Министър Иван Шишков в интервю за предаването „Събуди се“ по Нова телевизия: Пускаме АМ "Европа" за движение около Нова година, но без последния слой асфалт

Министър Иван Шишков в интервю за предаването „Събуди се“ по Нова телевизия: Пускаме АМ "Европа" за движение о

22 октомври 2022 | 11:14

Водещ: Г-н Шишков, сам наричате АМ „Европа” пътят на костенурката. Да не се окаже, че костенурката върви по-бързо от строежа на магистралата?

Арх. Иван Шишков: Аз затова го нарекох пътят на костенурката, защото вашите зрители трябва да знаят, че първият подробен устройствен план е одобрен точно около КПП „Калотина”, е през 2014 г. Разбирате сами, че в толкова продължително време какво се е случило – на практика нищо.

Водещ: Буквално всеки, който пътува към Сърбия или Белград, знае за какви опашки става дума. Изведнъж пътят става черен. Това е входът към България. Защо забуксува там строежът?

Арх. Иван Шишков: Защо е забуксувал в годините, не знам. Знам единствено, че в тези 2-3 месеца мисля, че сме взели всякакви мерки и сме решили всички проблеми, които се намират по магистралата. Репортажът беше изключително точен и изключително коректен, абсолютно отговарящ на истината. Започвам по него. в частта на КПП „Калотина” абсолютната истина е, че магистралата свършва 100 метра преди пункта. Абсолютно безумие, равняващо се на това, което имаме в момента на „Кулата”.

Водещ: Струват ни се като няколко километра, тези 100 метра, като трябва да ги изминем.

Арх. Иван Шишков: Точно така. Това, което съм направил – среща с кмета на Драгоман, разбрал съм се, тъй като там има един ПУП, одобряван малко след 2000 г., в който наистина има два урегулирани поземлени имота, които са точно в тази част между магистралата, която е одобрена, и между пункта. Там ще се направи ПУП и изменение, ще се регламентират четирите ленти – тоест по две ленти в двете посоки. Нещата са решени и ще се изгради локал, за да бъдат вързани двата парцела. Този локал ще го отчужди общината, а ще го изгради АПИ. Проблемът, който никой не беше коментирал, никой не беше мислил как да бъде решен, в момента е в процес на решаване чисто процедурно.

Водещ: Но ще се завършили ли в срок магистралата? След тези три отсрочки, очевидно...

Арх. Иван Шишков:  Магистралата така или иначе достатъчно се е забавила, специално в този участък. Тя се е забавила също във връзка с онзи строителен хаос, за който аз, за съжаление, почнах да се уморявам да говоря. Това са отново не докрай изчистени проекти, проблеми с подробни устройствени планове. Това, което се коментира в момента, е абсолютно вярно. Аз одобрих преди 10 дена, надявам се в последното изменение на ПУП точно в този участък, за да се оправят проблемите с електропроводите, да се оправят връзките, които касаят връзване на електрическо осветление по определени части на магистралата. Това е едно от основанията и условията, заради което магистралата се е забавила като строеж. За съжаление, въпреки острите ми коментари с Агенция „Пътна инфраструктура”, които пък респективно са коментирали със строителите, няма как да може да бъде завършена изцяло магистралата до Нова година. Още повече, че знаете, че в тази част на България климатичните условия зимата са много тежки. Ще направят всичко възможно да я пуснат без последния слой на асфалта, който няма да може да бъде поставен, и след това напролет да бъде завършена в този участък. За съжаление това е истината. Надявам се поне в тези срокове, за които (...), първо да бъде пуснато движението около Нова година в по-облекчен вариант, а след това магистралата да бъде въведена в експлоатация напролет, когато бъде направен последният слой асфалт. Разбира се, преди да е направен последният слой, ще бъде пуснато движението по нея.

Водещ: Има ли шанс обаче заради забавянето в сроковете да загубим евросредствата, които се отпуснаха за строежа?

