Министър Цеков в "Защо, господин министър?" по bTV: Сключени са споразумения с изпълнителите по „Хемус“ - поемат пълна гаранционна отговорност за качеството за 7 г.

Министър Цеков в "Защо, господин министър?" по bTV: Сключени са споразумения с изпълнителите по „Хемус“ - поем

10 март 2024 | 21:00

Водещ: Мой гост е министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Андрей Цеков. Здравейте, добър вечер. Това беше седмицата, в която правителството подаде оставка. Министрите отчетоха своята работа. Кое, министър Цеков, ви беше най-трудно в това ресорно министерство през изминалите 9 месеца?

Андрей Цеков: Министерство на регионалното развитие традиционно се определя като едно от най-трудните министерства. И това е, защото в него е концентриран огромен публичен ресурс, който трябва да се …

Водещ: И най-много скандали стават през годините.

Андрей Цеков: Винаги там, където има големи инвестиции, винаги има голям интерес, има напрежение, има недоволства. В този смисъл най-трудното, не само като в работата на министър, в един човешки живот най-трудното винаги е компромисът. И ако трябва да отбележа кои компромиси бяха най-трудните по време на тези 9 месеца, това са тези компромиси, които са свързани с избора да инвестираме в определен проект за сметка на друг. Тъй като България …

Водещ: Дайте примери, моля, като говорите за компромис.

Андрей Цеков: Ами, например, дали да обявим обществена поръчка за основен ремонт на пътя от София до Самоков или от Севлиево на Омуртаг или да разрешим друг проблем - свлечен пътен участък в Родопите, път, който не е ремонтиран…

Водещ: Разбрах ви. Тогава ми е любопитно или по-скоро важно да знам как правите избора тогава, как правите компромиса, че едни хора ще живеят по-добре, ама други ще живеят с дупките?

Андрей Цеков: Нуждите винаги са повече от възможностите и това е факт. България има 5500 км пътна мрежа, която е за основен ремонт. Повече от половината водопроводна и канализационна мрежа е за основен ремонт. Всеки един такъв основен ремонт, всяка една такава инвестиция подобрява чувствително живота на хората и ние трябва да избираме това, което е най-важно, това, което е стратегически.

Водещ: Правили ли сте политически компромиси, които към днешна дата ви тежат?

Андрей Цеков: Не, политически компромис не съм правил. Дейността на Министерство на регионалното развитие, изобщо инвестиционния процес като цяло е аполитичен, той е технократски. Единственото водещо трябва да бъде дали вършим нещо полезно за гражданите, които, чиито пари разходваме.

Водещ: Помня в предишния ни разговор казахте, че бихте работили чудесно с Мария Габриел като министър-председател. Сега, в петък на отчета мисля, че застанахте плътно до нея от дясната й страна за тази фамилна снимка в Министерския съвет, която направихте. Убеден ли сте, че ако има ротация във властта, вие ще останете министър на регионалното развитие и благоустройството?

Андрей Цеков: Пълна сигурност никой не може да има. Аз имам чудесни работни отношения с госпожа Габриел. Мисля, че с нея нямаме никакви противоречия. Аз лично бих бил доволен и спокоен да работя с нея.

Водещ: Тя самата каза, че през февруари се е срещнала с всеки един от министрите в кабинета Денков и ги е помолила да назоват три несвършени неща, два по-големи приоритета и две по-малки цели. Какво й казахте на този разговор?

Андрей Цеков: Аз бих искал да кажа първо за приоритетите. Това, което е изключително важно – основен приоритет за 2024 г. е да постигнеме напредък по изграждането на автомагистралната мрежа с фокус, това е излишно, изрично го подчертах, тъй като трябва да избера, да изберем кое е по-приоритетно, това е най-западната ни главна транспортна ос, която свързва Видин с гръцката граница, с Кулата. По тази, по този проект става въпрос за две магистрали – едната е между Видин и Ботевград, другата е последният участък на магистрала „Струма“. Това, което искам да видя тази година, е едни нови около 60 км изградена магистрала по това трасе, както начало на строителството в трасета, където все още не е започнало, и начало на проектиране в някакви участъци, в които няма проект.

