Министър Цеков в предаването "Още от деня" на БНТ: АМ "Тракия" с трите си ленти не може да поеме трафика към морето

Министър Цеков в предаването "Още от деня" на БНТ: АМ "Тракия" с трите си ленти не може да поеме трафика към м

29 юли 2023 | 13:04

Водещ: Увеличаване на разходите в бюджета е за сметка на капиталовите разходи. Това сякаш се превърна в принцип при правенето на бюджет или при изравняването на сметките в бюджета. Ще има ли пари за ремонт и строеж на пътища?

Андрей Цеков: Аз бих искал да кажа, че в бюджета винаги е имало пари за ремонти, за изграждане на нова пътна мрежа. Това не е по-различно и тази година. В момента в бюджета на Министерството на регионалното развитие са заложени около 2,5 милиарда лева, които са за строителство, основни ремонти на републиканска пътна мрежа. Какви са фактите и достатъчни ли са тези средства? Фактите към 30 юни 2023 година разходвано от държавата за основни ремонти – 2,060 млн. лв., за ново строителство - 242 милиона лева. Сами може да прецените, има и една част между другото, която е за текущи ремонти - около 700 милиона лева. Тоест държавата е разходвала около 900 милиона лева към настоящия момент за поддръжка и строителство на пътна мрежа. До края на годината ни остават едни четири месеца, пет максимум. За тях имаме 1,6 млрд. лв. Така че предостатъчно са средствата. Проблемът никога не са били парите, проблемът винаги е бил проектната готовност и планирането.

Водещ: И управлението, и контрола най-вероятно…

Андрей Цеков: И контрола, разбира се.

Водещ: Защо прекратихте процедурата за поддръжка на пътища, обявени от служебния кабинет?

Андрей Цеков: Прекратих я, защото изпълних отговорността, която ми вменява поста, който заемам, а тя е работата на един министър на регионалното развитие - да инвестира парите на българския данъкоплатец в изграждането или поддръжката на инфраструктурни обекти, които подобряват живота на българския данъкоплатец. И за да го прави това, трябва да разходва парите икономично, законосъобразно и ефективно.

Водещ: Разхищение ли открихте?

Андрей Цеков: Да кажем, че първо се породи съмнение, а след това и това съмнение беше потвърдено. Съмнението се породи в резултат на припрените действия на служебния кабинет в последните му дни, в които ръководството, пред, бившето ръководството на Агенция Пътна инфраструктура се опита в рамките на два-три дни да издаде решения за избор на изпълнители за пътна поддръжка в следващите 4 години на стойност над 4 милиарда лева. Разбира се, такава припряност, която не е типична, предизвика съмнения за това, че очевидно стоят други интереси зад една такава припряност извън интересите на държавата. Поради това назначих одит, одит на въпросните обществени поръчки. На 14 юни назначих въпросния одит, 13 юни, прощавайте, на 14 юли бяха готови одитните доклади, които констатираха предпоставки за незаконосъобразно и неефективно разходване на тези пари. Тоест…

Водещ: И затова ги отменихте.

Андрей Цеков: Ограничителни критерии за възлагане. Между другото, тук трябва да спомена, че избраният метод за възлагане предполага 40% тежест на техническата оценка и 60% на цената. Сега тук искам да дам един илюстративен пример. Пътната поддръжка е важна, безспорно важна дейност, но пътната поддръжка е относително проста за изпълнение дейност, която освен това е регламентирана изключително подробно в нормативни актове и технически спецификации.

Водещ: Тоест субективен критерий не трябва да има, така ли да ви разбирам?

Андрей Цеков: Не трябва да има субективен критерий.

Водещ: Само цената ли трябва да е водеща?

Андрей Цеков: Вижте, ще се опитам да го дам примера и нагледно - ако разглеждаме едно държавно ведомство, което иска да си достави химикалки, да речем, защото не е много по различна ситуацията, ако поръчаме една, ако направим един търг за химикалки е много важно да получим или реални ценови оценки за една и съща пластмасова химикалка, такава, или да заложим критерии, които да дадат възможност на изпълнителя, ако ни предложи нещо по-добро, например метална писалка, да му платим по-висока цена. В случая обаче, имаме само пластмасова химикалка и имаме изискване да ни се представи възможно най-добро описание как ще направим пластмасова химикалка, за което могат да се получат 40% бонус.

Водещ: А всъщност химикалката трябва да пише дълго. Това й е …

Андрей Цеков: Това е основното.

Водещ: Това й е предназначението.

Андрей Цеков: Химикалката трябва да е годна за предназначение.

Водещ: Разбрахме. Диалогът със строителните фирми беше нарушен заради заплащането, което те бяха получили авансово, а след това се увеличиха и цените на материалите, и цените на труда заради инфлацията. Сега как работите със сектора? Защото ремонтът, поддръжката и строителството на пътищата се правят именно от тях.

