Министър Иван Шишков в интервю за bTV: Би трябвало до края на септември да потече газ по интерконектора

Министър Иван Шишков в интервю за bTV: Би трябвало до края на септември да потече газ по интерконектора

31 август 2022 | 10:27

Водещ: Пътища, газови връзки и коридори и пари. По тези теми ще говорим в следващите минути с арх. Иван Шишков, служебен министър на регионалното развитие и благоустройството. Добро утро.

Арх. Иван Шишков: Добро утро.

Водещ: Започваме, тъй като газовата тема е изключително важна и за политиците, но и за хората, за всички нас, потребителите. Има ли напредък по завършването на интерконектора с Гърция, арх. Шишков?

Арх. Иван Шишков: Има напредък. Ако си спомняте, в третия или четвъртия ден, когато бях министър, поканих строителите на газовата връзка. Бях установил чисто документално всичките недовършени неща и строителни работи и започнахме, създадохме една стройна организация, създадохме един алгоритъм на работа – как може да се завърши най-бързо.

Водещ: Кога ще бъде завършен той? Има ли дати вече, има ли срокове?

Арх. Иван Шишков: Всичко това зависи, разбира се, от строителя. Той пое ангажимента между 10 и 15 септември да бъде завършено. Това, което ние сме направили като администрация, като министри – не само на регионалното развитие, но знаете, че няколко министерства се занимават с тази газова връзка – това, което сме направили до този момент, аз разделих обекта на два етапа, за да може в единия етап да бъдат тези строителни работи, да бъдат завършени, които са неотложни за въвеждането на обекта, за да може наистина да бъдат експлоатирани, но естествено безопасно. В другите части, които бяха останали – един път има да се довършва, има определени още дребни дейности – тях ги оставихме във втория етап, така че да може да имаме гаранция, че строителят ще ги завърши, но да можем да пуснем самото съоръжение, защото то е изключително важно за цялата държава.

Водещ: Ще потече ли газ тогава, между 10 и 15 септември, ако строителят е поел ангажимент за тогава?

Арх. Иван Шишков: Ако строителят дотогава го завърши, аз съм поел ангажимент в рамките на няколко дена да направим приемателната комисия, както всички знаете, Акт 16 и разрешение за ползване. Като заради това в момента работим ежедневно със строителния надзор, да можем да съберем всички необходими документи, така че в момента, в който имаме готово завършено строителство, да имаме абсолютно прегледани и готови документи за приемателната комисия. В момента работим много интензивно не само със строителя, който проверяваме, но работим интензивно включително и с надзора.

Водещ: Коя е най-късната дата, която сте си поставили? Защото още докато работеше редовният кабинет на Кирил Петков, се говореше, че строителството е на 99% завършено и на мен ми е интересно как 1% се ниже във времето толкова месеци.

Арх. Иван Шишков: Със сигурност не е 1%. Разбира се, имаше немного недовършени строителни дейности, проблемът обаче е, че имах усещането, че строителят беше загубил инерцията и скоростта в строителството. Мисля, че това, което успяхме да направим, е да го мотивираме, да му дадем ясно да се разбере, че определени дейности трябва да бъдат завършени сега и веднага, да бъде пуснат обектът в експлоатация. Предложението, което направих на строителя, да го разделим на етапи, мисля, че беше добро, включително не само за българската държава, но и за самия него, защото имаше дейности, които той нямаше как да завърши в този срок, който на нас ни се иска.

Водещ: И все пак кажете дата, на която според Вас оптимистично и реалистично ще заработи интерконекторът и ще потече по него газ в пълен обем от Азербайджан.

Арх. Иван Шишков: Тъй като аз съм непрекъснато в контакт със строителите, това, което има да се довършва, са няколко дребни неща. Тъй като в едно от съоръженията, в сградата не беше извършено обмазване на една метална конструкция, те се отказаха от обмазването, ще я защитят с гипсокартон. Това, което твърди строителят, е, че до края на седмицата ще бъдат готови. Ако са готови, ще е много добре, защото това е един от проблемите, за който си говорим от първия ден, с който си говоря с тях.

Водещ: Звучи абсурдно някаква сграда да бъде измазана и това да е причина за непускането в експлоатация на толкова важен обект.

Арх. Иван Шишков: Става въпрос за противопожарна норма. И наистина цял месец вече си говорим на тази тема. Надявам се наистина да го завършат. Частта, в която определено има напредък – завършили са противопожарния водопровод в основната сграда, където е площадката в Община Хасково. Там е завършена и връзката с канализацията. Тези неща са направени от времето, когато ние започнахме да проверяваме, до вчерашна дата. И там очакваме да се завърши вертикалната планировка и асфалтирането на пътя.

