Лиляна Павлова: Няма да позволим на никой да се подиграва с държавата

Лиляна Павлова: Няма да позволим на никой да се подиграва с държавата

23 март 2012 | 14:20

Водещ: Премиерът Бойко Борисов провери хода на строителството на ЛОТ 1 на АМ „Струма” при село Долна Диканя. Строителството на 17-километровия участък се извършва от консорциум „Струма - 1” като стойността на проекта е 58 534 000 лева без ДДС. Обектът се изгражда с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Транспорт” за периода 2007-2013 година. А по-късно премиерът Борисов пусна официално и осветлението на пътния възел Даскалово на АМ „Люлин”. На инспекцията и на събитието бе и министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Г-жо министър, моля ви да бъдете нашия репортер на място. Какво установихте при инспекцията с премиера Борисов? Най-напред по строителството на ЛОТ 1 на АМ „Струма”.

Лиляна Павлова: Предвид започналият тази седмица строителен сезон, направихме и първото си посещение на един от най-важните ни обекти. На ЛОТ 1 работата върви в много темпово. Усилено работят колегите от изпълнителите. Включително, успяхме да минем и по самото трасе там, където вече то е направено и видяхме, че има доста напреднали дейности по продължение на обекта. Най-важното беше, че направихме оглед на тази част от обекта, затворена за археологически разкопки. Там изключително голям напредък има работата на археолозите, за което и лично премиерът им благодари. С разкопките се занимават над 60 работника, които поетапно освобождават терени. Вече има една доста сериозна част, която е освободена. Има намерени монети. Намерени са делви, намерени са остатъци от зидове на стари къщи. Много интересни неща са открити. Те вече са проучени. Голяма част от тях ще бъдат извадени и ще продължи вече нормалното строителство. Няма да се налага промяна в трасето, тъй като всичко, което е ценно, ще бъде извадено. На археолозите е платен 70% аванс или 270 хиляди от тези 300 хиляди, които даваме на Кюстендилския археологически музей. Платили сме и на Пернишкия археологически музей - около 300 хиляди и там. Те също сега ще започнат вече активно да работят, тъй като там беше по-сложно, поради снега и влажното време не можаха досега. И мисля, че с това ще решим проблемите от частта археология.

Водещ: Министър Павлова, дали няма да включите част от намереното от археологическите разкопки като мини резерват-атракция към автомагистралата?

Лиляна Павлова: Това също беше един от вариантите, който се обсъди. Включително с благодарност към колегите, към археолозите от Кюстендилския музей. Премиерът им предложи да разширим малко разкопките, дори извън трасето на магистралата. Да бъдат осигурени още малко пари, за да се доразкрие обектът им, и ако трябва, наистина да се направи нещо като мини музей или мини експозиция.

Водещ: Мини резерват.

Лиляна Павлова: Да, за да може да се превърне като отбивка на магистралата, като един паркинг, на който пътуващите да се спират и да разгледат откритото, което е любопитно и ценно - намерена е монета от ІІІ век. Иначе, пак казвам, изпълнението върви добре. Срокът е септември 2013-а, но ако наистина продължат работите с този темп, доста успешно може и по-рано да се справят колегите. Но все пак да не предричам, има много време напред. Имаме частично затваряне на пътя, тъй като там се прави голям пътен възел, голям мост. Включително тунели за вълци и лисици, защото знаете, че изграждаме една от най-екологичните магистрали в Европа. На 15 километра 15-17 съоръжения има, които са не само мостове и друг тип съоръжения за коли, но и множество такива за животни.

Водещ: По този начин животните могат да преминават над или под платното от едната страна в другата и не се нарушава екоравновесието.

Лиляна Павлова: Така е. Имаме подлези за вълци, надлези за мечки. Всичко това, което се изисква по екологична оценка, е направено. Включително специални водостоци за мънички животни и птички.

Водещ: Освен всичко друго, тази магистрала ще бъде и много красива, много живописно ще бъде преминаването по нея.

