Министър Иван Шишков: С МВР ще проверим строителството на Северната скоростна тангента

Министър Иван Шишков: С МВР ще проверим строителството на Северната скоростна тангента

19 февруари 2023 | 10:55

 

Водещ: Ще има ли черен списък и у нас, защо продължава да се строи некачествено? По тези още теми ще разговаряме с министъра на регионалното развитие архитект Иван Шишков, който вече е в нашето студио. Здравейте, добре дошли.

Кога за последно сте минавали покрай този участък на магистрала „Марица“?

 

Арх. Иван Шишков: Магистрала „Марица“ минавахме преди няколко месеца. Тогава се разпоредих да се направи анализ и да се направи това, което в момента вие показахте, за да се обезопаси движението. Това обаче, което направихме допълнително заедно с органите на МВР, направихме проверка за да сме сигурни и да знаем какво се случва отдолу. За да правим ремонт на пътищата веднъж трябва да знаем какво се случва отдолу, но наистина за мащабите на това, което виждате и вие показахте, защото и аз съм го видял, за мащабите на тези проблеми в строителството може би най-добрият вариант е Министерство на регионалното развитие съвместно с МВР да направи проверка. Тази проверка е направена миналата седмица, така че очакваме резултатите от проверката.

Водещ: Проверка от този участък, който показахме сега?

Арх. Иван Шишков: Точно от този участък. Веднъж, за да знаем как трябва да го ремонтираме и второ разбира се изключително обезпокоително е начина, по който се е деформирал асфалта, което естествено навява на мисълта, че част от проблема е некачественото строителство, тоест спестени материали и разбира се неподходящи материали, които са вложени в строежа.

Водещ: Има ли средства, с които да се направи ремонта и кога най-рано може да започне?

Арх. Иван Шишков: В тази ситуация, в която виждате, няма как да не се намерят средства. Но според мен всичко това, което си говорим, вчера аз бях и включително на една проверка на пътя Югово-Лъки, и тогава буквално виждайки това, което най-вероятно и журналистите са видели когато са отишли на тази проверка, аз нарекох цялото строителство „строителна бутафория“. Защо го нарекох? Защото не е въпросът само да налееш и излееш един асфалт, въпросът е да направиш пътя и той има много елементи, за да може един път като цялостен строеж, да има наистина своите функции. Само ще се върна на проверката вчера Югово-Лъки, там е излят асфалт обаче в действителност скалната маса е иззета, пътят е разширен около метър, метър и половина. До тук всичко много добре, само че начина по който е иззета скалната маса пътят има нужда не от снегопочистване а от каменопочистване. Непрекъснато всеки ден се чистят камъните по пътя….

Водещ: Това е опасно за шофьорите и за живота на хората, които минават там.

Арх. Иван Шишков: Естествено за това говорим, освен всичко останало абсолютно видимо беше, че няма никакво отводняване на пътя, което естествено ще разруши изключително бързо настилката. Затова казах, че това наистина представлява една бутафория в строителството. Всичките тези проверки, които правим и вие естествено се вълнувате, тези проверки за съжаление показват едно единствено нещо, че отношението към строителния процес не е това, което трябва да бъде, което е правено от държавата и резултатите са налице. Имайте предвид, че ние направихме, и това за първи път ще го спомена във вашето студио сега, направихме проверка декември месец на първата част на магистрала „Хемус“, защото говорим за некачествено строителство. Първата част нае магистрала „Хемус“ е от София до Яна. Сега внимавайте какво ще ви кажа като дати: 2011 година е започнал строежа, 2013 година е пуснато движението, а разрешението за ползване, поне което имам като информация, е 2016 година. Тоест, някой някога е чакал във времето и кога и как да въведе този участък в експлоатация. Какви са проблемите обаче? Проблемите са, че там имаме по-малко асфалт от необходимото и разбира се повече шлака от това, което следва да бъде в пътя. Ето това намерихме в проверката, която между другото е съвместна с МВР. Какво намерихме основно там. При 28 сантиметра асфалт, който трябва да бъде, асфалтът беше в определените проби беше между 18 сантиметра и между 21 сантиметра. Всеки може да направи сметката най-елементарно колко асфалт липсва. Земната основа не е с материалите, които следва да бъдат, казах ви, че основно има доста голямо количество шлака отдолу. Ето, това са проблемите….

