Министър Цеков пред "Неделя 150" на БНР: Критерият най-ниска цена при пътищата не означава качество под допустимото

Министър Цеков пред "Неделя 150" на БНР: Критерият най-ниска цена при пътищата не означава качество под допуст

25 февруари 2024 | 13:36

Водещ: В студиото на Неделя 150 вече е министърът на регионалното развитие Андрей Цеков. Добър ден, господин Цеков, добре дошли.
Андрей Цеков: Добър ден.
Водещ: Сега, ротацията, както се казва е след около, колко две седмици горе-долу. Утре, доколкото разбираме, трябва да стане ясно оценката на министрите. С вас говорено ли е вече? Оставате ли част от кабинета, ще има ли ротация? Кажете, дайте малко, вдигнете завесата, че затъмнението и хаосът е пълен, според мен, в обществото по тая тема.
Андрей Цеков: Аз мисля, че ситуацията не се различава много от тази, която беше налице, когато се формираше кабинета. Тоест има политически процеси, които пораждат напрежение. Честно казано управленските процеси и политическите са съвсем различни. От момента, в който беше съставен кабинетът, министрите си имат управленски задачи по програма и ние ги изпълняваме.
Водещ: Да де, ама господин Борисов казва вчера или онзи ден - искаме 50 на 50 министерските места. Тоест това ще промени коренно състава на кабинета. Сигурно ще промени и задачите, сигурно ще промени и целите.
Андрей Цеков: Доколкото ми е известно и при съставянето на сегашния кабинет е имало определен баланс между номинации на двете основни политически сили. Така че аз не виждам някаква сензация в изказванията на господин Борисов.
Водещ: Казвате, че и сега половината от кабинета са номинации на ГЕРБ.
Андрей Цеков: Не казвам това. Казвам, че процесът, политическият по съставянето на кабинета е включвал номинации и от одобряване на кандидатурите от двете политически сили. Така че сега в момента не виждам нещо различно. При всички случаи трябва да е консенсусен съставът, за да има устойчивост.
Водещ: Тоест не е имало момент, в който ПП-ДБ сте казали - това са хората, слагаме точка. Или подкрепяте, или отиваме на избори.
Андрей Цеков: В една такава сложна политическа конструкция е много трудно да се работи с ултиматуми. Трябва да се търсят консенсус там, където е възможен, без да се прекрачват принципи.
Водещ: Не, важно е това, което казвате, защото сега никой не иска да признае господин Стоянов, министър на вътрешните работи, например чий е, както се казва, нали, извинявам се на господин Стоянов, че така говоря за него, ама то и те господин Борисов и господин Петков говорят по този начин, така че не е моя вината. Но нали никой не казва кой е номинирал министъра на вътрешните работи. Сега критики към министъра на отбраната. Тоест вие казвате, всички министри са били консултирани между двете формации.
Андрей Цеков: Разбира се, че са консултирани между премиера и вицепремиера, между академик Денков и Мария Габриел. Така се процедираше и с ключови назначения - ръководители на изпълнителни агенции, тоест постигането на консенсус. Разбира се, с решаващата дума на съответния ресорен министър.
Водещ: Добре. Значи, така може ли да кажем, че Андрей Цеков, ако има правителство, остава министър на регионалното развитие?
Андрей Цеков: Ако има правителство, аз лично бих си довършил работата, която съм започнал в тези 9 месеца. Тъй като в регионалното развитие 9 месеца са недостатъчен период за провеждане на реформи или за стартиране и довършване на ключови проекти.
Водещ: Кажете вие какви реформи сте започнали, господин Цеков? Защото обикновено с министъра на регионалното развитие, който и да е той, си говорим за пътища. Не, че с вас няма да говорим, защото то е много важно за пътища, за магистрали, за язовири, за саниране, за тол такси, нали, и винаги някак си пропускаме факта… Какво трябва да се реформира, според вас, във ведомството или в сферата, която вие ръководите?
Андрей Цеков: Основната реформа, голямата реформа е да се започне да се работи планово и стратегически. Тоест на базата на национално утвърдени приоритети, с които да се съобразява цялата инвестиционна програма. Тъй като Министерство на регионалното развитие е инвеститор, инвеститор в публични блага. Дали ще бъдат магистрали, дали ще бъдат общински проекти, дали ще бъде саниране. Публични блага. Тези, които ползва обществото. И тук е ключово как се разходват тези пари, тъй като министерството е може би най-големият инвеститор в държавата, съвместно с може би, съпоставимо с Министерство на транспорта и Министерство на енергетиката. И тук е много важно ключови, стратегически проекти да се придвижат напред, така че България да има нормална свързаност със съседите си, нормални условия за развитие на икономиката. Това смея да твърдя, че не се е случвало по стратегически подход през последните двайсетина години.
