Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройството, в интервю за предаването на БНР "Неделя 150”

Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройството, в интервю за предаването на БНР "Неделя

13 октомври 2011 | 14:52
Водещ: Добър ден на Лиляна Павлова – министър на регионалното развитие и благоустройството.
Лиляна Павлова: Добър ден.

Водещ: Как е, г-жо Павлова?
Лиляна Павлова: Малко дъждовно, но, оптимистично, надявам се.

Водещ: Не, сега не вали тук, но... Добре. Ясно е, казаха от Брюксел, европарите не стигат за заявените магистрали. Направихте ли план какво ще се строи и какво няма, след като не стигат парите? Как се казваше този говорител, забравих му името... Тон ван Лиероп, точно така. Той даже заяви първо по националното радио. С други думи, ще се отлага финансирането. Е, неприятно, но факт. Не стигат парите. Сега какво – няма да имаме за „Струма”, а „Тракия” сигурна ли е, слушам Ви?
Лиляна Павлова: Може би да започнем с „Тракия”, тъй като това е проект, който се изпълнява.

Водещ: Да започнем с „Тракия”.
Лиляна Павлова: Проект, по който и по трите лота имаме и финансиране, и фирми, които изпълняват отсечките, имаме много добър напредък по изпълнението, и най-важното е, че имаме одобрението на комисията, на Европейската комисия, имаме решение на комисията, с което проектът е одобрен, финансирането е одобрено, така че още веднъж трябва да потвърдим, че по отношение на магистрала „Тракия” проблем няма, финансиране има и строим, и се надявам даже по-рано от очакваното да имаме пуснати участъци от магистралата, така че следващото лято да има по-лесно придвижване до морето.

Водещ: Но за сега я строим с наши средства на нашите данъкоплатци, нали така? за „Тракия”.
Лиляна Павлова: Не е така. По магистрала „Тракия” имаме от Европейската комисия към настоящия момент 24 млн. евро, които са ни преведени, и ние с тях, разбира се, допълнени със съфинансиране от държавния бюджет, каквото е нашето задължение, това са средствата, които използваме за разплащане. В момента сме разплатили, готови сме за сартификация, ще бъдат сартифицирани към ЕК и се надяваме, че тя до края на годината ще ни възстанови тези средства.

Водещ: Така.Ами тогава да смятаме, че този г-н Лиероп е сбъркал имената „Тракия” и „Струма”, защото той споменава и „Тракия”.
Лиляна Павлова: Определено да. Когато говорим за магистрала „Струма”, ситуацията е малко по-различна, но това не е нещо ново, не е нещо, което ни изненадва. Вие знаете, че магистрала „Струма” е една изключително дългоочаквана, но много сложно комплексно съоръжение. Проект, който е изключително скъп по всичките разчети, които са направени за него. Това оскъпяване идва най-вече от лот 3, който минава през Кресненското дефиле. Този тунел от 13 км., който всъщност е...

Водещ: 13 км. тунел в скалата?
Лиляна Павлова: Точно така.

Водещ: Колко ще струва? Милиард и повече?
Лиляна Павлова: За съжаление, има много...нямаме детайлен технически проект, тъй като това ще бъде допроектирано и строителството, но....

Водещ: Грубичко.
Лиляна Павлова: ....грубото е около 1 млрд. ни трябва само за този тунел.

Водещ: Евро?
Лиляна Павлова: Така че от тази гледна точка, имаме общо 1 млрд. евро, с който финансираме всички пътни проекти в този програмен период по Оперативна програма „Транспорт”. Именно това...

Водещ: Когато говорим за Оперативна програма „Транспорт”, говорим за тази програма до 2014 г., нали така?
Лиляна Павлова: Точно така. По програмата 2007 – 2014 г. имаме 1 млрд. евро, с които финансираме всички приоритетни пътни проекти, магистрали като „Тракия”, като „Марица”, обходите на Монтана, Враца, Габрово, Кърджали...

