Министър Лиляна Павлова пред вестник „Стандарт“: Държали са 1,5 години санирането на трупчета

Министър Лиляна Павлова пред вестник „Стандарт“: Държали са 1,5 години санирането на трупчета

11 ноември 2014 | 12:29

-  Госпожо Павлова, готов ли е вече екипът ви?
- Все още финализираме екипа на зам.-министрите, защото се координираме с коалиционните ни партньори. Надявам се до края на седмицата да бъдем готови поне с част от него. На този етап планирам да имам трима заместници. Единият ще се занимава с еврофондовете, вторият с водния сектор и енергийната ефективност, третият - със стратегическото планиране на регионите с акцент върху слабо развитите такива. Това е част от коалиционното споразумение, което подписахме и съответно част от управленската програма. Ще имаме специален фокус върху слаборазвитите региони в работата си и затова ще бъде назначен и зам.-министър с този ресор.
- Притеснява ли Ви фактът, че при второто Ви заставане начело на строителното министерство това е в коалиционно правителство? Тъй като всяко ваше решение сега ще се подлага на дебат. Но, от друга страна, пък отговорността ще е споделена.
- Нямам проблем с носенето на отговорност. Определено положението сега е различно. Но от друга страна, мисля, че сътрудничеството ще е полезно. Тъй като ще има един допълнителен контрол помежду ни, което също помага. Мисля, че ще постигнем добър баланс и ще се синхронизираме. Така че нямам притеснения.
- Вие реално ще бъдете министър на две досегашни ведомства - на регионалното развитие и на инвестиционното проектиране. Ще забави ли сливането им работата ви, предвид, че при разделянето на МРРБ се загубиха близо 6 месеца за преструктуриране?
- Със сигурност сливането възпрепятства голяма част от дейностите и ще забави много работата ни. Трябва да бъдат променени отново същите онези 85 закона, 120 споразумения, общественият правилник, да се влеят дирекциите, да се преструктурират, да се преназначат хората. Затова заради това безумно изкуствено упражнение, което се направи с разделянето на министерството, сега ще имаме сериозни логистични и законодателни проблеми. Но ще се постараем да направим всичко нужно максимално бързо. Това ми е приоритет още тази седмица. Искам до сряда да са готови текстовете на законите, за да се гледат с помощта на депутатите още следващата седмица на първо и второ четене. И в рамките на две-три седмици да сме приключили тази агония поне на нива закони и постановления. Поставила съм си срок до края на месеца да е изцяло преструктурирано ведомството.
- Кои са останалите Ви спешни приоритети?
- Извън преструктурирането първият ми приоритет е да се фокусираме върху регионалното развитие и да бъдат отблокирани евросредствата. Това трябва да се случи до края на годината, макар че това е много оптимистичен срок. Но ще се опитаме поне частично да бъдат размразени средствата по ОП "Регионално развитие".
- При отчета на служебния кабинет вчера бившият премиер Георги Близнашки ни увери, че това ще се случи още в края на ноември.
- Дотогава трябва да бъдат размразени средствата по ОП "Околна среда". Такива са сигналите от страна на Брюксел. Вторият ми приоритет е новата оперативна програма. Така както са подредени в момента нещата, тя не може да бъде одобрена до юни догодина. И това е изключително притеснително. Аз отдавна бях казала, че и 2015 г. ще е нулева за европарите. В момента е много голям риск Еврокомисията да не разгледа въобще окончателните варианти на оперативните ни програми. А те са въвели правило според което, ако не са одобрени до края на ноември, това може да се случи чак през юни на следващата година. И тук всъщност сме с вързани ръце. По същия начин стоят нещата и с програмите за трансгранично сътрудничество.
Ние сме първите, които имаме готовност с тях, подали сме всичко и сме направили максимума. Но поради факта, че ЕК не може да ги разгледа до края на ноември, също до юни догодина не могат да тръгнат и те. Така че нещата не са добри, но ще направим максимума.
Пътните проекти също са сред приоритетите ми. Това, което виждам днес, е, че нещата са горе-долу на същия хал, на който ги оставих преди две години. Това също е много притеснително. Магистрала "Марица" трябваше да е готова м. г., а сега тепърва трябва да се боря да я довършим до края на 2015 г. По същия начин стоят и нещата с магистрала "Струма". Трябваше да е готова през тази година, оптимистично е да е завършена през ноември догодина. Основен приоритет естествено е и да стартираме магистрала "Хемус". Преди това да се случи обаче, ще водим преговори да се включи в обхвата на ОП "Транспорт" възможно най-голяма част от нея. А за отсечките, които не можем да изградим с евросредства, ще водим разговори със Световна банка за дофинансиране.
