Интервю на министър Лиляна Павлова за агенция " Фокус": Лиляна Павлова: Концесията на къмпинг Каваци Север ще бъде прекратена

Интервю на министър Лиляна Павлова за агенция " Фокус": Лиляна Павлова: Концесията на къмпинг Каваци Север ще

11 февруари 2013 | 15:09

Фокус: Министър Павлова, какво показва проверката Ви на рехабилитацията на пътя Ахтопол – Резово и ще бъде ли изпълнена в срок?

Лиляна Павлова: Имах възможността като част от цялостната обиколка на проектите по Южното Черноморие да мина по цялото трасе на пътя Ахтопол – Резово и това, което установявам е, че има много добър напредък по цялостната рехабилитация и разширяване на пътя. Остават две по-сериозни съоръжения за довършване – това са двата моста, но всичко останало вече е достигнато до последен пласт. Остава само износващият пласт да се постави и маркировката, което означава, че е почти накрая. Пътят вече е използваем, така че движението може да бъде много по-сигурно и безопасно, а това е най-важното. Особено, когато човек направи паралел между пътя от Царево до Ахтопол, който е в изключително лошо състояние и новото трасе от Ахтопол до Резово. Аз лично минах по този път, видях какво е и колко трудно се шофира по пътя, който е в състояние, в което не е ремонтиран може би от 50 години – откакто е направен. Той е тесен и наистина в много лошо състояние. Възложих на екипи на Областното пътно управление да направят всичко необходимо да се анализира какви са възможностите да се проектира, да се остойности, за да може по линия на текущ ремонт поетапно да започнем и неговият ремонт. Тъй като аз бях леко изненадана от всичко това, което е правено в годините назад – проектирано е ново трасе да се прави от Царево до Ахтопол, което лично за мен е необяснимо защо е нужно ново трасе, тепърва да се правят отчуждения – там има доста скъпи частни имоти - може би неслучайно са купени, но при условие, че има един прекрасен панорамен път, който без пари за отчуждения и с леко уширяване с тази технология, която ние прилагаме – студено рециклиране, би могъл да се рехабилитира. Това са 12 км и би могло да се направи.Трябва да работим в тази посока и съм възложила вече на Агенция „Пътна инфраструктура” да го анализира, да го проектира, за да може поетапно да го изградим.

Фокус: Кои други пътища в Бургаско проследихте в последните седмици? Наскоро бяхте в участъка от Малко Търново-турска граница. Какво се случва с този път? Той се очаква с голямо нетърпение в Малко Търново.

Лиляна Павлова: Безспорно, пътищата в област Бургас са много важни. Още повече сега, когато и магистрала „Тракия” ще е готова следващата година. Това ще създаде предпоставки за още по-сериозен приток на туристи затова и по-малките пътища в регионите са важни. В петък пуснахме ремонтирания път Сунгурларе - Мъдрино. Това е много важен път, тъй като прави връзката към Карнобат и хората много по-лесно ще стигат до работните си места. Там има много производства, много промишленост, която ще бъде улеснена значително от ремонтирания път.

Пътят от Малко Търново до турска граница, също е много важен участък. Изпълнителят работи, но, за съжаление, не с темповете, с които ни се иска. Ето сега, съм тук, в региона, виждам какво става с пътищата и още веднъж мога да кажа – не съм доволна от скоростта. Доста по-активно биха могли да работят, доста по-бързо, и с по-добра организация. Не мога да кажа, че не работят – работят, но със сигурност нито това е качеството, нито е темпото на работа, което очакваме. Още веднъж съм казала - по-сериозен контрол, за да може така, както самият изпълнител пое ангажимент до края на годината, този път да бъде довършен. Все още има тези предпоставки, но ще трябва явно сериозно да се стегне дисциплината от страна на изпълнителя, тъй като не съм много доволна от всичко, което виждам.

Фокус: Вие лично ръководите проверките по плажовете на южното Черноморие, включително и на небезизвестното вилно селище „Златна перла”. Какво се случва там, какви са резултатите от проверката?

