Лиляна Павлова: Пътищата от републиканската пътна мрежа, както и снегопочистващите фирми, не са подготвени за зимния сезон

Лиляна Павлова: Пътищата от републиканската пътна мрежа, както и снегопочистващите фирми, не са подготвени за

16 ноември 2014 | 12:03

Фокус: Министър Павлова, подготвена ли е страната ни за предстоящия зимен сезон и ще могат ли гражданите да се движат спокойно по пътищата на България? 
Лиляна Павлова:
 За съжаление, мога да кажа, че към момента пътищата не са готови за посрещане на зимния сезон, поради три основни причини. Първата причина е, че поради зануления бюджет на пътната агенция за подготовка на пътищата за зимни условия не са направени превантивните дейности, които са задължително необходими, за да може да се посрещнат тежките зимни условия. Втората причина е, че поради закъснялото обявяване на търгове за тези 4-годишни договори за зимно поддържане, които приключват и приключват тази година в края на ноември и началото на декември, всъщност ние нямаме избрани постоянни изпълнители вече в устойчиви договори с изпълнители, които да могат да изпълнят ангажиментите за осигуряване на техника, механизация и химикали за обработване на пътищата. Третата сериозна причина, поради която имаме притеснения, това е нововъведението, свързано с това, че Агенция „Пътната инфраструктура” трябва да поддържа и пътищата на територията на градовете в урбанизираната част на градовете. За тях има коренно различни изисквания за вида на поддържане, вида на машините, времето за поддържане и дебелината на снежната покривка в часовото изражение. Това също изключително много затруднява ситуацията за готовността. Въпреки това, ние създадохме организация, направихме национално съвещание с всички отговорни снегопочистващи фирми и областни пътни управления и направихме преглед на рисковите области. Към момента има пет рискови области, които категорично не са готови да посрещнат зимата. Това са цялата София-област плюс магистралите, това е цялата Перник-област плюс съпътстващите магистрали, Смолянска област, която има най-обилни снеговалежи, Плевеска област също така и Старозагорска област, включително и магистралите. Това са участъците, където имаме и най-критични зони. На 17 ноември тази година ще издадем заповед за преустановяване на строителството и започване на зимния сезон. Това е и датата, от която фирмите трябва да са в готовност за поддържане и обработване на пътищата на 24-часов режим. Освен 24-часовият режим и заплащане за готовност, ние въвеждаме няколко нови изисквания и елементи на зимното поддържане. Първото, това е изискването 6 часа преди започването на съответния снеговалеж на 300 критични опорни точки по територията на цялата пътна мрежа в цялата страна да бъде подготвена техника, механизация, оборудване и съответните химикали и материали за обработване на пътищата, за да може в момента, в който започне снеговалежът, да се правят снегопочистващите и обработващи дейности. Съответно създали сме и допълнителни координационни механизми, които да осигурят по-добра информираност и по-добра координация между Агенция „Пътна инфраструктура”, Министерството и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, която следи тежкотоварния трафик.
Фокус: Бихте ли коментирали изграждането на по-големите инфраструктурни проекти? 
Лиляна Павлова: Първо, ще го кажа от гледна точка на предстоящия зимен сезон. Там, където времето позволява, големите инфраструктурни обекти трябва да правят довършителните си работи, да подготвят обектите, да посрещнат зимните условия. От друга страна, ако трябва да направим преглед на най-важните, значими и стратегически пътни инфраструктурни обекти, оценката ми към момента е, че всеки един от тях, за мое голямо съжаление, е забавен. Някои от тях включително са замразени с преустановени строителни работи поради невъзможност да бъдат извършвани такива заради отчуждителни, археологически или други проблеми, свързани с липсващия строител на място, какъвто е случаят с Лот 4 на магистрала „Струма“. Пред нас предстои през следващата седмица предизвикателството, защото споменах Лот 4 на „Струма“, да проведем преговори и да видим дали ще върнем изпълнителя да довърши този Лот, или ще прекратим договора и ще търсим нов. Удължен е срокът с една година на реализацията на Лот 2 на „Струма“, където включително поради забавянето от предишното правителство, създаването на Министерство на инвестиционното проектиране забави стартирането на строителните работи с 6 месеца на някои участъци, включително поради проблема с отчуждаването и пълното блокиране на отчуждителните процедури на всички