Интервю на министър Лиляна Павлова за радио "Фокус": Лиляна Павлова: Контролираме обектите така, че изпълнителите не могат да шикалкавят

Интервю на министър Лиляна Павлова за радио "Фокус": Лиляна Павлова: Контролираме обектите така, че изпълните

12 февруари 2013 | 10:47

Водещ: В Агенция „Пътна инфраструктура“ бяха отворени ценовите оферти за строителство на път ІІ-18 „Софийски околовръстен път” – Западна дъга. По-рано в същия ден бяха проверени строителните работи на автомагистрала „Хемус” „Столичен околовръстен път - пътен възел Яна”. Повече подробности по тези и други новини очакваме от Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройството. Ясен ли е вече строителят на Западната дъга на Околовръстния път, госпожо министър?
Лиляна Павлова: Да, тъй като това е една от последните процедури, обявени на принципа на най-ниска цена за Западната дъга, за първия участък, който е от магистрала "Люлин" – и е в протежение до река Какач, като включва пътен възел на три нива при бул. „Сливница”. Всъщност, избраният строител най-вероятно ще бъде „Трейс”, тъй като те дадоха и най-ниската цена. 39 милиона лева е най-ниската цена и тя не представлява повече от изискуемите 30% от останалите, тъй като и останалите цени бяха средно около 40-41 милиона лева. Въз основа на това смятаме, че вървим към избор за изпълнител да бъде консорциума от няколко фирми „Трейс”. Оттук нататък в началото на лятото, ако няма обжалване на процедурата, ще започне и реалното строителство. Защото този участък – Западната дъга – е изключително важен и ние всички знаем, че магистрала "Люлин" свършва в нищото. Така че хубаво е с максимална скорост да я направим. Особено важно е това огромно съоръжение на три нива, което ще бъде изградено на бул. „Сливница”. То ще облекчи изключително много трафика и към Калотина, и към населените места, които има там, и особено ще облекчи тежкотоварния трафик.
Водещ: Финансирането осигурено ли е?
Лиляна Павлова: Да, това се финансира със средства по оперативна програма „Транспорт”. Индикативната стойност, както казах вече, беше 74 милиона, но всъщност избраният изпълнител, който предстои да бъде утвърден окончателно, даде оферта от 39 милиона.
Водещ: По-рано направихте проверка и на строителните работи на автомагистрала „Хемус” при софийския Околовръстен път на пътен възел Яна. Какво показва тя?
Лиляна Павлова: Целта на проверката беше да видим какъв е напредъкът на строителните работи. Това е изключително важен участък, макар че е дълъг само 8,5 километра. Той ще отпуши целия трафик и движението към магистрала „Хемус” и чрез връзката при гара Яна до нея ще се стига буквално за броени минутки. Тъй като целият трафик от Околовръстното директно ще излиза на магистралата и вече няма да се минава през Долни и Горни Богров. Напредъкът в строителството на обекта е задоволителен, доволни сме от изпълнението. Независимо, че той е в доста по-напреднала фаза, и при него, както и на всички останали обекти, въвеждам оттук нататък допълнително в лаборатории да изпитваме и материалите, които ще се влагат, и качеството, и товароносимостта на пътя. Лабораторните изпитания са важни, тъй като обектът се изгражда в региона на "Кремиковци". Там има много материали, които биха могли да бъдат използвани, но не всички от тях са годни. Именно за това специално внимание ще обърнем на качеството на материалите, които се влагат в този участък. Този участък е специфичен.
Водещ: Изненада ли ви премиерът с внезапното си посещение?
Лиляна Павлова: Ами, да, разбира се. Но по-важното е, че всички видяхме с очите си, разбрахме, защо е важно контролът, инспекцията да се правят постоянно на всички нива. Защото в крайна сметка това гарантира и качеството. Този участък е специфичен с това, че има едни 500 метра, в които не строим, заради популацията на щъркелите, за които сме оставили в една горичка възможност до юни месец да снасят своите яйца. А пък паралелно с това, разбира се, се работи и по останалите участъци. Както и на останалите магистрали, и тук има много екологични подлези, преминавания, тунели за дребни животни, за едри животни, специално проектирани, водостоци, така че да не се удавят малките животинки. Спазили сме всички изисквани характерни особености за един екологичен проект. Остава ни едно езеро, което трябва да запълним. Защото, за съжаление, по трасето на магистралата – трасе, което се знае от много години – в този участък е била дадена концесия за кариера. И сега в 20 метра дълбочина, 80 хиляди кубични метра се очерта езеро - защото от тази концесия съответно на това място е добиван инертен материал. Разбира се, по наше настояване концесията беше развалена, тя не е съгласувана с нас и е буквално на трасето на магистралата. Така че сега строителят в рамките на цената на договора, това няма да доведе до увеличение на цената, но ще трябва да запълни езерото. По наши изчисления това ще струва над милион, но това, слава Богу, е осигурено в рамките на договора.
