Лиляна Павлова: Риск е да прекратим скъпите договори за пътищата

Лиляна Павлова: Риск е да прекратим скъпите договори за пътищата

15 март 2012 | 13:42

- Г-жо Павлова, с какви аргументи смятате да убедите фирмите за пътно поддържане да намалят цените, които пътната агенция се е съгласила да им плаща след законно сключени поръчки?
- Да, договорите са напълно законно сключени и средните цени са пазарни и нормални. Заради липсата на конкуренция обаче на някои места има завишения и точно там очакваме да има актуализация и намаляване. Примерите с безумните цени за миене на табели и засаждането на крайпътни дървета, които бяха изнесени в медиите, са едни от тях. Мисля, че няма проблем да бъдат намалени веднага. Ние обаче се обърнахме към всички фирми, тъй като трябва да имаме еднакво третиране и подход.

- Чия е вината да се стигне до този парадокс - да се плащат 38,75 лв. за измиване на пътен знак, при положение че той самият струва 48,20 лв.?
- Тук не можем да говорим за вина, защото това е отговорност на всяка една фирма. Те оферират цени, които считат за релевантни за моментното състояние. На местата, където имаше само една подадена оферта, ние виждахме как те стоят до последно с два плика в ръце, за да видят дали ще имат конкуренция. И след като бяха сигурни, че няма друг кандидат, даваха плика с по-високата оферта.
Наистина, когато липсва конкуренция, се стига до такива цени.

- Как в такива случаи държавата може да се намеси? Защо не се въведат минимални и максимални цени за някои дейности, за да не се чисти сняг в област Плевен за 2500 лв. на кв. м, а в Ямбол и Търговище - за 500 лв.?
- По принцип може, но при сключването на договорите е възприет пазарен подход. Ако се въведат минимални и максимални цени, рискуваме фирмите да започнат да оферират само на тавана и конкуренцията също да изчезне.

- Кой според вас е по-добрият вариант?
- В условията на криза вече по-логично може би звучи да има таван, защото бюджетните средства са ограничени. От друга страна обаче, фирмите не бива да играят и на дъмпингови цени, за да не подбиват пазара, както имахме случай с предлагането на много ниски цени за строителство. И сега се оплакват, че те са непостижими, защото битумът е поскъпнал.
Но в крайна сметка те са предложили тази цена. Както се казва, кьорав карти не играе. Каквото си подал като цени, на това строиш. Затова в едни добри пазарни условия икономически най-изгодната цена, без тавани, е най-добрият принцип за толериране на конкуренцията. Но в условията на лимитиран бюджет и криза определено трябва да се слагат тавани.

- Може ли да се говори за картел между поддържащите пътищата фирми? Депутатът от БСП Димчо Михалевски изнесе данни, че при управлението на ГЕРБ са похарчени 100 млн. лв. за тази дейност в сравнение със средствата, на които е разчитало предишното правителство от 2005 до 2009 г.
- Не. Фирмите, за които той твърди, че държат пазара, всъщност преди са притежавали 60-70% от него. Сега има много повече фирми, които почистват и всъщност “Трейс” и “Холдинг пътища” на бизнесмена Васил Божков, за които Михалевски говори, имат вече много по-малък дял. Освен това сметките му, че за 4 г. ще бъдат платени 100 млн. лв., не са верни. А и сега говорим за зими, които не сме имали в предишни години, за увеличаване на над 65% на горива и заплати. Ако пресметнем всички тези фактори, ще видим, че дори самата стойност на тези дейности се е покачила инфлационно, не само че те са повече и това е естествено.