Водещ: До края на месец септември ще потече ли газ?

Арх. Иван Шишков: Би трябва, да. Да Ви кажа конкретна дата е трудно, но със сигурност би трябвало в рамките на десетина дена те да завършат строителството и в рамките на няколко дена, предполагам, че надзорът ще може да представи всички документи, водим доста активен диалог с него. Мога да кажа, че ние сме по-активни от него, но няма никакво значение. Смятам, че ще успеем и чисто професионално и колегиално да можем наистина да съберем всички документи, които той трябва да ни предаде.

Водещ: Висока активност и всъщност много сложно нареждане на един пъзел се изисква и по отношение на пътищата. Заговорихте за цялостно планиране на магистрали. Ваши думи са, че не може държавата да строи магистрали на парче. Така ли са правени до момента магистралите в България?

Арх. Иван Шишков: Да, точно така.

Водещ: Дайте пример обаче.

Арх. Иван Шишков: Веднага ще Ви дам пример. АМ „Хемус”, която беше най-емблематичната магистрала, за която си говорихме в продължение на 10-15 години, знаете, а и аз ще го припомня, че в 7 и 8 лот на АМ „Хемус” се оказа, че трасето не отговаря на изискванията, не може да мине по същото трасе. Тоест ние строим една магистрала, а се оказва, че на средата на тази магистрала ние нямаме трасе. Другата част от връзката на тази магистрала, основната ос север-юг в България, която е изключително важна, включително даже и за трите морета, за които говорим, това е връзката Русе-Маказа. От магистралата, която е от Русе към Велико Търново, няма планиран даже пътен възел с АМ „Хемус”. Това са елементарни неща, които мога да Ви дам като пример. В момента знаете, че се строи пътят, който е от Ботевград към Видин, скоростният път. Между Монтана и Враца отново няма трасе. А имайте предвид, че най-доброто трасе от тази ос север-юг – от Видин към Кулата, най-доброто трасе за нея е с тунел под Петрохан.

Водещ: Виждаме сега и картата тук. Вие споменахте скоростния път Видин-Ботевград...

Арх. Иван Шишков: Да. Само че, ако забелязвате, това, което се строи в момента, от Монтана до Ботевград, колко заобикаля. Заобикалянето е някъде около 70 км., а ако се мине директно с тунел под Петрохан, е с около 70 км. по-къс.

Водещ: Защо не е предприет този вариант, много по-директен, много по-целенасочен път?

Арх. Иван Шишков: Това, което говорих, че това, което се е строяло, е било наистина на парче. Правим най-късите връзки от една към друга магистрала. По този начин обаче какво правим – задръстваме и малкото съществуващи магистрали. Защото те в един момент се превръщат в магистрала, която поема потоците на практика на две магистрали.

Водещ: Те се задръстват и по други причини. Например ремонти на тунели. Какво се случва с ремонтите на тунелите на „Хемус” – „Витиня“ и „Ечемишка“?

Арх. Иван Шишков: Ремонтите, за съжаление, първата проверка, която направих, тя беше във връзка с „Хемус” – 1, 2 и 3. Естествено, отивайки да направим проверка, направих и проверка на двата тунела. В тунел „Витиня“ мога да кажа, че намерих тъмнина в тунела. Сега има уверение в момента, с новото ръководство на „Автомагистрали”, тъй като „Автомагистрали” е официалният строител на ремонтите, имам уверението, че все пак ще спазят срока – края на септември. Имам опасения за тунел „Витиня“. За „Ечемишка“ най-вероятно ще бъдат готови, тъй като той беше в по-напреднала фаза на строителство.

Водещ: Кога, до края на лятото? Тъй като хората сега много пътуват, връщат се от море, от отпуски.

Арх. Иван Шишков: Такъв беше ангажиментът, да бъде завършен в края на септември. имате предвид, че той е бил планиран края на септември. Тоест, очевидно е, че ремонтите са планирани по този неподходящ начин. Те са планирани така, че да завършат в края на лятото, а не са планирани и започнати тогава, че да завършат преди лятото. Това също е другият проблем. Или това, което може би навсякъде се забелязва, аз тази тема я повдигнах още в миналия служебен кабинет, че наистина няма някаква конкретна планираност за ремонти на пътища. Спомняте си, че отворихме темата за основните и текущи ремонти. Изобщо всичко някак си се прави на парче. Ето, казах Ви за магистралите. Основни пътни артерии, основни магистрали...

