Министър Цеков: В обществена полза е строителството на АМ "Хемус" да започне

Министър Цеков: В обществена полза е строителството на АМ "Хемус" да започне

13 юли 2023 | 21:01

Водещ: Сега ще говорим с министъра на регионалното развитие Андрей Цеков. Здравейте.

Министър Андрей Цеков:  Здравейте, г-жо Ризова.

Водещ: Ще започна с тема, която възбуди много духовете. Наистина ли вие реабилитирате инхаус поръчките, които бяха символ на корупцията у нас в пътното строителство, само че сега така ги реабилитирате, че ще плащаме още повече?

Министър Андрей Цеков:  Бих искал да започна изложението по тази тема с един очевиден факт, който обаче много често се пренебрегва. Каква е основната задача на един министър на регионалното развитие – то е да инвестира в регионално развитие. Да инвестира законосъобразно, така че да строим пътища, водопроводи, канализация, изобщо техническа инфраструктура, по един прозрачен начин, да получаваме бързо един обществен продукт, от който да се ползва цялото население. Какъв е случаят с МА „Хемус” и с прословутите инхаус договори, доколкото те са свързани основно с МА „Хемус”? Тези договори са сключени между 2018 и 2020 г., на стойност около 2,7 млрд. лева. Категорично при тяхното сключване е заобиколен Законът за обществените поръчки, по това има ясно произнасяне, включително на правната дирекция на МРРБ, по един доклад, представен на служебния министър Комитова през 2021 г. Заобиколен е Законът за обществени поръчки, държавата е възложила на едно кухо държавно дружество – „Автомагистрали”, работа, която то не може да свърши. И в този смисъл е незаконосъобразен въпросният договор. От там нататък „Автомагистрали” е превъзложило изпълнението на почти цялата магистрала на частни фирми, по договори за наем на механизация, за доставка на материали от подобен тип договори. Тук също е нарушен Законът за обществените поръчки, тъй като такова държавно дружество, то е публичен възложител и следва също да възлага чрез обществени поръчки. От тук насетне какви са правните последици? Разбира се, отговорните длъжностни лица следва да си понесат отговорността – административно-наказателна, наказателна – това е работа на контролните органи.

Водещ: Това е пета година вече.

Министър Андрей Цеков:  Пет години по-късно няма понесена такава отговорност. И това не е отговорност на МРРБ.

Водещ: А кой трябва да поиска отговорност?

Министър Андрей Цеков:  Това трябва да бъдат институциите за последващ контрол върху обществени поръчки, Агенция за държавна финансова инспекция, Сметна палата, респективно прокуратура, ако се счете, че са извършени престъпления при сключването на тези договори. Какви са обаче договорноправните последици е нещо съвсем различно. Тук се корени целият казус около инхаус. Законът за обществените поръчки казва, че ако е сключен договор без обществена поръчка, която е трябвало да бъде проведена, този договор е унищожаем. Какво означава това? Възложителят може да предяви пред съда иск да обяви този договор за недействителен, за унищожаем. Времето за предявяване на този иск е една година от сключването на договора. И сега тук отиваме в сърцевината на проблема. Такъв иск е следвало да бъде предявен, каквато и интерпретация да вземем, или до края на 2021 г., или до края на 2022 г., ако приемем кой е последният от сключените договори. След като е изтекъл този срок, вследствие на бездействието на регионалните министри в този период...

Водещ: Кои бяха тогава регионални министри?

Министър Андрей Цеков:  Нека да кажем, че между 2020 г. и 2022 г. това са министрите Аврамова, министър Комитова, министър Караджов, министър Шишков. Към днешна дата тези договори са изтекли. Едно от първите действия, които аз предприех, когато влязох в МРРБ, беше да възложа на правна дирекция да ми даде анализ относно това дали са изтекли преклузивните срокове. И становището категорично потвърди, че са изтекли всички срокове, в които МРРБ би могло да предяви такива искания за унищожаемост. Какво ни повелява законът от тук насетне? Той казва, че...

Водещ: Питала съм и Караджов, и други регионални министри – за Аврамова не съм я питала, защото всъщност тогава беше друга ситуацията, те аплодираха тези договори по нейно време...

Министър Андрей Цеков: Никой не би следвало да ги аплодира.

Водещ: Но питала съм – защо тези договори не са в съда. Имате ли някакво обяснение, защо не са в съда тези договори?

