Министър Лиляна Павлова: Без чадър за влиятелни “чичовци”, замазващи безобразията на плажа

Министър Лиляна Павлова: Без чадър за влиятелни “чичовци”, замазващи безобразията на плажа

09 август 2012 | 13:47

- Г-жо Павлова, защо един министър решава да отиде на плажа на проверка? (След визитата на министъра бе съобщено, че ще бъде отнета концесията на плажа в Каваците-север - бел. ред.) Нямате ли си инспектори?
- Един министър, освен че трябва да прави политика и посещения на високо ниво, той, особено ако е министър на регионалното развитие, трябва да е в регионите и по места да се среща с хората, да си наглежда проектите. Око да види, ръка да пипне - сам да видиш с очите си и да се убедиш в някои неща. Министърът не е кабинетен или книжен плъх.Освен това за мен беше важно да подкрепя екипа. Защото назад в годините често експертите са се притеснявали дали някой няма да ги изгони, да ги заплаши или да ги набие. Те трябва да знаят, че държавата в мое лице стои зад тях и така да имат безпристрастна оценка. И там, където трябва, да има воля за санкция. Защото има един одит на Сметната палата, който ми връчиха за минал период, и в него се казва, че за първи път миналата година са наложени такива големи санкции.Досега е имало страх в системата да се налагат санкции и да се контролира.Искам да вдъхна кураж на хората и да предупредя, че няма да има чадър над никого и който трябва да бъде санкциониран, ще бъде.

- Имате ли конкретни сигнали за такъв чадър?
- Някои концесионери и наематели на плажовете започват - ама ние ще се обадим, къде е другият директор, защото сега имаме нов директор, ние сега ще се обадим на министъра, еди-кой си ми е чичо, еди-кой си ми е леля...

- Кой?
- Не искам да злоупотребявам, защото не обичам този подход "един човек ми каза".Няма чичо, няма леля. Моите хора са из плажовете и ми казват какво правят концесионерите - служители на министерството, на РДНСК, поканили сме и РИОКОЗ, лицензирана фирма с GPS замерва заетите от чадъри и свободните площи.

И трето - не инспектирам аз, служителите си вършат работата. Аз отивам да видя резултатите от работата им, от работата на замерващите фирми - следя и дали са безпристрастни.

- Какви други нарушения на плажовете открихте, освен вече обявените?
- Освен разпределението на заети от принадлежности и свободни площи искахме да измерим дали и колко морето е "изяло" от плажовете. Знаете, че концесионерите се оплакваха и искаха намаляване на таксите дори. И на трите плажа видях, че площта се е увеличила. Морето взема, но морето и дава. Но сега не се обаждат да им вдигнем таксите (смее се, б.а.).
Проверяваме медицинската апаратура с помощта на РИОКОЗ. Тази година за голямо съжаление имаше много случаи на удавяне. Ако няма спасители, лекар и апаратура, за какво е тази концесия? 500 лева струва апарат за обдишване, за който се установи, че липсва на плажа на Лозенец. Ако на един концесионер или наемател са му 500 лева проблемът, значи по-добре да не се занимава с това. На Лозенец концесионерът намери апарата, извади го от шкафа и каза - "Ето го, ама той докторът не знае, че е тук." Е, ако докторът не знае, кой да знае? Каква е ползата, че сме отметнали в чеклиста, че го има, а някой се удави.
Това е безотговорно. И се оплакват, че са ни строги изискванията. Очевидно, че трябва да са строги, защото хората се давят и няма кой да ги спаси. С това е свързано и другото нарушение - на всеки 100 метра да има по двама спасители, с оборудване и екипировка. 

- Липсват ли?
- Да, на някои плажове липсваха. Но при медицинското оборудване е по-зле.
Другите ни констатации: Освен че не трябва да има вход за плажа, не трябва да има и заграждения, трябва да има свободна равностойна площ неплатена, концесионерът трябва да осигури съблекални, тоалетни и душове с течаща вода. Сериозен проблем.
Навсякъде нещо липсва. Почти всички концесионери и наематели получиха писма с предписания, които следим дали се изпълняват. Нека и хората да подават сигнали за нередности - за това имаме "зелен телефон" 080011918. Внезапните проверки продължават до края на сезона.

- Как законодателно може да се направи работата по-ефективна?
- Една от целите на промените в закона за черноморското крайбрежие е именно тази - да облекчим режима на концесиониране, защото заради тежката процедура сега всички искат наем. А концесията е дългосрочна, тя изисква инвестиция и дава гаранция на фирмата, че напред в годините тя ще му се възвърне. Само така и услугата за туристите ще се подобри, защото има перспектива. 

- Вие убедително отстоявахте текста за забрана на бетона по брега, но депутатите застанаха на страната на кметовете. Не стоят ли корпоративни интереси зад аргументите на морските кметове, че забраните щели да отблъснат инвеститорите?
- Като следях дебата, наистина това е, което човек вижда. 
Но видях и Равда, не я познах. Равда, Елените и Влас са се слели в бетон. Ако това им харесва...Кметовете четат закона като дявола Евангелието. Тук става дума да не застрояват неурбанизираните територии, те урбанизираните вече са обезобразени. Поне в малкото останали неурбанизирани зони да опазим 100-те метра. Явно не сме дорасли да имаме незастроени зони до морето.
Аз отстоявах до последно, проектът мина на Министерски съвет с тези предложения, мина и на първо четене, сега между първо и второ какво ще направят - волята е на законодателя.

- Като говорим за морето, да минем на пътя към морето, магистрала “Тракия” и следващите ви цели.
- Сега, като пуснем магистралата до Петолъчката, трябва да я пуснем и до Карнобат, за да имаме цяла магистрала. Следваща задача е магистрала "Марица" - позабавиха се в началото, сега наваксват. Догодина есента трябва да е готова. Това е следващият голям натиск, приоритет.
Също посоката София-Варна - от околовръстното до гара Яна изпълнителят пое ангажимента да пусне участъка преди сезона, въпреки че срокът им е лятото. На фокус е и Шумен-Белокопитово, там археолозите работят.Започваме околовръстното на София от Люлин до бул. "Европа", където ще има пътен възел на 3 нива. На 20 август започва работата. Зная, че ще затрудним движението в следващите 18 месеца по това трасе, но то е важно. Започваме тръжните процедури и за северната скоростна тангента, която ще свързва "Хемус" и "Тракия". Пускаме търга за скоростното шосе София-Калотина, от сръбска страна активно строят. Тече процедура и до няколко седмици ще обявим преквалифицираните 8 участници за лот 2 на "Струма". Искам да похваля екипа археолози там, блестящи са. Приключиха и на "Струма", и на "Марица".

- Новината, че срещу "Холдинг Пътища" има дело, ще попречи ли на доизграждането на "Тракия" в отсечката, която се довършва сега? Какво става при фалит на изпълнителя?
- Имам 3 аргумента, за да кажа, че не би трябвало да има проблем. Имаме банкова гаранция от сдружението "Тракия IV", в което не е само холдингът. Осигурили сме финансите. В един строителен процес винаги строителят строи, сертифицира и ние след това плащаме. Те имат много извършена, но несертифицирана работа. Така че сме финансово обезпечени, защото ние дължим. Третият аргумент - това е сдружение от 3 фирми. В случай че такова нещо стане, според договора на сдружението и нашия договор другите 2 фирми поемат задължението и довършват работата. (Вчера само часове след вземане на интервюто бе съобщено, че е поискано оттегляне на иска за несъстоятелност на "Холдинг пътища"- б. ред.)

mrrb