Интервю на министър Лиляна Павлова за предаването на ТВ7 "Добро утро, България"

Интервю на министър Лиляна Павлова за предаването на ТВ7 "Добро утро, България"

14 ноември 2012 | 15:08

Водещ: При мен вече е министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова. Тя се завърна късно снощи от Катар, по принцип това най-богатата арабска държава, това е акцентът на нашия разговор. Разбира се, няма да пропуснем и темата, че може би ще бъде внесен и последен вот на недоверие към това правителство, поне такъв е анонсът на ДПС. По закон това може да се случи само преди Нова година. Защото в последните шест месеца от живота на едно правителство то няма как да бъде съборено по този начин. Добро утро.
Лиляна Павлова: Добро утро.

Водещ: Какво се случва в Катар?
Лиляна Павлова: Катар,както казахте, освен че е най-богатата държава, още по-добрата новина е, че Катар е с изключително много добро отношение към България, благодарение, разбира се, и на срещите и добрите контакти на ниво министър-председатели, разбира се, и емирът. Нещата вървят по един много добър начин, защото освен добрите приятелски и политически взаимоотношения Катар заявиха пълната си подкрепа, воля и желание да инвестират в България, да имаме съвместни проекти. Пък и моята основна цел на посещението беше ние от своя страна да стъпим на строителния пазар в Катар и български фирми, български специалисти да могат да работят и да се реализират. Това е страната, която планира инвестиции над 300 млрд. долара в огромни проекти в инфраструктурата и аз мисля, че България трябва да намери своето място и благодарение на всички разговори и срещи, които имахме, смятам, че това е абсолютна реалност.

Водещ: Какво по-конкретно можем да очакваме? Примерно ние ще почнем ли да строим магистрали в Катар? След като построихме българските магистрали, да отидем и там да изнесем нашия челен опит.

Лиляна Павлова:
Да, може би да кажа с няколко думи с кого имах срещи и какво беше развитието. С изключително уважение към нас, получих срещи на най-високо ниво, започвайки от престолонаследника – синът на емира, шейх Тамим бин Хамад ал-Тани, който...

Водещ: Това, че сте му научили името, ви прави допълнителен бонус във вашите отношения с него.

Лиляна Павлова: Да, шейхът, който управлява сектора „Сигурност, отбрана”. Но разбира се, и като цяло вече, в рамките на страната, получихме абсолютна подкрепа за това български фирми, български специалисти да работят. Той самият заяви своята готовност и най-вече ангажираност и съответно разпореди оттук-нататък и България, чрез посолството, чрез министерството, да получаваме информация за всички текущи търгове, тръжни процедури, проекти, тъй като това досега не беше достъпно за нас. И аз смятам, че това е един много голям и много сериозен пробив в тази посока. След което имах среща с министър-председателя, който беше изключително дружелюбно настроен...

Водещ: Който там се води след престолонаследника, така ли?

Лиляна Павлова: Да, точно така. Затова ги изреждам, разбира се, и по /.../ - шейх Хамад бин Джасем ал-Тани – министър-председателят, който... Той е изключително практичен, много бизнес-ориентиран, като човек, с който директно влязохме вече в разговор за конкретни проекти. Разбира се, той също потвърди готовността, желанието, най-вече възможността и българските фирми, макар и те са много по-малки, като обхват и като размер, от всички големи фирми, които работят на пазара там, да участват в изграждането, тъй като те първо правят подготовка за изграждането на огромна инфраструктура, свързана с Олимпийските игри през 2022 г., планират изграждане на над 40 километра метро, което също е изключително сериозно, а пък там мисля, че българските фирми доказаха, че имат сериозен опит.

Водещ: Само да Ви поправя тук, че става въпрос за Световното първенство по футбол, а не Олимпийски игри в Катар.