Арх. Иван Шишков: Проблемът за евросредствата е в първия лот. Той е в частта от София до Сливница. В тази част имаше абсолютно неуредици във връзка с одобряването на ПУП. В предишния служебен кабинет аз бях стигнал като зам.-министър до положението да одобрим плана. Имаше проблем с едно искане на кмета на Костинброд, имаше несъгласувана процедура в МОСВ. Бях я оставим на тогавашния министър Гроздан Караджов, на бюрото, с идеята, че за следващите месец-два ще бъде завършена...

Водещ: Какво заварихте?

Арх. Иван Шишков: Същото. Какво направих обаче е по-важно. Одобрих подробния устройствен план преди 10 дена, като го одобрих, защото първо сключих споразумение с кмета на Костинброд, той си оттегли възражението, съгласувахме го в МОСВ. Сега, разбира се, ПУП е в процес на обявяване, надяваме се да няма възражения, ще бъде извършено отчуждаването, но ще е изключително трудно на строителите да го завършат до 2023 г. В момента заради забавянето на целия този процес от държавата, накрая всички се фокусираме върху строителите – дали строят качествено или бързо, а в действителност голямото забавяне идва от държавата, в конкретния случай, а не от строителите.

Водещ: Това ме връща на въпроса – има ли шанс да загубим евросредства?

Арх. Иван Шишков: Абсолютно е възможно да загубим – не всичките, но да загубим част от парите, защото няма да можем да завършим...

Водещ: Колко пари са това и означава ли, че държавата ще трябва да ги плати?

Арх. Иван Шишков: Не мога да ви кажа колко пари, защото не знаем колко ще е недовършеното строителство в края на 2023 г. Това никой не знае към този момент.

Водещ: Ориентировъчно?

Арх. Иван Шишков: Не, не мога да ви кажа. Всички се надяваме, пак ще се фокусираме върху строителите – тези, които всичките ги упрекваме, че са най-големите виновници за пътищата, накрая ще искаме от тях да извадят държавата от проблем, който го е сътворила държавата.

Водещ: При всички случаи ще става дума за милиони.

Арх. Иван Шишков: Със сигурност.

Водещ: Да си поговорим малко за АМ „Тракия”. Още не сме построили всички магистрали, пък тези, които са построени, сега се оказва, че трябва да ги ремонтираме. Направихте проверка с МВР, която показва, че са спестени материали при строителството на два от лотовете. Проверката беше по сигнал – от къде дойде този сигнал?

Арх. Иван Шишков: Проверката по принцип беше по инициатива на МВР. Обаче, освен че е по инициатива на МВР, за един от лотовете, който е в по-лошо състояние – трети лот, така или иначе имаше предвидена проверка от април месец тази година, тоест от предишното ръководство на МРРБ. И с предишното ръководство на АПИ е било предвидено да се направи проверка, и то не за друго, а да се види състоянието на пътя, да се знае какъв ремонт трябва да бъде направен.

Водещ: 16 проби взехте от асфалта. Има ли вече резултати от проверките в лабораторията?

Арх. Иван Шишков: От снощи имаме резултати. Не сме ги анализирали в дълбочина. Това, което ние извадихме като коментар за липсите като сантиметри, естествено, те си бяха още тогава ясни. За съжаление, освен това, имаме доста коментари и описания в проверките, които касаят качеството на материалите, където пише, че не отговарят.

Водещ: Да обобщим – готов е резултатът от проверката.

Арх. Иван Шишков: Да, в момента се анализира. Имайте предвид, пак казвам, че проверката е инициирана от МВР. За нас важното е какви са проблемите на пътя, за да знаем как да направим ремонта.

Водещ: Тоест един път – асфалтът не отговаря на качеството...

