Министър Лиляна ПАВЛОВА пред в. "Преса": Пътищата са много зле, спуках гума

Министър Лиляна ПАВЛОВА пред в. "Преса": Пътищата са много зле, спуках гума

28 февруари 2012 | 18:04
Интервю на Деница Бояджиева с министъра на регионалното развитие за снега, дупките по шосетата и санирането на сградите

Г-жо Павлова, още с оглавяването на министерството ви се падна една от най-тежките зими. Какви мерки вземате за пораженията, които нанесе снегът на пътната настилка?
- Основната задача сега е да се направи бърз оглед на всички пътни участъци. Пораженията на места наистина са много големи, настилката е изядена от леда и химикалите, поради което зей-ват огромни дупки. При тези пропадания асфалтът е толкова остър, че директно разрязва гумите на автомобилите. Преди дни и аз имах такова изживяване. Вече започнахме аварийно изкърпване на най-критичните участъци. Приоритетни са магистралите и пътищата първи клас. За това можем да отделим максимум 15-20 млн. лв. Сега времето не позволява да се направи стандартно асфалтиране и затова запъпваме дупките със студена смес. Обръщам се към хората за разбиране, тъй като това може да доведе до затваряне на пътни платна.

- Между другото, какви химикали използвахте за снеготопенето, хората останаха без здрави обувки?
- Този проблем го имах и аз, но при такъв лед солта не действа. Тя може да се използва само до -7 градуса, а температурите паднаха много под това ниво и използването на химикали беше неизбежно - магнезиев бихлорид натриев и калциев хлорид и луга.

- Най-актуалната тема в момента е програмата за саниране. Докъде стигнахте с подготовката?
- Предвидената безвъзмездна помощ от 50 мпн. лв. ще стигне за над 5-6 хил. апартамента. Вече са готови формулярите, с които собствениците ще могат да кандидатстват. За да се стигне дотам, има още няколко важни етапа. Вече избрахме фонд, който ще осигурява кредитирането на останалите 50%, които трябва да се доплащат. В момента върви процедура за избор на звено по изпълнение. Днес в „Държавен вестник" са обявени три обществени поръчки - за избор на проджект мениджър, за извършване на технически обследвания и за провеждане на информационна кампания. Процедурата за проджект мениджър предвижда избор на фирми, които ще оказват помощ на хората, тъй като не всеки има време. Те ще съдействат на собствениците да направят сдружение и да го регистрират в общината. След това ще им помагат да съберат по 500 лв. на домакинство, за да се сформира един бюджет за гаранция. Спед одобрение на сградата ще се стартира техническо обследване. На места хората са проявявали творчество и са пробивани панела, за да си направят различни надстройки, пристройки, балкони. Това е абсолютно недопустимо и има риск от проблеми с устойчивостта.

- Какво точно ще включва цялостното саниране?
- Всички сгради, които са преминали успешно през конструктивното обследване, ще бъдат подложени и на енергийно. Ангажиментът за него също е на проджект мениджъра. Той трябва да изготви доклад с всички мерки за енергийна ефективност, които трябва да бъдат направени в съответната сграда. Ние ще платим 50% от сумата, необходима за всички предписания - подмяна на дограма, ремонт на покрив, на отоплителна инсталация, попагане на топлоизолация и др. Възможно е да се предпише подмяна на вида отопление и преминаване към топлофикация или газификация. Може да се поставят солари на покрива. Обновяването включва абсолютно всички предписани енергоспестяващи мерки. До момента демонстрационно са направени почти 50 сгради. Имаме случаи, в които подмяната на котела заедно с поставянето на соларни панели доведе до намаление на сметките за отопление с 50%. И още нещо много важно - хората, които вече са сменили дограмата, могат да бъдат спокойни. Няма да плащат още веднъж.

- Как ще доведете всичко това до знанието на всяка домакиня, както заръча премиерът?
- Ще има много мощна рекламна кампания. Предвиждаме и брошури с информация, които ще бъдат раздавани включително и във фризьорски и козметични салони, както и в големите магазини. Ще направим и т.нар. road show. С пътуваща шатра ще преминем през всички 36 града, за да покажем на хората какво точно представлява санирането.

- Има опасения, че изборът на строител ще включва 2-3 големи фирми, които ще покрият цялата дейност.
- С тази програма даваме огромен шанс на малкия и средния бизнес да участва в този процес, тъй като за всяка сграда в 36-те града ще се избира разпичен изпъпнител.

- А има ли забавяния в плащанията към бизнеса в момента?
- Слава богу, този проблем вече не е актуален при нас. Всичко беше разплатено през Българската банка за развитие. Останаха ни общо 5 фирми, на 2 от които не сме платили, защото сме в съдебна процедура. Голямото задължение за т.нар. Водно огледало в Кърджали вече е одобрено и до дни ще можем физически да се разплатим.

