Лиляна Павлова за това под зимна обсада ли е България

Лиляна Павлова за това под зимна обсада ли е България

21 януари 2012 | 15:03

Министърът на регионалното развитие и благоустройството в "Денят започва" на БНТ  

Добро утро казвам на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Добро утро.

Здравейте. Тежка събота и неделя. Много българи останаха блокирани по пътищата. Да не говорим за тези, които все още остават блокирани, включително и по домовете си. Но нормализира ли се макар и лека-полека обстановката в страната?

Да, за моя радост и успокоение, надявам се, на всички пътуващи обстановката в страната вече е спокойна, ситуацията е под контрол. Републиканската пътна мрежа изцяло е в готовност да поеме трафика. Разбира се, в готовност като казвам, говорим все пак за пътуване при зимни условия. На много места, много от проходите остават затворени така, както винаги остават през зимния период. Останалите пътища от републиканската пътна мрежа условия са почистени, проходими са при зимни условия. Има ограничения за тежкотоварни автомобили над 10 тона. Но като цяло ситуацията е спокойна, особено на кризисната точка, която беше този уикенд, а именно магистрала „Хемус” в частта „Витиня”

Тя е отворена вече и двете посоки.

Тя е отворена в двете посоки, но успяхме да отворим по две платна във всичките посоки, за да има нормално движение на трафика, лента за изпреварване и до сутринта вече беше освободена и аварийната лента, за да може пък да бъде отбиван при необходимост тежкотоварния трафик, който, за съжаление, не винаги спазва разпоредбите на МВР. Това беше, за съжаление, и проблемът, който възникна и който предизвика сериозната обстановка и кризисна ситуация. Тъй като имаме водачи, особено на ТИР-овете, на тежкотоварните автомобили, които доста самонадеяно, не спазвайки разпоредбите на МВР, на своя глава, бух казала, карат в тази ...

Сега, министър Павлова, това беше споменато вчера от вицепремиера Цветан Цветанов, който е и председател на този кризисен щаб, днес широка отразен в пресата, включително и сутринта съобщихме. Ето, нали, това, което колегите ни примерно от вестник „Труд”, пишат е, че петима тираджии, които са нарушили полицейските разпоредби, са се превърнали с причина за блокирането на „Хемус” и на „Струма”. Обаче всички се питаме как са в състояние петима тираджии да влудят държавата и да блокират движението по такива важни пътни артерии.

За съжаление, се оказа, че са в състояние. Защото тогава, когато имаме една колона от 30, 40, 50 ТИР-а, които са отбити, за да изчакат да бъде почистено и да спре снеговалежа, те тръгват на своя на глава, съответно обръщат се, подхлъзват се, затварят движението. От там нататък снегът започва да натрупва. Снегорините не могат да минат да изчистят, включително влекачът не може да мине, за да изтегли ТИР-овете и това създава обстановка, особени ние имахме изключително сериозен, повече от очаквания снеговалеж, говоря като обем. Оттам нататък влекачът в момента, в който вадеше ТИР-а, той тръгва, продължава надолу. 20 м по-надолу отново закъсва и това с два ТИР-а, в последствие с още един смел ТИР се включи в тази, за съжаление, неприятна ситуация и почнахме – ние ги вадим, те продължават да се задръстват. ТИР-овете нямат летни и зимни гуми. ТИР-овете трябва да имат подходящите гуми, които са съответно с добър грайфер. Тези, които не са с добър грайфер, резултатът е видим.

Сега тази сутрин все пак може да направим известна равносметка. Ако трябва да дръпнете чертата и да степенувате вината, чия вина е по-сериозна и по голяма – на тези тираджии, които не са спазили разпоредбите на полицията и са продължили да си карат и да задръстват движението, или на тези трима души, които вече освободихте от ръководството на „Автомагистрали” ЕАД, Антон Антонов, Валентин Николов и Иван Илиев? Чия вина е по-голяма?