Арх. Иван Шишков: Втори път – има и проблеми. За да бъдем по-конкретни в темата, аз искам да ви кажа нещо, което мисля, че е много важно, в цялата тази картинка, като си говорим за магистралите. Нас в последните 10-12 години ни прожектираха един много дълъг филм, наречен строителство на магистрали. Този дълъг филм към този момент завърши с това, че розовите очила вече са по-малко розови. И в един момент се появиха колеги, които започнаха да коментират това, че едва ли не, не сме измерили правилно дебелината на асфалта от пробите. Искам да кажа, че може би някой е забравил на публиката да раздаде подходящите рулетки. В действителност истината е тази и няма смисъл да я крием.

Водещ: Опасен ли е този път и този участък за шофьорите, които в момента се движат по него?

Арх. Иван Шишков: Пътят започва да става опасен, поради простата причина, особено в Лот 3, виждате вече, че има неравности по пътя. Естествено, тези неравности водят до заплаха за нормалното движение. Затова казва, че колегите от АПИ още април месец са искали да правят тези същите проверки, за да знаят какъв ремонт да правят на пътя.

Водещ: Кога ще започне ремонтът?

Арх. Иван Шишков: Тепърва в момента, след като излязоха резултатите, трябва да се направи анализ с каква технология да бъде. И сега ще направим всички възможно, ако можем напролет да се направи ремонт

Водещ: Фирмата изпълнител обаче отрече да е пестен материал.

Арх. Иван Шишков: Точно затова казвам, че не виждам смисъл от фирмите в момента да влизат в този диалог, защото проверката е такава, каквато е.

Водещ: Готови ли сте да дадете същите проби, които взехте, и на независима лаборатория, която да...

Арх. Иван Шишков: Ако искат, колкото искат могат да дупчат магистралата, колкото искат могат да ги гледат. Имайте предвид, че министър Демерджиев каза много ясно, че той е задържал при себе си още едни проби, тоест, ако има някакви съмнения... Но само исках да ви кажа нещо – че двете проби на лотовете 2 и 3 показват едно нещо – каквото сме си поръчали, това сме получили. Казвам го, защото пробата, която е взета от Лот 3, който е с гръцка фирма, тоест даже не е българската фирма, тя не е коментирала нищо, е струвала по-малко пари, отколкото Лот 2, на километър. Тоест ние сме поръчали по-евтино строителство и сме получили по-некачествено строителство. Това, което се мъча да кажа, защото ние започваме да хвърляме цялата вина върху строителите, тоест като че ли намерихме заради проблема във възлаганията, проблемът в цялостната политика за строителство на магистрали, или липсата на такава политика, ние намерихме един виновник и го нарочихме него – строителите.

Водещ: Тоест проблемът е по-дълбок, казвате.

Арх. Иван Шишков: Проблемът е много по-дълбок. В края на краищата тези строители е един цял бранш в България. Той освен, че е икономически бранш, това са строителите, които строят пътища в България. Ако създадем добри условия да ги строят и им дадем ясен регламент, според мен те ще се представят много по-добре.

Водещ: Ще правите ли още проверки? Заканихте се, че това е първата, но не е последната.

Арх. Иван Шишков: Закани се министър Демерджиев. Може да се наложи да правим проверки. Проверките обаче не са въпрос на това да се проверява този или онзи, конкретни фирми. Трябва да ви кажа – ето, в тези проверки аз лично останах изненадан, едната фирма е българска, едната е гръцка.

Водещ: И при двете резултатът е един и същ.

Арх. Иван Шишков: Не, при гръцката фирма е по-лош резултатът.

Водещ: Въпросът е, че пак некачествено е изпълнено.

Арх. Иван Шишков: Некачествено, защото така е възложено.

Водещ: Към една друга тема ми се ще да минем, в столицата. Появи се един задочен спор – такъв ли е, вие ще кажете. Как небостъргачът „Златен век” се оказа на една стъпка от пълно узаконяване? Това е едно строителство, което предизвика недоволството на много хора в столицата, беше свързано с протести.