Андрей Цеков: Аз мисля, че ние имаме едно изключително добро и конструктивно отношение със сектора, откакто аз съм встъпил в този пост. Ние имаме ежеседмични диалози с браншовите организации по всичките основни теми. Аз разбирам притесненията и споделям притесненията на строителния бранш от една страна, както и на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране и надзорните фирми. Проблемът в България през последните години е, че ние нямаме обезпечена инвестиционна програма, тоест искаме да направим нещо, но не сме си са свършили домашното. За да искаме да строим днес, трябва да сме проектирали преди година, да имаме година да възложим обществените поръчки и да строим днес. Поради причината, че не сме го правили така, днес сме в това състояние - да похарчим 250 милиона за ново строителство и основни ремонти, при положение, че разполагаме с 2 милиарда.

Водещ: Добре. И вие какво решавате сега, какво ще направите до края на годината - отваряте нови проекти, довършвате стари. Кой е приоритетният ви в момента? Защото виждаме сега, че да пътуваш до морето никак не е приятно - непрекъснато тапи, ремонти. Въобще трудно се пътува.

Андрей Цеков: Така, ще започна с морето. Трудно се пътува, защото магистрала Тракия отдавна е изчерпала нейния, така, капацитет да бъде основна артерия, особено през летния сезон. Наблюдателните пунктове и преброителните пунктове на Агенция Пътна инфраструктура констатира, че през летния сезон през една точка на преминаване близо до София има 105 000 преминавания на ден. Това е реален трафик. Тази магистрала с трите си ленти не може да поеме трафика към морето. Поради това…

Водещ: Кажете какво е решението?

Андрей Цеков: Поради това е следвало отдавна да бъде планирано изграждането на нови платна. Затова в момента ние инициираме процедури за планиране, проектиране и изграждане на допълнителни платна за магистрала Тракия. Що се касае до останалите обекти, стратегически обекти, стратегически, които да осигурят свързаност на нашата граница, на нашите граници Румъния, на Видин и на Русе с останалата част на страната, така че да можем да стигнем от Видин до Кулата например, до Гърция и да върви по нея както карго трафикът, така и пътническият трафик. Същото се касае и за Русе до гръцката граница на Маказа. Тези пътни артерии не са планирани навреме, съответно изпълнението по тях изостава. Затова в момента ключовите приоритети е да довършим проектирането там, където не е извършено, а съответно в тези пътни участъци, в които е започнало строителство и то се развива с бавни темпове заради неразрешени проблеми в миналото, пак повтарям, това е основната причина за тези пътни артерии. Те са свързани с пороци при възлагането определени и с най вече с непредприемането на действия, които да позволят на тези проекти да вървят бързо.

Водещ: Г-н Цеков, казвате, ще мислим за още по едно платно от двете страни вероятно на магистрала Тракия. Докато мислите и планирате това, ще забравите ли за „Струма“ и за „Хемус“?

Андрей Цеков: О, не, в никакъв случай.

Водещ: Има ли капацитет, имат ли капацитет строителните фирми, министерството да контролира и да се строи толкова на толкова много обекти?

Андрей Цеков: Ключови приоритети за България трябва да бъдат пътните връзки, скоростните пътища и автомагистралите, които ни свързват с нашите съседи. Това са, както казах, Видин до Кулата, това е Русе до Маказа, това е магистрала Хемус, това е магистрала Европа, която да ни свърже със Сърбия, която в момента се строи, това е и магистралата между София и между Дупница и Гюешево, която да ни свърже с Македония. Тези проекти са в различна степен на зрялост. По едни от тях има започнало строителство, което не върви с нужните темпове, защото не са разрешавани в продължение на години проблеми, свързани с, проблеми, свързани с отчуждавания, с трасета, с договорите, които са сключени.

Водещ: Къде виждате вината - в хората, които управляват тези процеси ли, ще правите ли промени, които да позволят на ключови постове, да сложите експерти и хора, които да ускорят тези процеси?

Андрей Цеков: Аз не бих тръгнал с прехвърлянето на вината върху определени хора във връзка с, а бих я търсил в подхода. Законът и националните интереси ни налагат ние да планираме, да планираме навреме, така че всяка година да можем да си усвоим двата милиарда и половина за пътно строителство. И тогава и гражданите ще бъдат доволни, защото проектите регулярно ще бъдат вкарвани в експлоатация, нови, хубави участъци от пътната мрежа. Браншът, строителният ще е доволен, тъй като ще има работа, а той може да изпълнява работа в такива обеми, съответно държавата или съответният министър ще си е свършил работата. Нашата цел в момента е да въведем плановото начало. Работим върху приемането на национална стратегия за развитие на пътната мрежа за следващите 7-8 години, в инвестиционна програма за следващата, за по-следващата година, която да гарантира както на обществото, така и на всички заинтересовани страни, участници в строителния процес, че държавата ще гради в обществена полза републикански пътища.

Водещ: Добре, благодаря ви много за това интервю в нашето предаване. Министърът на регионалното развитие Андрей Цеков.

 

Интервюто на министър Андрей Цеков може да гледате на интернет страницата на БНТ

 

mrrb