Аз лично не смятам, че трябва да влизам в ролята на съдник, но ако трябва обективно, все пак трябва да бъдем преди всичко обективни, вината е бих казала обща дотолкова, доколкото от една страна имаме категорично не спазване на разпоредби и категорично не предоставена възможност на органите, компетентните органи да си свършват работата. Нито на МВР, нито на „Гражданска защита”, нито на колегите отговорни за почистването на пътищата. В конкретния случай това за „Автомагистрали” ЕАД. От друга страна със сигурност това не ни е първата зима, не ни е първия сняг и снегът не ни изненадва. И именно това беше една от основните причини за моето решение на момента да освободя колегите от екипа, управляващи „Автомагистрали” ЕАД. Все пак това е дружество, което функционира от много години, и дружество, което не може да си позволи да бъде, как да кажа, стреснато и да загуби самообладание екипът, който работи и който е ангажиран за това в една кризисна обстановка, както е ... Има достатъчно планове за действие, отиграни ситуации, в които те прост трябваше да се обърнат и към „Гражданска защита”, към своите колеги, да създадат необходимата ефективна организация, за да може много бързо ТИР-овете да бъдат премахнати, да бъде изчистено и движението да бъде отпушено. А не часове наред, аз получавах неточна, непълна и на места, да не кажа, лъжи, за това каква е обстановката.

А защо се стигна до там? Ето, сама Вие казвате, че това са хора с опит, хора, които са в ръководството на „Автомагистрали” ЕАД от години. Те не са от вчера и от днес.

Г-н Антонов е там, специално ръководи това дружество от 2003г., и това е моето учудване, това е и моето изумление, този блокаж. Това е причината тези хора да понесат своята отговорност, защото в крайна сметка ние сме отговорни хора, трябва да действаме на момента и нашата основна цел е да се грижим за гражданите и за тяхната безопасност. След като това не е факт действията трябва да бъдат навременни. Това предприятие е с държавно участие. Държавата, представлявана от министъра на регионалното развитие, е едноличен собственик и това са, според мен, най-правилните действия и хората трябва да си понесат отговорността за бездействията в тази ситуация.

Сега, но за да бъдем обективни, аз ще цитирам все пак и думите на вече бившия директор на държавното дружество Антон Антонов, който вчера през част от медиите обясни следното: „Ако бях безотговорен нямаше и да си изляза от вкъщи. Щях да държа телефонна връзка с дежурния колега от тук.” Той казва, че от 22 часа до 23 часа в петък, до момента, вероятно до вчера, е бил на магистралата без да е ял, без да е спал, без да се е мил, без да се е бръснал. „Сега си тръгвам от вкъщи”, казва г-н Антонов.

Значи няма капацитет да прави координация на действията. Защо тогава хората стояха 8 часа в снега затрупани, бедстващи?

Той казва, че никой не е обърнал внимание на метеорологичната обстановка.

Кой е този никой? А той обърнал ли е, да създаде, да мобилизира повече снегорини, да мобилизира, да се свърже с колегите така, както е по процедура. Знаете ли, жалкото в тази ситуация е, че, заради именно безотговорността на определени лица и те за вече много ясно дефинирани, при цялата мобилизация, която създадохме още от септември месец. Агенция „Пътна инфраструктура” ежеседмично събира Областните пътни управления, проверявахме наличността на всички фирми, ангажирани с поддържането. Бих казала, че в останалата част от републиканската пътна мрежа колегите се справиха сравнително добре. Нямаше никъде такава тежка кризисна ситуация. Нещата бяха под контрол там, където има сериозна организация и планиране на действията, и координация между институциите. Защото в една такава бедствена ситуация много институции са ангажирани с това всеки да има своята част и своята отговорност навреме да реагират в синхрон. Това липсваше на „Хемус”. Така че колегите на останалите места се справиха. За съжаление, ето, едно такова място, как да кажа, омаловажи всички усилия и работата, която екипите полагаха в изминалите месеци и подготовката, която беше направена именно с ясни планове, ако такова нещо се случи, откъде се взима допълнителна техника, резервна техника, а не с министър Цветанов вчера като кризисен щаб ние да осигуряваме роторен снегорин, защото от вае единственият снегорин, който е в състояние при такова вече сериозно снегонатрупване да се справи с обстановката. Нашата работа ли е? Не е работа това на министри. Това е работата на кризисния щаб, на ситуационния център и най-вече на тези, които са ангажирани с почистването. А те, отговорът какъв е - „всъщност ние имаме един снегорин, ама нямаме кой да го кара.” Това е отговорът на вече освободения изпълнителен директор. Мисля че изводите са ясни.

