Министър Иван Шишков в предаването „Лице в лице“ по БТВ: Тунелът под „Петрохан“ е изключително забавен

Министър Иван Шишков в предаването „Лице в лице“ по БТВ: Тунелът под „Петрохан“ е изключително забавен

10 ноември 2022 | 19:01

Водещ: Много въпроси имам към вас, затова започвам съвсем конкретно по всички теми. Какво се случва с тунела под Петрохан?

Арх. Иван Шишков: Тунелът под Петрохан е в съвсем начална фаза. Започваме да правим процедура за ОВОС. За мен той е изключително забавен. Тунелът под Петрохан е един инфраструктурен проект, който, моето лично мнение е, че трябваше още от 90-те години да започне да се проектира и да бъде направен. Ще дам един много прост пример – това, което в момента е проектирано и се строи, връзката от Видин към Ботевград, е с около 80 км по-дълго. При положение, че беше направен тунелът под Петрохан, щеше да е със 70 км по-късно. Това мисля, че казва всичко. Още повече, че трасето, което се строи в момента, на практика трасето се влива в магистрала „Хемус” и ще усложни още повече движението на магистрала „Хемус”.

Водещ: Защо е направено така?

Арх. Иван Шишков: Нямам никаква представа. Моето лично мнение е, че магистралата е правена с най-къса връзка към друга магистрала, без да е търсена най-късата връзка изобщо към връзката София и разбира се цялата ос, която е от Видин към Кулата.

Водещ: Срок?

Арх. Иван Шишков: Срокът – тепърва започва да се проектира, така че имайте предвид, че ние сме изключително много забавени в тази процедура. Това, което можехме да направим, са две неща – да се ускори процедурата да започне да се прави ОВОС, и това, което според мен е най-важното, което можеше да направи служебният кабинет, да алармира всичко какво не е направено, какво трябва да се направи и колко много магистрали има да направим и какъв е смисълът от тях. В момента, например Петрохан, аз мисля, че е абсолютно ясно какъв е смисълът на тунела. Връзката е изключително важна. Говоря за цялата магистрала, която ще е връзката, заедно с тунела под Петрохан. За съжаление в това положение се намират и други части на България...

Водещ: Кои? Аз се сещам за участъка на магистрала „Европа” до границата със Сърбия. Пътят към Европа от България е просто послан с лоши намерения.

Арх. Иван Шишков: За съжаление, единственото хубаво в цялата тази история е, че поне вече имаме Подробен устройствен план, одобрен от край до край. Имаме заповеди за одобрен подробен план в цялата магистрала. За съжаление това, което бях оставил в рамките и в края на предишния мандат на служебния кабинет, в следващите седем месеца не се беше придвижило от министър Караджов и се наложи аз в много кратък срок, в рамките на два месеца да довърша процедурата, включително имах споразумение с кмета на Костинброд, довършихме цялата процедура и одобрих ПУП.

Водещ: Възможно ли е това да е свързано със споровете между Караджов, Петков и Василев, за едни пари?

Арх. Иван Шишков: Не, тук нямаше общо с никакви пари, ставаше въпрос за одобряване на ПУП. За съжаление като че ли политиците много често забравят, че най-важният момент, за да може да се изпълни едно строителство, е първо да се одобрят плановете, след това да може да се почне строителството. Политиците понякога се карат за готови обекти или за ремонти, а в действителност най-важното е, че първо трябва да се извърши планирането, за да може да се отпуши, образно казано, фронтът, да се изпълнят абсолютно всички инфраструктурни проекти.

Водещ: Участъкът Русе – Велико Търново?

Арх. Иван Шишков: Русе – Велико Търново е другата ос север – юг, освен Петрохан, за която коментирахме, който участък трябва наистина много спешно и бързо да се проектира и да се построи. За съжаление, вие знаете, че до много скоро никой не коментираше за тази ос. Това, което успяхме да направим, раздвижихме го изключително бързо. Аз съм одобрил ПУП в два лота – от Русе до Бяла и обхода на Бяла. Продължава работата и по последния – до Велико Търново. Това, което продължавам да говоря, защото е много важно, е, че трябва на тази ос да се търси решение на цялостната ос – от Русе към Маказа, защото това е връзка, която е от Румъния към Гърция, включително и към Турция.

