Интервю на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в предаването „Тази неделя“ на БТВ

Интервю на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в предаването „Тази неделя“

09 март 2015 | 08:44

Водещ: Ексклузивен гост в тази снежна обстановка, буквално виждате от преките включвания на нашите репортери в определени части на страната хората са заклещени в този снежен капан, та в тази обстановка ексклузивен гост на „Тази неделя” е министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Добро утро! Радвам се да ви видя! Веднага започваме с един съвсем конкретен казус, който се разигра пред очите ни. Марияна преди минути разговаря с един мъж на име Георги, който е инсулинозависим, и който е заклещен заедно със своите близки и приятели на Кръстова гора. По време на рекламите звъннахте на шефа на гражданска защита комисар Николов, какво обеща той, какво ще направи?

Лиляна Павлова: Да, говорих с комисар Николов. Този сигнал е приет, така че екип пътува да окаже необходимото съдействие. Много са сигналите, районът е бедстващ. Това е един от районите в най-тежко положение...

Водещ: Но е изпратена техника към Кръстова гора?

Лиляна Павлова: Абсолютно, работим, взети са мерки, лично комисар Николов го е разпоредил, така че съм убедена, че съвсем скоро...

Водещ: Добре, нека да кажем на Георги, Георги, кураж, все пак след като министърът на регионалното развитие и благоустройството обеща, надявам се наистина до броени часове до вас да има хора, които наистина да ви помогнат и с инсулин, и с храна, и въобще да може да си тръгнете от Кръстова гора. Няма защо да крием, стотици обаждания и на преките ни телефонни линии, и на линиите ни в нюзрума, и на имейлите от вчера, откакто вече вали обилно. Хората са изключително недоволни, министър Павлова, от начина, по който се чистят пътищата? Стотици сигнали за това. Какво ще им отговорите?

Лиляна Павлова: Нормално е, всеки е притеснен, положението наистина е бедствено, положението е критично. Имаме две цели области с обявено бедствено положение, така че нещата там, обстановката е сложна. Не е спряло да вали 48 часа. Няма как, виждате, при времето, което може би показваме и на екрана, да, няма как да бъдат чисти пътищата на асфалт. Именно затова за цялото денонощие от снощи в 7 часа до тази сутрин затворихме изцяло цялата третокласна мрежа, защото, пак казвам, 48 часа вали, има навявания. Преспите и на пътя снегът е над метър...

Водещ: И все пак какви са стандартите за чистене, т.е. да се смята, че е почистено?

Лиляна Павлова: Точно това искам да кажа, все пак имаме навявания от метър и половина преспи на пътя. Нека да кажем и стандартите, защото има свръхочакване. Не е лято и няма как по магистралата дори да очакваме да е чист асфалт или да...

Водещ: Междувпрочем вчера АМ "Тракия", много зрители се обадиха да кажат, че АМ "Тракия" не е изчистена, особено след Троянови врата.

Лиляна Павлова: Което не е така, защото съгласно стандартите, ако на магистралата има 3 см сняг, това се счита за идеално изчистена магистрала при зимни условия. Такива са стандартите, ние ползваме европейските стандарти, такъв е стандартът в Австрия и в Германия. 3 см сняг на магистралата, 5 см сняг на първокласния път, и 10 см отъпкан сняг на третокласния път, на второкласния и третокласния. Така че това са нормални стандарти, нормално е посред зима на магистралата да има сняг. Важното е да е обработена с химикали. На второкласния и третокласния път да има, да е опесъчено и осолено, но да има...

Водещ: Направено ли е това?

Лиляна Павлова: Не на всички пътища. Особено на третокласните е възможно да не е направено, и затова на тези, на които има преспи или навявания, са затворени, докато спре снеговалежът, каквито са отново, пак казвам, стандартите. Когато снегът спре, те ще бъдат изчистени. В момента усилията са ни насочени особено магистралите, те са обработени при зимни условия, нека още веднъж да кажа, защото коректно ме попитахте, при зимни условия за обработени. Усилията са ни насочени в първокласната и второкласна мрежа, за да няма достъп между големите населени места, за да има достъп за линейки до болниците и до лечебните заведения. Поетапно се работи вече второкласна и третокласна пътна мрежа, да се изчисти. Само за района на Кърджали тази нощ сме изпратили от Шумен, Разград и Варна 7 роторни снегорина, защото наличните в област Кърджали са изпочупени  огромни камъни и падат дървета.