Министър Андрей Цеков:  Аз мисля, че никой от въпросните министри нямаше политическата и моралната решителност да го направи.

Водещ: Как така? всички говорят срещу корупцията, пък нямат политическа решителност. Караджов беше министър във ваше правителство.

Министър Андрей Цеков: Така е. И ние този разговор сме го имали с него по времето, когато аз бях зам.-министър.

Водещ: И той какво отговаряше?

Министър Андрей Цеков:  Не е важно какво е отговорил...

Водещ: Важно е, всичко е важно.

Министър Андрей Цеков:  ... важни са действията или бездействията. Факт е, че в държавата е останало наследството на незаконосъобразните възлагания, което към момента може да бъде разрешено само по два начина.

Водещ: Вече и по съдебен път не става.

Министър Андрей Цеков:  Не става по съдебен път, изтекли са сроковете. Законът казва, че в този смисъл те се считат за вече нормални регулярни договори за обществена поръчка. Тук възниква въпросът – какво правим с тези договори. Единият вариант е да ги прекратим. Един договор се прекратява само когато има неизпълнение – някоя от страните не си върши задълженията. Вторият вариант е, когато договорът е стопански неизгоден за някой, ама толкова силно стопански неизгоден, или както търговският закон го нарича, стопанска непоносимост, тоест случило се е нещо, което вече е невъзможно да се изпълни този договор. И каква е ситуацията сега? Ние или трябва да продължим да изпълняваме магистралата по тези договори, или да търсим основанието за тяхното прекратяване. Ефектът във втория вариант ще бъде сигурно едни тежки съдебни дела, ако намерим изобщо основание за прекратяването, респективно ще трябва да възложим едни нови обществени поръчки, които ще отнемат вероятно около година с всичките обжалвания. И евентуално през 2025 г. може да се поднови строителството на АМ „Хемус”. Вторият вариант е, доколкото са изтекли договорите, доколкото се считат за обвързващи договори за обществени поръчки, да ги изпълняваме.

Водещ: Само че на много по-висока цена.

Министър Андрей Цеков:  Не става въпрос за това. По един договор за обществена поръчка изпълнителите, спрямо новия чл. 117а, който беше приет по време на 48-ото или 47-ото НС, мисля, че 47-ото, изпълнител по договор за обществена поръчка има право на индексация в случаите на хиперинфлация. Има ли хиперинфлация към момента – тези данни ни ги дава НСИ. НСИ показва, че между 2021 г., средата, и настоящия момент, има 137% инфлация в цената на строителните материали. МС по време на служебния кабинет е приел методика, по която се прави тази индексация. Разбира се, това не означава, че цената на такива договори се увеличава със 137%. Напротив, тя се умножава по коефициент и се смята за всеки месец каква е инфлацията. Формално погледнато това са договори за доставки, към тях трудно може да бъде приложена въпросната методика. И тук се поставя въпросът могат ли да изпълнят изпълнителите на старите цени. Безспорно те са сключили договори на едни доста високи цени, това е констатирано от Сметна палата и от АДФИ. Високи към 2018, 2019, 2020 г. Днес живеем в друга реалност, в която цените на строителните материали са много по-високи. Дори на богатите цени от едно време не могат да бъдат изпълнени, тоест не може да се строи АМ „Хемус” по тези цени. Това, което направихме ние – създадохме една работна група, която да намери и предложи решение, евентуално да бъде продължено строителството на магистралата, при три условия, които да опазват обществения интерес. Много е важно кои са тези три условия.

Водещ: Кажете ги.

Министър Андрей Цеков:  Истинските изпълнители – частните фирми, да поемат гаранция за качеството на строителството в рамките на сроковете, предвидени от ЗУТ – 7 години след като е готов обектът. Тъй като по настоящите договори те носят двугодишна гаранция, не повече. Второ условие – понеже по тези договори са платени над 1 млрд. аванси, още през 2020 г....

Водещ: Срещу които има ли нещо построено?

Министър Андрей Цеков:  Има построено по някои от участъците, но е пренебрежимо малко...

Водещ: Не е за милиард.

Министър Андрей Цеков:  Не, не е за милиард, категорично. Въпросните аванси да не бъдат индексирани, тъй като това са пари, които изпълнителите са получили преди три години, те са разполагали с тях и би следвало да са си купили материали. Остатъчната част от договорите, за още около 1 млрд., да бъде потърсена разумна формула, по която те да бъдат довършени, по цени актуални към момента. Което ще доведе до някакво оскъпяване, което в никакъв случай не е двойно, както говори г-н Борисов, категорично. То ще е в рамките на някаква част от оставащия 1 млрд.