Водещ: От кого може да се потърси отговорност в тази ситуация, защото фактите са факти очевидно?

Арх. Иван Шишков: Отговорността ще я търси МВР. И наистина за съжаление, както забелязвате, от предишния служебен кабинет проверките с „Тракия“ ние започваме съвместни проверки с органите на МВР. Защото за съжаление това, което излиза от проверките на пътя в голямата си част тези пътища не са направени по начина, по който следва да бъдат направени спрямо проектите и спрямо предвижданията.

Водещ: И тук защо не може да вземем пример от Румъния да кажем, за да се посочат тези фирми, които стоят некачествено, които допускат това да се случва по нашите пътища и например да не им се дават обществени поръчки за определен период от време както е там?

Арх. Иван Шишков: Това е възможно да бъде направено в момента, но точният въпрос е защо не се е направило в годините назад? Веднъж нямаше проверки, втори път липсата на проверки естествено доведе до това и до това наистина изключително изкривяване в качеството на строителството. Имайте предвид, защото проверките на „Тракия“ показаха отклонения но не в тази степен, в която показаха проверките, за които говоря, на „Хемус“. Сега ще видим какво ще излезе с „Марица“, най-вероятно проверките ще покажат също недобро качество на строителството. Имайте предвид, че другата седмица ще се позволим да направим проверка, пак съвместно с органите на МВР, на северната скоростна тангента, тоест част от това строителство, което за съжаление пред очите ни започва да се руши. Естествено ще трябва да го проверим не само за да проверим това строителство как трябва да го ремонтираме, защото сега държавата наистина, и вашият анонс беше много точен, държавата е в ремонт. Държавата е в ремонт защото за последните 6-7 години строителството на инфраструктурните обекти, които са били изпълнявани с възложител държавата в момента са в състояние, в което трябва да се започне основен ремонт.

Водещ: Въпросът е дали ще има кой да понесе тази отговорност, защото вие правите тези проверки, показвате какво се случва, но….

Арх. Иван Шишков: Това разбира се не е въпрос към регионалния министър, надяваме се всичките наистина в един момент някой да понесе тази отговорност. Но имайте предвид поне в случая когато се касае за обекти, които са изградени с разрешение за строеж означава, че имаме участници в строителство, имаме строителен надзор, имаме официално строител. Тоест, институциите, на практика органите, които следва да са в строителния процес те не са анонимни. Защото в онези пътища, за които аз непрекъснато говоря, че се е извършило незаконно строителство на ремонти на пътища там има анонимни строители, на практика строителят е ясен кой е, но нямаме надзор, нямаме разрешение за ползване. Тоест, част от тези институции, които трябва да поемат отговорността те липсват и естествено няма кой да поеме тази отговорност в рамките на закона. Само ще се върна на темата с незаконните ремонти. 31 пътя от тях е имало проекти готови за основни ремонти, държавата тогава не се е възползвала от тях и ги е направила текущи. Точно ги е направила заради това, за да няма проверки. Един от пътя е за който вчера ви разказах…

Водещ: Основен проблем, за който се говори през последните няколко месеца… На този фон обаче АПИ пуска нови обществени…

Арх. Иван Шишков: Ние не можахме да си построим магистралите, построихме по-малко от половината магистрали, а вече трябва да започнем да ремонтираме тези, които сме построили. Ето това е проблемът.

Водещ: И които са сравнително нови участъци, не говорим за такива от преди години.

Иван Шишков: Естествено, ние говорим за магистрали, които са строени 7-8 години назад във времето.

Водещ: Кажете, Агенция „Пътна инфраструктура“ пуска нови поръчки за пътно поддържане на стойност милиард и 37 милиона. Как ще се избегнат тези практики, за които говорите, при тези поръчки, внимателно да се възложат, да се прецени дали трябва текущ или основен ремонт?