Водещ: В Кърджалийско вчера, вали сняг, пътищата са непроходими и хората питат шофьорите на снегорини: защо не чистите? И те казват: ами никой отгоре не ни е казал. Кой отгоре казва снегоринът да запали и да отиде да чисти?

Лиляна Павлова: Не, мисля, че това е някаква, дори не си заслужава коментар. Никой отгоре на никой не казва. Те имат стандарти, те имат правила, имат си шефове тези фирми, носят отговорност за това ниво на поддържане, което трябва. Това, което се случи специално в Кърджали, снегът е много мокър и тежък. Това е причината да има толкова паднали дървета, които затварят пътища постоянно. Това е причината, за първи път, това е прецедент, това говорихме и с комисар Николов тази сутрин, 800 населени места бяха без ток в последното денонощие поради това, че от натежалия сняг падат стълбове, има прекъснати далекопроводи и постоянно това продължава като тенденция заради тежкия мокър сняг. Така че снегорините, особено тези, които наличните в Кърджали, тези, на коти греблата включително се счупиха, от дървета, плюс много камъни се счупиха дори греблата на снегорините, затова тази нощ от цялата страна се изпратиха допълнителни роторни...

Водещ: Разполагате ли с достатъчно техника?

Лиляна Павлова: Над 950 машини само по републиканските пътища работиха цялата нощ и колегите си помагат в тези области, в които обстановката не е толкова тежка, изпратиха помощ и машини, включително сме изпратили допълнително екипи, защото и машините, и шофьорите, и нашите служители на пътно управление не бяха почивали, не бяха спали 30 часа. Те се въртят на смени, не почиват, не спят, хората полагат огромни усилия. Същото важи за колегите, сутринта говорих с министъра на енергетиката г-жа Петкова, ситуацията с ремонта на тези далекопроводи също е критична, усилията са огромни. Дори аварийните коли, които трябва да ги ремонтират, закъсват, защото снегът е много дълбок и са изпратени специални шейни, с които екипите, аварийните да се изпращат да могат да работя за ремонта на тези далекопроводи. Така че ситуацията е сериозна, бедствена. Хората не трябва да имат очакване, че с магическа пръчка можем да възстановим тока или да изчистим пътя. Трябва да има мобилизация. Ето, давам два примера от тази нощ, тъй като денонощно, знаете, режимът на работа ни е денонощен, тази нощ два тира влязоха в пътя Асеновград – Пловдив, въпреки че пътят е затворен, и то без вериги, въпреки че за двете области е задължително с вериги, забранено е за тирове, влизат два тира, въпреки забраната, и то без вериги, и е запушен второкласният, основният път до...

Водещ: А не може ли тези тирове да бъдат спрени, защото като не са съвестни шофьорите...

Лиляна Павлова: Очевидно през нощта са ги изпуснали и това е ситуацията. Или двама души, в Смолян е обявено бедствено положение, снощи решили да си отидат до вилата, мъж и жена. И на път за вилата си звънят в АПИ, звънят в гражданска защита и вика: олеле, спасете ни! Ами добре, при бедствено положение, при обявен червен код къде са тръгнали? Така че държавата това сме ние. Всеки един от нас...

Водещ: Опасявам се да не обърнете общественото мнение срещу себе си, разказвайки тези примери, защото със сигурност има хора, които не са, как да кажа, са подценили опасността...

Лиляна Павлова: Но има такива, които не са, разбира се. Аз се опитвам да кажа, ние се стараем, правим всичко възможно, но и ние сме хора. Екипите, водачите на снегорините, колегите от ЕСО, пътните управления, това са хора, всички се стараят. Със сигурност има пропуски, със сигурност има проблеми. Там, където фирмата не си е свършила работата, ще я глобим. Там, където обаче има паднали дървета, пътят е затворен, ето вчера два тира с метан се обърнаха на прохода „Предел” единственото, което можем да направим, за да не стане, щеше да стане по-страшно, ако го бяхме оставили отворен. Затворихме го, специални влекачи трябваше да се изпратят, трябва време да стигне влекачът, да извлече двата тира, и то с метан, това е много опасно, след което..., снегът не спира да вали в този момент, натрупва огромни преспи, трябва да минат машините да го изчистят. Пак казвам, не сме идеални, със сигурност има много пропуски, обаче стараят се. 48 часа вали нонстоп. В останалите държави изцяло затварят пътищата, докато, когато се обяви бедствено положение и се забранява движението. Опитваме се, да, затваряме, но опитваме се максимално да работим да ги отваряме, поетапно да се възстановява електроподаването. Наистина полагаме огромни усилия, държавата от първата минута сме в изключително добра координация и сме на място. Аз бях в петък вечерта там в Смолянска област, сега пътувам, веднага след предаването за Кърджали. Колегата Петкова пътува за Мини "Марица-Изток". Пълна е мобилизацията и лично сме се ангажирали и министри, и зам.-министри, освен екипите, които трябва да го правят, да сме на място, именно за да някой да не казва, трябва ми някой отгоре или отдолу да ми каже, да бъдем там, да сме мобилизирани, с каквото можем чисто координационно между всички институции, да направим възможно.