Водещ: Кажете в проценти, приблизително.

Министър Андрей Цеков:  Не мога да кажа, тъй като работната група трябва да сметне...

Водещ: Но не е двойно, така ли?

Министър Андрей Цеков:  Категорично не е двойно. Най-вероятно ще е в рамките на до 25-35% от общата стойност на договорите. Ако тези условия работната група счете, че са възможни да бъдат законово...

Водещ: Вие ще ги предложите.

Министър Андрей Цеков:  То тогава ние бихме ги предложили на МС, като изменение в методиката, което да даде възможност строителството на магистралата да продължи след месец-два, когато бъде прието, а не след една година.

Водещ: Въпросът е следният: Приемаме по-високият процент, 30% оскъпяване. Вие предлагате обаче на фирмите, те казват – това не ни е достатъчно, защото приетата методика показва 127% инфлация. Ако на вашето предложение те кажат – вие се шегувате с нас, и те имат право, защото...

Министър Андрей Цеков:  Не е така. Според инфлацията стойността на строителните материали е 127%, но това не е цялата себестойност на строителството. Строителните материали са около 50% от стойността на строителството.

Водещ: И пак е 50%, не е 30, не е 25.

Министър Андрей Цеков:  Не, вижте, като свалим получените аванси, то тогава сумата намалява драстично. И тогава наистина се свежда до едни 25-30%. Това е реалността. И мисля, че за това нещо би могло да бъде постигнато съгласие. Аз лично считам, че с оглед на факта, че ние нямаме правната възможност да искаме унищожаемост на тези договори като държава в момента, загубили сме я поради бездействие...

Водещ: 2022 г. е приключило.

Министър Андрей Цеков:  Загубили сме тази възможност. Обществото има полза час по-скоро да бъдат изградени поне първите участъци и да се пусне магистрала в Северна България. При това положение и при прилагането на една нормална индексация в рамките на процентите, които говорих, в обществена полза е строителството да продължи час по-скоро, а не след година или година и половина.

Водещ: Разбрах. Имам два конкретни въпроса. Ако фирмите не се съгласят да работят с 25-30% индексация, най-краткият отговор на въпроса – какъв ход имате?

Министър Андрей Цеков:  Със съдебни спорове, които няма да донесат полза на обществото.

Водещ: И пак ще се забави. Добре, обаче един въпрос. Някакво логическо обяснение имате ли – защо няколко... говорят всички срещу инхаус, то бяха торби с пари от банки в чували се изнасят към Емирствата и прочие. При цялото това говорене, свързано с парите за „Хемус”, защо нито един министър не е дал тези договори в съда?

Министър Андрей Цеков:  Това не е така. Министър Асен Василев, като министър на финансите, сезира прокуратурата. Прокуратурата, поне по част от тези казуси, се десезира, тоест отказа да разследва. Това се случи 2022 г. От там нататък, доколкото знам, има наказателни производства, свързани с получени аванси, но това вече е работа на други органи, то не е работа на МРРБ.

Водещ: А не може ли министерството просто да реагира преди прокуратурата, да каже, че тези договори, според нас, не са сключени законосъобразно, затова ние ще ги дадем на съд. Трябва ли да се минава през цялото...

Министър Андрей Цеков:  Министерството го е заявявало, тези документи всичките са предоставени на прокуратурата още по времето на министър Комитова. Оттам нататък министърът на регионалното развитие следва да вземе политическото решение и да представи политическото решение – дали ще строим сега АМ „Хемус”, законосъобразно и бързо, или ще строим след 2 години.

Водещ: И каква ще е съдбата на това прословуто дружество „Автомагистрали”, което е много странно, което не разполага с нищо, но разполага да раздава поръчки без обществена поръчка?

Министър Андрей Цеков:  Практиката „Автомагистрали” да се ползва като черна кутия, в която се наливат публични финанси и се разходват без обществени поръчки, категорично ще бъде прекратена. Съдбата на това дружество, за мен лично, е да стане една проджектмениджърска компания, държавна, която да упражнява контрол върху изпълнението на големи инфраструктурни проекти, да се специализира в тази дейност, по примера на германската държавна компания за управление на големи инвестиционни проекти, с която имахме среща през 2022 г.

Водещ: Тоест така, както съществува досега, за вас то е безсмислено. Поемате ли ангажимент за подобна реформа?