Арх. Иван Шишков: Веднага ще ви кажа. Тези поръчки, това което сме направили в момента, поръчките са за текущ ремонт, но в тях се допускат елементи на основен ремонт. Тоест, когато наистина има елементи на основен ремонт те ще бъдат с разрешение за строеж, те ще бъдат както законът повелява. Не сме направили една обща поръчка за тези, които са за текущ и основен ремонт изцяло на пътища, поради това, че щяхме да ограничим фирмите, тоест щеше само възможността само на най-големите фирми да участват, тъй като изискванията за фирми, които могат да правят основни ремонти, естествено щяха да бъдат различни. Затова сме го разделили по този начин. Но за да не се получава всичко това, за което си говорим във времето назад, сме го направили така да бъде текущи ремонти с елементи на основни, а за пътищата, за които трябва да има основни ремонти за тях ще правим проекти, в момента част от тези проекти са възложени, ще правим проекти, ще се издава разрешение за строеж, и за тези пътища ще се правят отделни поръчки за основи ремонти, така, както законът го повелява. И то не е било сложно да бъде направено във времето назад, лошото е, че колкото повече всичко това се е случило във времето 6, 7, 8 години във времето назад, за съжаление най-активните нарушения са в периода 2018-2020 година…

Водещ: Тоест, гарантирате ни една прозрачна процедура, по която ще се случва ремонта…

Арх. Иван Шишков: И не само процедура, изобщо един абсолютно прозрачен начин, по който ще бъде изпълнявано строителството. Защото според мен това е добре и за строителния бранш. В един момент, имайте предвид, че сега си говорим… Проверката на този път Югово- Лъки, вчера ме попитаха ваши колеги журналисти колко е струвало. Било е за 50 милиона 25 от тях, 50 процента са платени навремето по решение на народното събрание да бъдат платени 50 процента от стойността. В момента обаче ние няма да платим другата част на строителите защото това представлява незаконно строителство. Кой печели от това? Обществото губи, строителният бранш губи, единствено печелят създателите на строителната бутафория. Тоест, те са показали на обществото колко много са направили, сега обаче ние цялото общество ще плащаме проблемите на това нещо, което беше сътворено във времето.

Водещ: Кога ще продължи строежа на автомагистрала „Хемус? Знаем, че има фирми, които в момента искат повече пари да започнат, едни суми са се дали и те са отишли незнайно къде, в момента чакаме магистралата?

Арх. Иван Шишков: Имах разговор с фирмите, казах им много ясно: След като сте получили 35 процента аванс и след като в договора няма условие, в което могат да бъдат индексирани парите, те трябва да продължат да строят по този начин.

Водещ: Тоест, те нямат основание да искат повече пари за строеж тези, които са получили…

Арх. Иван Шишков: Държавата в момента е изправната част, защото знаете, че аз бях упрекнат, че сме платили преди няколко месеца стари задължения. Ние платихме стари задължения точно затова да бъдем изправната част в този договор.

Водещ: Поеха ли ангажимент те?

Арх. Иван Шишков: Част от фирмите поеха ангажимент. Разбира се аз ги разбирам и тях. Проблемът наистина е много голям, така че трябва да се намери механизъм, но този механизъм със сигурност няма да бъде намиран с това да бъдат индексирани пари, за които те са взимали аванс. Спомняте си говоренето на политическата сила, когато се оправдаваше колко е било смислено да дадат 35 процента аванс, за да бъде при една бъдеща инфлация да няма проблеми. Сега какво се получи? Сега се получи, че министерството е в капана, държавата е в капана, строителният бранш също е в капана. Всичките участници, навремето в годините назад, които са подписали тези договори в един момент попадат в един капан и ние всички страдаме от този капан.

Водещ: И въпросът е как ще излезем от този капан?