Сега, те тримата си отидоха. Ще има ли обаче и други наказани или смятате, че с отстраняването, уволнението на ръководството на „Автомагистрали” ЕАД, как да кажа, потърсена е достатъчно отговорност и виновниците са наказани?

Напротив, отговорността се търси на всички нива. От тази гледна точка, започвайки от най-долното ниво, а именно хората, които са на терен и хората, които трябва да осигурят почистването, това са фирмата „Автомагистрали”, която трябваше да осигури това почистване. Тук искам да се възползвам от случая да отворя една скоба. Дамата, която е назначена, всъщност е определена с решение за изпълнителен директор, защото все пак това е търговско дружество, то трябва да бъде ...

Дафина Станчева, за нея говорите.

Да, г-жа Дафина Станчева. Това, разбира се, ще бъде факт след като бъде вписано в регистъра по надлежния ред. Това не може да стане, както се казва, за ...

Неделя.

В неделя за две минути. Но в неделя беше взето решението и аз съм подписала своето решение. Като еднопредставител и едноличен собственик на това дружество съм взела това решение и съм подписала надлежните документи, необходими за това, и колегите са вече в готовност за регистрация. Тази госпожа, много важно бих искала да отбележа, тя работи в системата от 1985г., човек, който е започнал от стажант, младши експерт, минавайки толкова много години, работейки в „Автомагистрали” тогава, когато на „Автомагистрали” са си били част от държавната структура, от т.нар. ГУП или Агенция „Пътища”, както е в момента, израствайки в годините до началник-отдел и до директор, който се занимава със зимно почистване. За наше съжаление госпожата не беше на работа в изминалите седмици поради здравословни причини и ние виждаме какво става със ситуацията. Очевидно ръководството не може да се справи. Така че аз вярвам, че под нейно ръководство и то под нейно еднолично ръководство, ясно носейки отговорността за своите действия или бездействия, надявам се да няма такива, да имаме ясна, много сериозна работа заедно със ситуационния център и заедно с колегите от компетентните институции, да се справяме в подобни ситуации и да не допускаме това, което се случи.

Ще Ви питам, малко още по-голяма категоричност да измъкна от Вас, защото знаете, понякога хората се менят, обаче проблемите остават. Къде е гаранцията, че дори сега при новото ръководство на „Автомагистрали” ЕАД при някакъв по-сериозен сняг отново същата ситуация няма да се повтори?

Аз мисля, че това, което се случи този уикенд е обица на ухото на много хора и на много институции, отговорни и ангажирани в този процес. Следващото ниво е Областно пътно управление, което контролира как „Автомагистрали” в конкретния случай си вършат работата. Там също има наказани и това е ръководителката на Областно пътно управление. Тя също ще понесе своето наказание за това, че допусна и се предовери на колегите от „Автомагистрали”, които вероятно са стояли, имахме информация, че не са, на място, за да си свършат работата. Също така в ситуационния център в самата Агенция „Пътна инфраструктура” в София още снощи беше освободен служител. Така че отговорността е потърсена на всички нива ...

На всички нива.

За да сме сигурни, че сме предприели необходимите действия. Имат обица на ухото, но оттук нататък контролът ще бъде още по-завишен за всички нива. Включително и аз се включих активно контролирайки, въпреки че един министър не би следвало да е чак толкова активно на всеки час. И през уикенда и по всяко едно време съм ангажирана с това наистина, за да можем да овладеем ситуацията и да не позволим да се случи това втори път.

Съвсем ясната Ви и категорична оценка за действията на Агенция „Пътна инфраструктура”. Знаете ли, вчера, подготвяйки се по темата, попаднах на една кратичка статия в „Български транспортен вестник”. Дори не знаех, че има такъв вестник, честно казано. С едно много бодряшко, ще ме простите, но е такова, заглавие – „Готови сме за зимата”. Интервюто е от 12.12 2011г. и в него се казва: „Зима без изненади очакват от Агенция „Пътна инфраструктура”. Срещу виелиците и затворените проходи от АПИ ще изправят 1800 снегопочистващи машини, въоръжени с пясък, сол, проследяващи системи и близо 2600 служители.” И въпреки цялата тази армия и цялото това снаряжение ...

Именно това казах, готовността и работехме, Вие знаете, по готовността и по проверката на машините, на химикалите, на всичко това, което е необходимо работим вече от октомври месец изключително активно. Един такъв случай и един екип, който се провали, всъщност омаловажи всичките усилия и цялата работа на тези 1000 души, които са ангажирани в този процес.