Водещ: Ние не изпускаме от поглед и другата важна тема – лотове 4 и 5, където се установи незаконно строителство. Какво се случва с тях?

Арх. Иван Шишков: Да Ви кажа, лотовете 4 и 5 са двата лота, които на практика имахме завършена процедура, освен одобрени подробни устройствени планове, в рамките на миналия служебен кабинет ние извършихме отчуждаването. Лошото обаче с двата лота 4 и 5, където беше установено незаконно строителство, лошото там е, че ние предложихме текст, с който държавата да може да узакони или да обяви за търпими тези незаконни строителства, които бяха възложени от държавата. И бяха изпълнени на практика в полза на държавата.

Водещ: Вие го предложихте това преди доста време, още като зам.-министър на регионалното развитие. Какво се е случило тогава?

Арх. Иван Шишков: Нищо не се е случило.

Водещ: Защо?

Арх. Иван Шишков: Нямам никаква представа. Наистина, в политическото боричкане като че ли никой не разбра, че един текст в изменение на ЗУТ-а е изключително важен, защото той може да отпуши проблеми, които ние бяхме установили в чисто законов порядък.

Водещ: Колко опасно е една отсечка, която вече е изградена, да стои на произвола на съдбата? Има ли вариант в един момент да се окаже, че тези участъци ще трябва да бъдат разрушавани, защото не са вече в пригодно състояние?

Арх. Иван Шишков: Този проблем възникна в 1-ви, 2-ри и 3-ти лот, където знаете, че направих проверка. Аз мога да кажа, че в тези три лота бяха онази сцена, макар и кратка, в която навремето политиците бяха взели превес над строителите, но за съжаление, това, което установих, е, че политиците бяха изгонили строителите малко по-късно. Това, което ще направим, е да осигурим финансиране за 1-ви, 2-ри и 3-ти лот, независимо, че те също са в тези поръчки инхаус, защото строителството не може да бъде спряно. Достатъчно малко големи инфраструктурни обекти строим, наистина не може да бъде спряно строителството там, където са започнати мостови съоръжения, не са довършени. Ако те стоят така още една зима, ще има проблеми. Така че това, което сме направили, ще осигурим и в началото на месец септември, планирам го между 8 и 10 септември, надявам се да можем да осигурим финансиране. И разбира се, надявам се от първия ден, когато осигурим финансирането, тоест когато бъде заплатено, финансирането е осигурено, да могат строителите да почнат да строят веднага, да изпреварят зимата. И уговорката с тях е, че няма да се забавят с крайните срокове, които бяха за тези лотове.

Водещ: Вярвам, добър барометър и за вашите действия, е това, което мислят хората. Ние от ранната утрин ги питаме чрез системата ни „Холър” как оценяват състоянието на пътищата в България. Сега е моментът, в който заедно с регионалния министър арх. Шишков ще видим резултатите. Оценете състоянието на пътищата в България – 63% от хората дават крайна негативна оценка на състоянието на пътищата. Няма да сумираме, но виждате колко са много и тези, които дават по-скоро негативна оценка, и колко малко хора оценяват като добро състоянието на пътищата в България. Моля Ви за коментар.

Арх. Иван Шишков: Не ме учудва. Има два проблема, заради които пътищата са в това състояние. Първият проблем е за това, че пътищата се поддържат лошо. Това, което коментирахме, за основните и текущи ремонти, не е само заради факта, че имаме нарушения в самите поръчки. Проблемът е, че по този начин няма достатъчен контрол, няма надзор, няма въвеждане в експлоатация. Мисля, че тези теми ги коментирахме много време.  Те са се наслагвали във времето може би от 2017 г.

Водещ: Вижте това – и подчертаващият, пояснителният въпрос, който също може да приоритизира и вашата дейност. Така ли са подредени Вашите приоритети? Лошото състояние на настилките, недобрата поддръжка – като основни причини за проблемите на пътищата. След това незавършените магистрали и липсата на маркировка и знаци.

Арх. Иван Шишков: Аз бих добавил доста голям процент за незавършените магистрали. Защото, ако в момента имахме всичко това, за което си говорихме – магистралата север-юг, магистралата „Черно море”, магистрала „Рила” включително, за която не стана въпрос. Всички тези магистрали, ако ги имахме, ние нямаше да имаме такова натоварено движение. И когато нямаме такова натоварено движение в тези съществуващите малко магистрали, естествено, че те ще бъдат запазени, общо казано, от самия трафик. Нали разбирате, че магистрала „Тракия” от София до „Марица” на практика са две магистрали. Тя много отдавна трябваше да бъде мислена да бъде уширена. В момента знаете за какво става въпрос. Веднъж – очевидно е, не строим добре, но втори път – поддръжката не е толкова добра, колкото ни се иска.

