Министър Андрей Цеков: Строим 5 магистрали, разрешаването на правния казус с индексацията на „Хемус“ до месец ще отпуши строителството
Министър Андрей Цеков: Строим 5 магистрали, разрешаването на правния казус с индексацията на „Хемус“ до месец
От Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Водещ: За проблемите в Северозапада, но и за магистрала Хемус, тол таксите, Руската църква и изборния туризъм гост на предаването е ригионалният министър Андрей Цеков. Здравейте.
Андрей Цеков: Здравейте, добро утро.
Водещ: Изгледахме заедно включването от Е-79. Ботевград - Мездра кога ще бъде готов пътят и ще бъде ли почистена около него?
Андрей Цеков: Ботевград – Мездра, участъкът, е част от бъдещата магистрала, която трябва да свърже Видин с Ботевград, от там София и посока Кулата през магистрала Струма да осъществи свързаност между Гърция и Румъния, през България. По договор този участък трябва да бъде готов в края на ’25-а година, като в края на тази година предстои да се отвори трасето за движение. Но ще продължат работи по изграждане на мостовите съоръжения.
Водещ: Има ли как да бъде направено така, този строеж да не пречи толкова много на хората и поне да бъде почистена, след като нещо е свършено?
Андрей Цеков: Строителството винаги създава дискомфорт на живущите около строежа. И това е един неприятен ефект от необходимостта да извършваме инвестиции в близост до населени места. Разбира се, това, което не е нормално, категорично, е в следствие на взривни работи да се стига до щети за имущество и не дай си Боже до човешки щети. В този случай имаме очевидно неспазване на технологиите за работа с взривни вещества.
Водещ: Трябва ли да има наказани?
Андрей Цеков Трябва да бъдат направени проверки от съответните органи. Ние излъчихме от Агенция „Пътна инфраструктура” такава проверка, която установи, че формално правно са спазени всички изисквания. Взривни работи се изпълняват от специализирани фирми под контрол на …
Водещ: Хората друго казват.
Андрей Цеков: .. служба КОС, контрол на общоопасните средства към МВР, въз основа на проект за взривни работи. Очевидно в случая проектът е бил неправилен, контролът е бил недостатъчен и мерки трябва да се вземат именно от надзорните органи в този случай, за да не се повтори.
Водещ: Добре, ще поговорим малко за пътища. Много са въпросите към вас. Но преди това искам да ви питам - Вие футбол гледате ли?
Андрей Цеков: Да, разбира се.
Водещ: Как коментирате това, което се случи на 16 ноември в центъра на София?
Андрей Цеков: Това, което се случи е в следствие на катастрофалния провал на управлението на българския футбол в последните 20 години, съчетано с подценяване на ситуацията, категорично подценяване на ситуацията и неправилни според мен действия на ръководството на Министерството на вътрешните работи.
Водещ: Тоест вие също смятате, че вътрешният министър Калин Стоянов е проспал ситуацията?
Андрей Цеков: Смятам, че не трябваше да се допуска събиране на по принцип враждуващи агитки на футболни клубове, които са известни с това, че са емоционални хора и лесно биват провокирани. Склонни са да стигнат до по-насилствени действия. Това трябваше, това можеше с по-правилно планиране от страна на МВР да бъде предотвратено.
Водещ: Означава ли това, че се присъединявате към призивите за оставка на вътрешния министър, каквито вече дойдоха от страна на ПП-ДБ, всъщност партията, която ви излъчи вас за министър?
Андрей Цеков: Вижте, аз оставам на преценката на премиера. След запознаване с всички доклади относно развитието на ситуацията, предприетите мерки от страна на ръководството. Вчера академик Денков заяви, че следва да се запозная напълно със ситуацията и след което ще направи предложение.
Водещ: Това добър ход ли е според вас или е компромисен предвид критиките, които вие самите отправихте към МВР?
Андрей Цеков: Не считам, че е компромисен ход. Считам, че премиерът е този, който трябва да направи преценка с кои министри би животът продължи да работи.