Сега, вчера неофициално от кризисния щаб се извинихте на всички българи, които изпитаха неудобства, сериозни или по-леки, през съботата и неделята. Смятате ли обаче, че хората са приели Вашето извинение?

Надявам се да са го приели. Ние виждаме ситуацията в цяла Европа каква е. Ето една Австрия и много от държавите са в същата ситуация – силен снеговалеж, населени места без ток, с невъзможност да бъдат почистени по много причини, аналогични на нашите. Това се случва. Единствено, пак казвам, допуснахме недобра координация на „Хемус” и тогава нещата придобиха по-сериозни измерения.
Аз още веднъж използвам случая, използвам Българската национална телевизия, за да се обърна към гражданите. Моля Ви се, приемете нашите извинения. Но Ви молим при зимни условия да бъдете подготвени и да пътувате тогава, когато наистина сте оборудвани за зимни условия. А ние поемаме ангажимент, разбира се, Агенция „Пътна инфраструктура” да следи, да почиства и да бъде още по-сериозно ангажирана в този процес.

Добре. На финала обаче да поговорим и за още нещо важно, което е пряко свързано с Министерството на регионалното развитие и благоустройството – ВиК-секторът. Миналата седмица вестник „Сега” излезе с едно тревожно заглавие от първа страница, че се опитвате да върнете социализма във ВиК-сектора, че държавата ще национализира основния актив на дружествата, инфраструктурата – тръбопроводи, колекторни и пречиствателни станции. Сега уточнете какво точно ще национализирате.

То да Ви кажа, аз освен да се усмихна друго не мога да кажа. Защото няма как някой да национализира нещо държавно. Тази инфраструктура, за която говорим, а именно пречиствателни съоръжения, помпени станции, водопровод, канализация, това е държавна инфраструктура. Няма накъде повече да национализираме. Това е нещо, което е изключително само и единствено държавно. Така че няма какво да национализираме. Тук говорим за нещо съвсем различно. Тук говорим, че искаме да направим много ясно разграничаване на тази собственост – докъде държавата е собственик на активите и от къде собственик за общините. А ВиК-дружествата са оператори на тези активи. Така че аз не виждам защо някой се опитва да преекспонира или, бих казала, да слагаме някакви драматични заглавия за нещо, което не е така. Няма как да национализираме.

За да бъде съвсем ясно на зрителите, ако не е национализация нещо ...

Няма как да е.

... което няма как да стане. На къде, какъв е курсът, в добрия смисъл на думата, на реформата във ВиК-сектора, на къде ще се тръгне?

Посоката, в която вървим е, пак какво казвах, да разграничим собствеността. Да кажем, там, където говорим за водоизточник, там е собственик разбира се държавата, защото държавата трябва да държи в своите ръце източниците. А именно водата е най-ценното нещо, което имаме. Оттам нататък общините са тези, които ще бъдат собственици на водопреносната мрежа, на пречиствателните съоръжения и това е нормално. Така че тези подзаглавия, които включително видях, тук говорим не за намаляване, а напротив за увеличаване на собствеността на общините, които ще станат собственици в пълнота, а не на парче, само в рамките на населеното място например, на активите на водопреносната мрежа. И това е много важно, за да е много ясно кой е собственикът и кой се грижи за съответно осигуряването на водата на гражданите. А имаме оператори, ВиК-оператори, които да предоставят съответно тази услуга. Основна част на тази реформа е освен разграничаването на собствеността да направим окрупняване на тези ВиК-оператори, тъй като имаме населени места, в които имаме повече от два оператора. Няма причина да има толкова много. Те няма на какъв принцип ..., имаме пречиствателни станции, които се управляват от двама души – баща и син. Това е несериозно. А отделно от това държавата има 28 държавни дружества, които оперират по смисъла като търговски дружества, по смисъла на закона, които извършват своята дейност и осигуряват тази услуга. Те могат да бъдат шапката и тези по-малки дружества да бъдат окрупнени като подразделения на големите ВиК. Но за да има ясно ..., предоставяне на услугата и качеството на услугата и ценообразуването да бъде единно и да бъде по-добро.

Сега вероятно хората, които в момента ни слушат, министър Павлова, се питат – добре де, тази реформа, каквато и да е тя, ще доведе ли обаче, ще повлече ли след себе си увеличение на цената на водата?

