Министър Андрей Цеков за Нова телевизия: Правим 3-годишен план за стратегическо развитие на пътищата

Министър Андрей Цеков за Нова телевизия: Правим 3-годишен план за стратегическо развитие на пътищата

25 юни 2023 | 20:12

Водещ: Какво ще предприеме правителството по отношение на един от ресорите, които бяха винаги досега обект на скандали за пари и регионалното министерство, което отговаря за пътища и магистрали, за инхаус процедури, ядките, за смените, и плановете от тук нататък на фокус е министърът на регионалното развитие Андрей Цеков, здравейте.

Министър Андрей Цеков: Здравейте.

Водещ: Да започнем малко нетрадиционно. Като че ли на управлението на „Продължаваме промяната“ във външнополитически план много не му върви. Когато за първи път дойдоха на власт започна войната в Украйна. Сега това правителство го посрещна вчерашната криза в Русия. Готови ли сте за всякакви сценарий?

Министър Андрей Цеков: Очевидно, че „Продължаваме промяната“ действително е орисана от всеки един момент, в който влезе в изпълнителната власт да е изправена пред предизвикателства от геополитически характер. Бих искал да отбележа, че не е изненадващо развитието в Русия, то е част от един от възможните сценарии, които бяха залегнали в кризисния план още на кабинета „Петков“. В този смисъл вътрешни междуособици на територията на Руската федерация като резултат от допълнителната ескалация и развоя на събитията в Украйна беше предвидено още в предходния кабинет. В момента разбира се плановете се актуализират. Това, което бих искал да подчертая, в настоящия момент няма непосредствена заплаха както за териториалната цялост така и за живота и здравето на българските граждани на територията на България.

Водещ: На Русия имате предвид, или на България?

Министър Андрей Цеков: На първо място на българските граждани на територията на България. Що се касае до нашите сънародници на територията на Русия непосредствено след развоя на събитията от края на последната седмица правителството реагира достатъчно бързо, така че да осигури възможност за бързо изтегляне и евакуационни коридори за нашите съграждани на територията на Русия. Осигурена е 24-часова връзка, направена е нужната мобилизация, така че в случай на заплаха или на желание на нашите сънародници да напуснат територията на Русия, максимално бързо да бъдат евакуирани. Същевременно Ситуационният център към Министерство на външните работи също реагира достатъчно бързо, така че да вземе мерки да ограничи пътуванията, макар че на този етап това е като препоръка към нашите сънародници към територията на Русия, докато не се постигне известно успокоение на обстановката.

Водещ: Още един въпрос преди да влезем във вътрешната политика на България. Как трябва да продължим с помощта за Украйна, според вас?

Министър Андрей Цеков: Аз мисля, че има ясно решение на Народното събрание от гледна точка на позицията на България като член на НАТО и на ЕС. Българското правителство се солидаризира с усилията на украинския народ в борбата срещу чуждестранната агресия и в този смисъл правителството ще се придържа към решението на Народното събрание за продължаване на военната помощ.

Водещ: Няма да има нюанси?

Министър Андрей Цеков: Не, нюанси няма, ние стриктно ще се придържаме към волята на българския парламент.

Водещ: Малко политическа, вътрешнополитическа тематика. Лидерите на „Продължаваме промяната-Демократична България“ поискаха, предложиха седем условия, които да подпишете с ГЕРБ като гаранция, че ще продължат реформите, Борисов контрира със споразумение като в Германия, няколкостотин страници. Ще ви бъде ли по-комфортно да бъдете министър в коалиционно управление с разписано по германски модел…?

Министър Андрей Цеков: Аз бих искал да си припомним как дойде на власт това правителство. То дойде на власт като правителство, което има ясни стратегически цели и приоритети, които са в полза на българските граждани. И това завършване на процеса на интеграцията чрез членство в Шенген и в еврозоната, респективно продължаваме политиката на социалната солидарност, тоест социалните политики, които имат за цел да преодоляват социалните неравенства и не на последно място връщането на справедливостта в правораздаването, изваждането на политиката от правораздаването. С оглед на тези цели беше постигнато минималното ниво на консенсус, на базата на което беше разработена както законодателната така и управленската програма.

Водещ: Това беше съвсем наскоро, така че ние го помним много добре.