Водещ: Това е един приоритет. Втори?

Андрей Цеков: Второто е свързано с националната програма за капиталови инвестиции в общински проекти. Това е изключително важна програма. В Закона за бюджета се одобриха проекти на стойност над 4 милиарда лева, които трябва да бъдат изпълнени за тригодишен период. И в този смисъл, за да може тези инвестиции да стигнат при хората, да подобрят живота им, са необходими две неща - максимално бързо да договорим и да сключим споразумението с всички общини. До този момент са ни подадени над 900 заявления за проектно финансиране, ние сме обработили от тях над 90% - 875. От така подадените заявления сме установили, че 565 са напълно окомплектовани и годни за сключване на споразумения. Сключили сме към момента 150. През тази седмица ще сключим допълнителни 250 споразумения.

Водещ: Какво, сега като започнах, защото това са много важни теми, които хората се интересуват от тях. Като говорим за това как ще се благоустрояват общините с милиарди, любопитно ми е какво искат да строят общините? Защото през годините, министър Цеков, сме се нагледали на чешмички и на села с по 15 - 20 баби и дядовци, уважение към тях, които имат страхотни стадиони за спортуване. Какво точно ще правят кметовете?

Андрей Цеков: Основните инвестиции са в общински пътища, улична мрежа, като тук говорим за пълно изграждане на улична мрежа. Тоест подмяна на съществуващите комуникации, изграждане на тротоари, улични принадлежности като знаци, спирки…

Водещ: Добре. Тоест полезни неща. Няма да се дават за глупости.

Андрей Цеков: ВиК проекти също има. Значително, много по-малко са да речем обекти от спортната инфраструктура, които в никакъв случай не бих искал да принизявам, но няма мегаломански проекти като стадиони в села с по 500 жители.

Водещ: Бившия регионален министър Николай Нанков каза, че министърът в оставка, финансовият министър Асен Василев подлъгва, подмамва, не казва истината на кметовете и всъщност, че не съществуват тези милиарди, които ще отидат директно в общините при хората, а вие като управител на тези пари имате само едни 400 милиона лева. Ще стигнат ли парите? Имате ли проблем с тези пари?

Андрей Цеков: Това далеч не е така. 400 милиона лева в момента имаме преведени по сметка. Тези средства са предназначени и за авансови плащания по първите сключени споразумения. Ние в момента нямаме заявки дори за авансови плащания. И тук бих искал да обясня как работи механизмът на националната програма съгласно Закона за бюджета, това не е субективно виждане…

Водещ: Накратко, моля.

Андрей Цеков: Парите стоят в централен бюджет, там има 10 милиарда за капиталови разходи. Министерството на регионалното развитие сключва споразумение с общините и им плаща авансови плащания до 20% за строителство и впоследствие в хода на изпълнението предоставят допълнително средства, с които те да разплащат към изпълнителите, към строителите. Тогава, когато са нужни средствата, тогава се превеждат чрез постановление на Министерския съвет от централния бюджет в бюджета на Министерство на регионалното...

Водещ: Тоест пари има, стига да има качествени проекти на общините.

Андрей Цеков: Да, разбира се. Стига да са годни, да са сключени споразуменията, общините да си възложат обществените поръчки и да поискат авансите, да започнат изпълнението, да представят актове за изпълнени работи и да получат последващи плащания.

Водещ: Връщам ви, за да приключим политическата тема. Вашето усещане какво е - ще има ротация във властта или се върви към нови предсрочни избори?

Андрей Цеков: Аз мисля, че ще надделее отговорността към бъдещето на България, която точно в този момент се нуждае от устойчивост в управлението.

Водещ: Вчера Кирил Петков определи като цитирам „нереалистична мечта“ управлението без ГЕРБ. Той не казва точно ГЕРБ, той каза без другите общности. Стана ли Продължаваме промяната реалист, а не мечтател? Превърна ли се от мечтател в реалист?

