Интервю на министър Павлова за в." Всеки ден": Лиляна Павлова: Мързеливци няма да строят магистралите ни

Интервю на министър Павлова за в." Всеки ден": Лиляна Павлова: Мързеливци няма да строят магистралите ни

12 февруари 2013 | 10:09

- Г-жо Павлова, наскоро най-накрая започна събарянето на комплекса „Златна перла” край бургаското село Варвара. Доволна ли сте от този факт?

Това беше дълго очаквано събитие. Доволна съм, защото това беше акт, с който доказахме, че вярваме в силата на правото, че имаме волята да спазваме закона и че всички сме равни пред него. Въпреки че това решение доста се забави заради съдебни дела, най-накрая имаме някакъв резултат. Гражданското общество се активизира и допринесе за постигането на целта. Оттук нататък на това място няма да позволим да се строи.

Разбира се, тъжно е да виждаш как нещо се руши. За мен е удоволствие, когато нещо градим и строим. Но когато един строеж е незаконен, не можем да не го бутнем. Даваха ни се предложения да настаним в тези сгради социално слаби хора. Тези сгради, освен че са незаконни и са в защитена територия, впоследствие разбрахме, че строителството на самите постройки е под всякаква критика. Тухлите не бяха слепени и падаха така, сякаш дете си е играло и ги е редило. А разбивайки покрива, установихме, че няма изолация и падаха найлони. Това каква сграда е? И това е продавано на хора, които кой знае колко са платили за тези къщи на морето.

Земята под строежите обаче е частна, как ще гарантирате, че там няма да се строи повече?

Инвеститорите са създали доста добре организирана система. Има одобрен общоустройствен план от тогавашния министър, както и екологична оценка, одобрена от Министерството на околната среда и водите. Направили са и подробен устройствен план като план Б, така че дори да се отмени устройственият план, подробният такъв ще действа. Така че чисто формално този терен е отреден за строеж. Ако собственикът на терена реши да строи, аз се надявам, че още общината ще го спре, като не му издаде разрешение за строеж. Ако по някаква причина общината издаде такова разрешително, аз имам право чрез органите на ДНСК да отида и да спра строежа. Имам волята и ако се наложи, ще го направя.

Как се разви казусът НСА и защо се стигна до такава разправа между спортната академия и собствениците на терени в Равда?

Това е дълго протакан казус, по който 8 години са се водили дела. Аз не мога да кажа кой е прав и кой е крив. Може би истината е някъде по средата. От една страна, имаме един огромен имот, който е даден още 70-те години на спортната академия. Започнато е с малко на брой сгради, които с годините са били разширявани в един терен от 135 декара. Но все пак става въпрос за преди много време, документите са били различни. НСА е ползвала дълги години терена без документ за собственост. След 1989 г. започват да се водят дела. След 2000 г. поземлените комисии са тези, които са решавали коя земя е неправилно завзета или коя земя трябва да върне на собствениците. Как точно са ги определяли нещата, никой не знае. Плажовете са изключително държавна собственост, върху тях не се строи.

В същото време, като погледнем кадастралната карта, виждаме как точно този участък от плажа се стеснява. Понеже нашият закон позволява строителство на 6 метра от брега, моята цел е тази практика да спре. Тези, на които комисиите са върнали земите, са започнали да строят почти на плажа. За да подкрепим националния спорт, правителството взе решение базата на НСА да стане национален обект. Това ще помогне, защото когато има такъв статут, по-лесно се прилага законът относно издаване на разрешение за строеж. НСА имаше претенции за всичките 135 декара, ние успяхме обаче да им осигурим 85 декара. Мисля обаче, че това е достатъчно голяма територия, на която може да се разположат. Тези, които са получили земи там, разбира се, могат да си търсят правата по съдебен път.

Разкажете на какъв етап са магистралите и основните пътища? Кога какви резултати чакаме?