Лиляна Павлова: Безспорно. Това е един от най-красивите региони. Неслучайно има специална класификация по „НАТУРА” и Кресненското дефиле, природата ни задължава да направим всичко много красиво. Също така за безопасността на движението, както отбелязахте, пуснахме и осветлението на пътния възел при Даскалово, пътния възел, който, знаете, е на АМ „Люлин”. Той беше без осветление, беше много тъмно. Всъщност, това, което направихме през последния месец, беше първо да актуализираме табелите, за да бъдат още по-големи. Има специална нова маркировка на тези табели - и в посока София - Южна дъга, за да може тези, които не искат да използват магистрала „Люлин” докрай, а да се върнат към включването за Южната дъга, да ползват актуализацията на табелите във всички направления с добавка София и Южна дъга. И така няма да има объркване на кръговото движение. Но най-важното е, че имаме монтирано енергоспестяващо осветление на целия пътен възел. И в момента, в който премиерът го включи с едно дистанционно управление и даде ход на това осветление, наистина веднага се промени облика на кръговото и стана най-вече безопасно за хората. А всъщност това е и нашата цел. Така че това е първата част от проектите, които имаме за осветление. Имаме и едно при пътния възел при кръговото на Владая. Там би трябвало до двадесетина дни да пуснато и то. Всъщност самото осветление е готово. Имаме нужда ЧЕЗ да направи един трафопост и ще може и него да пуснем. И с това безопасността на пътуващите в този регион смятам, че ще бъде добре осигурена.

Водещ: Ако позволите, още няколко уточняващи въпроси по други актуални събития?

Лиляна Павлова: Разбира се.

Водещ: Вие присъствахте на подписване на договорите за строителството и надзора на два проекта по ОП „Регионално развитие”. Какво да очакваме от тях?

Лиляна Павлова: Както знаете, по ОП „Регионално развитие” имаме половин милиард лева за рехабилитация на пътища втори и трети клас. Последно подписахме два от договорите, от които единият е много дългоочакван. Той носи наименованието ЛОТ 1, което, както е видимо и от номерацията, беше един от първите проекти, обявени като търг, но имаше много дълги процедури по обжалване. Слава богу, и този ЛОТ тръгна. Но по-важното е, че включихме и пътят Батак-Доспат. Всички знаят, какво е състоянието като пътуват в този регион, на този път. Изключително важен пътен участък е. 11 километра, горе-долу 11 милиона е стойността му. Но той е важен, тъй като в момента състоянието му е много лошо. Доброто, хубавото е, че го включваме именно сега, когато е започнал строителният сезон. Срокът е пет месеца, така че всъщност в рамките на тази година, на този строителен сезон ще можем да пуснем в експлоатация тези пътища. А иначе като цяло, от всичките 800 километра пътища, които ще рехабилитираме по ОП „Регионално развитие” с този половин милиард лева, който имаме предвидени, вече 240 километра от тези 800 са готови, пуснати и рехабилитирани. В момента около 250 километра са в процес на рехабилитация и вървят търгове, тръжни процедури за остатъка, който имаме. Има си спестени средства, както знаете, и за 243 километра, за около 160 милиона. Избираме изпълнители, които ще могат да започнат работа през май месец. И отново в този сезон, в тази година, до зимата ще рехабилитираме, ако няма жалби, надявам се да няма, всички пътни участъци, които са предвидени. Това са много важни пътища, защото не само магистралите са важни, важни са и тези втори и трети клас пътища.

Водещ: Да, изключително. Това са вътрешните междуселищни пътища.

Лиляна Павлова: Те представляват и много по-голям процент от пътната мрежа. Републиканската пътна мрежа е около 20-ина хиляди километра, 19 хиляди от тях са всъщност втори и трети клас пътища. Именно за това имаме желание и фокусираме усилията си върху тези от тях, които са важни, които имат значение за развитието на туризма, които имат значение, и за да могат хората да пътуват до близки и по-далечни населени места.

Водещ: Още повече, че през годините някак те бяха занемарявани, избутвани на заден план незаслужено.

Лиляна Павлова: Точно така, на заден план абсолютно незаслужено. Именно затова тези, които не можахме да обхванем всички, за съжаление, в рехабилитацията, която правим по оперативната програма, те ще ни влязат в приоритетните отсечки, които поне ще направим изкърпване след зимата, тъй като вие знаете, особено пътните участъци, които не са ремонтирани 10-20-30 години, са в изключително лошо състояние. След такава тежка зима, сол, луга, химикали, състоянието е наистина много тежко. Така че с тези средства, които имаме от глобите плюс тези 20 милиона, които имаме по бюджет, максимално ще се постараем поне най-критичните дупки на републиканските пътища да бъдат закърпени.