Лиляна Павлова: Използвайки случая, че съм в региона, реших да видя какво се случва на „Златна перла”. Дългоочакваното премахване на абсолютно незаконното строителство в този природен парк беше факт и лично бях тук, когато започна това премахване. Безспорно, това премахване води след себе си до последващи промени. Толкова много бетон в тази природа трябва да бъде разрушен, извозен и цялата територия трябва да бъде рекултивирана. Затова заедно с кмета на Царево отидохме да проверим какво се случва. Радвам се, че абсолютно всички постройки, цялото незаконно строителство, е изцяло премахнато. Има специално доставени машини и трошачки, които да натрошат материала от това, което е премахнато. Поетапно имаше много камиони, които да го извозват, което е положително и явно ангажиментът за извозване на този материал се спазва. Тук със съдействието на кмета видях една идея, бих казала – от лошото да намерим добро и да се възползваме от нещо. От незаконно построеното има материал, който е доста добър. След като бъде натрошен, може да бъде използван за направа по-малки общински пътища, четвъртокласни или там, където липсват изобщо пътища. Това би била една много добра основа. Всъщност видях как един от общинските пътища около Царево се прави по този начин, което е много добре и това е добро използване на този материал. Надявам се, че ангажиментът за това извозване, вместо да се депонира материалът, да се направят пътища и основи на пътища. Това е едно добро решение.

Фокус: Констатирани са 60% нарушения в разпределението на плажовете за свободен и платен достъп в ущърб на свободния достъп до плажовете. Не са ли много нагли концесионерите и как си позволяват толкова много нарушения?

Лиляна Павлова: Друга важна цел на моето посещение беше – да направим инспекция на плажовете, да видим какво е състоянието им, когато е пикът на сезона. През юни направихме първите проверки. Имаме 60 концесии и 35 договора за наем общо, които са сключени и предоставени от министерството. Всичките бяха проверени. Анализът показва, че наистина при 50 - 60% от тях имаме проблем със свободните зони, с преместваемите обекти като количество и къде са разположени. От друга страна, има проблем с оборудването на медицинските пунктове, въобще наличието на такива, на тоалетни, на съблекални, а и на 100 метра наличието на спасителни вишки, които пак трябва да бъдат оборудвани. Това са основните проблеми. Проверката показва, че 80% от концесионерите и наемателите нямат пълно оборудване при удавяне – за спасяване с всички необходими съоръжения, медицински съоръжения и медицинско оборудване, което е необходимо. От събота започват новите проверки в пика на сезона – отстранени ли са старите несъответствия. От министерството наехме допълнително фирма – лицензирана и с GPS апаратура, която да заснема плажа, свободната зона, преместваемите обекти, тъй като максимално до един процент от концесионерната площ или от площта, която е наета, може да се използва за преместваеми обекти. Останалата трябва да бъде предоставена за плажуване – 50 на 50 разпределена между свободна зона и там, където има поставени чадъри или шезлонги.

На плажа в Лозенец свободната зона е разпределена пропорционално приблизително, но пък видяхме, че са надвишили с 50% преместваемите обекти на плажа, което е много. Вместо до един процент, това е 1,60% и е много голямо надвишение. Съставен беше протокол и те ще бъдат санкционирани по надлежния ред по договора. Най-важното е – много бързо да го премахнат.

Друго, което беше изненадващо – в началото на проверката в събота сутрин нямаше медицинска апаратура. Концесионерът дойде и се оказа, че той я има в един шкаф, но никой не знае, че има и най-важното – докторът не знае, че има. Оказа се, че докторът не е наясно нито каква апаратура има, нито къде е, така че това, че теоретично те я донесоха и формално са отговорили на изискванията, мен лично не ме задоволява. Най-важен е животът на хората. Не дай си Боже, при някакъв инцидент докторът да няма апаратура за изкуствено дишане, за да може да направи първа помощ. Това е без коментар и именно затова дадохме предписания и по този въпрос.

Оттам отидохме на проверка на къмпинг „Каваци-Север”, където вече мисля, че арогантността на концесионера беше потресаваща, тъй като там имаме концесионен договор чисто формално, включително концесионерът не си е платил нито концесионната такса, нито сме му начислили лихви за това неплащане. Но ако се абстрахираме от това, по-важното е, че там ситуацията е изключително неприятна. Всъщност хората отиват на плаж и си мислят, че това е един охраняем плаж, тъй като той се води с концесионер, а на този плаж няма чадъри, няма спасители, няма тоалетна, няма съблекалня, няма постове за спасяване и съответно постове, които обозначават какво е вълнението със знаме. Хората се подвеждат от ситуацията и това е много рисково за тях. Още повече, че при миналата проверка плажът беше гол. Днес, когато аз лично бях на плажа, там се бяха появили някакви чадъри. Те са абсолютно незаконни, те не са съгласувани, не са одобрявани от нас. Даже събират пари на хората за тях – незаконно поставени чадъри. По 10 лева за чадър с шезлонг се събира и някакво трето лице издава касова бележка, на която пише „промишлени стоки” под някакво магазинче в околността. Много неприятна ситуация. Аз ще сезирам компетентните органи, съответно данъчните служби, за да могат да се направят спешни проверки на тези незаконни действия. Все пак да кажа и нещо хубаво от проверките днес.