Андрей Цеков: Вижте, винаги е хубаво, всъщност промяната винаги е идвала в човешката история в резултат на идеализъм. Идеалът е чудесно нещо, стига да бъде относително прагматичен. В този смисъл ние проведохме може би три пъти избори в последните няколко години и електоралната картина е ясна - за да има България стабилно управление, тя се нуждае от колаборация между политическите сили, представени в парламента. Това е реалността.

Водещ: Каква цена плащате за това?

Андрей Цеков: Тази, която трябва да платим в името на добруването на България.

Водещ: Готови сте да я платите? Говоря Продължаваме промяната. Добре, сменяме темата, стига толкова политика. Много важна тема - защо ръководството на „Автомагистрали“, това е държавната фирма, която управлява милиарди за пътища, бе сменено в деня, в който правителството Денков подаде оставка? Защо, господин министър?

Андрей Цеков: Вижте, аз никога не съм бързал с кадровите промени. Имах възможността да го кажа в телевизионни участия още в началото на мандата. Това, което казах е, че е необходимо да бъде направен анализ на работата на ръководствата на всички структури към Министерството на регионалното развитие. Що се касае до „Автомагистрали“. От много дълго време, от 2021 година се повдигна въпроса с начина, по който оперира това дружество, с възлаганията, които са му направени от държавата, с превъзлаганията. В тази връзка още през юли месец аз сезирах Агенцията за държавна финансова инспекция, за да проверим как е работило това дружество през тези години.

Водещ: И как е работило?

Андрей Цеков: Докладът излезе в началото на 2024 г. И той показва, че дружеството не е прилагало Закона за обществени поръчки по отношение на нито една от дейностите, които е възлагало към външни изпълнители.

Водещ: За какъв период става въпрос?

Андрей Цеков: Става въпрос за петгодишен период.

Водещ: От кога до кога?

Андрей Цеков: От 2018 до 2023 година.

Водещ: Не са възлагани никакви обществени поръчки.

Андрей Цеков: Твърде дълго е била прилагана една неправилна правна логика, че това търговско дружество не следва да прилага Закона за обществените поръчки. Най-малко от 2021 година края е ясно, че дружеството трябва да прилага закона. И в този смисъл, констатирайки, че очевидно не е прилаган закона през целия този един, през целия този период най-нормалното нещо е да се направи заключение, че системите за контрол и управление в това дружество не са функционирали добре. Поради тази причина направих смяна, съгласувано с партньорите от ГЕРБ-СДС.

Водещ: Чух ви. Натъртихте го в петък. Всички ви чуха, че тези промени са съгласувани с ГЕРБ. Отстранихте Владимир Трифонов, Гено Иванов, Калин Янков и Ивелина Крушкова. Всички те са били назначавани в „Автомагистрали“ по време на служебните правителства на президента Радев. Странно е, че единственият, който оставяте на работа, е изпълнителният директор на дружеството, Иван Станчев, който буквално до вчера е бил отговорен за работата на това дружество. Защо?

Андрей Цеков: Ами, бих искал да ви обясня …

Водещ: Накратко.

Андрей Цеков: Това е от моя опит в мениджмънта. Винаги, когато се правят кадрови промени, трябва да се осигури приемственост някаква. Тоест винаги трябва да има един микс между стари и нови членове до момента, до който новите получат достатъчно информация относно начина, по който е оперирало дружеството. Разбира се, следващата стъпка, тъй като това са временни членове, е назначаването на конкурс за всичките постове и тогава в резултат на конкурса ще бъдат избрани постоянни членове на управителите, на Съвета на директорите.

Водещ: Сред новите членове на борда на държавното предприятие е Стефан Атанасов. Познавате ли го?

Андрей Цеков: Да, познавам го от повече от 20 години.

Водещ: Какъв е той?

Андрей Цеков: Той е адвокат с 30-годишен опит. Мисля, че е подходящ в момента като временен член на Съвета на директорите.

Водещ: Защо е подходящ, защото е ваш бивш съдружник?

Андрей Цеков: Бивш е правилната дума. Бивш в дружество, което никога не е осъществявало търговска дейност. Това може всеки един да го види. Дружество, което не осъществява търговска дейност и до момента, дружеството, в което аз нямам участие от преди повече от две години и в което той няма участие от поне преди шест месеца.