Водещ: Задавам ви този въпрос, за да преминем логично към следващия и той е колко е стабилно управлението, според вас? Два вота на недоверие, искана оставка от ПП-ДБ на вътрешния министър, с министъра на електронното управление, съгласете се, че става нещо неясно, все още няма никакво публично изявление от негова страна след изборите, огън има и по министър на спорта. Ще оцелее ли сглобката, според вас?
Андрей Цеков: Управлението винаги е под риск, във всяка на парламентарна република, особено когато то се крепи на мнозинства между партии, които са политически опоненти по много теми. Така че аз считам, че в настоящата ситуация няма някаква Бог знае каква сензация. Мисля, че обединяващите приоритети са по- силни от временните дрязги и неразбирателства.
Водещ: Критика обаче дойде от една от партиите, които подкрепят правителството, именно ГЕРБ в лицето на Бойко Борисов. Той ви нападна по отношение на магистрала Хемус, Струма, скоростният път Русе - Велико Търново. Каза - ако не започне да се действа по тези пътища, ние няма да подкрепяме правителството. Приемате ли тази критика, че на Хемус всичко е замръзнало, година и половина там не се строи, а хората си искат пътя?
Андрей Цеков: Приемам всичко това като предизборна риторика, преди местните избори. Истината е, че България едновременно строим пет магистрали. Което не е нормално за една държава, същевременно е изключително важна за България. Ние не сме свързани с нито един от съседите си магистрално, освен Турция. Строим Видин - Ботевград, строим магистрала Струма, магистрала Хемус, магистрала Европа към Сърбия и подписах миналата седмица, тоест тази седмица разрешението за строеж за първи участък на Русе - Бяла.
Водещ: Въпросът е строим ли и какво се случва на Хемус…
Андрей Цеков: Да, строи се. На Хемус основният проблем е начинът, по който е възложен Хемус. Възложен е без спазване на правилата на Закона за обществените поръчки, възложен е без да са изготвени проекти. Затова за дълго време по този обект не се работеше, по лотовете.
Водещ: Това го знаем. Но какво може да се случи оттук-насетне? 100 млн. има сега в бюджета за Хемус. До къде ще ви стигнат тези пари?
Андрей Цеков: Вижте, бюджетът е една рамка, която дава гъвкавост на министрите да инвестират пари там, където се строи реално и там, където има напредък, строителен. В бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура” има 2,5 млрд. лв. за различни обекти. И аз съм сигурен, че в момента, в който бъде разрешен правният казус с индексиране на цените по договорите …
Водещ: Това кога ще стане?
Андрей Цеков: … за Хемус, ще започне, ще се активира строителството. Това ще стане през този месец или в началото на следващия.
Водещ: Тоест очакваме този месец или в началото на следващия по Хемус отново да започне да се строи, така ли?
Андрей Цеков: Очаквам да бъде разрешен казусът, който даде възможност фирмите да започнат да строят с темповете, които съответстват на графиците, които са разписани.
Водещ: Дайте да помечтаем малко за бъдещето. Ето сега за първи лот проверих, трябваше да е готов, първото обещание в кабинета, третия кабинет на Борисов беше ’21-а да е готов, после от министър Караджов се обеща 2022, след това април 2023, след това до края на тази година каза бившият министър Шишков. Вие сега за лот 1 какво ще обещаете, кога ще стане готов?
Андрей Цеков: Аз ще обещая, че следващият месец ще има решение, което да позволи да съставим реалистични графици. И тогава да знаем кога може да бъде свърши.
Водещ: Според вас кога може…
Андрей Цеков: Според мен е напълно възможно в рамките на следващата година да бъде свършен.
Водещ: В рамките на следващата година? А за другите - лот 2 и 3, които знам, че следват след лот 1?
Андрей Цеков: 2 и 3 могат да напреднат значително през следващата година. По лот 2 изпълнението е на около 26%, а по лот 3 - около 47%. Което практически при осигурени финансови средства, индексация на договорите, лот 3 може почти да бъде завършен в рамките на следващата година, лот 2 горе-долу на около 2/3.