Плажът на „Китен-юг”, който проверихме, е една много голяма плажна ивица. Замерванията, които направиха и фирмата, и моите служители, показаха, че има свободна зона, има медицински пункт. Лично заснехме апаратурата с моите колеги. Те имаха пълния набор от апаратура като става въпрос за апарата, който всички се оплакват, че го нямат, и че много им било сложно и скъпо да го купят. Мисля, че много по-ценен е човешкият живот, отколкото да се оплакваме, че някакъв апарат ни е много сложно и скъпо да купим. Благодарност на концесионера на „Китен-юг”, който беше част от съботните ни проверки. Там нямаше установени неизрядности – нито като медицински пункт и оборудване, нито като спасителни вишки, и най-важното – свободната зона се редува с платената, и я има по протежението на цялата ивица, което е най-правилният подход.

Фокус: Недостатъчният брой спасители и неспазването на правилото за пространството, което ще се използва за маси и чадъри, са най-често срещаните нарушения. Какви допълнителни начини за решаването на тези и подобни проблеми ще се търсят?

Лиляна Павлова: Проверките няма да спрат до края на септември, за да можем да отговорим, ако има получени сигнали, но и да осигурим в активния сезон предотвратяване на нарушенията. Ние ще ги следим много активно. Това, което ще направим от следващата седмица е, че в екипите влизат и колегите от ДНСК, за да бъдат много ясно установявани, ако има незаконно строителство или обекти. И най-важното - колеги от РИОКОЗ, за да могат да проконтролират медицинското оборудване и медицинските екипи и как те се синхронизират със спасителите, за да сме сигурни, тъй като тази година имаше прекалено много инциденти. Фокусът на нашите проверки трябва да бъде именно върху това – спасителните екипи, медицинските екипи и оборудване, за да сме сигурни, че ще е обезопасено, и при евентуален инцидент, може да се реагира бързо и адекватно.

Фокус: При три нарушения има основание да се иска прекратяване на концесията на плажа. Има ли вече яснота за такива случаи и кои са застрашени от прекратяване на концесията?

Лиляна Павлова: Цялостно решение по абсолютно всички договори за концесия или наем ще вземем в края на септември, когато ще е ясно как е приключил сезонът, на кои от плажовете са установени най-много нарушения, къде са наложени най-много глоби. Със сигурност ще се наложат глоби навсякъде, където сме установили несъответствие. Там, където нарушенията са наистина системни, сериозни и са много, ще имаме основание или да проведем преговори с концесионер или наемател, или директно да пристъпим към прекратяване.

Към днешна дата мога да кажа, че това, което видях на къмпинг „Каваците-Север”, дава пълно основание да мислим, че трябва да прекратим концесията, за да се намери адекватен концесионер или наемател, който да се грижи за спасяването на хората, за медицинското обслужване и най-вече да осигури поддържането на плажа. Ние вече сме задействали процедурата, тъй там не е платен нито наемът, нито лихвите. Другата седмица, когато изтече срокът за доброволното изпълнение на това заплащане, ако то не стане факт, още през август ще активираме процедурата – първо по запор на сметки и имущество, за да осигурим тези дължими 40 000 лева за концесионна такса и 10 000 лева лихви. Оттам-нататък по съдебен ред, докато установяваме това заплащане, ще придвижим процедурата за прекратяване на концесията.

Фокус: Останалите концесионери плащат ли си таксите от началото на годината, има ли забавяния, някакви оправдания?

Лиляна Павлова: На този етап със сигурност мога да кажа, че единственият неплатил е концесионерът на този къмпинг. Пълният анализ ще е готов в края на септември, когато приключи сезонът. Тогава ще направим разбор - кой колко дължи, на кого колко глоби ще му приспаднем и ще му начислим, за да можем да си съберем парите и най-важното – да направим анализ къде прекратяваме, къде обявяваме нови процедури.

Фокус: Проверките ще продължат до края на летния сезон с представители на ДНСК и РИОКОЗ. Да очакваме ли събаряне на незаконни постройки, пристройки, надстройки и други подобни обекти по южното Черноморие?

Лиляна Павлова: Безспорно тази кампания не е спирала. Имаме месечни планови проверки и отделно – как върви графикът по събарянето на незаконните строежи, за които заповедите за събаряне са влезли в сила. Този процес не е спирал. Той ще продължи, тъй като незаконното застрояване – и то не само на Черноморието, е една тема, която е един от нашите приоритети и борбата с него няма да спре.


 

mrrb