Всички строежи вървят добре, имам амбицията да направя така, че да пътуваме само по хубави пътища. На магистрала „Тракия” наистина се работи по 24 часа, защото сроковете, които те поеха като ангажимент, наближават. Те трябва да са готови до 30 юни. Когато има нещо в строежа, което не ни хареса, ние искаме да го оправят. Магистралата напредва, няма нагъвания, всичко е наред. Така че реално от 1 юли ще имаме възможността да пътуваме до Сливен по магистрала. Магистрала „Марица” върви също много добре. Доволни сме от Лот 2, той се движи с много добра скорост.

За съжаление Лот 1 на магистралата не е много напреднал, но продължаваме да водим сериозни разговори с италианците, които го строят. Ако смятат да го карат лежерно, няма да стане, ние тук не си падаме по лежерната работа. Това, което мен ме радва, е, че откъдето и да тръгнем, накъдето и да вървим от големите градове, ние виждаме как навсякъде се строят пътища.

В София следващият обект, на който ще отида на инспекция, е участъкът от Околовръстния път до гара Яна. Там е огромна тапа за хората, пътуващи в посока Варна. Добрата новина е, че там се работи също усилено. Тези дни инспектирах Южната дъга на Околовръстното, тя ще бъде пусната предсрочно през юни месец. В момента избираме изпълнител на Западната дъга, за да може магистрала „Люлин”, която сега свършва в блоковете, да я вържем към Околовръстното. Вървят тръжните процедури и за Северната скоростна тангента. Когато вържем „Люлин” към Западната дъга и направим Северната тангента, целият трафик, входящ и изходящ по „Тракия” и „Марица”, ще бъде много добре организиран.

Скоро на „Струма” бяха открити нарушения.

Имаше документални нарушения относно договорите на работниците. Но който нарушава, трябва да бъде глобяван. Иначе на „Струма” се работи много добре. Малко по-бавно, но доста ефективно.

Какви действия предприемате за второстепенните пътища?

Паралелно с магистралите ще имаме нови 200 километра второстепенни пътища. Ако всичко е наред, юли месец трябва да започне тяхното строителство. Би трябвало в рамките на 4-6 месеца да приключим и с тях. Така че това лято ще е лятото на горещото, усилено строителство на пътища в цялата страна.

Разкажете за кампанията за саниране на домовете.

Сред приоритетите ни това лято е да започнем санирането на българските домове. Всички сгради в големите градове, които са над 3 етажа и над 6 апартамента, могат да кандидатстват за саниране. Още повече сега даваме и бонус – подаряваме технически паспорт. Той е важен и задължителен, дава информация за състоянието на сградата. Освен че искаме да живеем в по-хубави жилища, защото домът не е само това, което виждаме вътре, но и как изглежда отвън, санирането е важно и за енергийната ефективност. То спестява много енергия.

Каква част поемате вие и каква гражданите?

Ние поемаме на 100% техническия паспорт и на 50% самото саниране. Така на едно домакинство се пада по 5000 лева за всичко – жилище, вход, общи части, щрангове, изобщо за цялостно обновяване. Има 50 блока, които вече са готови.

Как се справяте с този тежък ресор като жена и майка? Трудно ли ви е?

Аз харесвам работата си. За мен това, което правя, е огромно предизвикателство. Оставям нещо след себе си за нашите деца. Те заслужават да живеят в по-добра държава. Мисля, че моето дете ме разбира. Не ми е лесно, знам, че и на дъщеря ми не й е лесно, както и на моя съпруг. Но когато имам възможност, особено на празници, гледам да съм с тях. Мисля, че се справям.

Често ли се съветвате с премиера?

Мога да кажа, че имаме прекрасна комуникация. Много бързо обсъждаме нещата, наболелите проблеми се слагат на масата, решават се. Когато трябва сама да взимам решения, се старая да го направя по най-правилния начин. Комуникацията ни е чудесна, винаги съм имала подкрепа.


 

mrrb