Интервю на министър Павлова за БТВ, " Тази сутрин": Лиляна Павлова за пътищата и инфраструктурните проекти

Интервю на министър Павлова за БТВ, " Тази сутрин": Лиляна Павлова за пътищата и инфраструктурните проекти

11 февруари 2013 | 16:05

Водещ: Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова ни е на гости. Пак съм си подготвила едно списъче с много въпроси. Пак няма да ни стигне време, за да ви задам всичките, но да започнем с най-новото.

Лиляна Павлова: Добро утро.

Водещ: Добро утро, добре дошли.

Лиляна Павлова: Най новото е магистрала „Тракия”, за всички пътуващи.

Водещ: Пак полезно вкарваме в разговора. От днес какво, от неделя какво?

Лиляна Павлова: Точно така, от утре всъщност, петък, когато предполагам, че всички ще тръгнат към нашето Южно Черноморие по-сериозно, най-вече с желанието си в максимална степен да преодолеем „тапите”, които видяхме в последно време, че се случват. Това, което правим е временна организация. Ако може да покажем картите, които сме подготвили за вас.

Водещ: Пак ни донесохте карти, изобщо вашият екип е много добре работещ. Винаги визуализирате. Ето, така се прави PR.

Лиляна Павлова: Ето я картата, тя вече се вижда на екрана. Това е организацията, която създаваме за тази събота и неделя. Всъщност, първите 17 километра от последния Лот на магистралата. Тя в момента е пуснато до Ямбол. От Ямбол до „Петолъчката” пускаме още 17 километра дясно платно, което всъщност ще е посока – Бургас. За да може пътуващите към Бургас още през този уикенд още 17 километра по магистрала, а именно Зимница. Което е всъщност връзката към „Петолъчката”. Това, което виждаме на картата е, че магистралата от Ямбол продължава до Зимница. През Зимница минава, със сините стрелки, нагоре в посока Горно Александрово, където е така наречената „Петолъчка”. И оттам нататък се включва по стария път за Карнобат, но той вече е доста сериозно съкратен.

Водещ: От утре ще знаят къде точно да минават, за да не се объркат някъде към другите пътища.

Лиляна Павлова: Точно така. Първото, което трябва да кажем, вече повечето, които минаха видяха. На „Петолъчката” вече е кръгово движение. Беше затворено временно за движение този участък, за да може да направим чисто ново кръгово движение, кръгово кръстовище голямо, за да улесним преминаването през „Петолъчката”. 23 нови табели са монтирани. Надявам се, че тези нови 23 нови табели ще дадат достатъчно добро указание във всички посоки. Тъй като в момента за събота и неделя движението в посока Бургас ще бъде по магистралата до Зимница, през самата Зимница, където пътят макар и еднолентов е изцяло рехабилитиран, изцяло обновен. Вече през „Петолъчката” ще се минава в посока Бургас.

Водещ: Това от утре?

Лиляна Павлова: От петък до неделя. Това е от 24-ти до 26-ти включително е валидно. Съответно връщането от Бургас за София минава през маршрута, по който минавахме през последния месец и половина, а именно през „Петолъчката” продължава направо по стария път и вече на Сливен се включваме към магистралата, където е пътният възел на Ямбол. Добрата новина е, че от неделя, вече може да покажем и следващата карта на екраните. От неделя изцяло движението ще става по новия магистрален участък. Ако няма проблем да го покажем.

Водещ: Да.

Лиляна Павлова: Всъщност, в неделя ще бъдат пуснати и платното в посока за София, което означава, че до Зимница вече ще се пътува по магистрала. През Зимница, макар и еднолентово движение, но аз се надявам, че то е съвсем малък участък, през кръговото движение на „Петолъчката” и вече по стария път за Бургас. Всъщност с това ние съкращаваме движението с повече от тридесетина километра още. Тъй като тези 17 километра магистрала виждате ако ги наложим към горния път където е магистралата, като ги наложим към горния път, където сега минаваме всъщност не само, че имаме допълни 17 километра магистрала, но всъщност съкращаваме много движението. Само от „Петолъчката” до Карнобат дефакто няма да се движим по магистрала.

Водещ: Появиха ли се вече фирми, които искат да стопанисват заведения за хранене, кафенца, изобщо някакви отбивки, които да бъдат в помощ на пътуващите? Защото отсечката става все по-дълга и по-дълга. Мястото за спиране и за всякакви елементарни нужди няма такива?

Лиляна Павлова: Аз затова неведнъж апелирах и към бизнеса и към фирмите. Ние сме в готовност да дадем всички необходими разрешения, за да се изградят бензиностанции или крайпътни заведения. Защото безспорно е от пътния възел, който е на Ямбол вече до „Петолъчката” няма нито една бензиностанция, нито една тоалетна. Има места за почивки. Тези отбивки, които ние сме направили, те са пет на брой, които имаме възможност за паркиране, за почивка, но там няма все още за съжаление заведения. Няма желаещи засега.