Водещ: Излезе една новина, която определено е такава, защото съобщава нещо нечувано досега: заради лошо изпълнение, два ЛОТ-а от оперативната програма при вас ще бъдат прекратени?

Лиляна Павлова: Точно така. Все пак ние сме изключително внимателни и сме въвели много строги мерки и вече и санкции за качественото изпълнение.

Водещ: Разбира се, по-добре е да ги спрете вие, отколкото да се излагаме и да ни ги спрат от Европейската комисия.

Лиляна Павлова: Абсолютно. И да връщаме пари. Така е, защото играха на ниски цени много от участниците във втората фаза на търговете. И предложиха много кратки срокове. А това разбира се повлия и на качеството, и на срока. И ние смятаме, че трябва да бъдем категорично безкомпромисни. И затова вече единият ЛОТ е прекратен и върви процедурата за избор на нов изпълнител. Предишният не се справи. Очакваме още един ЛОТ да прекратим в следващите няколко дни. Правим преглед и на останалите, които са ни най-критични, и ще видим – до края на месеца ще преценим. Ако те наистина не могат да се справят в това, което са поели като ангажимент, ние ще бъдем безкомпромисни.

Водещ: Допускам, че това е и предупреждение?

Лиляна Павлова: Смятам, че това е най-правилният подход. Това е и предупреждение чрез вас. Използвам тази възможност. Който не работи качествено, който не работи в срок, няма да му бъде нито платено, нито ще му се позволи да се подиграва с нас. Съжалявам, ако прозвучи грубо, но никой не може да се подиграва на държавата. Ние не можем да го позволим, затова ще прекратяваме винаги тези договори, които не са изпълнени в срок и качествено.

Водещ: България е част от Европа. Договорите се спазват. Ангажиментите се спазват.

Лиляна Павлова: Абсолютно категорично. И пак казвам, процедурите, неслучайно сме въвели строг контрол, както за магистралите, но така и за втори и трети клас пътища. Те са еднакво важни за нас и ще следим за коректното изпълнение.

Водещ: В края на нашия разговор, какво да чакаме през следващите дни от регионалното министерство?

Лиляна Павлова: През следващите дни предстоят няколко неща, предвид, че, пак казвам, строителният сезон започна и усилената работа започва и по магистрала „Марица”, и по магистрала „Тракия”. Знаете, че много кратък срок гоним. Ще почнем инспекции – през седмица поне на „Тракия”. Другото, което е важно, тази седмица, която идва, ще водим сериозни преговори с фирмите, и се надявам да успеем да постигнем добри резултати, независимо, че все пак това са доброволни преговори по отношение на ценообразуването за поддържане и почистване на пътищата. Това е една от важните за нас теми. И втората важна тема за следващата седмица е да подредим по приоритети най-тежките пътни участъци в цялата страна. Защото ще започнем масираното им изкърпване още от края на този месец и от следващия - април. Това са двете важни теми за идната седмица, с които ще се заемем, извън, разбира се, големите обекти, които строим, контролираме и вървят тръжни процедури за избор на нови изпълнители по много обекти. Обявихме търгове и за „Струма” ЛОТ 2, за обходите на Враца и на Монтана, за пътя Мездра-Ботевград, за всички пътни участъци по ОПРР, които са за рехабилитация – общо 200 километра. Така че имаме изключително много тръжни процедури, които са в ход. Пълна е мобилизацията в пътната агенция, за да направим най-добрия избор.

Водещ: Много ви благодаря за времето, което ни отделяте и ви желая успех. Особено да проведете успешно преговорите с фирмите за почистването и поддържането на пътната мрежа.

Лиляна Павлова: Дай боже. И аз се надявам да имаме добър диалог. Все пак всички сме данъкоплатци и всички искаме нашите пари, на българския данъкоплатец да бъдат качествено и ефективно усвоявани и разпределяни.

Министерство на регионалното развитие и благоустройството