Министър Цеков в предаването "Защо, г-н министър?" на БТВ: Имам решителност да решим всеки сложен казус
Министър Цеков в предаването "Защо, г-н министър?" на БТВ: Имам решителност да решим всеки сложен казус
От Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Водещ: Здравейте. Започва разговор, в който най-важният въпрос е защо. Аз съм Жени Марчева, мой гост сега е министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.
Андрей Цеков. Добър вечер.
Водещ: Господин министър, в петък 13-и кабинетът „Денков” оцеля, но опозицията няма да се предаде. Обяви, че се готви нов вот на недоверие. Ще издържи ли кабинетът на това темпо на вотове на недоверие или ще падне, как мислите?
Андрей Цеков: Нека си припомним защо изобщо съществува това правителство. То съществува с една основна цел и това е да отстои европейския цивилизационен избор на България, да довърши евроинтеграционните процеси чрез присъединяване към Шенген и еврозона. Това са основните приоритети на този кабинет. И разбира се, този европейски цивилизационен избор поражда опозиция. Опозиция не срещу правителството, опозиция срещу този ни избор като общество и като държава. Опозиция в лицето на популистки партии, които искат да отклонят България от този път на развитие.
Водещ: Кажете ми честно, очаквате ли вот на недоверие след известно време и в ресора, който в момента вие управлявате? Да си припомним, че кабинетът „Петков” преди 2 години падна заради проблемите...
Андрей Цеков: Очаквам всичко от политически формации, които обслужват чужди геополитически интереси. Те имат интерес това правителство да освободи политическия връх и да даде възможност за прокарването на въпросните чужди геополитически интереси, руските интереси.
Водещ: Виждате ли себе си в тези 7-8 министри, които лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов каза, че не е доволен от тяхната работа? Тоест очаквате ли през март, когато ще се случи и ротацията, да бъдете сменен като министър?
Андрей Цеков: Очаквам март месец да има сериозни разговори, вероятно, относно бъдещето на кабинета, аз лично нямам притеснения.
Водещ: Нямате притеснения. Питам ви неслучайно, защото като министър на регионалното развитие и благоустройството имате нужда от време, от хоризонт. Пътища не се строят за 3 месеца, магистрали и не се изграждат за половин година. Имате ли го този хоризонт на действие или работите от ден за ден, гасите пожари, пък каквото стане накрая, стане?
Андрей Цеков: В регионалната политика не може да се работи ден за ден. И това е една изключително често повтаряна грешка на политическите ръководства на Министерството на регионалното развитие през годините. В регионалната политика само лошите неща стават бързо. Хубавите неща изискват планиране, изискват преминаването през различни фази на инвестиционния процес. Обикновено периодът от зараждането на една добра инвестиционна идея до нейната реализация е в порядъка на 7 до 10 години. Така че моята амбиция ни е да правим правилните неща, да полагаме основите, върху които да стъпят тези, които ще дойдат след нас.
Водещ: Следващите управления. Добре. Кои са капаните, в които е попаднало пътното ни строителство? Темата предстои. Прегледах почти всичките ви публични изказвания като министър. Изключително често употребявате думата капан. Намирам се в капан заради инхаус процедурите, намирам се в капан за снегопочистването. Защо се чувствате като в капан, господин министър?
Андрей Цеков: Не бих казал, че се чувствам като в капан, но истината е, че регионалната политика на България е заложник на редица проблеми, една част от които са обективни, другите са субективни. Обективните се коренят във факта, че България дълго време не е имала възможност да инвестира достатъчно в инфраструктура. И това е обективно обстоятелство в резултат на икономическото ни развитие. Републиканската ни пътна мрежа е близо 20 000 км.
Водещ: Но самият факт, че министърът на регионалното развитие и благоустройството признава, че пътищата ни са лоши, а показателен.
Андрей Цеков: Това е неоспорим факт. От тези 20 000 км по оценка на Агенция Пътна инфраструктура от края на 2022 година, 28%, или 5600 км, са в лошо състояние и изискват основни ремонти. И това е обективно наследство от миналото. В крайна сметка в последните 20 години България не инвестира достатъчно в поддръжка и в основни ремонти на републиканската пътна мрежа, най-малкото, защото не сме могли да си го позволим. Едва в последните години икономиката ни разполага с достатъчно, генерира достатъчно ресурс, който да може да бъде влаган в основни ремонти, в ново строителство, в текущо поддържане.