Арх. Иван Шишков: Спор няма. В предишния служебен кабинет се появи спор дотолкова, доколкото аз като зам.-министър в служебен кабинет казах, че проблемът идва от Столична община. Спор не считам, че е имало. Казах го, защото подробният устройствен план е одобрен там, заради това, че са имали механизъм, по който да бъде прекратено действието на този план. Било е спряно действието на всички планове в района, с изключение точно на този квартал. След това кметът на София г-жа Фандъкова е отказала по искане на кмета на „Лозенец” да измени подробния устройствен план, след което са направени две изменения към разрешението за строеж и в резултат на което е построен по този начин небостъргачът.

Водещ: Но всички си спомняме, че беше спрян този строеж.

Арх. Иван Шишков: Строежът беше спрян от по-предишния директор на Национален строителен контрол. Беше спрян обаче в един период, в който държавата и общината имаше една политическа разцветка, общо взето казано. Тоест ГЕРБ управляваха и столицата, и държавата. Когато стана големият проблем и хората негодуваха срещу строителството на „Златен век”, за мен беше чисто политическо решение, друга институция, тоест ДНСК, да спре строежа. Да го спре така, че после да може да падне в съда. Това се случи навремето. И когато съдът отмени тази заповед на ДНСК, се случи, че тя я отмени в предишния служебен кабинет. Спор по случая няма. Тоест „Златен век” е част от емблемата на визията на София, която достатъчно дълго време се коментира от това управление на София. Аз не виждам какъв спор може да има. Единственото, което казвам, е, че като факти, на базата на това, което е издавал моят колега Здравков, на базата на това „Златен век” в момента има едно удостоверение за груб строеж, за което вие, ако искате, може да си купите апартамент...

Водещ: Тоест вече това е абсолютно възможно.

Арх. Иван Шишков: Да. Вече е обект в груб строеж, а не право на строеж.

Водещ: Една и съща фирма обаче е ремонтирала участъка от АМ „Тракия” и жълтите павета, който беше другият огромен спорен ремонт в столицата през последните дни.

Арх. Иван Шишков: Ремонтът в столицата за жълтите павета, ние влязохме в тази тема, защото МРРБ, чрез европейски фондове, по ОП „Региони в растеж”, е осигурило 41 млн. за София, за този обект, който е целият ремонт на центъра на София, включително и „Граф Игнатиев”, включително и жълтите павета. Имайте предвид, че естествено ние ще се намесим в случая, на за друго и не защото имаме спор. Никакъв спор нямаме със Столична община. Ние ще се намесим заради това, че трябва да спасим парите на София, затова, че трябва евентуално да помогнем, така че да може да бъде завършено. Моето мнение в конкретния случай, въпреки че едва ли не в публичното пространство започна да се говори, знаете, по-рано имаше качество К, сега се говори за качество Ф в София. Но истината, според мен, е, че строителят не е чак толкова виновен, въпреки че той е един и същ...

Водещ: Пак стигаме до проектите, които се възлагат.

Арх. Иван Шишков:  Да. Според мен проектът е изключително лош. Проблемът отново е възложителят. И според мен, ние естествено ще направим проверка, защото парите на София трябва да бъдат спасени. София заслужава да има хубав център. София заслужава да има друга визия.

Водещ: Ще направите проверка по проекта.

Арх. Иван Шишков: Проверката ще е във връзка с това да помогнем и да можем да спасим наистина целия проект, защото очевидно зациклихме много.

Водещ: Много ви благодаря. Арх. Иван Шишков, служебен министър на регионалното развитие, с много новини. Разбрахме, готови са пробите от АМ „Тракия” и те показват, че асфалтът там е некачествен. Тепърва ще се прецени как ще се ремонтира участъкът и колко ще струва това на държавата.

 

 

Интервюто на министър Шишков може да гледате на интернет страницата на Нова телевизия чрез този линк:

mrrb