- Според пътния бранш е време за цялостно преразглеждане на транспортната стратегия, тъй като коридорите у нас са планирани преди десетилетия при различна геополитическа и икономическа обстановка. Една от идеите е да се изгради първо магистралата Варна - Бургас и да се пътува между морската столица и София през магистрала "Тракия". Мислите ли в тази насока?
- Направим ли първо магистрала "Черно море" вместо "Хемус" това означава да загърбим изцяло Северна България тотално и завинаги и да я обезлюдим напълно. Така че категорично довършването на "Хемус" е наш приоритет, аргументиран е, включен и в програмната ни декларация. Така че няма връщане назад.
- Има предложения и за отказ от големия тунел на "Струма" през Кресненското дефиле?
- До края на годината ще бъде изготвена екологичната оценка и ще се съобразим с нея, като ще заложим на най-екологичния и най-икономически изгоден вариант.
- От пътната агенция алармираха, че липсват 15 млн. лв. за спешни ремонти преди зимата, в противен случай напролет ще трябва да се инвестира двойно. Ще бъдат ли включени тези средства в актуализацията на бюджета?
- Ще поискам тези 15 млн. лв. в актуализацията. Те не са включени на този етап поради липса на финансиране и това е много притеснително. Пътищата в момента не са подготвени за зимата, няма и пари, и машини. Нещата са много критични. Свиквам национално съвещание на всички областни управления и фирми тази седмица. Ще въведем и нов метод за почистване и поддържане на пътища. Така че ни предстоят разговори в тази насока.
- Общините поискаха ли вече от Вас промени, с които да се решат проблемите, които им пречат?
- Със сигурност общините имат проблем със Закона за обществените поръчки и трябва да разгледаме тези неща, които бяха изкривени и ги затрудниха много. Тема на дълъг дебат ще бъдат едни бъдещи промени в ЗУТ. Но тук няма нищо спешно и драматично, което да трябва да правим в кратки срокове. ЗУТ ни е приоритет, но има крайно противоположни мнения дали трябва да бъдат направени три нови закона и той да бъде разделен или не. Строителната камара са приготвили своя позиция, но няма да тръгнем с резки промени в законите, преди да сме сигурни дали те са правилни, навременни и отразяват интересите на всички в бранша, както и на представителите на останалите сектори, за които ЗУТ се прилага.
- Вие ли ще давате зелена светлина на големите инвестиционни проекти на стойност над 10 млн. лв., което бе част от дейността на Министерството на инвестиционното проектиране?
- За да се напълни със съдържание МИП, бяха отнети правомощия на общини. Ние ще им ги върнем такива, каквито бяха и преди. Най-нормално е местните власти да решават дали даден проект ще донесе плюсове за региона и дали отговаря на общия устройствен план.
- Ще промените ли състава на екипа си и на по-ниските нива на управление?
- Със сигурност като част от преструктурирането на Министерството и събирането на двете досегашни ведомства ще има сливане на дирекции и преназначаване на хора. Така че кадрови и административни промени ще има. Но те са неизбежни. Най-много се притеснявам от това, което се случва с програмата за енергийна ефективност. Защото от 1,5 г. тук нищо не се е правило. Тези проекти, по които можеше да се започне работа, година и половина са стоели на трупчета. Тук има грандиозни драми и жалби. Явно ще са нужни радикални промени. Ще се опитаме да спасим поне частичните проекти. И да мислим за нови правила по новата програма. Проблемът не е в КТБ, а във факта, че екипът от кабинета "Орешарски" е държал на трупчета тази програма. 1,5 години не са пуснати готови търгове, така че да се строи и ремонтира. КТБ е съвсем друга тема, там също имат да се решават неща.
- Имате ли вече готови разчети колко средства ще загуби страната ни по ОП "Регионално развитие"?
- Очакваме големи загуби, защото нещата не са добре. Поради спрените пари, забавянията, всичко това, което се случваше в два без десет през тази година и половина. Така че очакваме големи загуби. Ще се опитаме да ги минимизираме. Но ситуацията за съжаление е такава, че към момента цифрите са плашещи. Няма обаче да ги кажа, тъй като ще работим до последно и ще направим максималното, за да ги намалим. Такава е ситуацията с всички програми. Имаме предвид проекти, които евентуално да заменят тези, които няма да станат. Ще се опитаме да спасим и проекта за изграждане на Северната тангента. Внесли сме промени в Закона за държавната и общинската собственост. Те са в духа на това да се гледат приоритетно делата за обжалване на отчуждения на терени, когато става въпрос за важни инфраструктурни промени. Надяваме се те да се гледат приоритетно в парламента, за да нямаме занапред подобни проблеми, които да забавят проектите. Ще се опитаме да постигнем споразумение и за цените на терените за Северната тангента, тъй като оценките са наистина много ниски.

mrrb