Водещ: Добре де, а може ли да се случи сега, господин Цеков, при положение, че на 9 месеца ние се чудим ще имаме ли правителство и кой ще влезе в него? Може ли да се случи например, сега извинявайте, понеже наскоро открихте тунел „Железница“ на магистрала „Струма“, там казахте, че магистрала „Струма“ най-вероятно ще се строи частично извън Кресненското дефиле. Обаче няма правителство, което да дойде и да няма собствена визия за тая магистрала „Струма“. В този смисъл може ли да се работи стратегически, ако не знаете дали ще изкарвате повече от 9 месеца?
Андрей Цеков: Политическата неустойчивост е огромна пречка за инвестиционния процес. Но по-голямата пречка е несъобразяването със стратегически документи, които имаме. България още преди 20 години си е заложила кои са основните транспортни коридори, които трябва да планира и съответно да изгради. Много малко стъпки са предприети, така че да се обезпечи проектна готовност. Сега за магистрала Струма. Магистрала Струма е проект вече с 20-годишна история. Това, което …
Водещ: Трябваше да бъде готова за едни олимпийски игри.
Андрей Цеков: Трябваше да е готова за 2004 г. Разбира се, това бяха мечти. В реалността живеем да кажем от 2007 г., когато започнаха да се строят първите участъци на магистралата. В момента имаме един останал участък и той е участъкът между Симитли и Кресна, от Симитли до Крупник и от Крупник до Кресна. Това, което заварихме е едно решение, утвърдено с решения за оценка на въздействие върху околната среда, което предвижда едно платно източно от Кресненското дефиле с две ленти, тоест скоростен път, което да провежда трафика от Гърция в посока София, и второ платно в рамките на Кресненското дефиле по съществуващия път, който пак две ленти в една посока, посока София – Кулата. В управленската програма неслучайно е записано задача да продължи изграждането на магистрала Струма, така че да не се загубят европейски средства и да бъде изведен целият трафик извън Кресненското дефиле. И аз мисля, че усилията на настоящото правителство водят именно до там. Аз очаквам през тази седмица да имаме финално решение на Европейската комисия относно визията за изграждане на магистралата, което да позволи да започнем строителството на източното платно извън дефилето, респективно да започнем проектиране, идентифициране на вариант за второ двулентово платно извън Кресненското дефиле, така че да можем да защитим изцяло биоразнообразието. Това са първо, екологичните съображения и второ, да осигурим по-нормален транспортен коридор, тъй като дефилето не е удачен транспортен коридор за скоростен път. И това да е ясно на всички.
Водещ: Добре. Защо се отказахте, господин Цеков, от идеята си да узаконите частично незаконни пътища и въобще инфраструктурни обекти?
Андрей Цеков: Аз мисля, че неправилно се използва терминът. Фактите са такива - последните 15 - 20 години в България държавата и общините са извършвали изключително много строежи без строителни книжа. И тук говорим за пътни участъци, като примерно магистрала „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора. Пълната й реконструкция. Тук говорим за основния ремонт на тунел „Ечемишка“, говорим за основни ремонти на виадуктите по магистралите „Хемус“ и „Тракия“, говорим за довеждащи водопроводи, като примерно този, който свързва язовир Ястребино с град Омуртаг, заради който град Омуртаг 30 години беше на воден режим. Става въпрос и за язовирни стени, строени без строителни книжа. Това, което предложихме ние от Министерство на регионалното развитие като проектозаконът е една процедура, при която в тримесечен срок от приемане на закона да може всеки един възложител, който извършва такива строежи без строителни книжа, да заяви въпросните строителни …, след което да бъдат изпитани. Тук е ключовото. Те трябва да бъдат изпитани. Да се установи дали отговарят на строителни правила и норми, дали са безопасни за ползване. Тъй като те и в момента се ползват от гражданите. Ние караме по въпросните магистрали, ние ползваме съответната инфраструктура, но нямаме никаква увереност документална, че те отговарят на строителните норми.Ако не дай си Боже, утре стане някоя авария или катастрофа, отговорността ще е изцяло на държавата. Та въпросният законопроект предвиждаше тези, които отговарят, да бъдат въведени в експлоатация. Тези, които не отговарят, за тях да потърсим начин как да отстраним техническите дефекти, да оправим обратни виражи, ако има на завоите, така че да не се случват катастрофи като тази с автобуса с македонските граждани на магистрала „Струма“. И тогава едва да бъдат узаконени. Това, което се случи е, че законопроектът беше изтеглен. Доколкото разбрах, по политически съображения, свързани с разговорите за правосъдна реформа.
