Министър Десислава Терзиева пред в. "24 часа": Търсим решение за трафика на тирове и леки коли по празниците

Министър Десислава Терзиева пред в. "24 часа": Търсим решение за трафика на тирове и леки коли по празниците

05 август 2013 | 13:05
- Г-жо Терзиева, падна ви се тежко наследство - да режете ленти на готови и полуготови магистрали, дори по няколко пъти, което си беше цял ритуал при бившия премиер. Служебният министър Захариева пък знаково ви подари ножичка. Ще се справите ли?
- Това е обичай, който символизира успешното завършване на един строителен обект. Не считам, че е най-важното в работата на един министър. Не се възприемам като министър на магистралите. Поех отговорността за този пост, защото смятам, че мога да съм полезна със своята експертиза. А доколко успявам, ще става ясно от постигнатите резултати, които ще отчитаме редовно.
Продължаваме строителството на големите инфраструктурни обекти, но подготвяме и стартираме нови големи пътни проекти.
Ето, миналата седмица поставихме начало на лот 2 от магистрала „Струма" (бел.ред. - отсечката Дупница-Благоевград). Участъкът е с дължина 37 км, ще струва 362 млн. лв. и трябва да приключи лятото на 2015 г. До края на август ще стартираме участъка Шумен - Белокопитово - нови 4 км от „Хемус", финансирани от държавния бюджет.

- Не бройте „Тракия" за отметната. Има например големи участъци София -Пловдив, които трудно могат да се нарекат магистрала. Нещо предвиждате ли за тях?
- Тези участъци са строени преди много години и при липса на редовна качествена поддръжка е логично да са в незадоволително състояние. Вече направихме необходимите стъпки за удължаване срока на споразумението с Европейската инвестиционна банка по програма „Транзитни пътища V". Финансовият министър го подписа, предстои ратификация от парламента. То е за 705 млн. евро за рехабилитация на общо 1650 км, в които е залегнала и рехабилитацията на стари участъци от „Тракия".
Проблемните места са на изхода от София около 4 км, 30 км при Пазарджик и 30 км при Пловдив. Индикативната стойност на строителните работи е 70 млн. лв.

- Увлечена от магистрално строителство, не забравяте ли другите пътища?
- Не съм ги забравила. Дори мисля, че те са основен проблем - дълги години не е инвестирано в рехабилитацията им. Затова много шосета втори и трети клас са в окаяно състояние. Това са пътищата на хората, които свързват малките населени места с общинските и областните центрове. Те предопределят и качеството на живот на много граждани на България -трябват решителни мерки.

- Ще ги има ли?
- Инфраструктура не може да се гради и поддържа без пари. Ще се боря от догодина в бюджета да се заложат 80-100млн. л в. точно за малките пътища - втори и трети клас. И така всяка година. Ако е възможно, сумите ще растат.

- Други източници на финансиране ще търсите ли?
- Обсъждаме възможностите и за публично-частно партньорство при пълна прозрачност. Не бива този начин на финансиране да бъде отричан. Напротив, трябва да се прилага винаги когато е възможно. Естествено, той е приложим за участъци с интензивен трафик. Малките пътища ще трябва да се финансират с европейски, бюджетни или заемни средства.

- А защо говорите за екшън планове за магистралите „Марица" и „Струма"?
- Защото се налага. При „Марица" има закъснение основно заради археологически разкопки на лот 1, а на лот 2 заради форсмажорни обстоятелства. Реалните срокове за завършване на двата обекта са 2014 г. Трябва максимална мобилизация на хора и техника. Искам строг контрол, разпоредих на АПИ да разговаря с изпълнителите и да подготви график с ясни срокове. Чакам график и за „Струма" в последния участък до границата с Гърция. Там също има закъснение.

- Има ли шанс околовръстният път на София от резиденция „Бояна" до Люлин да заприлича на този от резиденцията до „Младост"?
- Има, но за съжаление, в по-далечна перспектива. Ще опитаме да го включим в периода 2014-2020 г. или ще търсим други източници. Мисля си, че трябва да подходим другояче към управлението на пътищата изобщо. Не може вече да разчитаме само на евро-фондовете. Те трябва да допълват националното финансиране. Приоритетите на ЕС до 2020 г. са различни. Инфраструктурата не е отпаднала, но Европа се префокусира към финансиране на растеж, справяне с младежката безработица, подпомагане на малкия и средния бизнес. Тези нови приоритети са залегнали и в мерките на правителството. Но аз като министър на регионалното развитие ще положа усилия да мобилизирам максимален ресурс за развитие на инфраструктурата.

- Как заедно с КАТ ще решите конфликта между тирове и леки коли в празнични дни?
- Като цяло работим заедно за облекчаване на движението и премахване на ограниченията, които не са обосновани от гледна точка на безопасност, а само затормозяват трафика. Например движението в началото на магистрала „Струма" вече е със 120 км в час, което постигнахме съвместно с пътната агенция и Пътна полиция. Скоростта преди бе 90 км.

- Скоростта изостря конфликта, не го решава.
- Не бих го нарекла конфликт. По-скоро трябва баланс между безопасното движение и икономическия интерес на превозвачите. Наясно съм, че спирането на тежкия трафик лятото, в петък и неделя следобед, както и преди и след празнични дни, в комбинация с ограниченията при температури над 35 градуса води до загуби за транспортните и логистичните компании.
През есента работна група, включваща представители на превозвачите, автомобилна администрация, Пътна полиция и АПИ, ще определи по кои направления могат да отпаднат ограниченията за тировете
Вече е възможно, защото „Тракия" е завършена, пред финализиране са ремонтите на Рижкия и Петроханския проход. Променя се транспортната схема на страната. Предложението на работната група ще обсъдим с всички заинтересовани. Целта е да сме предвидими за бизнеса - да е ясно идните 3-5 г. какви са ограниченията за тежкотоварните превозни средства и за какъв период.

- Защо се забави ремонтът на опасните виадукти по магистралите?
- Трябваше парламентът да приеме промените в Закона за устройство на територията. Те вече са факт, аз подписах необходимите разрешителни и от понеделник (бел. ред. - днес) строителите започват ремонтните работи.

- Вицепремиерът Даниела Бобева съобщи, че ще има нов режим за плажовете...
- Тази идея я предложих след среща с асоциацията на концесионерите. През годините плажовете започнаха да се дават под наем, което за мен е недопустимо. Те са специален ресурс, който трябва да се опазва. Затова искаме да се върнем към концесиите. В разумни срокове - не по 30 г. Защо да не се върнем и към понятието „особено право на ползване на плажовете". Даваш на концесионера да се грижи за един плаж и възможност да спечели от предоставяне на услуги. Като юрист мисля, че това е по-чиста форма, а и държавата ще се освободи от някои функции.
 
- Вашият екип готов ли е вече ? Ще има ли промени в подчинените ви агенции?
- Частично е готов. Очаквам още двама зам.-министри. Искам да запазя експертния потенциал в структурите на Министерството на регионалното развитие.
 
- Правите далечни и амбициозни планове. Не ви ли притесняват протестите, исканията за оставка?
- Не, напротив, амбицират ме да работя повече. Може да звучи като клише, но просто трябва да покажем на хората, че наистина работим. Трябва да показваме какво сме направили, какво планираме, да сме прозрачни, и се надявам протестиращите хора да ни повярват.
***
Плажовете трябва да се дават на концесия, а не под наем, за да бъдат опазени
***
След като „Тракия" е завършена, могат да отпаднат някои ограничения за камиони
***
За пътищата не трябва да разчитаме само на еврофондове
mrrb