пътни обекти. Такъв е и случаят с магистрала „Марица“ – изцяло забавяне на строителството на магистралата, която също с година и половина закъснява своята реализация. Такъв е и случаят с обхода на Габрово като част от тунела под Шипка, където също са преустановени дейностите поради неизвършени отчуждения. Сумарно имаме проекти на стойност половин милиард лева – стратегически пътни проекти, които са в момента са забавени поради неизвършени отчуждителни процедури, които са възпрепятствани от обжалванията в закона. Това подвежда под риск не само тези проекти и този половин милиард инвестиция, а стои рискът пред нас да има заведени дела за неустойки, за пропуснати ползи, за това, че всъщност държавата не си е изпълнила своя ангажимент по отчужденията. От гледна точка на пътната инфраструктура проблемите са много сериозни и в рамките на предстоящия зимен сезон ние трябва да се справим с решаването, включително чрез законодателни мерки, защото в противен случай България има риск да загуби половин милиард лева за пътната инфраструктура, за стратегически пътни проекти поради тези проблеми, тъй като догодина изтича финансирането от Европейския съюз по линия на оперативните програми за тези проекти. 
Фокус: Как оценявате финансовото състояние на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и ще стигнат ли парите до края на годината за почистване на пътищата? Трябва ли да бъде актуализиран бюджетът? 
Лиляна Павлова: Оценката ми за бюджета на министерството и на Агенция „Пътна инфраструктура” е изключително сериозна и тежка, защото всъщност липсата само в бюджета на пътната агенция, както беше докладвано и от служебния кабинет при приемо-предаването от служебния кабинет, недостигът в АПИ към днешна дата е 81 милиона лева, в което влизат неразплатени дейности по строителни обекти, които вече са завършили. Приключили са своята дейност, но са неразплатени. Дефицитът е и от текущи проекти, за които не е плащано, от неплатени отчуждения по проектите, които вече преди малко споменах и нулев бюджет за подготовка и поддържане на пътищата през зимата. Ние заявихме тези средства и тази необходимост. Бюджетът, както е ясно, за тази година не само, че е с един милиард по-малко приходи, но е и изразходван. Няма как да бъдат предоставени тези средства, но с решение на Министерски съвет в рамките на актуализацията е предложено да получим 16 милиона, от които 13 милиона за превантивни дейности и подготовка до края на годината за пътищата при зимни условия и 3,5 милиона за отчуждителни и най-спешни разплащания по завършени обекти. Като всички останали средства ще бъдат заложени в „Бюджет 2015”. Да видим докъде ще стигне този бюджет. Надяваме се, че през следващата седмица Народното събрание ще разгледа тази актуализация в бюджета и ще го подкрепи. 
Фокус: Могат ли могат ли гражданите да бъдат спокойни, че тази зима ще протече спокойно и няма да има затруднения в пътуването им в страната? 
Лиляна Павлова: Към този момент моят апел към всички водачи на МПС-та и към всички български граждани е да направят необходимото да подготвят своите автомобили със зимни гуми, да бъдат мобилизирани за пътуване при тежки зимни условия и при неизцяло подготвени пътища. Затова всички трябва да спазват ограниченията, да имат зимни гуми. Ние ще направим всичко, което зависи от нас, да осигурим безопасно движение. Но процесът е двустранен и разчитам на разбирането и готовността на всички водачи. 
Фокус: А те ще бъдат ли информирани своевременно за пътната обстановка и какъв е начинът да разберат къде и кога няма да могат да преминат по дадени участъци? 
Лиляна Павлова: Да. Това, което предвиждаме, е на сайта на пътната агенция да бъде предоставена много детайлна информация във всички райони, в които предстои снеговалеж. 6 часа преди да започне снеговалежът ще публикуваме информацията и на сайта – къде предстои снеговалеж, къде започва мобилизация за зимно поддържане, включително информация за затворените проходи или тези, които предстои да бъдат затворени за почистване при снеговалеж. Това ще е и нашият апел – преди тръгване на път всеки да погледне на сайта на АПИ дали пътят е отворен, дали не предстои да бъде затворен за почистване и какви метеорологични условия се очакват, за да знаят и да изберат своя маршрут. Информация дали да тръгнат по определен маршрут всички водачи могат да получат и от информационния център на АПИ – на 070013020, където ще се получава информация именно за всички направления, по които водачите искат да тръгнат или ако имат проблем съответно на някой пътен участък, могат да подадат тази информация на същия номер. 

 

mrrb