Водещ: А другите фактори?
Андрей Цеков: Има, разбира се, фактори, които са свързани с подхода към регионалната политика. Липса на планиране, например. Възлагане и са договори, без да има завършени териториално устройствени процедури, без да има извършени отчуждения, което изключително много забавя след това самото строителство. Имаме договори, които с включвани в условията на съмнителна законосъобразност. Най-класически пример са инхаус договорите.
Водещ: Казахте, че и те са капан. Ще излезете ли от инхаус капана?
Андрей Цеков: Вижте, всеки един сложен казус има решение, има възможно решение, стига да има решителност. Аз смятам, че нито един от въпросите казуси не е неразрешим. Всички те са разрешими и водещото при тяхното решаване е грижата за обществения интерес.
Водещ: Кратък отговор – усещате ли себе си, гледате ли на себе си като на решителен човек, на решителен министър в работата си?
Андрей Цеков: Абсолютно.
Водещ: Хайде конкретно, разнасянето на ядки от асфалт по телевизионните студия се превърна в запазена марка на българския политически живот. Виждам, че се практикува доста добре и сега в телевизионните студия. Какви са резултатите от проверката, която вашето министерство започна в края на лятото, в края на август, на магистралите и скоростните пътища?
Андрей Цеков: Първо бих искал да кажа, че мястото на ядките не в телевизионните студия, а в лабораториите. Съвършено нормално е държавата да упражнява контрол върху качеството на строителството. Такъв контрол се упражнява по време на строителството и е нормално да бъде упражняван и след това в периода на гаранционна поддръжка. Това, което направихме, за разлика от нашите предшественици, че започнахме проверки на пътни участъци, които са в гаранционна поддръжка. Тоест това означава, че ако открием дефекти, изпълнителят ще е длъжен да ги отстрани. Проверихме в рамките на един месец 20 пътни участъка, от които в 50%, ориентировъчно, от участъците няма проблеми, не бяха открити проблеми. В около 11 пътни участъка бяха установени намалена дебелина на асфалтовата покривка, дефекти по пътни съоръжения от типа на мостове, виадукти. И съответно нормално сме поканили изпълнителите да отстранят тези недостатъци.
Водещ: Само секунда да сме на една страница в математиката. 50% нередности и 50% нормално изпълнени. Имаше ли нередности в тази прословута 10-километрова отсечка от магистрала „Хемус” между Ябланица и пътен възел „Боаза”?
Андрей Цеков: Изключително незначителни, един много малък участък от около 50 метра, в която бяха установени отклонения от изискванията за повърхностна равност на пътя. В момента вече се отстраняват тези недостатъци. В интерес на истината е добре да отбележа, че не сме срещнали възражения от страна на изпълнителите, нито пък отказ да бъдат отстранени въпросните недостатъци. И според мен точно така трябва да работим.
Водещ: Тоест вие търсите изпълнителите, сезирате ги за това и те казват, окей, ние ще си оправим нередностите.
Андрей Цеков: Ключовото е държавата да упражнява правата си дотогава, докогато ги има. Тоест преди изтичането на гаранционния срок. И това е разликата с моя предшественик министър Шишков, който извърши проверки на 4 магистрални участъка с 9 ядки, взети от въпросната магистрални участъци, но всичките магистрални участъци бяха с изтекъл гаранционен срок.
Водещ: Колко ядки имате вие сега?
Андрей Цеков: Ние сме взимали ядки на всеки 2000 метра, там, където е установено примерно отклонение от...
Водещ: Кажете ми, северната скоростна тангента в София, за която арх. Шишков твърдеше, че 1/3 от асфалта липсва. Вие какво установихте?
Андрей Цеков: Северната скоростна тангента не беше предмет на проверките през месец септември. Защо? Приоритет при тези проверки бяха обекти с изтичащ гаранционен срок. Тоест да се погрижим така, че да упражним гаранционните права на държавата, преди те да са преклудирани. Следващия месец ще продължим с нови 20, тоест през октомври месец в момента текущо вървят проверки на нови 20 участъка. Първата ни грижа е да си гарантираме упражняването на гаранционните претенции. От там нататък ще преминем през следващите участъци. За съжаление там решението ще бъде отстраняване на недостатъци за сметка на държавата, тъй като вече са изпуснати възможностите да бъдат претендирани тези недостатъци спрямо изпълнителите.