Водещ: Това възможно ли е да се случи в обозримо бъдеще?

Арх. Иван Шишков: Възможно е, разбира се. Зависи какво си представяте под обозримо бъдеще. Ще ви дам веднага един пример. Тъй като вече имаме сключени договори за първите два лота, за които говорихме, там срокът на изпълнение е 2028-а година. От тук нататък всичко, което започваме да проектираме, да завършваме, срокът ще бъде след 28-а година. Колкото повече се бавим, сами разбирате колко повече отиваме във времето напред. Затова алармирам, че всички магистрали трябва по най-бързия начин да бъдат проектирани и по най-бързия начин да бъдат намерени варианти да бъдат финансирани. България има остра нужда от тези пътища. Не само като пътна безопасност, а изобщо като развитие на всички региони.

Водещ: Вие казахте да бъдат финансирани. И аз се сещам за една реплика, която преди време каза Асен Василев, бившият финансов министър, че толкова пари сте заделили за пътищарите, че за другите – постна пица – за другата част от обществото, а за пътищарите – тлъста пържола. Перифразирам, разбира се.

Арх. Иван Шишков: Аз не съм чул тази реплика.

Водещ: По повод парите за капиталовите разходи.

Арх. Иван Шишков: Нашите пътища са в лошо състояние. За съжаление са необходими много средства, за да бъде това лошо състояние променено и те да бъдат в далеч по-добро състояние. Но те са в лошо състояние, защото са и малко. Когато на тези пътища имаме огромно количество огромен поток от движение, тези пътища се амортизират по-бързо. Ако имахме по-голяма пътна мрежа и повече магистрали – това, за което говорим, със сигурност пътищата щяха да са в по-добро състояние. И тогава най-вероятно щяха да са ни необходими по-малко пари като поддръжка, образно казано, на километър. разбира се, при по-дълга мрежа поддръжката е повече. Но пък действително амортизацията ще е много по-малка.

Водещ: И сега няколко конкретни въпроса също. Разбрах, че ще има детска болница. Разбрах, че сте отредили терен в Горна баня, нали така? Чакаме този проект от десетилетие и все се надяваме. Но аз имам един въпрос. Този терен не е ли твърде далече от центъра на София, и още по-лошо, от началото на София, откъдето идват хората от страната? Представете си, според мен от началото на София до Горна баня има минимум още един час, час и нещо път, тъй като това е най-труднодостъпният квартал, колкото и да е прекрасен, най-бавен за предвижване. Това не е ли риск?

Арх. Иван Шишков: Веднага ще ви обясня. Първо, теренът в Горна баня е изключително добре комуникативен спрямо Околовръстния път на София.

Водещ: Околовръстния е комуникативен път, особено в онази част, която води към Горна баня?

Арх. Иван Шишков: Околовръстният път е на финала на проектирането. Това също е една от темите, които в момента ще разискваме, включително и със Столична община.

Водещ: Частта от „България” до „Борис”?

Арх. Иван Шишков: Частта от „България” до „Борис”, след „Борис”, включително до връзката с магистрала „Струма”. Така че това е в напреднала фаза на проектиране. За съжаление там също са загубени 3-4 години в едни почти безсмислени процедури. Но така или иначе в момента съм поел ангажимент, а другият понеделник се виждам с главния архитект на София, надявам се по най-бързия начин да финализираме процедурите с ПУП и да вървим напред. Мисля, че успоредно, докато се строи болницата, най-вероятно ще започнат да се строят и този участък от Околовръстното.

Водещ: Всичко ли е готово – отчужденията, проектирането? Всичко ли е наред, така че да почне да се строи тази част на Околовръстното?

