Интервю на министър Лиляна Павлова за радио "Фокус": Лиляна Павлова: Слязох от снегорина, вече съм на машината за изпитване на пътищата

Интервю на министър Лиляна Павлова за радио "Фокус": Лиляна Павлова: Слязох от снегорина, вече съм на машинат

12 февруари 2013 | 10:40

Водещ: Министър Павлова, проверявате строителните работи на АМ „Тракия”. Какво установявате?
Лиляна Павлова: Основната цел на тази проверка беше да проверим, преди всичко, след суровите зимни условия дали това се е отразило по някакъв начин, първо, на изпълненото до момента. И най-важното: ускорените срокове и това, което очакваме като обещание – да бъде предсрочно пусната магистралата, дали няма по някакъв начин да се отрази на качеството на извършените работи, на качеството на магистралата. Именно затова, за тази проверка взех с мен и лабораторията на Института към Агенция „Пътна инфраструктура”, с които направихме внезапни измервания на качеството на положения досега пласт. Направихме и внезапни тестове по здравината, циментовата стабилизация, нейната носимоспособност и т.н.
Водещ: Какво показват тестовете?
Лиляна Павлова: Първо, трябва да отбележим, че имаме много добър напредък и на трите лота. Всеки от тях се намира, разбира се, до степента на своята готовност. От това, което виждам, мога да кажа, че абсолютно обективна е възможността Лотовете 2 и 3 да бъдат готови за 30-ти юни и съответно на 1-ви юли да могат да бъдат вече използвани. Лот-4 е изключително сложен участък. Изпълнителят пое ангажимент за 1 юли. Аз имам своите притеснения, тъй като много работа предстои да бъде направена там. Но се надявам, че с контрола на пътната агенция това ще може да бъде също възможно, ако – както те гарантираха и обещаха днес пред мен – преминат на 24-часов режим на работа. Има, обаче, и няколко неща, от които не сме доволни. Нашата проверка с пътната агенция, която също ги беше установила вече с експертите на обекта, не ги приема. Ще кажа само някои от тях. Първо да започнем с пътния възел на Нова Загора - не е с добро качество. Има дефекти, не го приемаме. Те вече са започнали да го преработват. Ние не сме доволни от качеството на работата там и сме възложили: изпълнителят за своя сметка да обработи и укрепи пътния възел по начин, по който да отговаря на всички изисквания за качество. Също така не сме доволни от бордюрите, които са ръчно полагани – също на Лот-3. Те ще трябва да бъдат махнати и положени отново. Не сме доволни и от положената циментова стабилизация на около километър по магистралата, тя ще бъде махната и ще бъде полагана наново. Тъй като виждаме, че тя има пори, нека така да ги наречем, и не е достатъчно добра. Няма да я приемем. Пак казвам, по никакъв начин не можем да рискуваме качеството на магистралата. И не можем да си позволим нещо да доведе до някакви неравности. Това са, най-общо, нещата, от които не сме доволни. Направихме преглед на едни мрежи за птици, за които имаме препоръка от еколози да бъдат поставени. Мрежите за птици са оранжеви, 4.5 метра високи. Само на Лот-3 те са по продължение 11 километра. Целта ни е не само „Струма”, но и „Тракия” да бъде екологично насочена магистрала. Приемаме всички изисквания на еколозите, ще ги направим, разбира се, но имаме притеснение, че мрежи в оранжев цвят, на 4.5 метра до платното ще затруднят снегопочистването. Тъй като снега няма как да премине през тях, те са много ситни. През зимата ни притеснява, че ако се набие много сняг в дупките на мрежата, ще стане проблем. Но въпреки всичко ще спазим изискванията на еколозите и ще трябва да мислим по-екстремно почистване да правим през зимата. Важното е, че съм възложила до 1 май всичко, което виждаме като пропуски, всичко, което виждаме като проблем на места в работата на изпълнителите, до 1-ви май да бъде коригирано. И ние ще дойдем отново през май месец, с цялата техника и с АПИ да проверим дали всичко това, което сме установили е поправено. Също така с моя заповед, от днес, разпоредих на Института към АПИ, лабораторията да бъде всеки ден на обекта до 1-ви юли, включително и да се правят всекидневни проби, тествания, изпитвания - за да не се окаже, че предсрочното пускане ще доведе до компрометиране на качеството.
Водещ: Корекциите за чия сметка ще бъдат направени?
Лиляна Павлова: За сметка на изпълнителите, категорично. Всичко това, което не приемаме като извършена работа, ще бъде за сметка на изпълнителите, тъй като това е работа, която е трябвало да свършат те. След като не са я свършили качествено... Ето, както виждаме и в момента, понеже минаваме покрай част от бордюрите, те в момента ги вадят и ги надграждат наново. Това е положението. Сега, понеже сме точно пред пътния възел на Нова Загора, ще трябва на пътния възел сериозно да поработят, колкото и да им е неприятно. Вече втори път ще коригират. И ще си махат и съответно положената циментова стабилизация. Няма как, ще трябва да го направят. Ще бъдем безкомпромисни. Както се шегуваха днес с мен колегите – вече съм слязла от снегорина и съм на машината за изпитване на пътищата. И ще остана там, докато не съм сигурна, че всичко е под контрол.
Водещ: Това щях да ви попитам – докога ще останете на тези машини? Колко пъти ще проверявате?
Лиляна Павлова: Тези машини ще бъдат тук, на всекидневна основа ще се правят изпитванията. А аз лично ще бъда през 2 седмици тук, за да мога и лично да се уверя нашите служители как проверяват. Най-важното е да проверим изпълнителите и тяхното качество на работа. На 2 седмици и аз сама, ще се качвам на машините, за да ги проверявам. Всичко е компютъризирано. Достатъчно силен екип има и в АПИ, и в Института на АПИ, всички са професионалисти, техниката е специализирана и бе закупена със средства от Световната банка. Само 2 машини има такива в България, ние ще ги използваме тук на място.
Водещ: Любопитно е, как реагират самите изпълнители? Това е необичаен за тях режим на работа.
Лиляна Павлова: Необичаен е. Изпълнителят на Лот-4, който аз бях помолила, лично, да дойде на най-висше ниво на ръководството си, за да обещае пред мен, пред свидетели, пред медиите, както и да се ангажира със срокове и за качество, той каза, че е доволен.
Че предпочита така. Така че доволни или не, това е положението.
Водещ: Благодаря ви. Ще очакваме още информация по-нататък, но стискаме палци всичко да бъде наред.
Лиляна Павлова: Благодаря ви и аз.
Водещ: И попътен вятър на АМ „Тракия”.
Лиляна Павлова: Благодаря ви много.

mrrb