Водещ: Чакайте, къде е едното, къде е другото?
Андрей Цеков: Ами, има връзка, макар не и от гледна точка на Министерството на регионалното развитие. Работата на министъра на регионалното развитие е да обезпечи ползването на въпросните строежи, така че те да бъдат безопасни. Разбира се, там, където се установи, че са извършени строежи, които не отговарят на техническите норми, трябва да бъде потърсена отговорност на този, който го е направил без строителни книжа. И там вече се намесва правосъдната реформа. Но от гледна точка на технократския подход, този закон е необходим днес и сега, и аз поддържам това мнение.
Водещ: Да ви попитам дали правилно съм разбрал, заради условие на ГЕРБ да подкрепи правосъдната реформа на ПП-ДБ, те са поискали въпросният законопроект да бъде оттеглен.
Андрей Цеков: Не, никой не е, по-скоро беше направено ясно изявление от политическите лидери на ПП-ДБ, че този закон трябва да бъде обвързан с приемането и на Закона за противодействие на корупцията на второ четене, който е отлаган твърде дълго време. Разбира се, има и други съображения, чисто правни. Има различни мнения относно подхода. Но за мен законопроектът е добър и той трябва час по-скоро, след като утихне политическото напрежение, да си влезе в Народното събрание.
Водещ: Като говорите за търсене на отговорност, господин Цеков, през есента беше, късна есен, доколкото си спомням на миналата година обявихте резултатите от поредната проверка на участъци от магистрали, пътища и така нататък. Този път на такива, чийто гаранционен срок изтича. Така…
Андрей Цеков: Да.
Водещ: Моля?
Андрей Цеков: Да, да.
Водещ: Вие защо се концентрирахте върху тоя тип само пътни участъци и какво се случи с резултатите от тази проверка? Защото вие казахте, че няма да ги давате на прокуратурата. Прокуратурата може да ги види на сайта на министерството, и ако иска да се задейства.
Андрей Цеков: Аз не съм казал, че няма да ги даваме на прокуратурата. Но пак казвам, работата на един министър на регионалното развитие е да обезпечи качество и да потърси отговорност там, където липсва. Какъв е крайният срок, който може да се потърси отговорност, договорна отговорност и отговорност по закона за устройство на територията и наредбите за неговото приложение - това са гаранционните срокове, записани в съответната наредба. Поради тази причина, за разлика от моя предшественик, министър Шишков, ние се концентрирахме да извършваме проверки на строежи, при които изтича гаранционния срок относително скоро. Тъй като в момента, в който изтече, повече не може да се търси отговорност на изпълнителите. Проверихме между септември и декември 41 пътни участъка, общо с 680 км пътна мрежа. В 1/4 от тях, като проверките включваха както проверка за равнинност с профилограф, така и вземането на сондажни проби на ядки. Над 800 ядки са взети на всеки 2000 квадратни метра, така както е по утвърдената методика за изпитване на пътищата. В 1/4 от тези участници се установи по-тънко асфалтово покритие от това, което е предвидено в проектната документация. В шест от тях се установиха и отклонения от нормите за равнинност. Всичките изпълнители сме направили към тях рекламационни претенции за отстраняване на недостатъците. В повече от половината от тях вече са отстранени недостатъците, а по другите за началото на пролетния сезон очакваме също да реагират изпълнители. Тоест защитили сме държавния интерес, за да осигурим едни нормални пътища, такива каквито са договорени, такива каквито е следвало да бъдат изпълнени и такива, които отговарят на техническите правила и норми. Оттам насетне материалите са на разположение на всички правораздавателни органи. Ако считат, че е при съставянето, при приемането на тези строежи са извършени документни престъпления.
Водещ: Господин Цеков, къде е, сега нали то не е нужно да си разследващ орган, специалист или каквото и да е, за да видиш, че в пътищата в България не се строят качествено. Хората, както се казва, да са излезли веднъж извън границите на България, вече са наясно, че пътищата в България не се строят качествено и дори и новите в по-голямата си част са некачествени. Въпросът е защо? Така се поръчват, така се предвижда да бъдат, защото критерият е най-ниска цена и когато плащаш нещо евтино, то обикновено е некачествено, или парите някъде потъват, както говореше господин Шишков, за когото вие споменахте преди малко?