Водещ: Защо, какво е обяснението, при условие, че по старата така наречена магистрала, по стария път има много крайпътни заведения, които към днешна дата би трябвало бизнесът им?

Лиляна Павлова: Тя много години е била ползвана. Сега бизнесът все още не се е подготвил. Може би не очакваше, че толкова бързо ще има такъв сериозен участък от магистрала. Няма желаещи. Това, което ние правим като временна организация, тъй като бяхме сложили кошчета за боклук на всяка една от отбивките, всичките кошчета – двадесет на брой бяха откраднати и сега няма нито едно. За съжаление и това ако видите.

Водещ: От какъв материал бяха?

Лиляна Павлова: Стандартни кошчета, алуминиеви, с пликове. Но всички до едно бяха откраднати. В момента на тези отбивки – пет, които имаме разположени по цялото движение на новия участък по магистралата е станало като един боклучарник.

Водещ: Да, за съжаление.

Лиляна Павлова: За съжаление е много грозна гледката. Това, което сме поръчали е със стокилограмови железобетонни кофи за боклук.

Водещ: Няма ли и тях да изнесат?

Лиляна Павлова: Ще бъдат монтирани до събота, за да може да име поне железобетонни стокилограмови кофи за боклук, които могат да бъдат използвани. Надявам се хората да пазят околната среда. Ако има желаещи тези фирми, които поставят, вие знаете, химическите тоалетни също бихме им дали разрешение. Опитваме се по всякакъв начин докато се направят новите бензиностанции по трасето, аз съм сигурна, че такива ще има. Но то все пак е и въпрос на отчуждаване на частни земеделски земи по протежение на магистралата. Аз мисля, че това всъщност е основният проблем бизнесът все още да не се е справил с това да построи. Аз съм сигурна, че бизнесът има желание. На 120 километра ако спазваме европейските норми, на всеки 40 километра на магистралата може да има бензиностанция. Което от двете страни, нали се сещате, че това са сериозно – осем броя бензиностанции биха могли да бъдат направени.

Водещ: Какви са тези съоръжения, които са сложени от двете страни на новоизградената отсечка, преди около месец пътувах. Безумно е да са шумоизолиращи стени, за какво са?

Лиляна Павлова: Оранжевите ли?

 

Водещ: Оранжевите.

Лиляна Павлова: Оранжевите платна са мрежи.

Водещ: Така.

Лиляна Павлова: Които бяха предписани от екологичните организации, за да ни се гласува оценката за въздействие за околната среда. Това беше основно условие, за да пуснем магистралата в експлоатация. Това са над 12 километра мрежи. Те са високи четири метра, оранжеви са. Имаше изискване, включително за размера на дупките на мрежите, какви да бъдат. Изискването беше да не може да минава през тях глава на птица, да има нарисувани птици на тях, да бъдат силно оранжеви. Целта на еколозите беше птичките, които евентуално биха прелетели над магистралата да бъдат спирани от мрежите, за да не се удрят и в тировете.

Водещ: Които се движат и бързо по магистралата.

Лиляна Павлова: Никъде в Европа няма такива. Мисля, че сме новатори. Нашите еколози са много силно загрижени за птиците в България.

Водещ: И благодарение на тях, а не е ли изискване, когато минава голям аутобан или голяма магистрала, или околовръстното, което беше изградено по проект, когато започва да се изгражда едно такова нещо, когато минава през населено място да има шумоизолиращи стени?

Лиляна Павлова: Да, такова е изискването, когато има населено място на 400 метра до магистралата. Задължително се поставят шумоизолиращи платна.

Водещ: Тук на нашето околовръстно ще бъде ли сложено?

Лиляна Павлова: Околовръстното е малко по-различно, нека да кажем за магистралата. Там, където пускаме Лота допълнително от потния възел на Ямбол до „Петолъчката” там също има населено място и там ще видите, които пътуват, че там сме поставили необходимите шумозаглушителни платна. Вече плътни, не като мрежите за птиците, за да може хората живеещи там.

Водещ: Питам ви не случайно. За втори път мисля, че ви задавам този въпрос в студиото, защото продължава да има хора, които да се оплакват от големия шум. Видяхме в бТВ Новините един видеоматериал. Има къщи, които се намират в непосредствена близост до отсечката на околовръстното. Което да, изградено чудесно, става скоростна отсечка, минават камиони, минават всякакви коли и то денонощно. Не е ли нормално наистина, когато се проектира някакво подобно сериозно съоръжение да има и шумоизолиращи стени още докато се проектира.