Министър Андрей Цеков: Мисля, че законодателната и управленската програма са пределно ясни и около тях на пръв поглед не съществуваха разногласия. Разбира се парламентарното поведение в последните дни и последната седмица говори за разминаване очевидно в разбиране основно на целите на това правителство. И аз бих казал, че тук е работа на парламентарните групи да изгладят въпросните различия, така че правителството да може да постигне целите, за които беше съставено. Дали това означава коалиционно споразумение, наистина е работа на парламентарните групи.

Водещ: Борисов твърди, че преяждате с власт, че поголовно правите чистки, без да договаряте смените с ГЕРБ. Това отнася ли се и за вашите действия според вас?

Министър Андрей Цеков: Не, в рамките на Министерството на регионалното развитие единствената смяна, която е извършена е Управителният съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“.

Водещ: Това не е малко обаче, бихте ли обяснили защо се наложи тази сеч? Това беше първото нещо, което направихте като министър.

Министър Андрей Цеков: Бих казал, че има заменен един член от Управителния съвет на АПИ и това е нейният председател. Причината за смяната беше това, което ние заварихме в Агенция „Пътна инфраструктура“, а то беше едно изключително припряно действие свързано със скоропостижното приключване на процедури с възлагане на обществени поръчки на стойност над 4 милиарда, извършено в рамките на първия ден на новото правителство.

Водещ: Тоест в края на управлението на Шишков?

Министър Андрей Цеков: В края на управлението на служебния кабинет.

Водещ: …са разпределени 4 милиарда, за какво?

Министър Андрей Цеков: Тук бих искал да изясня веднъж завинаги ситуацията. Не са разпределени 4 милиарда. Обявени бяха през февруари месец обществени поръчки за пътно поддържане на стойност 4.7 милиарда лева с ДДС. Това са средства, които са необходими за поддържането на пътната мрежа в следващите три-четири години, разпределени са на 27 района плюс магистралните участъци. Сумата изцяло е 4.7 милиарда. Това са сложни процедури.

Водещ: Чакайте сега, и аз казах същото… разпределени?

Министър Андрей Цеков: Разпределени са сумите, не са сключени към този етап никакви договори. Процедурите започнати през февруари търпят следното развитие: през месец март е извършен първия преглед на офертите, който касае само преценка дали участниците отговарят на изискванията. След което се преминава към техническа оценка на офертите. Всяка оферта е от порядъка на 500-900 страници, това са над 100 оферти, които са прегледани в рамките на периода 2-ри – 6-ти юни, и на 7 юни вече се пристъпва и към разглеждане на ценовите оферти. Това буди съмнение, тази припряност буди съмнение.

Водещ: В какво?

Министър Андрей Цеков: Първо, от гледна точка на това колко технически е възможно да бъдат изчетени, анализирани тези оферти, да бъдат преценени доколко съответстват на изискванията на възложителя, а камо ли да бъдат отстранени участници, поради лошо качество на офертите, каквото разбира се, се е случило.

Водещ: Тоест, как си го обяснявате, съмнението ви за какво е?

Министър Андрей Цеков: Мисля, че се е бързало да бъдат приключени тези процедури и да бъдат излъчени решения и да бъдат възложени тези поръчки. Тук мога да кажа само единствено, че за съм назначил одит, за да видим дали е спазен закона при тези прибързани действия. Резултатите от въпросния одит ще излязат в началото на следващата седмица и тогава ще мога да коментирам доколко са допуснати закононарушения в тази бързина. Според мен бързината и масовото отстраняване на участници създават съмнения за цели, които са преследвани с тези действия, които се различават от това да бъдат възложени поръчките на база най-икономически изгодна оферта за държавата.

Водещ: Напоследък обаче виждаме ситуации, в които съдът възстановява хора, които са махнати набързо. Възможно ли е да се окажете в такава ситуация?

Министър Андрей Цеков: За председателя на АПИ?

Водещ: Да.

Министър Андрей Цеков: В никакъв случай. Тази длъжност не е съгласно Закона за държавния служител, длъжността е политическа и е в правото на министъра без предизвестие да извърши смяна.

Водещ: Министерството започна проверки на строителството на магистралите, така и не стана ясен резултата от тези проверки. Може ли да кажете какво е установено?