Водещ: Сигурен съм, че хората много се вълнуват. Призовавам ги отново да насочат техните смартфони или таблети към QR кода. Няма значение дали имат приложение, всичко това става директно с камерата, ако включите вашите камери, можете да се включите и да дадете оценка и вие за състоянието на пътищата в България. Вие споменахте темата с магистралите, а сега искам да ви питам за още един интересен участък. Тунел „Железница“ – говорим обаче за новия тунел на АМ „Струма”, където има свлачищни процеси. Справяте ли се с този проблем? Знам, че работна група в момента ще работим там, за да отстранява проблемите.

Арх. Иван Шишков: Септември месец миналата година, когато бях зам.-министър, направих оглед. И тогава установих, че в октомври месец предишната година е било констатирано свлачището и е бил спрян строежът. В рамките на една година не се беше извършило абсолютно нищо. Тогава възложих да се направи проект. Сега, когато станах министър, в първия си работен ден поисках от АПИ да ми обяснят какво се е случило. Към този момент имаме готов идеен проект за укрепване на свлачището.

Водещ: Пак цяла една година. Отсечка, която би спестила много нерви и минути път на хора, които пътуват към Югозападна България или към Гърция.

Арх. Иван Шишков: Да. Някак си, като че ли целият този процес върви доста неравномерно. Това, което искаме да направим, за това е тази работна група, тъй като тунелът „Железница“ най-вероятно ще бъде готов след около месец и половина, ще направим всичко възможно, ако можем да съберем движението в частта на свлачището, да го съберем в двете платна от едната страна...

Водещ: Вашият заместник беше казал, че до 2-3 седмици може да се пусне движението в едната посока.

Арх. Иван Шишков: Не може, защото тунелите още не са готови. Но най-вероятно тунелите би трябвало да бъдат готови след около месец и половина. Ако това успеем да направим, разбира се, търси се и имаме предложения за техническо решение, така че да е безопасно и да можем да пуснем по този начин движението. За съжаление това, с което започнахме разговора, липса на планиране, липса на реагиране във всеки момент, в който се случва каквото и да било. Пак Ви го казвам – октомври месец 2020 г. е установено свлачището.

Водещ: Много теми има, които ми се иска още да коментираме с Вас до края на интервюто, което правим в момента. Подсигурено ли е зимното почистване откъм финанси и пари?

Арх. Иван Шишков: Зимното почистване, срокът за конкурсите, които сме обявили, за шест от областите е на втори, за едната е седми, защото Агенцията по обществени поръчки направи проверка на една от обществените поръчки, затова едната е забавена, тоест срокът не е втори, а е седми. Надявам се, че фирмите ще участват. Обикновено знаете, че се пуска винаги оферта в последния момент, така че общо взето аз лично очаквам, че те ще си участват. Още повече, че ние с тях водихме един диалог, включително и как да решим законово възникналия проблем с основните и текущи ремонти, не само като минало, а и като бъдеще.

Водещ: Ще осигури ли служебното правителство, и Вие като министър, зимно снегопочистване?

Арх. Иван Шишков: Да, категорично. Тоест зимното снегопочистване, каквото и да се случи, то е въпрос на национална сигурност. Даже да тръгнат да се обжалват тези конкурси, има и други механизми и начини, по които можем да го осигурим. И ще го осигурим.

Водещ: Кога се отваря отново програмата за саниране, арх. Шишков?

Арх. Иван Шишков: Програмата за саниране ще се отвори може би септември-октомври месец, като до март месец 2023 г. тези, които бъдат одобрени, ще е 100% финансирано от програмата. След март месец 2023 г. ще има съфинансиране – 80% ще е от програмата, 20% ще има съфинансиране.

Водещ: Кажете ни обаче условията, какъв тип сгради най-вече ще бъдат...

Арх. Иван Шишков: Веднъж ще има жилищни сгради, които са за 1,2 млрд. и за 600 млн., ще има и обществени сгради. Това, което още мога да Ви кажа, е, че това, което си коментираме, че най-вероятно ще направим така, че самите възлагания да бъдат по сходен начин, както са правени миналия път. Тоест общините да имат, защото беше изключително задаван въпрос от доста ваши колеги и медии, ще направим всичко възможно с добрите практики, които е имало от миналата програма, да ги разширим, за да е наистина по-лесно за хората.