Министър Андрей Цеков:  Поемам ангажимент за реформа.

Водещ: Колко време ви трябва?

Министър Андрей Цеков:  Това е търговско дружество. То се развива според визията на неговия принципал – министърът на регионалното развитие.

Водещ: Ето, вашата визия.

Министър Андрей Цеков:  От моята визия зависи. Развиването на капацитет за управление на проекти изисква време, тъй като изисква кадри – квалифицирани, добре платени. Аз смятам, че в рамките на 6 месеца това дружество може да стане проджект мениджър.

Водещ: А в момента то какво прави? Възлагате ли му някакви задачи?

Министър Андрей Цеков:  Не. В момента се занимава с това да управлява въпросните договори, превъзложените дейности по инхаус договорите за „Хемус” и за Видин – Ботевград. От време навреме участва в процедури за обществени поръчки за поддръжка на пътна мрежа, които обаче не му е реално силата.

Водещ: Колко човека работят там?

Министър Андрей Цеков:  Не мога в момента да ви кажа. Но са няколкостотин.

Водещ: Хора, които възлагат поръчки...

Министър Андрей Цеков:  С целия персонал по места... Имат техника, но нямат капацитет да изпълняват големи инфраструктурни обекти. Могат да правят относително прости ремонти, и то там, където се намират техните бази. Но не и на територията на цялата страна.

Водещ: Нека да видим какво са отговорили нашите зрители. Помолихме ги да оценят качеството на пътищата у нас. 90% казват – лошо. И сега – какво се случва? Казват, че нищо не се прави вече 2 години по пътищата. Няма ремонти, няма текущи ремонти, има дупки. В същото време твърдяхте, макар че Шишков отрече, той ми гостува, служебният министър, 4 млрд. са разплатени от Шишков – това е легендата. Той твърди, че нищо не е разплатено, помня нашия разговор. И че вие трябва да си извършите обществените поръчки. Дайте вашата версия за тези 4 млрд.

Министър Андрей Цеков:  Разплатени са всички стари задължения към пътностроителния бранш, от министър Шишков, факт. Какво ново е направено?

Водещ: А за какво са разплатени?

Министър Андрей Цеков:  Разплатени са по стари договори за текущ ремонт и поддръжка, по строителството на големите пътни обекти...

Водещ: Неговата версия е, че вие трябва да си направите обществените поръчки. Той просто е осигурил парите.

Министър Андрей Цеков:  Истината е такава – в държавата винаги е имало пари, не е имало стратегия, не е имало план. И ние в момента това, с което се сблъскваме, е, че ние нямаме готови проекти, по които да работи АПИ, защото от години наред е имало порочна практика, при която всички ремонти се правят или по инхаус, или се правят по договори за текущ ремонт и поддръжка, които не следва да се използват за това.

Водещ: В това ли е далаверата – да попитам най-общо?

Министър Андрей Цеков:  Това е порочната практика, поддържана в продължение на много години.

Водещ: Така ли наричате далаверите?

Министър Андрей Цеков:  Аз казвам, че е незаконосъобразна тази практика. Не бих използвал други думи. Това е фактът. Нямаме готови проекти, нямаме обявени обществени поръчки. Това е големият проблем. И е поддържана умишлено тази система.

Водещ: Как така? Да си чупим колите и да умираме на пътя?

Министър Андрей Цеков:  Не. Защото целта е била да бъдат избягвани възлаганията чрез обществени поръчки, а всичко да става относително на тъмно.

Водещ: Значи всичко е за пари и за наша сметка.

Министър Андрей Цеков:  Така. Сега фактът е, че от началото на годината до 30 юни какво е похарчила държавата за ново строителство или за основни ремонти? 2 060 000 лева за основни ремонти – забележете, за 6 месеца – 242 млн. за ново строителство. Тоест, в държавата не се строят пътища заради факта, че или нямаме проекти, или не са разрешени такива забатачени казуси, като АМ „Хемус”, като пътя Видин – Ботевград. Много проблемни проекти, по които държавата е бездействала в последните години. И целта, моята лична, е тези проекти да тръгнат, по тях да се строи. Паралелно с това да се проектира...

Водещ: Нали трябва да се направят първо, да се изработят.