Лиляна Павлова: Да, този въпрос го обсъждахме с магистрала „Люлин”, където всъщност беше поставен въпросът защо не бяха поставени. Към проекта, който беше одобрен не бяха поставени такива, защото те не бяха предвидени. Тъй като знаете шумът отива нагоре, не отива надолу. Населеното място е в ниското. Замерванията на шума към онзи момент бяха показали, че не е необходимо. Аз също смятам, че би могло да се мисли в посока напред във времето по околовръстното да се сложат шумозаглушителни платна.

Водещ: Аз като видят тези хора къде живеят до непосредствена близост до тези скоростни отсечки, не ми се мисли, какво им е на главите.

Лиляна Павлова: Със сигурност е изключително неприятно това постоянно движение.

Водещ: Какво обаче, последен въпрос по темата, какво правите? Предният път топката беше прехвърлена към общината. Общината като, че ли не е май развила идеята?

Лиляна Павлова: Напротив, общината доразви темата. Аз разбира се не познавам детайлите. Но и това, което аз видях като информация от общината е, че те имат вече разработен план за оценка на шума. Аз мисля, че това е първата стъпка. Оттам нататък трябва да се търси финансиране. Тъй като то е доста сериозен ресурс, който ще е необходим, за да може да се направи на всички места.

Водещ: Оттук насетне не е ли нормално да бъде заложено в проекта едно такова съоръжение?

Лиляна Павлова: Оттук нататък задължително трябва да бъде залагане във всеки един от проектите. Както ние го правим. За всички нови проекти, които изграждаме, навсякъде предвиждаме при населени места или къщи в близост до пътя да поставяме такива шумозаглушителни платна.

Водещ: Явно темата ще е с продължение. Сега общината да питаме?

Лиляна Павлова: Специално за околовръстното мисля, че имат вече оценка на шума.

Водещ: „Морската градина”, подхващам Ви с новините около вашия ресор през последните години, „Морската градина” във Варна, докъде ще се строи там?

Лиляна Павлова: Това, което трябва да кажем е, че при нас на 22 тази седмица имаше проведен национален експертен съвет, който е към министъра на регионалното развитие и разгледахме предложения общ устройствен план на Варна. Такъв, какъвто е предложен и одобрен от общинския съвет. Решението на Експертния съвет е, че ние приемаме този план така, както той е предложен. Разбира сме дали девет забележки. Общината има седемдневен срок да ги отрази и да го внесе, за да може вече да го утвърдим. Забележките са в по-голяма степен технически. Аз няма да се спирам на тях. Най-важното мисля, че е така наречения приморски парк или „Морската градина”. Волята на общината и визията за развитието на града е там повече да се застроява. Именно затова те са маркирали и в зелено това да бъде предвидено за парк. Но общината оттук нататък има много сериозни действия, които трябва да предприеме, за да го реализира и да не бъде само едно добро намерение. Първата стъпка, която трябва да бъде направена, включително в коригирания общ устройствен план е да се маркират. Все пак там има законно построени къщи и жилищни сгради на хората и те трябва да бъдат коректно отразени на тази карта. Тъй като не може да бутнем една законно построена, един обект строителен, в смисъл къща, която е построена. Но по-важното е, че оттук нататък кметът на община Варна и това е препоръката на нашия експертен съвет е незабавно да възложи за самия парк да се изгради, да се разработи подробен устройствен план, който да измени настоящия. Защото в момента ако видите предвижданията на Варна целият морски, целият приморски парк, „Морска градина” е предвидена за застрояване. С новия общ устройствен план, който сега предложихме и приемаме това се предвижда за парк. Което означава, че трябва да се приключи със стария устройствен план, който е за жилищно застрояване, да се направи за парк и единствено и само да бъде парк. На тази основа, в който кметът възложи това, изработването на новия устройствен план, да се формулира един прекрасен парк, една зелена площ, веднага може да се издаде строителна забрана. Пълна строителна забрана от деня, в който кметът възложи изработването на този подробен устройствен план. Това може да стане още в рамките на месец септември. Това е единственият законен начин, по който община Варна може да спре това безразборно застрояване на „Морската градина”, което беше допуснато в годините назад.

Водещ: Като стана въпрос за Варна, след малко в студиото ще ни гостува Веселин Марешки. Информационен повод да го поканим от миналата седмица беше това, че стана собственик изненадващо на пловдивски футболен отбор. Но така или иначе имахте и вие взаимоотношения с него. Разбира се, в ресора на професията ви, на работата ви. Оказва се, че неговата къща, която се намира на един от варненските плажове половината е незаконна. Вторият етаж трябва да бъде съборен. Започна ли събарянето?

Лиляна Павлова: Трябва няколко неща да отбележим. Т..е. по време на проверката на плаж „Кабакум” установихме, че има обект на два етажа.

Водещ: Този обект, показвам, ето го. Показван е многократно по всички медии.