В дългосрочен план поетапно вероятно ще доведе до малко повишаване на цената. В момента въобще не говорим за повишаване на цената. Ние в момента говорим за по-добро управление на активите, тъй като ние имаме активи, които не са оценявани или остойностявани от 20 години. Имаме, да кажем, водоизточници, които са остойностени на 100 000 лв. Това е несериозно. Целта е да преостойностим активите. Те да са правилно изчислени, много по-добре да бъдат упралвявани. Така инвестициите във ВиК-инфраструктурата ще бъдат много по ..., сумата ще бъде окрупнена, ще бъде имаме икономии от мащаба от една страна, но от друга страна много по-сериозен обем инвестиции можем да направим, за да няма течове в системата и за да не трябва именно гражданите чрез цената или чрез увеличената цена да плащат за тези течове. Това е нашата цел.

Добре. Аз Ви благодаря за този разговор. Само на финала да Ви питам, тъй като след Вас тук на този горещ стол сяда директорът на Националния исторически музей проф. Божидар Димитров. Преувеличихте ли в известна степен, как да кажа, заплахата идваща от археолозите за това, че саботират изграждането на магистралите, че Ви пречат по някакъв начин с високи или неясни претенции?

Аз искам първо да отбележа, че никога не е ставало въпрос, за някакво сериозно обвинение към цялостната гилдия, наречена археолози. Напротив, това са едни професионалисти, хора, без които не можем. И само в тандем бихме могли да направим едни прекрасни пътища и инфраструктура, съчетана с културна инфраструктура. Тук говорим обаче за единични случай, които за съжаление съвпаднаха в този момент точно на местата, на които изграждаме магистрали, в различни краища на държавата. Тук използвам случая още веднъж да кажа – трасетата на магистралите не се променят толкова лесно. Трасетата са ясни и те са ясни от много години. Ако там е имало археология, в годините е можело тази археология да бъде изследвана, да бъде проучена. Ние имаме разрешение и ние сме спазили закона за това да получим разрешение на съответното място да мине трасето на магистралата. Сега, когато обаче започнаха разкопките, излизат аварийни археологии, за които по закон, когато са аварийни, когато са в процес на строителство, вече не археолозите в рамките на собствения си бюджет трябва да правят своите проучвания, а аварийно възложителят, този, който строи, трябва да заплати, за да могат те да бъдат съответно извадени, експонирани, което е ...

Консервирани.

Консервирани ако е необходимо и т.н., което довежда до съмнението защо преди три години имаме картбланш да строим, а след три години по-късно се оказва, че има огромна могила. Единственото ми притеснение тук е първо да не платим два пъти. Платим ли два пъти за едно нещо Европейската комисия ще ни санкционира и ще трябва да връщаме парите. Платим ли два пъти будим съмнението защо. Така че това е един от основните ни проблеми. И също така спирането на сроковете и то за такъв сериозен период, да кажем от март до септември, каквато е възможността и вероятността, би довело да изключително сериозно забавяне и да изпуснем целия строителен сезон да строим магистралата. Изпуснем ли срока, а този срок е опреден по договор, по обществена поръчка, ще дойде поредната санкция и Европейския съюз ще си оттегли финансирането ако ние не можем да спазим сроковете. Това е моето притеснение. Така че не смятам, че е преекспонирано. Смятам, че всички ние трябва да седнем на една маса и да изясним кой как прави, как се остойностява. Няма ясна методика, по която се остойностява. Защо на едно място плащаме 30 000, на друго място 330 000. именно за това аз утре съм поканила всички представители и на регионалните исторически музеи и на археологическата гилдия, всички представители да седнем заедно на една маса ние с Пътната агенция, с колегите от Министерство на културата, за да видим къде стоят нещата, как можем да подобрим ситуацията, ценообразуването, процедурата, така че хем по никакъв начин да не ощетим историята, археологията, върху която лежим, но в никакъв случай това не трябва да позволи да не строим инфраструктура или да нямаме пътища, магистрали или какъвто и да е друг строителен обект да бъде спрян.

Добре, дано да постигнете съгласие, дано да има консенсус, за да вървят нещата напред.

Вярвам, че ще постигнем.

Благодаря Ви за това, че в този ден бяхте наш гост. Това беше министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.  

mrrb