Водещ: Вие самият стигнахте до извода, че пътното строителство у нас отдавна е политически бизнес. Защо да е политически бизнес и как точно се превърна в политически бизнес?
Андрей Цеков: Вижте, Агенция Пътна инфраструктура, която е принципал на пътното строителство в България, разполага с годишен бюджет от около 2,7 милиарда. Всеки един такъв крупен инвеститор, публичен инвеститор, разполагащ с такъв голям ресурс, привлича интереси, нездрави интереси, много често. Аз имам амбицията пътното строителство да се превърне в технократски бизнес.
Водещ: Вие отстоявате ли на тези нездрави интереси досега?
Андрей Цеков: Да, категорично.
Водещ: Има ли дежурни фирми, които кандидатстват и печелят обществените поръчки за пътно строителство в България?
Андрей Цеков: Има. Българският пътностроителен пазар е относително ясен, ясно структуриран. Ние имаме около 7-8 големи пътностроителни компании, може би двайсетина по-малки и оттам нататък има и редица по-малки, но те имат локално значение. Истината е, че не са толкова много компаниите, които могат да изпълняват големи инфраструктурни проекти, например магистрални участъци. Това създава понякога усещане, че има дежурни фирми. Дали се е случвало преди, вероятно да...
Водещ: Дали се случва сега?
Андрей Цеков: Точно затова моята амбиция е поръчките да се възлагат от тук насетне въз основа на абсолютно обективни критерии, които да изключват човешкия фактор. Такъв критерий е цената или експлоатационните разходи.
Водещ: Най-ниската цена е критерий, който вие въведохте, е достатъчно антикорупционен метод.
Андрей Цеков: Той е достатъчно антикорупционен, тъй като тогава няма човешки фактор. Фирмите подават офертите си. Офертите се класират спрямо подадените цени. Проблемът с най-ниската цена би могъл да дойде по отношение на качеството, тъй като винаги, когато се играе на най-ниска цена, има опасност от дъмпинг. И въпросният дъмпинг понякога произтича от самоувереността на компаниите, че могат да изпълнят проекта на една по-ниска цена за сметка на качеството. И тук е работата на държавата, тогава, когато е сключила договора на най-ниска цена, да упражнява безкомпромисен контрол по отношение на качеството.
Водещ: Защо част от пътищата ни се строят в грях и част от магистралите ни остават на трупчета? Продължаваме. Бихте ли ми казали колко километра пътища са ремонтирани от началото на годината досега за първите 9 месеца и колко са новопостроените пътища за същия период от време?
Андрей Цеков: Нека да кажем, че има разлика между текущи и основни ремонти. По отношение на текущите ремонти държавата от началото на годината е рехабилитирала над 500 км пътна мрежа, може би и повече, тъй като там става въпрос за рутинни месечни задания, които са свързани с изкърпване на дупки, поддържане на пътищата в нормално експлоатационно състояние. За съжаление, по отношение на основните ремонти, ситуацията никак не е цветуща. От началото на годината са ремонтирани, тоест пуснати са в експлоатация около 67 км основно ремонтирани пътища, което е изключително малко. Но ще обясня защо е така. Твърде дълго в държавата не са планирани основни ремонти. Основните ремонти са правени под формата на текуща поддръжка, което е порочно. Поради тази причина не е извършвано проектиране за целите на основните ремонти, не са издавани строителни разрешителни. В интерес на истината служебното правителство започна един процес на усилено проектиране на участъци за основен ремонт. Ние заварихме обществени поръчки, обявени още през април до август 2022 година, за основни ремонти на над 700-800 милиона, които не бяха приключени. Тези поръчки половината от тях вече са затворени и основни ремонти през следващата година ще имаме възможност да правим около над 300 км.
Водещ: Тъй като времето лети, за „Хемус” ми кажете. Самият вие казахте, че това е проект, заченат в грях. Как ще продължи този греховен проект, при положение, че и вие осъзнахте, че тези инхаус процедури, които са били възлагани, няма как да не ги индексирате?
Андрей Цеков: Чрез пречистване.