Водещ: Защо избрахте точно бившия си съдружник да го назначите в „Автомагистрали“?

Андрей Цеков: Защото в този момент, когато е необходимо да бъде направен анализ на дейността на това дружество, да се констатира има ли порочни възлагания, какви са правните последици, най-нормалното нещо е да се облегна на хора, които познавам. Това няма абсолютно никакво…

Водещ: Тоест искате до себе си човек, на който 100% може да имате доверие?

Андрей Цеков: На който да имам доверие и естествено, който има подходяща експертиза. Ако обърнете внимание…

Водещ: Това щях да ви питам – има ли обаче подходящата експерти? Защото иначе би било странно сред вероятно десетки, хайде да не кажа стотици хора, които разбират от пътно строителство, инженери, избрахте точно бившия си съдружник?

Андрей Цеков: В момента ключовото е дали разбират от право. И неслучайно в този борд …

Водещ: Търсите юристи.

Андрей Цеков: Временните членове са трима души юристи. Именно, защото основните проблеми при „Автомагистрали“ са правни, те не са технически към настоящия момент. Това е причината.

Водещ: Кои са хората на ГЕРБ в новото ръководство?

Андрей Цеков: Да кажем че двете дами, които са назначени.

Водещ: Двете дами са Ивелина Маринова и Станислава Варадинова.

Андрей Цеков: Да.

Водещ: Как действа принципът на разпределение на порциите на властта във вашето министерство, откакто сте заедно с ГЕРБ – едно към две, едно към три, едно към пет?

Андрей Цеков: Не, не. Вижте, винаги крайното решение е на министъра. Но тогава, когато властта и управлението е конструирано с подкрепата на различни политически партии е необходимо консултации по отношение на важни кадрови въпроси…

Водещ: Месили ли са се ГЕРБ досега, така че, в такава степен, че за вас това да е недопустим натиск от страна на партньорите?

Андрей Цеков: Не, не.

Водещ: Добре, хайде да говорим за магистрали. Вие споменахте за „Струма“, че това е един от приоритетите ви. Какво се случва с „Хемус“? Кога възобновявате строителството? Защото опозицията ви критикува - много приказки, започва да се строи, ей сега ще започне да се строи, а не се строи.

Андрей Цеков: Вижте, аз нито в един момент не съм казал, че „Хемус“ ще започне да се строи в първите месеци на управлението. Най-малкото, защото там трябваше да бъдат разрешени два правни казуса. Единият е с необходимостта от допълнителен финансов ресурс, тъй като до преди измененията в ЗОП, които бяха направени декември месец, по такива договори не можеше да се изплащат индексации.

Водещ: Да, ясно е, че там има тежка предистория. Но все пак строителството кога започва?

Андрей Цеков: Строителството ще започне през март. Тук искам да отбележа, ние сключихме споразумения, тоест „Автомагистрали“ сключиха споразумение с всичките си доставчици и подизпълнители, по силата на което те поемат пълна гаранционна отговорност към държавата за качеството на изпълнените работи в рамките на гаранционните срокове по ЗУТ. Тук говорим за 7-годишни гаранционни срокове, такива, каквито нямаше до момента. Оказа се, че това е лесно постижимо тогава, когато има воля.

Водещ: Автомагистрала „Струма“, Европейската комисия одобрява само едното платно на магистралата, това, което от Кулата към София. Какви са вариантите за обратния път от София към Кулата? Кой е най-добрият вариант за вас, кажете, като министър?

Андрей Цеков: Всъщност големият успех в момента е, че Еврокомисията за първи път от 5 години насам вдигна негласното ембарго върху реализацията на източното трасе, тоест това, което е извън Кресненското дефиле, което е една добра новина. Разбира се, предстои ни допълнително работа по изграждането на ново дублиращо трасе, което да има подобни характеристики като източното трасе, така че трафикът да не минава Кресненското дефиле. Най-доброто решение, а ще се изследват всички възможни варианти, е да бъде изградено това трасе паралелно на източния, на трасето по източния склон. И ние ще работим в тази посока. Разбира се, това изисква разработката на, първо в идейна фаза на проект, след това ще трябва да се прецени доколко отговаря това трасе на екологичните изисквания и тогава ще можем да пристъпим към неговото строителство.