Министър Андрей Цеков: Бих искал да кажа следното, че това, което заварихме в Агенция „Пътна инфраструктура“ никак не е изненадващо и то е едно драстично разминаване между целите, които ние имаме като държава, да си изградим пътната мрежа, да се свържем със съседните нам държави, което е основен приоритет на Програмата за развитие на България 2030 година, което е елемент на националната стратегия за пространствено развитие, националната ни концепция, това не се е случвало в последните години и за това има редица обяснения.

Водещ: Можете ли да формулирате едно, кратко обяснение основно, защо не е станало според вас? Думата корупция ли стои в основата на това обяснение?

Министър Андрей Цеков: Бих казал липсата на стратегическа визия за това, как трябва да се развива републиканската пътна мрежа.

Водещ: От тъпотия ли искате да кажете, че е станало тогава?

Министър Андрей Цеков: От небрежност и евентуално от нездрави интереси, тоест да се насочват средства не там, където са най-необходими, а там, където бързо могат да бъдат усвоени. И това се е случвало.

Водещ: Тоест, някой е гонил парите?

Министър Андрей Цеков: Да, бързите пари. Затова са използвани редица механизми - инхаус възлагания, които в крайна сметка водят до едно бързо разходване на средства за обекти, за които ние дори нямаме проекти, непрозрачно разходване разбира се, и съответно скъпо възлагане на цени, които са към онзи момент, в който са били възлагани, надвишават пазарните нива. Между другото, същото може да се каже и за договорите за текущ ремонт и поддръжка на пътна мрежа. Това, което аз забелязах на прима виста при прегледа на пределните цени, които са записани във въпросните процедури е, че те в редица случаи надвишават пазарните цени два до три пъти.

Водещ: Може ли да дадете пример?

Министър Андрей Цеков: Примерно, цена на подложен бетон 185 лева при пазарни нива около 70 лева.

Водещ: Това е сериозно завишаване.

Министър Андрей Цеков: Такъв тип са казусите.

Водещ: Кой район имате предвид?

Министър Андрей Цеков: Това е общо взето навсякъде.

Водещ: Не на едно място, навсякъде?

Министър Андрей Цеков: Навсякъде.

Водещ: Този стандарт е златен стандарт?

Министър Андрей Цеков: Не бих искал да генерализирам, но това е заложено във всички проектодоговори за текущ ремонт и поддръжка занапред.

Водещ: Това какво ви казва?

Министър Андрей Цеков: Това говори за неефективно разходване на публични средства. Именно поради тази причина, тъй като през последните години държавата се старае да възлага бързо, да възлага относително непрозрачно, да елиминира конкурентите по време на поръчките, накрая се стига до едно скъпо възлагане, до разпиляване бих казал, на публични средства. И разбира се, когато липсва конкуренция накрая се стига и до лошо качество.

Водещ: Колко назад във времето визирате?

Министър Андрей Цеков: Бих казал, че това е стара болест.

Водещ: По време на служебния или преди това?

Министър Андрей Цеков: Това е една стара болест. Признаците за нея може да ги видим в последните десет-петнадесет години, за съжаление. Аз наблюдавам този процес, макар и странично още от 2010 година.

Водещ: Реално обаче това означава, че вие говорите за хората, с които управлявате, за тяхното време?

Министър Андрей Цеков: Аз говоря за хората, на които е било поверено управлението на републиканските пътища в последните, може би дори две десетилетия. Ние имаме стратегии, имаме ясни цели, а съответно тези стратегии стоят заключени в шкафчета и в крайна сметка се изпълняват не обектите, от които имаме нужда. Например да свържем България и Македония, Гюешево с Дупница, например да свържем България с Гърция.

Водещ: А вместо това се прави какво?

Министър Андрей Цеков: Вместо това се правят ремонти на пътни участъци, които безспорно са важни, но не са стратегически определящи за икономическото развитие на страната.

Водещ: Законово можете ли да ги спрете?