Арх. Иван Шишков: Това, което в момента е изготвено като ПУП предвижда изключително малко отчуждавания. Аз лично считам, че това също има един хоризонт, който скоро може да бъде започнато. Имайте предвид, че е правен успоредно идеен проект, заедно с ПУП, така че няма да се забави безкрайно много стартирането в този участък. Поел съм като ангажимент и като комуникация със Столична община, за да мога да помогна и да придвижа и тази тема. Тя е тема, защото е обявено за национален обект. Има съвместни договори между държавата и Столична община. Първоначално процедурата започна неправомерно от Столична община, въпреки че обектът е бил...

Водещ: Коя процедура имате предвид?

Арх. Иван Шишков: За ПУП. Говоря за периода 2017-2018 г. В началото на 2021 г. е установено, че е започнала по неправомерен начин, започнала е от начало в 21-ва година. Надявам се към този момент да сме на финала на завършване на процедурата, за да можем поне тези участъци да ги отпушим.

Водещ: Някакви срокове – докога бихме могли да се сдобием с национална детска болница, плюс добър подход към нея?

Арх. Иван Шишков: Освен това от вашето питане мога да ви кажа, че по принцип болница не се прави в центъра на града. Обикновено болниците се правят на място, което е добро комуникационно...

Водещ: Аз нямах предвид, че не е в центъра, а че комуникационно не е добро мястото.

Арх. Иван Шишков: Така че в момента, в който се направи тази комуникация, а тя, разбира се, успоредно ще се прави. достъпът до болницата ще бъде изключително облекчен. Имайте предвид, че макар и не съвсем близо, не и много далече, има последна спирка и на метрото. Тоест една такава болница там може да организира много добър подход и много добра комуникация, която да има към болницата. Имайте предвид, тъй като министърът на здравеопазването няколко пъти му задавах въпроси как е избрал този терен, тъй като аз съм участвал в избора на терен заедно с него, другите четири терена, за които се коментираше, бяха доста по-неподходящи. Знаете много добре, единият със скелета терена, който мисля, че всички достатъчно говориха за него, и аз повече няма какво да губя времето на зрителите.

Водещ: Неподходящо е да бъде използвано скелето, неподходящо е да бъде разрушено.

Арх. Иван Шишков: То и да бъде разрушено, теренът, който остава, е малък. Теренът в Горна баня, на който може да се построи болница, има няколко много големи предимства. Първо, че ще изградим чисто нова болница. Второто, в рамките на болницата ще има парк, тъй като там има и една зелена площ. И ще има много голям двор. Това са изключително важни неща, още повече, че той е в урбанизирана територия, има абсолютно всички връзки като комуникация, защото там има и други болници. Считам, че това място като големина, като избор на място, включително и като климат, защото не трябва да пропускаме и това, че Горна баня е с изключително добър климат, така че всичките тези неща...

Водещ: Проблемът в моето съзнание е достъпът до тази болница.

Арх. Иван Шишков: Достъпът ще бъде решен със сигурност, по този начин, който ви казвам. Разбира се, ще ви припомня, че някога политиците в предишните кампании за избор на кмет на София на два пъти обещаваха, че ще бъде изпълнено и построена цялата дъга на Околовръстния път. За съжаление това не се е случило, ще направим всичко възможно поне да стартираме началото на строителния процес максимално бързо, за да стигнем до максимално бърз срок, в който да стартира строителният процес. Имайте предвид, че и строителството на болницата ще отнеме време.

Водещ: Някакъв срок? Пет години, три години?

Арх. Иван Шишков: Би трябвало за около три години да бъде изградено.

Водещ: Сега един софийски въпрос. Защото, когато говорим за некачественото поставяне на жълтите павета в София, и тези снимки, които гледаме, не знам точно кой как ги слага, и на „Дондуков”, всички се обръщаме към Столична община. Но всъщност вие също имате отношение към строителството, тъй като парите ги давате вие. Защо не контролирате как се поставят жълтите павета? Защо не е контролиран ремонтът на „Дондуков”?