Лиляна Павлова: Сещам се, че те имат табела, на излитане гледахме Олимпийските игри, но те са местните за лигата. Тяхната местната и световното по футбол. По-важното е, че вече буквално след разговорите, които имахме част от фирмите, които бяха в делегацията. Тези, които са специализирани в тунели вече получиха покани и вече получиха по имейла кореспонденция и покани за разговор, което означава, че е било изключително ефективна тази среща. Също така обсъдихме и с министър-председателя възможността за участието им в частни проекти в изграждането. Тъй като те имат големи инвестиции в Европа и по света правят изграждането на инфраструктурна, от гледна точка на големи комплекси за живеене, хотелски комплекси, спа комплекси и т.н. Те са изключително заинтересовани от опита на България в спа процедури, в методологията за балнеолечение. Така, че комбинацията от тези дейности, а тяхното желание е да инвестират в такъв тип комплекси. Хотелски комплекси, офис, но най-вече жилищни. Такива скъпи, резиденшъл паркове.

Водещ: Там или в България?

Лиляна Павлова: В България говорим, но от друга страна използването на опита и тук и там на българските специалисти именно в този сектор на балнеологията, в което България има сила и специалисти. Разбира се, разгледахме и другите проекти. Както казахте, пътища, но най-вече сгради, мостове. Те в момента ще приключват с новото си летище. Все пак техният план е от него да вървят чрез големи мостове, тип магистрални участъци, с които да свържат града. Имат тотално, бих казала, градоустройствено планиране и схема. Изключително впечатляващ подход. Мой домакин през цялото време беше шейх Абдул Рахман ал-Тани, който също е от семейството на Ал Тани, който всъщност отговаря за строителството, благоустройството и градското планиране. Изключително сериозен подход имат към планирането. Тяхната нова схема и мастерплан за урбанизацията в града, който е изключително малък, но с планове да стане много голям и много сериозен. С аналитичен подход планират разрастването на града и аз смятам, че именно там нашите фирми и специалисти ще постигнат успех. Може би в заключение да кажа, че това, което специално премиерът на Катар ми каза, че хубаво е България да отвори офис. Да има хора на място. Не е достатъчно само да идваме и да си отиваме.

Водещ: Правителството?

Лиляна Павлова: Бизнесът, но ние намерихме, мисля, по-доброто решение. Вече говорих с Камарата на строителите. Предстои да свикаме и Консултативния съвет, който имам към мен, с браншовите организации и да открием офис на Българската камара на строителите. Ще имаме съдействието от катарската да го настаним и те да работят буквално на място, в добро сътрудничество. Това е добрата новина.

Водещ: Тук има ли конкретни проекти за катарците, защото много се говореше още от самото начало, а нито един проект още не е анонсиран техен. Дали не е само някаква пушилка? Много, много приказки имаше, много заглавия по вестниците и какво ли не щяха да строят тук – пътища, магистрали?

Лиляна Павлова: Знаете ли, според мен, когато човек иска да инвестира сериозно, големи пари, той трябва да направа своите добри проучвания, своите добри анализи и това отнема време. Включително получихме подкрепа. Ето, понеже казахте пътища, да продължим работа по Русе – Свиленград. Но Русе – Свиленград няма да се случи утре. На нас ни трябват оттук нататък поне една година, година и половина, до две, за да се случи това като реализация.

Водещ: Какво печелят катарците от това да построят пътя Русе – Свиленград, освен пари? Те ще дойдат, за да спечелят пари тук или те ще инвестират?

Лиляна Павлова: За тях това е една инвестиция в държава в Европейския съюз, това е една инвестиция, която има възвръщаемост. Стъпват в държава в Европейския съюз.

Водещ: В смисъл те ще платят пътя, така ли? Те ще го направят с техни средства?

Лиляна Павлова: Въпрос на преговори, в какъв процент, разбира се, ще се споразумеем. Няма да го платят на сто процента, вероятно. Въпросът е да се споразумеем на добри взаимно изгодни условия.

Водещ: Други приоритети с катарски фирми в България има ли, ако искате да добавите?

Лиляна Павлова: Те имат намерение, пак казвам, в сектора на земеделието имат огромни интереси, да се работи в сектора на изграждането на резиденшъл паркове, жилищни сгради, скъпи хотели да влязат в България като инфраструктура.

Водещ: Не е ли прекалено малка българската икономика за такъв размах за Катар? Защо ние сме интересни, защо не други европейски страни?