Андрей Цеков: Първо, критерият най-ниска цена не е прилаган в последните години, прилага се откакто моят екип е влязъл в министерството. И аз не виждам проблем в това. Тъй като най-ниската цена не означава качество под допустимото. Тоест всяка една обществена поръчка се съставя със спецификации, име и проект, която казва колко трябва да е дебелината на асфалтовите пластове, какви трябва да са характеристиките на пътната основа, и изпълнителят е длъжен да изпълни точно. Той е длъжен да изпълни точно тази пътна основа, точно тази дебелина. Проблемът през всичките години се е явявал липсата на контрол и липсата на отговорност. Сега министър Шишков не си спомням точните негови думи, но е факт, че контролът, който той упражни, беше на пътни участъци, при които вече е изтекла гаранцията. Тоест не може да се носи отговорност. А всъщност качеството, единственият начин да осигурим качеството е, когато отговорността е неизбежна. Това означава, че контролът трябва да е, да се упражнява по време на строителството, тоест да не се допуска отклонение още по време на строителството и в рамките на гаранционния срок да е абсолютно неизбежен. Тоест всеки един пътен участък да бъде отстранен. И когато съответният изпълнител трябва допълнително да вложи ресурси, средства в това да поправя недостатъци, то тогава един-два пъти вероятно ще си позволи да допусне отклонение от качеството, третият път ще му излиза прекалено скъпо.
Водещ: Ама само изпълнителите ли са тези, които са сбъркали, господин Цеков?
Андрей Цеков: Не. Разбира се, това е …
Водещ: Защото съмнението остава.
Андрей Цеков: Не, това е отговорност, която лежи както в изпълнителите, така и в надзорните фирми, така и в инвеститора. Ако е за пътища - да говорим Агенция „Пътна инфраструктура“, тъй като тя трябва да упражнява и текущ контрол. Докато се строи пътят, в момента, в който е завършен определен участък или преди неговото приемане от възложителя, трябва да се направят съответните проби. Това правим и в момента за новите участници, така че да е гарантирано, че изпълнението е точно така, както е зададено по договор.
Водещ: Като казахте новите участници, си спомням, че бяхте казали, мисля в края на миналата година, че разполагате с 1 милиард за магистрали за 2024 г., нали така? Може ли с 1 милиард да се строят пет магистрали?
Андрей Цеков: По принцип не е нормално държавата да строи пет магистрали. Но така са възложени. Дали може? Може към настоящия момент, тъй като пак възлаганията са направени без да е обезпечена проектна готовност. И всъщност ние имаме едни възлагания от 2019 – 2020 г. примерно на магистрала „Хемус“, без да има никакви проекти. От същия период имаме възлагане на магистралата и между Видин и Ботевград без проекти, без подробни устройствени планове, без отчуждителни процедури. Това също не е нормално. Сега през този период между 2019 и 2024 г. в момента е обезпечена вече проектна готовност да може да се работи по всички участъци. И тук говоря всички участъци между Видин и Ботевград например. По магистрала „Хемус“ проектната готовност е такава, че за участъците от 1 до 3 има разрешение за строеж, участието от 4 до 6 ще бъдат издадени в рамките на може би май месец, до там сме стигнали процедурно, за магистралата между Русе и Бяла има издадено разрешение за строеж за един участък, ще бъде издадено за останалите участъци също около средата на годината. И за магистрала „Струма“ тепърва трябва да почне проектиране. Същевременно в процес на проектиране е магистралата между Дупница и Гюешево, която дай Боже тази година да можем да одобрим проекта, пък през следващата година вече да бъде изготвен и одобрен и подробният устройствен план, след което евентуално да преминем към разрешаване на строителството. Магистрала Черно море сме на етап избрани две трасета, на които трябва да се направи екологична оценка. Така че милиардът ще стигне от гледна точка на това, че имаме различна степен на проектна готовност. Ако за всичките имахме готови проект и издадени разрешения за строеж, то тогава трябваше да разполагаме с няколко милиарда.
Водещ: Добре и последно, господин Цеков, понеже вашият колега Калин Стоянов каза, че съвсем скоро камерите, тол камерите ще почнат да засичат скорост и да служат за глобяване от страна на органите на МВР, кога ще се случи това? Имате ли такава готовност и кога?
Андрей Цеков: Това е съвместна дейност на двете министерства. Тъй като регионалното развитие чрез Националното тол управление предоставя инфраструктурата - камерите и софтуера, който ги обслужва. Ние стартирахме процеса за сертифициране на камерите, така че те да могат да измерват средна скорост. Това е извършено. В момента върви процес по сертифициране на самата система като софтуер, за да може да извършва тези дейности. Оттам нататък нещата ще бъдат в ръцете на колегите от МВР, тъй като те трябва да оперират въпросната система. Министерство на регионалното развитие не е органът, който може да прилага санкции по Закона за пътищата. А що се касае за сертифицирането на системата, аз очаквам в рамките на два до три месеца да приключи.
Водещ: Благодаря ви. Андрей Цеков, министър на регионалното развитие, в „Неделя 150”.

Интервюто може да чуете на интернет страницата на БНР.

mrrb