Водещ: Още едно уточнение за „Тракия”. Чакаме колко – 200 млн. евро от Брюксел, а ние даваме 100 млн. лв., така ли?
Лиляна Павлова: Да. Горе-долу да. Ако ги въртим за единиците, да. Но да се върнем на „Струма”.

Водещ: Добре.
Лиляна Павлова: За „Струма” в момента какво правим, и пак казвам, не е изненада, тъй като ние работим по тези варианти още от лятото, това е, че разделяме проекта на 2 части. Фаза едно е лот 1, лот 2 и лот 4, или ако говорим конкретно, лот 1 вече го започнахме...

Водещ: Понеже лот 3 е много сложен, ще се отложи?
Лиляна Павлова: И е много скъп, ние го отлагаме...

Водещ: Заради Кресненското дефиле.
Лиляна Павлова: ...за следващия програмен период от 2014 да започне неговото строителство.

Водещ: До 2020, да.
Лиляна Павлова: Едно много важно нещо – започвайки сега първите три лота, 1, 2 и 4, тяхното реално строителство, ние ще започнем и проектирането на лот 3, тъй като самото проектиране на такова сложно съоръжение е също много времеемко и скъпо. Ние ще го предвидим сега в този период, така че затова разделихме проекта на две апликационни форми и в момента...

Водещ: Кога ще стане този лот 3 с Кресненското дефиле, с тунела?
Лиляна Павлова: Лот 3 може да стане в следващия програмен период, надявам се...

Водещ: Е, това е ясно.
Лиляна Павлова: ...надявам се още 2014 г. да започне неговото изпълнение, но някъде 2019 г. е обективно да кажем, че може да бъде въведен в експлоатация. Причината за това е, че както сам отбелязахте, 13 км. тунел в скалата е едно изключително предизвикателство за инженерите, а най-вече и за изпълнителите в последствие да бъде изкопано, тъй като трябва да има две тръби, Вие знаете, във всяка една посока, изискванията за безопасност изискват да има в случай на инцидент, да не дава Господ, трябва да може да се използва поне в едната посока движението без проблем.

Водещ: Като стана дума за „Струма”, министър Павлова, има ли проблеми за отчуждаването на земи? Мисля, че Агенция „Пътна инфраструктура” се усъмни в ниски оценки.
Лиляна Павлова: Всъщност ако говорим за проблеми, няма до толкова, до колкото ние започнахме строителството на лот 1 от Долна Диканя до Дупница, договор е сключен...

Водещ: Точно така, за този участък от Долна Диканя до Дупница.
Лиляна Павлова: ...и строителят строи. Вие знаете, че всички обекти, както е магистрала „Струма” и всички останали обекти с национално значение, законодателството е такова, че то позволява в момента, в който има решение за одобрение на проекта, за отчуждаване на съответните земи, от там нататък ние започваме като компетентно министерство и съответно агенция да строим. Самият процес, ако има възникнали спорове вече по отношение на цената, на която са отчуждени тези земи...

Водещ: Ниска цена.
Лиляна Павлова: ...те се провеждат по съдебен ред и ако съдът, разбира се, прецени в полза на жалбоподателите, цената мое да бъде повишена. Агенция „Пътна инфраструктура” не е тази, която определя цените. Ние наемаме, така както е по закон, независими лицензирани оценители, които ценообразуват, и на тази основа ние заплащаме обезщетенията на собствениците. Тук в този случай говорим за земеделска земя, на която собствениците са обезщетени на средна цена около 350 – 370 лв. на дка. Тази цена не е никак ниска, особено за цените в региона или ако погледнем цените, на които в общините и в областта се продават земеделски имоти. Така че по-скоро бих казала, че тук има една спекулация, включително може би и предизборна, за това, че цените били ниски. Така нагнетяват напрежението в гражданите, тъй като ние проведохме среща с тях, лично инж. Лазаров – председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” прави срещи с гражданите и тези въпроси бяха дискутирани. Разбира се, всеки по съдебен ред може да търси своите права, но бих казала, че тази цена на някои от пазарите даже е много над средната, по която се продава в региона.