Водещ: Споменахте за глоби. Има ли към този момент фирми, които не изпълняват договорните си отношения, фирми, от чиято работа вие не сте доволна и съответно бихте глобили?

Лиляна Павлова: О, има, със сигурност има и тепърва ще глобяваме много фирми. Със сигурност и в Смолянска, и в Кърджалийска област има за какво също да бъдат санкционирани фирмите. Това ще го направим, след като приключи, както се казва разборът ще го направим, важното е сега да приключи, добре да завърши борбата бих казала, защото това си е природно бедствие, борбата с бедствието, в максимална степен да се отворят пътищата, защото до края на деня няма да можем да отворим една голяма част от третокласните пътища, защото навяванята...

Водещ: Къде няма да може да отворите?

Лиляна Павлова: По най-тежките райони Кърджалийско и Смолянско няма да може третокласните всички пътища да бъдат обработени. Те ще останат затворени. Дадени са обходни маршрути, защото ситуацията наистина е критична. Няма да спре да вали, включително и утре. Което означава, че вече 72 часа постоянен снеговалеж, натрупване. Много, пак казвам, тежък, мокър сняг, който допълнително, дърветата , които утежняват ситуацията и таман се отвори, изчисти един път, те отново имаме проблем с тези дървета. Говорих с колегата министър Танева на земеделието, с горските стопанства, защото в един момент ние всъщност пътните управления малко сме ги превърнали включително и на горски, оборудвали сме ги с дървосекачи, дърворезачки, за да може да се преодолява ситуацията.

Водещ: Министър Павлова, мислите ли и два, три, ако трябва и 10 хода напред! Дай боже, утре казват синоптиците снеговалежите ще спрат, идва другият проблем – речните нива се покачват, реките ще почнат да преливат, отново ще има наводнения. Не искам да си помислям, не дай си боже, отново жертви. Можете ли да предотвратите това, готови ли сте, в състояние ли е държавата да предотврати нови наводнения и евентуално, не дай, пак казвам, боже, нови жертви?

Лиляна Павлова: Да, за съжаление, освен кризата, която виждаме от снежната обстановка, ситуацията с язовирите и в момента е критична на някои места. Например язовирът, който е в близост до Мини "Марица-Изток" преля тази нощ. Където обаче бяха взети предварителни мерки, отново говорих с колегите, с комисар Николов, от гражданска защита, за да не залее жп линията, защото в противен случай от рудниците няма да може съответно да се транспортира материалът. Така че имаме проблем. Нивото на река Дунав се покачва. Слава богу, има метър и половина до критичното ниво. Вече са предприети действия, знаете, там, където е най-критично да бъдат предприети необходимите мерки, такива, каквито ги изисква планът за такава ситуация. Следят се нивата на реките, на водите и колегите от МОСВ... Затова ви казах, държавата си е на мястото, координираме се, максимални усилия полагаме да предприемем всички действия всеки в своята компетентност и отговорности, но срещу природата много трудно се върви. Важното е да сме подготвени, да сме мобилизирани и ние като институции, но и гражданите, които трябва да участват. Има много доброволци, които се включиха в рязането на дървета, и аз искам да им благодаря! Особено в Смолян и в Кърджали съм изключително благодарна, защото вие казахте, да, има хора, които не се вслушват, особено водачите на тежкотоварните средства, но много хора се мобилизират, помагат и в разчистване на дървета. Така че аз искам да им благодаря, защото с общи усилия...

Водещ: Едно изречение, за да приключим тази тема и да поговорим и за още няколко неща. Според вас като държава извлякохме ли си поука от това, че дали ще е дъжд, дали ще е сняг, напоследък непрекъснато ни връхлитат бедствия и колко души загинаха? Има ли извадена поука от всичко това, или?