Водещ: Добре. Още една голяма тема, която вълнува зрителите. Защо се стигна до ситуацията - държавата ще ми санира блока, ама друг път. Абсолютно разбираемо, интересът към безплатното саниране беше огромен - 756 блока от 102 общини ще бъдат безвъзмездно, това е ключова дума, финансирани с над 1 милиард лева. Но останаха едни над 2000 сгради, които остават в резервния списък. На кого да се сърдят хората, господин министър - на вас, на МРРБ или на енергийното министерство?

Андрей Цеков: Още от самото начало на обявяването на тази процедура бюджетът е ясен. И е ясно, че тези средства ще стигнат за толкова сгради, няма да стигнат за всички. Процедурата е на конкурентен подбор, тоест всяка една сграда се конкурира с всяка друга една в страната. Тоест имаме конкуренция между над 3000 сгради. И това е истината. Ако някой е заблуждавал българските граждани, че резултатът е гарантиран и че средства има за всички, то това е отговорност на тези, които са донесли това послание. Не е дошла от Министерство на регионалното развитие.

Водещ: Сега, обаче през седмицата две комисии, едната по енергетика, другата по регионално развитие ви задължиха, което не е финалното решение, но да намерите едни 2,6 млрд. за тези над 2000 сгради, за да бъдат безплатно санирани. Как се намират 2,5 млрд. и повече? От къде ще ги намерите тези пари?

Андрей Цеков: Вижте, средства винаги ще се намерят. Тук въпросът е дали …

Водещ: Харесва ми как говорите – средства винаги ще се намерят е добре казано.

Андрей Цеков: Да, винаги ще се намерят в средносрочен период. Това, което се предлага като решение на Народното събрание е да се разработи средносрочна програма, която да осигури финансиране за санирането на тези сгради. Никъде не става въпрос за напълно стопроцентово грантово финансиране. Ние още повече имаме ангажимент пред Европейската комисия по Плана за възстановяване и устойчивост да реформираме подхода през, чрез който правим санирането, тоест да преминем към механизъм на смесено финансиране. Така че ако говорим за програма, която в седемгодишен период да осигури финансиране, вероятно тя ще е с бюджет около 2 милиарда, като изключим една част, която би трябвало гражданите сами да осигурят. И тук ключовото е държавата да разработи механизми, чрез които това самофинансиране да бъде възможно, да бъде възможно или чрез кредити от търговски банки, на които са предоставени обезпечения от държавата чрез Българска банка за развитие или други механизми. Разбира се, това е една мултифункционална програма би трябвало да бъде, в която своя принос да дадат и Министерство на финансите, разбира се, като принципал на органите, които могат да предоставят допълнително средства, както и Министерство на енергетиката.

Водещ: Останаха секунди. Моля ви в няколко изречения. Говорили сте с Мария габриел за три несвършени неща. Кое е едно, единственото нещо, което не свършихте като регионален министър и за което съжалявате? Смятате, че е грешка.

Андрей Цеков: Това, за което аз лично съжалявам е, че в Народното събрание не мина Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, който да даде възможност да изпитаме и да въведем в експлоатация строежите, които са изпълнявани без строителни книжа в последните 10 години.

Водещ: Не ви ли демотивира това състояние, в което сте в момента, не знаете дали утре ще сте министър или обикновен бизнесмен?

Андрей Цеков: Не, разбира се, че не ме демотивира. Аз съм в това министерство, за да върша работата, за която съм се захванал. Колкото време има – толкова. Надявам се, че на моите приемници, независимо дали утре или след няколко години, ще оставя достатъчно проекти, които те да реализират.

Водещ: Добре, благодаря ви за този разговор. Регионалният министър в оставка Андрей Цеков гост на „Защо, министър”.

 

Интервюто на министър Цеков може да гладате на интернет страницата на bTV.

 

mrrb