Лиляна Павлова: В този свят, това, което имам от моите впечатления след всичките срещи, които проведох, за тях не е важно само къде ще инвестират като място. За тях е важно – хората, важно е отношението. Ние преди всичко сме приятели за тях. Двамата министър-председатели са вече май френд. Както каза министър-председателя Ал Тани - май френд Бойко... В крайна сметка те са приятели и това поставя. В този свят първо те опознават, второ те приемат като приятел, като човек. Преценяват дали си стабилен и устойчив и тогава започват инвестиции. Мисля, че ние доказахме, че сме стабилни партньори.

Водещ: Добре. Последните приоритети на това правителство. Малко остава до края на мандата. Кои магистрали и лотове ще бъдат завършени?

Лиляна Павлова: Безспорно основен приоритет е да довършим магистрала „Тракия” и следващото лято да може да се пътува изцяло напълно завършена магистрала София – Бургас. В следващата година трябва да завършим магистрала „Марица”. Тя няма да завърши преди изборите, но ние въпреки всичко работим усилено, за да може тя да се изпълни в срок. Това, което трябва да завършим първият участък на магистрала „Хемус”, а именно връзката на софийския околовръстен път с гара Яна и вече километър едно да започва от околовръстното, там, където е магазинът „Джъмбо. Това ще даде сериозен тласък в тази посока. Добрата новина към днешна дата е, че само в последните няколко седмици, в които не сме се виждали, ние вече обявихме тръжни процедури за още около четиристотин милиона. Северната скорост на тангента на София, а именно изцяло ново трасе на околовръстното, което съкращава пътя. Правим го, разбира се, както околовръстното. Четири лентово, с разделителна ивица и прави много по-добра връзка. Включително на трафика, които идва и от Калотина и на трафика, който идва по линия на Кулата. Те се връзват в околовръстното но София. В момента вече строим Западната дъга и по този начин ще направим връзката с магистралите „Тракия” и „Марица”. Това ще даде изключително облекчение на трафика. Западната дъга продължава. Обявихме търга за избор на строител на София – Калотина. Изключително важен участък. Още повече, че от сръбска страна те вече също изграждат магистрала. Така, че строителството на тези обекти вървят. Търговете трябва да започнат през пролетта на следващата година.

Водещ: Имаше проблеми с неплатени заплати по магистралите. Доста сигнали получихме покрай предишното ви участие във „Винаги в неделя”. Какво се случи там?

Лиляна Павлова: Разговорите. Тъй като пак казвам това са доставчици на частните фирми, които работят на обектите и ние не сме страна по тези договори. Това, което държавата има и трябваше да разплати към нашите основни изпълнители е направено. Това са проблеми във взаимоотношенията с трети лица. Въпреки всичко, видяхме нарастващото напрежение, намесихме се, поканихме ги. Имаше много сериозни и дълги дебати в Пътната агенция. Вече имаме график до края на годината как ще бъде разплатено. Първите траншове вече минаха. Искам да ви кажа, че активността, когато от последните инспекции от миналата седмица показват, че очевидно тази среща дава своят ефект. Тъй като фирмите се успокоиха. Работят на доста места. Надявам се, че сме овладели ситуацията.

Водещ: Една от най-сериозните критики, ето, сега отиваме и към вота на недоверие, към Вашата работа е от Сергей Станишев се говори. Е, че няма приоритет при това правителство да работи по малките пътища на страната. Той каза – ето, вие занемарихте държавата заради вашите магистрали. Хората няма как да стигнат примерно от Полски Тръмбеш до Плевен. И тук според мен Станишев е прав.

Лиляна Павлова: Точно със Сергей Станишев абсолютно не съм съгласна, но очевидно си имате някакво мнение двама по въпроса.

Водещ: Аз имам симпатии към господин Станишев, то е ясно.

Лиляна Павлова: Сигурна съм в това.

Водещ: Те са видни моите симпатии към него.

