цена 100лв., не 100 лв., 97 – колко биха били приходите, и това все пак ще помогне значително за ремонтите на пътищата и да ги преведем в добър... и следващата хипотеза – 150 лв., при която вече събираме доста повече пари и инвестираме. Но именно заради социалния ефект, заради това дали хората, обществото могат да си позволят тази цена е избрано от трите анализирани и предложени варианти средният вариант, която да е оптимална цена. 
Водещ: Кажете пак, и друг път сме ви питали, но това е изключително важно, с оглед и събирането на нужните средства, за да не минава всичко през винетки на гърба на хората, на които им е скъп всеки лев...
Лиляна Павлова: 
Който има кола, съответно има възможност и иска да пътува трябва да плаща съответно за пътищата и услугата, която ползва. Това е най-нормално и това е в целия свят. 
Водещ: Да, на много места обаче много повече се разчита на трафика, този, който пътува по-често да плаща толкова, колкото пътува. Пътуваш много – плащаш много. Седиш си с колата на паркинга, плащаш за паркинг, но не и за магистрала. 
Лиляна Павлова: 
Точно затова искаме да въведем тол система. 
Водещ:  Толкова ли е сложно да се въведе през септември месец например, да се сложи пропускателен пункт, както има на много места по света, и за камиони, вие сте казвали над колко тона, които рушат най-много, да се събира такса, обещавате, че за хората, леките коли засега няма да бъдат обект?
Лиляна Павлова: 
Първо, понеже много хората пътува за Гърция и могат да сравнят. В Гърция, вие видяхте, те сложиха именно с кабини, сложиха тол такса за всички – и за леки коли, и за тежкотоварни автомобили.  Това, което ние в България искаме да правим, не е това. За леките коли в България, дори когато въведем тол системата, няма да има тол такса. 
Водещ: Чисто физически, пак ли така ще изглежда – пропускателен пункт с бариера, но само за камиони?
Лиляна Павлова: 
Точно това искам да кажа. Те въвеждат коренно различна система. Те слагат бариери и там тол таксата важи за всички. В България не искаме да слагаме бариери, не искаме колите да трябва да спират или камионите да плащат, и в България не искаме колите да плащат тол такса. Колите ще си останат на винетка, тя ще е електронна и само с камерите на пътя ще следим по номера на колата дали е платена винетката. И колите няма да заплащат. Тол такса ще заплащат само камионите и тежкотоварните превозни средства за изминато разстояние, без, отново, бариери, а с GPS базирана система, с всичките, със същите тези камери, вече имаме част от тях изградени, които ще доизградим, ще се изчислява изминатото разстояние от съответния камион, тежкотоварен. И затова, ние, знаете, обявихме тръжна процедура, но тя беше спряна заради обжалване. В момента съдът отсъди в наша полза и ни разреши да възобновим процедурата и ние я възобновихме, така че се надявам, че до съответно до края на месец август и следващите месеци ние ще можем вече да получим оферти, да разгледаме и да изберем изпълнител, който да внедри въпросната система. Ние вече рамки имаме една голяма част инсталирани...
Водещ: Опитвам се да си го представя, ако съм шофьор, примерно, от Белград до Истанбул, или хайде, от Истанбул пътувам за...Влизам през границата и какво става?
Лиляна Павлова: 
И оттук нататък имате две опции. Голяма част от транзитно преминаващите камиони плащат такъв тип тол такси в останалите държави. И те имат своите GPS устройства вече монтирани. Така че това GPS устройство те могат да го ползват, по него ние с камерите и датчиците ще отчетем и то има фирми, които му предоставят тази услуга и ние автоматично ще получим плащането за километрите изминато разстояние през България. Обаче ако сте камион без GPS, нямате никакъв проблем още на границата, ще има такъв тип, те изглеждат като банкомати, машини, тачскрийн машини, с които той ще си извади пътна карта, ако не иска, има опция да си купи български GPS...
Водещ: като банкомат ли е това?
Лиляна Павлова: Тип банкомат, той си изважда т.нар. рутингмеп, или пътна карта, в която той казва, аз влизам примерно на Капитан Андреево, ще мина през Калотина и ще изляза за Сърбия. Той там набира своя маршрут и съответно получава своята пътна карта, заплаща вход-изхода, то му се дава маршрут и си взима пътна карта и с тази пътна карта може и минава през нашата държава и камерата веднага ще отчете, че той си е взел пътна карта, какъв е маршрутът му и съответно ще провери дали минава по маршрута му. И когато той вече е на изход България, ако той е нарушил маршрута си, ще бъде глобен. Ако го е спазил, ще продължи.
Водещ: Къде е така с камионите?
Лиляна Павлова: В много държави имаме GPS базирана система, тъй като всъщност идеята е, и на ЕС такава е и директивата, тя сега е препоръчителна, но ще стане задължителна, да имаме единно следене на трафика, именно от гл.т. на сигурност, на контрабанда и т.н., единно следене на трафика в един камион влезе ли в ЕС, а ние външна граница, минавайки през България, Сърбия и нагоре, да може бъде проследено превозното средство как минава на територията на съответната държава, какво превозва. Това ще облекчи съответно и граничния контрол, и митниците при контрола на стоките. 
Водещ: Нещо важно, една минутка имаме, за съжаление, нещо, което е свързано сега с ремонтите, което хората, ако тръгват на път в този отпускарски месец трябва да знаят, има ли в момента някъде затруднения и тапи?
Лиляна Павлова: 
Единствено затруднения и забавяния, които трябва да имат предвид пътуващите сега в сезона, това е по АМ "Хемус", тъй като и Витиня, едната тръба е затворена за движение, и движението е двупосочно в другата, и на виадукта на Елешница, и на тунела на „Ечемишка“. Така че имаме забавяне на АМ "Хемус", на АМ "Тракия" няма. 
Водещ: На АМ "Струма" този мост, на който му правеха осветлението, готов ли е? Там имаше едни задръствания.
Лиляна Павлова: 
На АМ "Струма" сменяхме осветлението на тунела на Железница. Всичко е сменено и е укрепено, съответно имаше и свличания на ската в дефилето. Свободно е и е отворено за движение, там няма тапи и няма ремонтни дейности. 
Водещ:  
Лиляна Павлова: От бензиностанцията. 
Водещ: Имате ли на колата си?
Лиляна Павлова: Разбира се, че имам годишна винетка...
Водещ: И какво, като си я купувахте, лично ли си я купихте или някой помолихте?
Лиляна Павлова: Да, лично си я купувам, нямам проблем.  Аз си купувам винетката, защото... Нека да кажем още веднъж, че всички си купуваме винетки. В АПИ даваме безплатни винетки само на инвалиди, 200 хил. броя винетки безплатни сме предоставили на инвалидите чрез социалното подпомагане. Така че 200 хил. автомобила се движат с безплатни годишни винетки. 

mrrb