Лиляна Павлова: Точно така. Обект на два етажа, за който има издадено законно разрешение за поставяне. Тъй като той влиза в хипотезата на преместваем обект. Той е с метални шини, които са вкопани в пясъка. За този обект има законно разрешение, което е от община Варна. Това, което обаче проверката, която аз възложих веднага, след като инспектирахме плажа, резултатът от проверката показа, че разрешението е за 56 квадрата преместваем обект. Този обект, който в момента показвате е 112 квадрата. Което означава, че целият втори етаж е незаконен. Аз лично не съм имала разговор по тази тема с господин Марешки.

Водещ: Това е частен клуб на плажа. Нали виждате, че е плажа?

Лиляна Павлова: Това е на плажа. Това е преместваем обект, за който му е дадено разрешение за обществени нужди, за фитнес. Именно затова съм сезирала Комисията за защита на потребителя, които да санкционират собственика на тази сграда. Тя не е на господин Марешки, поне по документите, с които аз разполагам. В разрешението пише на госпожа Марешка. С цялото ми уважение към господин Марешки и госпожа Марешка, която може да му е съпруга, сестра, аз нямам представа коя е тя. За мен няма значение чий е този обект, за мен е важен законът. Всички сме равни пред закона и ако той е нарушил аз вярвам. Той е един сериозен бизнесмен и един сериозен човек и аз вярвам, че той ще предприеме необходимите действия да премахне всичко това, което е незаконно и всичко това, което е в нарушение.

Водещ: След малко ще го питаме. Много важно забравих да ви питам за околовръстното в София. Три километра от околовръстното на цена 60 милиона лева, това не ли много висока цена, като имам предвид, колко пари струва за един километър изграждане на автомагистрала?

Лиляна Павлова: Нека да кажем няколко неща. Първо, три километра наистина звучи много малко. 60 милиона, в тези 60 милиона влизат 12 милиона лева отчуждения на земите, за да може тези три километра да бъдат изградени. 49 милиона е реално строителната стойност, заедно със строителния надзор. Защо е толкова скъпо, скъпо е защото макар и в малък участък ние трябва да вържем магистрала „Люлин”. В момента свършва в храстите, в нищото. Оттам освен да се отчужди, да се разшири пътят в магистрален габарит. След което да се направи връзката до долу, където е караулката, до бул. „Европа” и „Сливница”, където вие знаете движението на светофара, движението е изключително задръстено и много натоварено.

Водещ: Т.е. тази цена е съвсем допустима, на фона на всичко?

Лиляна Павлова: Тя е оправдана и ще ви кажа защо. Тя е оправдана и ще ви кажа защо. Тя е оправдана,. Първо, защото на бул. „Европа”, за да няма вече тези „тапи” няма да има светофар. Ние правим пътен възел, кръстовище на три нива.

Водещ: Там мислите ли, пак се сещам за шумоизолиращите стени, защото и там живеят хора. Мислите ли за шумоизолиращи стени, както и за по-старата част?

Лиляна Павлова: В момента в проекта няма предвидени, но това, което ще направим анализ и ще видим цялостния план за шума. Но нека да кажа, на светофара вече няма да има светофар, ще има кръстовище на три нива. За да може движещите се и в посока Калотина и в посока околовръстното.

Водещ: Пак се сетих за тези мрежички за птиците, с извинение с една мисъл на Карл Маркс, който казва – човековъдството в света е изостанало от животновъдството. Да не стане така и в момента? Защото в момента да се пазят птиците, но също има едни хора, които не могат да спят нощем?

Лиляна Павлова: Аз също смятам, че първо трябва да пазим хората, а после всичко останало, безспорно съм съгласна. Така, че на тези три километра ще има огромен пътен възел, за да минаваме безконфликтно и безпроблемно. Движението да върви без светофар по всички посоки по околовръстното. Ще има още три моста, които ще бъдат изградени именно затова стойността е такава.

Водещ: Добре.

Лиляна Павлова: Искам да ви кажа, че индикативната стойност, това е намалена цена на този участък след търг. Тя беше по-висока предвидена, но мисля, че тази цена си заслужава всеки един лев от нея да инвестираме, за да може да се отпушат именно тези задръствания.

Водещ: Благодаря Ви много за това гостуване. Вашият предшественик и президент Росен Плевнелиев участваше в една работна група, знаете с много министри, с които имаха идея да превърнат Северозападна България в данъчен рай. Не ни остана време, за да видим дали тази идея е започнала като реализация. Макар дефакто да не виждаме никакви резултати. Отделно ще ви поканим по тази тема.

Лиляна Павлова: Добре.

Водещ: Защото и други министри всъщност поведоха четата да превърнат Северозападна България в данъчен рай. Нещо, което обаче не се случва, може би и заради вчерашното решение на Министерския съвет, с което официално едно населено място във видинския регион беше заличено от картата на България.

mrrb