Лиляна Павлова: Добре, абсолютно да, но аз категорично не мога да се съглася с това. Безспорно е, че няма пари да покрием всички пътища. Втори и трети клас пътища те представляват 80% от пътната мрежа. Нормално е за тях да трябват много повече инвестиции, защото са много повече на брой.

Водещ: Значи той тук е напипал правилно мястото.

Лиляна Павлова: От друга страна ако погледнем картата, аз обикновено идвам с карта, но понеже анонсът за темата беше посещението в Катар не съм с карта, но съм подготвена – имам. За това, кои са пътищата, които ние рехабилитираме. Над 800 километра от основните второкласни, третокласни пътища, за свързаност между по-малките населени места вече са рехабилитирани и изглеждат коленно различно. В момента подготвяме за следващия програмен период амбициозна програма. Въпреки, че сме наясно, че може би няма на сто процента да се финансира за още един милиард лева, с които да инвестираме в още над хиляда и петстотин километра пътища.

Водещ: Ако спечелите изборите за втория мандат? Защото казахте за следващия мандат подготвяте или не съм ви чул правилно.

Лиляна Павлова: За следващата финансова рамка, за следващия програмен период от 2014 до 2020-та.

Водещ: Да, то пак е.

Лиляна Павлова: Дай Боже да има възможност до 2020 година. Дотогава със сигурност ще може да оправим всички пътища.

Водещ: Добре, този вот, който внасят на недоверие ДПС в парламента, вас притеснява ли ви. Този ще бъде за цялостната политика на правителството. Нещо като финален апотеоз така и като оценка, която ще чуете в парламента?

Лиляна Павлова: То е малко като да се чувстват длъжни да го направят, защото ако не го направят няма да са го направили.

Водещ: Малко е така, защото те трябва да го направят сега до Коледа, защото законът забранява.

Лиляна Павлова: Да той ми се вижда малко проформа, защото сега законът им забранява, изтича срокът. Дайте сега да подадем, защото не може да не подадем. Те нямат аргументи, той е прекалено общ. Аз не виждам конкретика и не виждам, нямат аргументи, с които да застанат на този вот. Така, че аз го приемам вот проформа. Пък в крайна сметка, нека да го подадат.

Водещ: Добре, два зимата обаче. И винаги зимата преди едно управление е много опасно препятствие, което трябва да се премине поради ред причини. Една от причините, разбира се – готови ли сте да се справите с първите снегове, с поддържането на пътища? Помним драматични зими в България. Даже миналата година Вие бяхте лично на терен.

Лиляна Павлова: Важното е, че тази година направихме предварителна подготовка и то не само на хартия, както стандартно се прави в годините назад. Вие готови ли сте – към фирмите, за да ви инструктираме. Да, готови сме и накрая виждаме, какво се случва.

Водещ: Винаги общо взето ни изненадва първият сняг.

Лиляна Павлова: Тази година се опитахме поне да няма изненадани с може бих ги нарекла пет мерки, които направихме. Първото беше – поискахме много по-рано информация за това каква е готовността, колко машини имат, колко материали, колко сол, колко луга. Ситуацията беше драматична, бих казала, при първата проверка.

Водещ: Като излязоха резултатите?

Лиляна Павлова: Като излязоха резултатите, понеже ние ги правихме на принципа на светофара – червено, жълто, зелено в страната. Страната светеше в червено. За две седмици нещата придобиха 50 на 50 измерение. Към днешна дата нещата са много добре, от гледна точка на това, че постигнахме добро разпределение. Все още има места, за съжаление, на които липсват материали. Машините са по обектите на строителство. Не се преоборудвани за зимни условия, но поетапно имат график да го направят. Второто, което много важно направихме тази година. Обявихме началото на зимата по-рано. Това им дава много предимства.

Водещ: Как така обявихте, в смисъл зимата не си ли идва по някакъв друг календарен принцип?

Лиляна Павлова: Не, говоря като мобилизация. Изискахме от тях към дата 5 ноември те да са мобилизирани. От 5 ноември те са длъжни 24 часа в денонощието да са готови, да са в пълна мобилизация и готовност. И една снежинка да завали те да излязат на пътя. Това означава, че ние им плащаме за тази готовност.