Министър Андрей Цеков:  Проектите са готови. Това са договори, по които вече има готови проекти. Но поради политическа нерешителност, за да се намерят решения на сложните проблеми, наследени от управлението до 2020 г., тези проекти са замръзнали. Поради това не се строи. Това поражда гражданско недоволство, съвършено основателно, това поражда проблем с разходването на бюджета на МРРБ, което не си изпълнява инвестиционните програми.

Водещ: Разбирате ли какво казвате и зрителите се чудят – пари има...

Министър Андрей Цеков:  Има, да. И винаги е имало.

Водещ: А пътища нямаме.

Министър Андрей Цеков:  Да, защото няма планиране. Защото инвестиционният процес не е движен стратегически. Защото, за да можеш да строиш днес, трябва да си проектирал преди година, трябва да си планирал, че ще проектираш 2 години по-рано, за да можеш да си възложиш обществената поръчка и да ти изготвят проекта. Това липсва в държавата. И това е нещо, което ние трябва да надградим – да започнем да работим стратегически и планово.

Водещ: И като има пари ще строите ли „Хемус”?

Министър Андрей Цеков:  Мисля, че ако работната група предложи работещо решение и то бъде утвърдено от МС, строителството на „Хемус”, строителството на проекта Видин – Ботевград...

Водещ: Като обещавате да не е повече от 30% оскъпявате, нали? Припомням ви.

Министър Андрей Цеков:  Аз мога да кажа, че това излиза към момента като разчети.

Водещ: Добре. И сега друга гореща тема – превозвачите протестират срещу тол таксите. Имате ли решение на този въпрос?

Министър Андрей Цеков:  И тук е един омагьосан кръг. Превозвачите протестират донякъде основателно. И то защо основателно – по две причини. Първо, защото пътищата ни са лоши. Те са катастрофални.

Водещ: Разбира се, за какво плащаме. И ние се питаме това.

Министър Андрей Цеков:  Втората причина е, че с тях не е проведен нормален диалог по отношение на тарифата за тол таксите. Но има и друго нещо. Все пак го има и държавния интерес. Превозвачите също трябва да бъдат солидарни към подобряване на качеството на пътищата, защото принципът, залегнал в европейското право, е, че ползвателят, потребителят плаща. Това, което държавата събира от тол такси и от винетки годишно, е горе-долу една четвърт от това, което ни е нужно, за да поддържаме и строим нови пътища. Истината е, че трябва баланс между тези интереси. Ние затова създадохме работна група с превозвачите, за да можем да намерим този баланс, оптималния баланс, така че и превозвачите да са солидарни в процеса на подобряване на пътната мрежа, таксите по отношение на тях да са справедливи, а гражданите в крайна сметка да не са основният носител на тежестта за изграждане на пътната мрежа, защото в момента тя се плаща с парите от нашите данъци основно.

Водещ: Има ли вариант, в който да се разберете? Защото те са много изострени.

Министър Андрей Цеков:  Аз мисля, че винаги, когато има желание за диалог и когато има разбиране на насрещната страна, това е първата стъпка човек да разреши един...

Водещ: Вие искате диалог, а те искат решение.

Министър Андрей Цеков:  Решенията се раждат в диалога. Защото в противен случай става авторитарно законодателство, на което сме свидетели в много голям период от нашата история.

Водещ: Склонни ли сте да приемете част от техните предложения?

Министър Андрей Цеков:  Разумните предложения, свързани с предоставянето на отстъпки, по подобие на практиките в редица европейски държави – абсолютно сме склонни.

Водещ: В момента някой поправя ли някакъв път?

Министър Андрей Цеков:  Да, разбира се.

Водещ: Как така – като текущ ремонт, като основен ремонт?

Министър Андрей Цеков:  Правят се текущи ремонти, защото това е част от поддръжката на пътната мрежа. Подменят се мантинели, кърпят се дупки. В интерес на истината, поради липсата на планиране, това също е проблем, тъй като в момента по време на летния сезон се правят ремонти, които е можело да бъдат извършени преди началото на летния сезон. И стават задръствания, стават тапи. Всъщност проблемът е, че цялото ни пътно строителство е като един разпилян пъзел. Той е бил нареден, или трябва да е нареден, но някой го е разпилял на малки парченца и сега трудно можем да ги сглобим.

Водещ: Защо?

Министър Андрей Цеков:  Защото трябва воля – за да се работи стратегически и да се взимат правилните решения днес.

Водещ: Благодаря ви за този разговор.

 

Участието на министър Андрей Цеков в предаването "Лице в лице" по bTV може да гледате на интернет страницата на телевизията.

mrrb