Министър Андрей Цеков: Първата стъпка е да започне Агенция „Пътна инфраструктура“ да работи планово. Законът изисква от нея да прави тригодишни инвестиционни програми и годишни инвестиционни програми. Още преди две години аз поставих въпроса на агенцията – имат ли такива програми? Не получих ясен отговор. Сега, като министър вече получих ясен отговор – никога не са правени подобни инвестиционни програми. Което практически означава, че това, което държавата прави по пътната мрежа през всички тези години не произтича от волята на Министерския съвет, тъй като МС определя стратегиите, той определя целите, къде искаме да отидем, какво искаме да свършим по отношение на пътищата, а единствено произтича от субективната оценка на ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура“, което е абсолютно недопустимо. То противоречи както на закона, така и на стратегическите приоритети, които ние имаме като държава.

Водещ: Колко време ще отнеме изграждането на такава стратегия?

Министър Андрей Цеков: Стратегически подход и стратегическо планиране. Първата стъпка е да си напишем нова Стратегия за развитие на пътищата, защото предходната, която е написана от Световна банка през 2015 година беше с действие до 2022 година. С учудване разбрах, че този документ, за който са платени няколко милиона, просто е прибран в някое шкафче и си е престоявало през всичките години в шкафчето. И ръководството на агенцията в нито един момент не е съобразявало инвестиционната си програма с този стратегически документ – не е правило тригодишни програми, не е правило едногодишни инвестиционни програми.

Водещ: Това самочувствие откъде идва според вас?

Министър Андрей Цеков: Това е пренебрежение и цинизъм бих казал в управлението.

Водещ: Вървим към финала на разговора. Кога ще бъде съборена стената на кея в Росенец, мястото известно като „Летния сарай“?

Министър Андрей Цеков: Ето какви са фактите. Има съставен акт за незаконно строителство от Дирекция за национален строителен контрол, има предварителен проект за събарянето. Този проект трябва да се съгласува с няколко инстанции, които да се произнесат относно това дали премахването на този строеж няма да причини някакви щети, дали на биоразнообразието, дали на природата, дали ще застраши примерно бреговата ивица. Към този етап имам положително становище от страна на „Басейнова дирекция“, но от шест месеца има мълчание по въпроса от страна на Регионалната инспекция по околна среда към Министерството на околната среда и водите в Бургас. Същевременно това, което ми направи впечатление, тъй като първите дни трябваше да приемем бюджет, тоест да изработим проектобюджет, че в бюджета на ДНСК никога не са залагани средства за разрушаване на незаконни строежи, сега за първи път ние заложихме сума за това.

Водещ: Тоест, с вързани ръце ли сте?

Министър Андрей Цеков: Не, не сме.

Водещ: А ще го оправите ли?

Министър Андрей Цеков: В момента, в който се произнесат всички органи, бюджетът е осигурен, ще пристъпим към последващи действия.

Водещ: Кога очаквате това да се случи?

Министър Андрей Цеков: Очаквам да се случи тази година.

Водещ: ДПС как ще реагира на това според вас, все пак с тях ще градите Конституция?

Министър Андрей Цеков: Тук не е въпроса, кой, как би реагирал, тук е въпроса нарушен ли е закона или не? И ако ние продължим да разсъждаваме политически, а не от гледна точка на правото и справедливостта, реформа няма да можем да постигнем. В крайна сметка целта на това правителство е трансформационна реформа най-вече по отношение върховенството на правото. Ако не вървим към тази цел ще се превърнем в кораб без посока, както казват мъдрите хора: „Няма попътен вятър за кораб без посока“.

Водещ: Финален въпрос. Пак в края на мандата на кабинета „Петков“, знаете, имаше доста остър спор с регионалния министър за парите, които получават общините, и то беше по въпроса за различни проекти. Какво ще се случи с тези 400 милиона лева, които бяха отпуснати?

Министър Андрей Цеков: Отпуснати са 417 милиона, от тях общините са изразходвали 111 милиона за последните осем месеца. В момента, в който усвоят, всяка една община, която усвои въпросните средства ще получи допълващо финансиране, за да завърши проектите си. Тъй като отпуснатите 417 милиона бяха на стойност 50 процента от реалната стойност на проектите. Всички общини ще получат нужното дофинансиране, за да завършат проектите си.

Водещ: Много ви благодаря! Министърът на регионалното развитие и благоустройството - гост на „На Фокус“. Благодаря ви!

 

Участието на министъра на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков в предаването „На фокус с Лора Крумова“ на Нова телевизия може да гледате на интернет страницата на телевизията.

mrrb