- Какви са основните ви приоритети през тази година?
- Цел №1 са пот 2 и 3 и частта от лот 4 на магистрала „Тракия", която свършва до Петолъчката. Тези приблизително 80 км трябва да бъдат пуснати в експлоатация преди пика на летния сезон. Изключително важна е и Южната дъга на Околовръстното, като основното трасе ще пуснем още в началото на лятото, с което ще се преодолеят задръстванията. Тогава се очаква и да се въведат в експлоатация около 200 км рехабилитирани пътни участъци от първи и втори клас. В момента върви и търгът за участъка от Околовръстното, където да вържем прословутата магистрала
„Люлин", която в момента свършва в нищото
Тази година обявяваме и търговете за скоростния път София - Калотина.

- „Хемус" последно скоростен път ли ще бъде?
- В този програмен период правим само един участък от Околовръстното до гара Яна и от Шумен до Белокопитово. Всичко останало е една проектна идея, която ще може да бъде финансирана 2014-2020 г. Ще направим анализ на трафика и той ще покаже трябва ли изцяло да е магистрала. Единствената разлика при скоростния път е, че няма аварийни ленти.

- Ще има ли забавяния по „Струма" заради археолозите?
- Нямаме спорове с археолозите. Ще държим чадър, реотан, каквото трябва ще направим. Имаме сключени договори за двата участъка на „Струма", има график и до лятото трябва да са освободили терена около Перник и Кюстендил. Очаквам напредък и за изграждането на „Хемус". Историческият музей в Шумен иска 420 хил. лв., които ние принципно имаме готовност да дадем, но е важно да има еднакъв подход при ценообразуването и на двете магистрали. Иначе през март трябва да сключим договора за лот 4 на „Струма" (участъка Сандански - Петрич). Заедно с това през идните дни обявяваме конкурс за лот 2. В момента се прави предварителен подбор на фирмите, които имат капацитета да изграждат толкова сложни от технологична гледна точка проекти. Тук вече не говорим само за най-ниска цена, защото това е много комплексен и скъп обект.

- В парламентарната комисия по регионална политика имаше големи брожения относно предложените от вас промени в Закона за пътищата.
- Предложените промени идват от практиката. Ключово за безопасността на шофьорите е премахването на билбордовете от магистралите и поставянето им на отстояние 8 метра за останалите пътища. На едно от заседанията на комисията имаше представители на рекламния бизнес. Нормално е те да не са щастливи, че няма да има билбордове, но в крайна сметка безопасността на пътя е по-важна.

- Законът за Черноморското крайбрежие също получи множество коментари.
- Ще направим широк дебат с всички заинтересовани. Нашата цел е да спрем презастрояването по Черноморието. Да махнем сергиите, гащите и чорапите и огромните бетонни постройки по плажовете. Разбира се, бизнесът също трябва да има своето място, но то трябва да е много точно регламентирано.

- Какво се прави по отношение на реформите във водния сектор?
- През 90-те години имаше едно преформатиране на сектора и прехвърляне на собствеността към ВиК операторите. Смятам, че държавата трябва да е собственик и на водоизточника, и на колекторите, и на тръбите, довеждащи водата до населените места. Разпределителната мрежа до всяко едно домакинство вече може да е на общината. Имаме 28 административни области и във всяка от тях трябва да има само един оператор. В момента в някои области оперират по 8 дружества, като някои от тях се състоят от баща, син и куче за пазач. Това трябва да спре. Те не могат да инвестират в мрежата и затова има течове, загуби на вода, влошаване качеството на услугата. Накрая се получава едно голямо нищо. Именно затова ние предлагаме окрупняване на операторите на една водна територия. Тяхната роля трябва да се сведе до управление на актива и инвестиции в мрежата.

- Това ще доведе ли до увеличаване на цената?
- Осигуряването на пренос на водата струва пари и тази инфраструктура трябва да се заплаща частично в цената на водата. Със сигурност ще трябва да се въведе такса водоползване и инфраструктура в размер на 1 или 2 стотинки, да кажем.

- През този летен сезон ще правите ли т.нар. дълбоко-морско заустване, което на практика временно заменя изграждането на пречиствателни станции?
- То не ги заменя, а е част от процеса по интегрираните водни цикли и проекти. Във Варна съществува такава тръба и миналата година беше ремонтирана. Засега данните показват, че тя е здрава и няма пукнатини, но през май ще направим още един преглед и ако се налага, ще я ремонтираме пак. Тази тръба влиза приблизително на една морска миля в морето, което навсякъде по света се ползва за естествена пречиствателна станция. Имаме одобрен проект за 8,8 млн. лв. и за втора тръба на по-голяма дълбочина, за да може да поеме обема на целия комплекс. В Равда също имаме одобрена инвестиция за около 10 млн. лв. Созопол е най-проблемен. Дори да направим една прекрасна тръба за дълбоководно заустване, няма откъде да изведем водата, защото няма колектори.
mrrb