Водещ: Стана ясно, че по Гергьовден един километър асфалт е положен некачествено на автомагистрала "Тракия". Положен е бил по „спестена” рецепта. Не го ли уловиха лабораториите на място?
Лиляна Павлова: Ами именно те го уловиха! Точно това се случи! И аз използвам възможността в това интервю да благодаря на целия екип на лабораторията и на Института към АПИ. Съгласно моето разпореждане, те са на обекта всеки ден и всеки час, независимо дали е празник или е делник, дали е събота или неделя. И за моя радост те бяха и тази събота и неделя. Строителите подцениха този факт и се опитаха да положат асфалт, който не е съответно по спазена рецептата и със всички материали, които трябва да бъдат като компоненти. Но в лабораторията веднага измериха, установиха нарушенията и сега ще трябва да се премахне всичкия положен асфалт. Така се случи и преди време, когато от същата строителна фирма – изпълнител трябваше да махат и циментова стабилизация. Махнаха я, а това показва, че нашите контроли работят добре и че екипите контролират достатъчно качествено, за да можем навреме да хванем случващото се на обекта и да осигурим качество на работата на строителя. Независимо, че той се опитва да шикалкави.
Водещ: Колко обекта надзиравате, госпожо министър?
Лиляна Павлова: Ние надзираваме всички обекти, защото контролът е много важен. Вие знаете, че съм разпоредила да има строг контрол минимум на три нива и той да се осъществява на всички ключови обекти. В момента сме фокусирали усилията си към магистрала "Тракия". Безспорно, тя е най-важната и там има денонощен контрол. Магистрала „"Марица”, разбира се, контролираме. В Бургас „Меден рудник” пътният възел също, защото ще го пуснем по-рано и там също сме много внимателни за качеството. Контролираме, разбира се, и магистрала „Струма”, и тук на „Хемус” двата участъка. Така че това са ключовите обекти, които контролираме. Не значи, че не контролираме и останалите. Но усилията ни са съсредоточени основно към по-големите и по-значими обекти, където е и най-видимо, и най-опасно. Обаче, трябва да се знае, че освен големите обекти контролираме и малките, които са по оперативна програма „Регионално развитие”. И тъй като изпълнителите, както едно време се опитваха да печелят с много ниски цени и сега на някои им е трудно, но това е, в крайна сметка след като са подали офертата по този начин, така ще я изпълняват. Някои играха с много ниски срокове в първите лотове на ОПРР и вече прекратихме няколко договора. И мога да ви кажа, че ще прекратим още, поне още три, а най-вероятно до другата седмица ще станат общо четири договора от първите сключени, които ще прекратим. Защото не е задоволително изпълнението и най-вече не спазват срока, по който са поели като ангажимент да работят, няма го и напредъка на обектите. Така че ще прекратим още четири договора по обекти от ОПРР. Контролът е изключително важен, не само на качеството, но и на сроковете.
Водещ: Това означава, че изпълнителите вече трябва да си правят много добре сметката, като подават офертите.
Лиляна Павлова: Категорично трябва да правят много сериозно сметката, първо срока, за който поемат ангажимент, второ, цените и ценообразуването. Ние вече играем на оферта икономически най-изгодна, не на тази с най-ниската цена. А там, където все още има оферти на най-ниска цена, изпълнителите трябва да са наясно, че цените се качват, ето виждате горива, битум и т.н. И въпреки нашето желание да съдействаме, те трябва да си направят сметката през следващите две години какво ще се случи, да поемат всички рискове по разумен начин. А не да страда качеството от това, че се посочили най-ниската цена.
Водещ: Направили са го, защото искат да вземат обектите. И в края на нашия разговор – в резултат на това ударно строителство, което продължава по пътищата на България, има ли вече при вас заявки от чуждестранни инвеститори с интерес към различните пътни трасета?
Лиляна Павлова: Макар и в неделя, в София бяха екипите на катарската инфраструктурна агенция, която е към правителството, тя е държавна, и водихме преговори. Имаше голяма среща с Агенцията „Пътна инфраструктура” и имахме преговори по т.нар. скоростен път Русе-Истанбул, в отсечката от Русе до нашата граница при Свиленград. Така че това е основният разговор, който водихме, поне на този предварителен етап има сериозен интерес към този участък. Видимо и по показатели, той е със сериозен трафик и съответно с икономическа изгода.

mrrb