Водещ: 2027, така ли?
Андрей Цеков: 2024.
Водещ: А-ха. Добре, а можем ли да кажем кога ще бъде готова магистрала Хемус изцяло? Помня че един министър тук в това студио беше казал 2027, сега горе-долу коя година гледаме изцяло да е завършена? Знам, че рано е, но все пак…
Андрей Цеков: Аз мога да кажа кога би могла да бъде завършен в участъка до Търново и от Търговище към Варна.
Водещ: Добре, кажете.
Андрей Цеков: Това е около 2027 г. действително. 2026, 2027. Има един проблемен участък, тоест два проблемни участъка - участък 7 и участък 8, при което трябва да се промени изцяло трасето. Там, за да се започне строителство, ще минат предвид нуждата от екологични оценки, от нови проекти, най-вероятно до започване на строителството ще има 2 до 3 години.
Водещ: Ако се изгради магистралата до Търново, колко време ще отнеме пътя до там?
Андрей Цеков: Проектната скорост е между 120 и 140 км. Практически ще може да се стига, сега аз, разбира се, призовавам хората да шофират нормално, но това ще даде възможност за около 2 часа и по-малко да се стига до Търново и от там да се продължи по магистралата към Русе.
Водещ: 2.30 часа до Търново звучи добре. Дано да се случи действително. Преди да поговорим и за следващата магистрала - Струма, която сигурна съм вълнува нашите зрители, кажете за тол камерите. Стана ясно, че вече и те ще снимат за превишена скорост. От кога ще се случва това? Случва ли са вече?
Андрей Цеков: Националното тол управление към АПИ разполага с над 300 рамки, на които са монтирани камери. Те функционират вече няколко години. Камерите са достатъчно високотехнологични и имат възможност да засичат както моментна, така и средна скорост. Не бяха сертифицирани за такъв тип измервания към този момент.
Водещ: А вече?
Андрей Цеков: Подадохме документи за сертификация. Процесът е завършен и в този смисъл тези камери могат да бъдат използвани за контрол върху скоростта.
Водещ: А от кога ще започне да упражняват контрол върху скоростта?
Андрей Цеков: Това зависи основно от органите на МВР, като Агенция Пътна инфраструктура, системата за управление на камерите разполага с модул за интеграция със системата на МВР, така че те биха могли да използват въпросните камери.
Водещ: А на теория кога биха могли да заработят?
Андрей Цеков: На теория може да стане днес.
Водещ: Може да стане днес.
Андрей Цеков: На теория.
Водещ: Тоест, ако, това няма да стане, но карам по магистралата с 200 км/час, мога да получа честитка?
Андрей Цеков: Те и сега ви засичат камерите. Просто не получавате, не получавате фиш за нарушение, тъй като не се използват за тези цели.
Водещ: Но ако МВР има инициатива, това може да стане от сега, казвате?
Андрей Цеков: Да.
Водещ: Имате ли вече някакви данни за такива много груби нарушения или не ги отчитат към вас?
Андрей Цеков: Не е работа на Националното тол управление да се занимава с нарушенията за скорост. Разбира се, всяка една кола във всеки един момент можем да дадем информация къде е превишила скорост.
Водещ: И до ден-днешен има записи на всичко това.
Андрей Цеков: Разбира се.
Водещ: А кога се очаква тези пари да започнат да постъпват в момента, в който МВР се реши и всъщност при кого ще отидат тези пари?
Андрей Цеков: Ще отидат в бюджета. Това са приходи от глоби.
Водещ: Както си е било досега. Кажете сега за магистрала Струма. И за нея беше обещано 2027 година. Сега разбирам, че пътят София - Кулата вече няма да се планира през Кресненското дефиле, а по обходен път, така ли е?