Водещ: Какво беше казал миналата година Борисов, да ги ловите във въздуха снежинките?

Лиляна Павлова: В крайна сметка ние сме аутсорс. За тази дейност сме си платили друг да ги лови. Този друг обаче трябва да се мобилизира. Но, за да се мобилизира плащаме, за да сме сигурни, да не се оправдаят. Ние нямахме пари, бедни сме, няма работа. Ето, сега имат пари, сега им плащаме и сега очакваме да са се мобилизирали. Дадохме им толеранс от 5 ноември. Което означава, че във всеки един момент, в момента, който завали или паднат температурите те са длъжни да подготвят пътя, да сложат и необходимите химикали. Защото все пак в планинските райони е студено и замръзват пътищата. Третото много важно е, продължаваме проверките. Така, както им даваме сега и то доста пари взимат за мобилизация, без да правят нищо. Те са много наясно, че ние от другата седмица вече започваме да ги глобяваме и санкционираме ако нямат нито материалите, нито мобилизацията, нито напълно оборудваните машини. Така, че може да им излезе и по-скъпо това, че малко се замотаха тази година.

Водещ: Няма опасност държавата да загуби пари тази година, така ли, от това нещо?

Лиляна Павлова: Не. Това са си стандартните клаузи на договорите и аз смятам, че тук вече всичко зависи на тяхната съвест. И понеже само споменах, че не искаме да е само на хартия, правихме и сухи тренировки. Тази година извадихме снегорините и ги тествахме, особено по магистралата. Особено в участъка на магистрала „Хемус”, в участъка на Витиня. Излязоха снегорините, вървяха на ветрило, както се подреждат при снегорина. Изпробвахме ги как работят в живи условия и продължаваме и с другите фирми. Направихме го първо с държавната „Автомагистрали”, където можем силово да направим всичко, което е необходимо. Ще го направим и с всички останали в най-критичните райони, за да сме сигурни. Оттам нататък вече всичко е в техни ръце за мобилизация. Аз считам, че те ще бъдат сериозни и подготвени, защото сме им създали предпоставки, за да са такива.

Водещ: Добре, ние ви следим.

Лиляна Павлова: Апелирам към всички българи да си сложат зимните гуми. Моля ви, сложете си зимните гуми.

Водещ: Да си сменят гумите и да си сложат зимни?

Лиляна Павлова: Защото всеки чака да падне първият сняг.

Водещ: Така е.

Лиляна Павлова: Стават опашки в гумаджийниците и нещата са твърде късно. Затова апелирам, моля ви се, да си сложим всички зимните гуми, за да сме подготвени.

Водещ: Най-често между другото задръстванията стават от автомобили, които не са си сменили гумите. Подхлъзват се, блъскат се.

Лиляна Павлова: Стават верижни катастрофи или запречват пътя и всичко приключва. Така, че леките коли да си сложат зимните гуми.

Водещ: Въведете глоби. Примерно, катаджийте ако не си със зимни гуми от 15 ноември да те глобяват?

Лиляна Павлова: Аз съм „за”, аз съм твърдо за това.

Водещ: Защото българинът няма манталитет да си поддържа сигурността.

Лиляна Павлова: Защото после пак ще е виновна държавата. Но държавата няма как да е виновна ако не си готов за зимни условия. Това, което сме въвели като изискване надявам се да стане задължително. Това е всяка кола да бъде проверявана и да бъде оборудвана с вериги. Това сме го предложили тъй като ние имахме ангажимент с министър Цветанов след съвместните ни проверки да докладваме на министър-председателя и на Министерски съвет. Едно от нашите предложения е всяка кола да бъде оборудвана или проверки за зимни гуми или всяка кола да бъде оборудвана с вериги. Тъй като това все пак е сериозно и това е животът на хората.

Водещ: Добре. Благодаря Ви за това гостуване.

Лиляна Павлова: Благодаря.

Водещ: Лиляна Павлова с гореща информация от Катар и с гореща информация за настъпващата зима в страната. Няма да ни изненада зимата, твърди министърът на пътищата, така да я наречем, в студиото на „Гореща точка”.

 

mrrb