Арх. Иван Шишков: Ще излезем разбира се. Четвърти лот разбира се седи в капана на незаконното строителство, защото там има доста голям обхват от незаконно строителство. Депутатите не пожелаха да обявят за нетърпими или да намерят законов механизъм, в който да продължи строежа. За пети лот ще бъде премахнато незаконното строителство, тоест ще се наложи държавата да премахне това незаконно строителство, за да може да бъде продължен строежа на пети и шести лот…

Водещ: В какъв срок може да се случи това?

Арх. Иван Шишков: Това, най-вероятно за няколко месеца ще бъде разрешен проблема, ще бъде премахнато незаконното строителство, ще бъдат одобрени същевременно проектите за пети и шести лот, за да може да стартира строителство в тези лотове. Девети лот също сме вече с одобрен подробен устройствен план на „Хемус“. Така че, част от тези наистина проблеми, които бяха магистрала „Хемус“ започват да намират своето решение. Разбира се, всичко това, което говорим, всичко това, което анализираме, виждаме, не може да бъде оправено с магическа пръчка. Огромна тежест в момента е на регионалното министерство да обърне посоката на мислене, посоката на работа, посоката на действието в този бранш. Имайте предвид, че и строителният бранш страда от това. Мисля, че сме на прав път и вървим в тази посока. Още повече, че все пак виждате, че и част от магистралите започваме малко по малко в определени участъци да ги финализираме.

Водещ: Като магистрала „Европа“, с която се очаква…

Иван Шишков: Магистрала „Европа“ най-вероятно до месец, месец и половина ще може да пуснем движението в този участък, който навремето пред вас казах, че е „пътят на костенурката“. Важното е, че успяхме не само да одобрим подробен устройствен план, но вече имаме и постановление на МС за отчуждаване в частта на магистрала „Европа“. Спомняте си от София до Сливница. Напредваме в тази посока, очаквам до няколко месеца…

Водещ: Ще успеем ли да се справим, така че да не загубим евросредствата?

Арх. Иван Шишков: Надявам се, отново обаче ще се получи така, че освен държавата и строителите ще бъдат в изключително тежък цайтнот, надяваме се да се справим. Какво трябва да постигнем – да имаме 50 процента напредък в този лот, за да може да завършим в рамките на 2024 година целия лот.

Водещ: И да не загубим евросредства.

Иван Шишков: Надявам се да успеем, затова сме работили от първи яден на предишния служебен кабинет.

Водещ: Благодаря ви, още много теми ни останаха, за съжаление времето приключва.

Иван Шишков: Имайте предвид, че на скоростния път, който е от Ботевград към Мездра очаквайте може би до няколко месеца да бъде пуснато движението седем километра един участък, който все пак ще облекчи изключително много входа на Новачене. Така че, работи се изключително, знаете за магистрала „Струма“, може би тази седмица, която идва, ще издам разрешение, с което да започне укрепването на свлачището, за да може периодично през няколко месеца да пуснем движението веднъж в едната лента ,втори път в другата. Работи се във всичките тези посоки, където от периода още от 2029-2020 година проблемите буквално бяха забравени.

Водещ: Работи се, както разбрахме предстоят проверки на още пътища. Вече са открити нарушения при качеството на изпълнение на автомагистрала „Хемус“ от София до Яна. Един случай, който ще следим. Знаете, темата за пътищата е буквално безкрайна, защото по всичко личи, че отвсякъде извира по нещо ново.

Иван Шишков: Всичко това не го казваме, за да се оправдаваме за проблемите, но все пак обществото наистина трябва да знае какво се е случвало и да знае, че всички страдаме и всички работим в тази посока да може да възстановим щетите…

Водещ: Знаем го, казвам го и аз като шофьор и всеки, който пътува по пътищата у нас. Чухме какво казаха и международните шофьори, казаха – „В Европа е много по-добре“. В крайна сметка и ние сме в Европа и в ЕС.

Иван Шишков: Всички пътуваме и в България, всички пътуваме и извън България и знаем за какво става въпрос.

 

Интервюто с министъра на регионалното развитие и благоустройството за предаването "Събуди се" по Нова тв може да бъде видян тук.

mrrb