Арх. Иван Шишков: Ремонтът на „Дондуков”, доколкото знам, не е с европейски програми, тоест не е през МРРБ. Но жълтите павета, това е една част от един европейски проект по ОПРР, в който се включва ремонтът на „Граф Игнатиев”, „Шести септември”, ул. „Шишман”, „Солунска”, включително цялото каре около пл. „Народно събрание”.

Водещ: Кипи усилен труд. Кажете обаче как контролирате.

Арх. Иван Шишков: Този ремонт първо е бил на две разрешения за строеж, после многократно са издавани разрешения, с които са разделяни допълнителни етапи. Това, за което се намеси МРРБ, е на базата на две неща. Едното е точно за това, за което казвате, че ние сме длъжни да правим проверки на строителството.

Водещ: А защо не правите, г-н Шишков?

Арх. Иван Шишков: Както виждате, правим. Имайте предвид, че по принцип МРРБ е задължено да прави проверка, когато има изпълнено строителство. Тогава Столична община трябва да си поиска парите, тогава министерството трябва да извърши проверка на извършеното строителство. В случая ние се намесихме, образно казано, извън рамките на тези стандартни отношения, защото наистина трябваше да излезем от този стандарт в отношенията между министерството и общината, защото това считам, че беше в полза на цялото общество. И затова го направихме. Направихме го, имах среща с кмета на София във вторник. Уточнихме се две неща, защото мен лично ме притесняваха тези неща...

Водещ: Кои?

Арх. Иван Шишков: Едното беше, че не са поискани парите за „Граф Игнатиев”. за „Граф Игнатиев” е въведен в експлоатация официално през декември 2020 г., тоест срокът на гаранцията ще изтече, а ние все още, МРРБ, се оказва от проверката, която аз поисках и направих, се оказва, че не са поискани парите и респективно не е разплатено от европейските пари.

Водещ: Толкова ли сме богати?

Арх. Иван Шишков: Не ние, а бюджетът на София се оказва изключително богат.

Водещ: А с какво е платен този ремонт?

Арх. Иван Шишков: Очевидно с бюджета на София.

Водещ: А иначе трябва да е с пари по европейска програма.

Арх. Иван Шишков: Точно така. И не са поискани. След поискването на парите означава, че министерството трябва да извърши проверка. Уточних се с кмета на София, че в момента ще поиска изплащането на парите, тоест ще можем да направим проверка. Много ми се иска това да се случи скоро, за да можем да направим проверка преди изтичането на гаранционните срокове.

Водещ: Това много така звучи. Да не би някой да чака да мине гаранционният срок, както винаги се случва у нас, и тогава да се открият проблемите и отново да се дават пари?

Арх. Иван Шишков: За това бяха моите притеснения. Затова поисках от нея, и тя обеща, че ще поиска да бъдат изплатени средствата, което означава, че ще можем да направим проверка на изпълненото строителство. Другото, което ще направим, естествено след проверката, която в момента тече и ние сме поискали цялата документация във връзка с т.нар. жълти павета, сме поискали един пълен анализ, тоест за колко време и как може да бъде завършено строителството. Очевидно, че ще се наложи да увеличим срока. Той е март 2023 г., но ще бъде увеличен в рамките на шест месеца. Няма да го направим повече, защото считаме, че чисто законово това е приетият срок. И другото, което е изключително важно, че ние трябва да имаме гаранции, че този ремонт ще бъде завършен преди местните избори. Защото, ако бъде завършен след местните избори, проблемът на едно управление може да стане проблем на следващо управление.

Водещ: То въпросът е и в парите. Да не се окаже срокът да изтече, защото пак ще плащаме ние.

Арх. Иван Шишков: Точно това е големият проблем.

 

Интервюто на министър Шишков може да гледате в сайта на телевизията чрез този линк

mrrb