Андрей Цеков: Настоящият проектът, който ние заварихме е за едно трасе по източния склон на Кресненското дефиле и второ трасе в самото дефиле. Както сме го записали в управленската програма, и аз споделям напълно този възглед, решение транспортно през Кресненското дефиле е абсолютно неудачно. И поради тази причина ние търсим вариант да изнесем и второто трасе извън дефилето.
Водещ: Казват критиците на тази идея, че това много ще забави завършването на Струма - с три години и много допълнителни суми ще има за проектиране, и на всичкото отгоре може да загубим и тези 1,6 млрд., които Европа вече ни е дала.
Андрей Цеков: Категорично нищо няма да забави, тъй като и в момента не е възложено строителство на трасе през Кресненското дефиле. Възложено е строителство само на трасето по източния склон. Така, че ако някой твърди, че търсенето на алтернатива ще доведе до някаква забава, просто не разбира процеса и не знае фактите.
Водещ: Кога ще бъде готова Струма в целия …
Андрей Цеков: Договорът е 2027, за трасето по източния склон.
Водещ: Ще се справите ли?
Андрей Цеков: Вярвам, че е възможно да се справим.
Водещ: А другото трасе?
Андрей Цеков: Другото трасе през самото дефиле, не смятам, че трябва да се строи. След, то може да е временно решение, докато бъде изградено трасе извън дефилето.
Водещ: А това трасе извън дефилето до кога може да бъде …
Андрей Цеков: Това първо, то зависи, първо, да установим подходящия маршрут, по който да бъде изградено, дали отговаря на екологичните изисквания. Това е по-далечна перспектива.
Водещ: Няма да стане 2027 г. със сигурност.
Андрей Цеков: Не, няма да стане 2027.
Водещ: Малко време ни остана, но моля ви за краткия коментар. Започнахте да правите проверки на некачествения асфалт. Знам, че имате нови данни. Какво е проверено и какво открихте, накратко да кажете.
Андрей Цеков: През октомври бяха проверени и още 14 пътния участъка, 242 км, бяха взети сондажни проби, 129 сондажни проби. От тези 14 участъка беше установено в един участък пропадания и слягания на асфалтовата настилка, в три участъка недостатъчна дебелина на асфалтовата настилка, същевременно седем моста бяха проверени и седемте бяха установени конструктивни дефекти. Поканили сме всички изпълнители да си отстранят дефектите за собствена сметка. Между другото, преди месец, когато поканихме изпълнителите на предходно проверените участъци, реакцията им беше светкавична. Което показва, че когато има контрол, може да имаме и по-високо качество. Няма възражения по отношение констатираните недостатъци. Просто до този момент не е правено.
Водещ: Но все пак се опитват да минат и метър, доколкото разбирам от това, което казвате.
Андрей Цеков: Очевидно се опитват по време на строителството. Но когато контролът е неизбежен, аз съм сигурен, че в момента, когато строят и знаят, че ще бъдат проверени, няма да допуснат икономии на асфалт.
Водещ: Съжалявам, че нямаме време да влезем в тази тема по-дълбоко. Но кажете за Руската църква. От прокуратурата ви предложиха преди дни да заведете дело за собственост. Ще го направите ли, така че Руската църква да стане българска?
Андрей Цеков: Анализираме документите. На първо време трябва да се убедим, че действително държавата е активно легитимираната страна в такъв процес, а не Столична община, тъй като собствеността върху терена е прехвърлена от Столична община, а не от държавата.
Водещ: И на финала. След малко Ники Василковски ще заговори за сняг. Готови ли сте вие вече със зимното почистване? Знам, че имахте проблеми с шест области. Ще го има ли, когато завали истински?
Андрей Цеков: Да, разбира се. Има пълна мобилизация, има сключени договори, няма повод за притеснения. 1583 снегорина са в очакване на първия сняг вали из цялата страна.
Водещ: Добре, благодаря ви много за този разговор. Андрей Цеков, министър на регионалното развитие в студиото на Събуди се.
Запис на разговора с министъра на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков в предаването "Събуди се" на Нова тв може да бъде видян на интернет страницата на телевизията.