Водещ: Добре. Сега, кога е търгът за втория етап на „Струма”, това е от Дупница до Благоевград, той е 34 км.?
Лиляна Павлова: Да. Значи, само да Ви кажа, първо да почнем може би с лот 4, който е от Сандански до границата...

Водещ: До Кулата.
Лиляна Павлова: До Кулата, да, от Сандански до Кулата...

Водещ: Избрахте една гръцка компания – „Актор”.
Лиляна Павлова: Да, търгът вече е проведен, да гръцката компания „Актор” беше с най-ниска цена...

Водещ: 56 млн. лв., знам.
Лиляна Павлова: Точно така, тя е избрана, така че....разбира се, в момента тепърва предстоят процедури по обявяване на това решение, възможност за обжалване от кандидатите, и ако няма обжалване, края на месец ноември ще можем да започнем строителството. Слава Богу, там регионът е топъл, не очакваме...

Водещ: Той е друг климатът там, да.
Лиляна Павлова: Да, климатът е друг, така че се надяваме, разбира се, ако няма обжалване, ще можем да...

Водещ: Защо няма български фирми? Ето, аз не съм доволен от „Мапа Дженгиз”, ето, казвам си го, май не трябваше да го казвам. Български фирми, като че ли, няма, а? За „Струма” няма ли да има българска фирма? „Главболгарстрой”?
Лиляна Павлова: Ние не определяме фирмите в търга...

Водещ: Да, знам, знам. Питам се, така и слушателите се питат.
Лиляна Павлова: Нямаме право да си го позволим дори да си го помислим. Всички фирми са фирми и всички фирми могат да се явят. Пак казвам, избират се тези, които са с най-добри условия.

Водещ: Май в първи етап – Долна Диканя – Дупница участваха „Главболгарстрой” и „ПасСтрой - 92”, заедно с една италианска компания, така ли беше?
Лиляна Павлова: Да, и в лот 4 участват също български фирми.

Водещ: Добре, успокоих се.
Лиляна Павлова: Просто техните цени са по-високи. Така че, надявам се, лот 4 ще започне до края на годината. По отношение на лот 2, това, което в момента започваме, обявяваме търг за проектиране, тъй като ние трябва все пак да проектираме този участък от пътя, и се надявам, че следващата година, след като бъде проектиран, до края на следващата година ще обявим вече самия търг за строителството на този лот. Но при всички положения, до 2015 г., когато е крайният срок за разплащане по Оперативна програма „Транспорт” в този програмен период, ние ще имаме тези 3 лота готови.

Водещ: Искам сега много кратко да ме убедите мен и най-вече слушателите, разбира се, че при тези търгове, където търсите най-ниската цена, не е за сметка на качеството, защото има наблюдатели, има и експерти, които казват: при тази ниска цена качеството не е добро.
Лиляна Павлова: Тук нещата също можем да ги разделим на две части. Първо, в никакъв случай това, че използваме критерия „най-ниска цена” не трябва да буди притеснения нито в гражданите, нито в институциите, тъй като това една абсолютно законова процедура не само в България, а и в много европейски страни от ЕС, във всички всъщност страни такава процедура съществува...

Водещ: Не сме я открили ние.
Лиляна Павлова: ...такава процедура се възлага до много договори за строителство. Така и ние работим по този абсолютно законосъобразен начин. Друг е въпросът, че в условията на финансова криза, в условията на стагнация на пазара фирмите, само и само да имат работа и да осигурят заетост на работниците, са готови да работят на доста по-ниски цени. Така че бих казала...