Водещ: Пречистване. Много библейски думи използвате.
Андрей Цеков: Ако ползваме същата риторика, пречистване е необходимо на въпросния проект. Ние тук като общество сме изправени пред един сериозен избор. Да се опитаме да инвалидираме тези договори, независимо че са изтекли всякакви срокове, в които това е било възможно да се случи, с риска държавата да загуби над 1 млрд. лева авансови средства. Или другият – да се опитаме да продължим изпълнението, така че магистралата, поне в участъка от София до Велико Търново, да може да бъде изграден в съвсем обозримо бъдеще. Говоря тук за в рамките на следващите 3 години. Това изисква индексация.
Водещ: Г-н министър, помня, регионалният министър в първото правителство на господин Борисов, господин Ненков, който казваше, че 2024 г. „Хемус” е готова. Какво казва Андрей Цеков, кога ще е готова „Хемус”?
Андрей Цеков: Ако намерим законодателното и административно решение, което съм убеден, че можем да намерим в рамките на тази година, аз мисля, че магистралата, тук пак казвам, с уговорката до Велико Търново, както и участъка след Търговище, могат да бъдат завършени в рамките на до 2027 година максимум. По-сложно е в участъка между Велико Търново и Търговище, защото там са изтекли решенията по оценка на въздействие на околната среда, там трябва да се избират нови трасета, така че там вероятно 2029 г. е най-ранният срок, за който можем да говорим.
Водещ: Магистрала „Европа”, сега я нагледахте и тя има вече акт 15. Това е магистралата, която ни свързва със Сърбия. Има още недовършени участъци, но все пак е нещо. Кога ще бъде докрай изградена магистралата?
Андрей Цеков: До края на 2024 година. Имам абсолютно основателна увереност за това, че това ще се случи, тъй като са пуснати два от нейните участъци, остава един 16-километров участък, по който се работи усилено.
Водещ: А защо сме толкова слабо свързани със съседните нам държави? Ето сега, има усилия за Сърбия, но всъщност с магистрала сме свързани само с Турция.
Андрей Цеков: Поради лошо планиране, според мен. Ние, за да строим днес, трябва да сме започнали процеса преди 7 години. Това, което ми дава оптимизъм, е, че в момента усилено се работи по магистралата от Видин до Ботевград, предстои, и това се надявам да се случи в рамките на тази година, да можем да започнем проектирането на участъка покрай Кресненското дефиле на магистрала „Струма”. Предстои този месец да издадем разрешение за строеж за първия участък на магистралата между Русе и Бяла. Пускаме обществена поръчка, имаме готовност да пуснем обществена поръчка за участъка от Бяла до Велико Търново. Възлагаме проектиране на участъка от Велико Търново до Маказа. Така че съм оптимист по отношение на бъдещата ни транспортна свързаност с нашите съседи. Истината е, че това ще отнеме сигурно още 3, 4, 5 години, до момента, до който имаме нормална свързаност север-юг.
Водещ: Добре. Остава ни една минута, искам да я посветим на зимното почистване. От утре няма да завали сняг, слава на бога, но от утре времето много сериозно застудява. Има ли риск определени области да останат без снегопочистване през зимата?
Андрей Цеков: Няма риск. Предприели сме необходимите действия, така че да е осигурено зимното почистване и поддръжката на цялата република мрежа.
Водещ: Тоест с всички области има сключени договори. Добре. На финала, точно покрай „Европа” ви чух да казвате, че магистралите са кръвоносната система на всяка икономика. Обаче, ако това е така, сърцето на нашата икономика не би ли трябвало да е тотално спряло?
Андрей Цеков: Не е спряло сърцето и това е видно от ръста на брутния вътрешен продукт. Но ако изградим магистралите, нашата икономика ще може да нарасне експоненциално. В момента тя расте с едни добри темпове, бих казал, но ако имаме транспортна свързаност, ако имаме магистрали, 6-те основни магистрали, които желаем да имаме, ако имаме скоростни пътища, то тогава икономиката ни може да расте с темпове, които далече ще изпреварят настоящите и това ще ни даде възможност най-после да се доближим икономически до голямото европейско семейство.
Водещ: Аз ви благодаря за този разговор. Успех ви пожелавам.
Интервюто можете да гледате тук.