Лиляна Павлова: Определено смятам, че има, защото мисля, че все по-голямо внимание, включително и ние като граждани, но и ние всички като представители на институции вече обръщаме, и като се каже код жълт, код червен, това не е просто един цвят, който го обявяваме за това да сме спокойни, че сме го обявили. Напротив, имаме предварителна мобилизация и подготовка. Тогава, когато знаем, че в определена област или регион ще има, дали ще е наводнение предстоящо, очаквано, обилни снегове или снеговалеж или дъжд, има мобилизация, има подготовка. Много уроци сме си взели. Проблемът обаче е, ако погледнем назад в годините, повече от 20 години в много сектори, за съжаление, липсва превенцията. Защо имаме толкова много свлачища, примерно, и срутища? Защото 20 години не е инвестирано изобщо в превенция.

Водещ: Хайде за свлачищата да поговорим. Много важна тема. Хем има забран, хем обаче строителството върху свлачища е разрешено, как така се случва това?

Лиляна Павлова: Както беше и последната дума от коментара, която видяхме и която се каза, да, тя е малко противоречаща е самата, включително и нормативна уредба. По което можем да кажем да, най-активни и най-сериозни проблеми са свлачищата, имаме по Черноморското крайбрежие. Две са причините, които има там като проблем. Проблемът е, че от години наред там се строят така, уж, вили, уж, вилни селища, уж, с временни постройки и всъщност тези временни постройки във времето са се превърнали в бетонни сгради, впоследствие и в хотели. Края на 90-те години има забрана, цялостна, в която се казва, този район е свлачище с цялостна забрана. След което обаче законът от 2000 г. насам, ако не се лъжа, дава възможност все пак да се даде изключение, ако се предприемат необходимите мерки, тогава когато се изгради една сграда, две са хипотезите. Ако да кажем е, както показаха голям хотел, то тогава той да бъде със специално брегоукрепвне, със специални мерки, които укрепват ската, върху който се строи. Има такива случаи, и те са разрешавани, има такива разрешения от 1999 г., от 2001 г., 2002 г., 2003 г. са давани изключения тогава, когато са взети необходимите мерки да се укрепи скатът, на който се изгражда. Вторият вид разрешения, които са давани, това са т.нар. вилни селища, за временни постройки, без водопровод, да бъдат със специални системи, с водоноски да не носи вода, за да няма напояване на почвата. Това са разрешените, така да ги наречем изключения от закона. Лошото е, че назад в годините се е злоупотребявало с тези възможности, които дава законът и са се разрешавали постоянно да се изграждат повече и повече, вече вилите са станали масивни сгради, всичките имат басейни и това с натрупване виждаме какво става. По този повод имаме два критични района, т.нар. местност Фара и т.нар. местност Фиш-фиш. Тя, за съжаление, не искам да съм лош пророк, ама сигурно рани или късно ще отиде на първа линя...

Водещ: Ще се свлече в морето.

Лиляна Павлова: Да ви кажа честно, там наистина се е злоупотребило. Тази година сме спрели водата изцяло на тази местност, защото именно наличието на вода и водопровод е довело до това почвата да е преовлажнена, там районът е критичен и свлачище и хората трябва да са наясно, че там е много рисково, а те имат и басейни.

Водещ: Добре, последен въпрос, нека той да е политически. Румяна Бъчварова, социолог, ще оглави едно от най-мъжките министерства, това на вътрешните работи. ще се справи ли според вас?

Лиляна Павлова: Аз смятам, че ще се справи, защото аз не смятам, че трябва да делим този тип министерства на мъжки или женски. За строителното министерство се говореше, че е мъжко министерство и не беше управлявано от жена. Смятам, че тогава когато говорим, особено за МВР, имаме все пак специализирано ръководство, главен секретар, една професионална, добре дисциплинирана, бих казала почти военизирана структура и организация. На нея й трябва обаче ръководител, който да балансира, да успокои системата за сигурност и да направи необходимите реформи в консенсус и диалог. Смятам, че тя е перфектният избор за това.

Водещ: Стабилно ли ви изглежда правителството след оставката на вътрешния министър или имаше едно разклащане, едно залитане?

Лиляна Павлова: Вижте, във всяка такава коалиционна формула е нормално да има бих казала моментни напрежения, диалог, диспут. Ние не сме казали, че ще е лесно, когато сме тръгнали по пътя да правим едно коалиционно правителство. Но смятам, че имаме стабилността и имаме яснота как се взимат решенията, кой ги взима решенията и стъпките, които вървим.  Стабилност има, не е без проблем, не е безоблачно. Няма как, няма идеални неща.

 

mrrb