- Как си обяснявате, че никой от пътната агенция не се е възмутил, сключвайки договори, според които един пътен знак струва 890 лв. и поддръжката на крайпътно дърво - 41,40 лв., а едва сега проблемът излиза на дневен ред и се иска по-ниска цена?
- При положение че нито една фирма не е обжалвала процедурите, ние нямаме право да се намесваме. Обвиняват ни, че няма обща цена в договорите, но според нас това е по-правилният подход.
Такава не може да бъде дадена, защото става въпрос за 4-годишни договори. Не можем да излезем и да кажем примерно 100 млн. лв. в началото на периода, тъй като тогава пък ще ни обвинят, че това са финансово необезпечени договори. Затова сключваме договори на единични цени и спрямо годишния бюджет възлагаме дейности. Такива дървета са предвидени, но агенция “Пътна инфраструктура” не ги е възлагала. По принцип засаждането им покрай пътя е важно не само за красота, а защото предпазват от снегонавяване, но засега пари за тях няма. По-скоро трябва да се окастрят съществуващите дървета, защото пречат на движението.

- Но с този подход на практика харчите много повече от парите на данъкоплатците.
- Това не е вярно. Бюджетът на АПИ е намалял двойно, а за текущ ремонт и поддръжка - четворно. В момента имаме 112 млн. лв. за текущ ремонт, за кърпене на дупки, заподдръжка на пътищата и почистване, а те през 2008-2009 г. са разполагали с 397 млн. лв. Несравнимо е. Ние с много по-малко пари правим повече, защото много строго следим фирмите и ги санкционираме. И с парите от глоби също пълним дупките. Всички си спомняте какви бяха пътищата при предишното управление. А ние намалихме служителите на АПИ с 1000 души, имаме три пъти по-малък бюджет и вършим много повече работа.
Чистим много по-добре и това всички го признаха.

- Но се оказва, че пари за кърпене на дупки ще отидат в същите фирми, които санкционирате заради несправяне със снега и те нищо не губят.
- Те не си вършеха работата за снегопочистването и не взеха пари. Сега ще трябва да кърпят дупки, но в цените за тях няма дисбаланс.

- Тези договори са сключвани по времето на предшественика ви Росен Плевнелиев. Той има ли вина да се стигне до тези абсурдни цени в някои области и ще промените ли нещо в процедурата?
- Не може да се говори за вина, тъй като в договорите няма нищо незаконно.
Те са проверявани, одитирани и съгласувани с браншовите организации като процедура и обхват. Въпросът е дали това са най-добрите цени и затова сме се обърнали към фирмите, с които сме готови да преговаряме, ако цените им са над пазарните за региона. Вярвам, че те ще откликнат на апела ни да балансираме цените. Взели сме си поука от случилото се и при подготовката на следващите договори за 2014 г. ще има промяна.

- Ще се стигне ли до прекратяване на договори и при какви неустойки?
- Това е много рисково не само заради неустойките, а защото ще останем без поддържащи пътищата фирми, което е опасно и не можем да си го позволим. Договорите могат да се прекратят само ако има доказано виновно неизпълнение, и то три пъти и при дадена възможност те не са се коригирали.

- След няколко смени на шефове в АПИ доволна ли сте от настоящото ръководство, или се задават нови рокади там?
- Изключително много. Когато пътищари отговарят за пътищата, е най-добре. Инж. Лазаров е изключителен професионалист, израснал е в системата, знае пътищата наизуст и насън да го бутнеш, и има изключителни мениджърски умения. Мисля, че сме страхотен екип и тандем.

- Как окрупняването на ВиК дружествата ще се отрази на цената на водата?
- Приетите от правителството промени в закона за водите имат две много важни цели. Ако във всяка област има само по един оператор, това ще доведе до по-добро управление. Ще могат да се правят по-големи инвестиции в мрежата и да се намалят загубите. Засега не предвиждаме промяна в цената, тъй като този процес ще отнеме време. 
Другите промени се отнасят до язовирите, като контролът им се поверява на министерството на икономиката. Даваме възможност на всички кметове, които са собственици на язовири, до 3 месеца да си изберат оператор за тях. Ако не го направят, то тогава с решение на правителството поддръжката им ще бъде прехвърлена на “Напоителни системи”.

mrrb