Водещ: Но имаме добри фирми де, какво? Строят и в чужбина.
Лиляна Павлова: Разбира се, но ние виждаме, че до този момент нямаме проблем от гледна точка на цена – качество. Искам да Ви уверя, че в агенцията сме създали всички необходими, бих казала, и процедурни и не само процедурни условия това качество да бъде контролирано. И ако съответно имаме некачествено изпълнение на който и да е от участъците, дали магистрала или първокласен път, по който работим, изпълнителите са санкционирани, това си остава изцяло за сметка на изпълнителите. Вие знаете, че даже бяхме строго критикувани колко строги са нашите договори, да кажем, на магистрала „Тракия”, където каквото и да се случи, то си е риск и е за сметка на изпълнителя. Именно това е причината, тъй като трябва да защитим българския данъкоплатец, европейския данъкоплатец, че там, където влагаме европейски пари, съфинансиране, разбира се, от България, ние няма да позволим някой да шикалкави, да го кажем така по-разговорно, и да не строи с необходимото качество. Използваме лабораторията, използваме машините, които имаме, използваме ежедневно наши хора, които има на обекта, на всеки един от големите приоритетни обекти има екипи, които измерват, контролират, лабораториите правят замервания така, че да сме убедени, че наистина и материалите, и качеството са такова, каквото отговаря на стандартите и такова, каквото Агенция „Пътна инфраструктура” е одобрила. Даже имаме случаи, в които не одобряваме изпълнената работа, имаше случаи, в които тя беше премахната и беше извършена отново.

Водещ: Санкции, глоби?
Лиляна Павлова: Така че държим на качеството.

Водещ: Санкции имаше към „Мапа Дженгиз”, спомням си.
Лиляна Павлова: Не само към „Мапа Дженгиз”, имаме и към тези проекти, които в момента се строят. Също има обекти, в които не приемаме качеството и тогава се прави наново.

Водещ: Е, ама и санкция си има, не само, че се прави наново. Финансова санкция.
Лиляна Павлова: Разбира се, че има санкции. Санкциите са, че те трябва да платят едно и също два пъти, ако не са го направили коректно. Така че бих казала, че и най-ниската цена по никакъв начин няма да компрометира качеството. Разбира се, отговорността е на изпълнителя да си изпълни проекта качествено и в срок. И ако в гаранционния период, който имаме след всеки един от проектите излязат дефекти, то ще си бъде за сметка на изпълнителя да ги отстрани. Оттук нататък, тъй като ни предстоят много сложни обекти, както и лот 2, и лот 3 най-вече на „Струма”, и по много други от проектите, които ще започнем, имаме много сложни участъци, ние не само, че няма да използваме най-ниска цена, ще използваме икономически най-изгодна цена, но много ще залагаме на техническите критерии, а за най-сложните обекти ще използваме двуфазна процедура, в която първо ще прави подбор на фирмите, дал като цяло фирмите имат необходимото качество и опит да работят по такива сложни обекти, и чак тогава ще преминем към разглеждане на техните технически оферти и финансови оферти, именно за да подсигурим, че имаме най-добрите изпълнители, които могат да се справят с такива сложни обекти.

Водещ: Правилно, добре. Министър Павлова, Вие сте познато лице в Брюксел, сигурен съм, ходили сте не веднъж, защо не отидете и да се видите, мисля, че беше млад човек този Тон ван Лиероп - говорителят на Комисията за регионална политика, аз познавам, макар и бегло, Йоханес Хан – еврокомисаря, за да гледаме напред за 2014 – 2020 парите?
Лиляна Павлова: Искам да Ви уверя, не само, че съм познато лице, имам добри контакти в Европейската комисия, аз съм в ежедневна, ежеседмична връзка и контакт с колегите от Европейската комисия. Следващата седмица, всъщност следващата, която започва от утре, лично комисар Хан идва на посещение в България...

Водещ: А, Йоханес Хан ще бъде в София, в България?
Лиляна Павлова: И ще го заведем на магистрала „Тракия”, за да му покажем как се строи магистралата, какво сме свършили до тук и съм сигурна, че той също ще Ви увери, че това, което имаше като, да го наречем технически грешки, всеки може да направи такава грешка в наименованият, от неговия говорител, ще бъде потвърдено лично и от самия комисар.

Водещ: Добре. Благодаря Ви и пак да се чуваме. Прозрачност.
Лиляна Павлова: Благодаря Ви.

Водещ: Министър Лиляна Павлова.
Министерство на регионалното развитие и благоустройството