Водещ: Имате ли приблизително изчисление колко сгради ще могат да бъдат санирани с парите по Плана за възстановяване?

Арх. Иван Шишков: Изчисленията са, че те ще бъдат в рамките на около 3,5 млн. РЗП, както обичат хората да казват. Разбира се, това зависи колко ще бъдат големи и колко малки сградите. При едни средни сгради са малко над 1000 – 1200-1300. Говоря за жилищните сгради. Обществените сгради вече са съвсем различна тема.

Водещ: Надяваме се и да бъде всичко прозрачно, защото при предходните етапи, когато се санираха сградите, имаше пак съмнения за злоупотреби със средства. Заговаряйки за това, през лятото на 2021 г. като служебен икономически министър тогава, Кирил Петков подаде сигнал до прокуратурата за ремонта на язовири. Има ли някакви резултати от тези проверки?

Арх. Иван Шишков: Тогава, съвместно с Министерството на икономиката, нашето министерство, включително и с органите на ДНСК, мога да кажа, че ние осветлихме едно доста мащабно незаконно строителство, извършено от държавата. Дружеството, мисля, че беше „Монтажи”, което горе-долу е, както е „Автомагистрали” в регионалното министерство, беше направило ремонти на язовири. Тези язовири са били определени като язовири в лошо състояние, което означава, че трябва да се направят основни ремонти, означава, че трябва да има проекти и разрешение за строеж. За съжаление, знаете, констатирахме, че такова нещо не се беше случило. Имаше включително от тогавашната управа на ДНСК, тогавашният директор на Дирекция „Национален строителен контрол”, беше в края на декември месец, бяха констатирани тези нарушения. Включително имаше и актове за незаконно строителство. Изненадата, която вчера открих, защото започнахме съвместна работа отново с Министерство на икономиката, какво се е случило. Изненадата беше, че това, което ние сме осветлили, някой се е опитал да го затъмни.

Водещ: Кой е този някой?

Арх. Иван Шишков: Някой е било, имало е комисия, която е била съставена от регионалния министър, февруари месец, заедно с представители от Министерство на икономиката, съответните търговски дружества. И в един момент тази комисия излиза с едно решение, в което казва, че тези ремонти представляват аварийни ремонти и не следва да се изисква към онзи момент разрешение за строеж. Още повече – министър Караджов пуска и едно тълкувателно писмо до главните архитекти на общините да издават разрешение за строеж като извършени вече аварийни ремонти на язовирите. Това наистина е изключително смущаващо. Да, някой ще каже, че спасяваме извършеното незаконно строителство на държавата. Но ние предложихме да спасим цялото извършено незаконно строителство с текстовете за търпимост. Това не се случи, а тръгнаха да решават проблемите. Незаконните строителства на държавата не се решават по незаконни начини.

Водещ: Кажете ми, само той ли обаче, само регионалният тогава министър в редовния кабинет Гроздан Караджов ли е бил замесен по тази тема, или има и други министерства и министри, които са знаели за това?

Арх. Иван Шишков: Аз го казах, че тя е била междуведомствена група. Комисията е била междуведомствена, от Министерство на икономиката и Министерство на регионалното развитие.

Водещ: Тоест и Корнелия Нинова е знаела за това.

Арх. Иван Шишков: Би трябвало, защото те са нейни дружества, които са били към Министерството на икономиката. За мен е изключително странно, начинът, по който се е опитал буквално да бъде потушено, или да бъде прикрито това, което ние бяхме открили, наистина е изключително...

Водещ: Какви ходове ви остават сега, за да поправите онова, което е имало опит да бъде по някакъв начин...

Арх. Иван Шишков: Ходът пак ще е много ясен. Може би до няколко дена, защото аз работя по финализиране на текста за търпимост и узаконяване. Ще го качим в сайта на МРРБ с цел да бъде на обществено обсъждане. Общественото обсъждане по закон е един месец, след това този текст ще го внесем в Народното събрание. За мен единственият законов начин да бъдат решени всичките открити незаконни строителства, възложени от държавата в периода на ГЕРБ, единственият начин е по законов път. И това е нашето предложение. Всичко друго е опит за прикриване, което мисля, че към днешна дата не би трябвало да се случва.

Водещ: Благодаря ви. Арх. Иван Шишков, служебен министър на регионалното развитие и благоустройството, гост на „Тази сутрин”.

 

Интервюто на министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в сутрешния блок на бТВ можете да видите тук.

 

Министерство на регионалното развитие и благоустройството