Министър Лиляна Павлова в интервю за Информационна агенция ПИК

Министър Лиляна Павлова в интервю за Информационна агенция ПИК

11 септември 2015 | 13:28

 - Г-жо Павлова, вчера беше открит ЛОТ 4 на магистрала "Струма". Какъв асфалт е положен на тази магистрала? Достатъчно добър ли е, за да издържи години наред и да не се огъне или деформира?

- Днес официално вече пуснахме в движение ЛОТ 4, а именно от Сандански до Кулата. По този ЛОТ се опитаха да се направят поредните провокации, че е пропаднала, че е потънала, че е лошо качеството на асфалта. Това, което мога да потвърдя е, че е издаден Акт 16, направени са тестове с лабораторията за товароносимоспособността на пътя, за дебелината на асфалта. Имаме всички данни и показатели, правени са извадки от асфалта, така както правим на всеки обект. Имаме гаранцията, която се дава от изпълнителя. Ние задържаме част от средствата, ще следим за гаранцията, така че 5 години този асфалт и този участък трябва да отговаря на тези изисквания, които и към момента. Разбира се, че продължаваме с останалите участъци, където следим текущото качество и вече при въвеждане в експлоатация.

- Има ли фирми, които се опитват да пробутват тарикатски номера и да спестяват от строителните материали, с цел да гонят по-бързи печалби?

- Със сигурност има и такива опити. Както няма идеални неща в света, така не винаги всеки е добросъвестен. Има случай, в които се вижда, че то се прави с умисъл, но има случай, когато просто стават грешки. Когато се прави формулата и миксът, така наречената рецепта за асфалта. Стават грешки, пропускат се или не се ползват необходимите фракции. Така че имаме и двете хипотези. Вие знаете, че и на магистрала "Тракия", когато довършвахме и на магистрала "Марица" сега, дори и на ремонтите, които правихме на "Тракия" през лятото няколко пъти карахме строителите да фрезоват, да махат положеното и да го правят наново. Така че това го направихме на "Тракия", случи се. Ето в момента дори на новите ремонти се наложи фрезоване на участъка, който се ремонтира от Шумен до Варна. Имаше едни 100 метра, на които положената изолация, мрежа не правеше добра спойка, което щеше да създаде бъдещото компрометиране на участъка, така че се наложи строителят да я фрезова. Но тук не можем да говорим за умишлено, а за технология в процеса. Следим за качеството, това че успяваме и откриваме такива участъци означава, че усилията ни за контрол сработват.

- Кога ще е готова окончателно магистрала "Струма"?

- След пускането на участъка днес остана участъкът от Дупница до Благоевград, където са почти 40 километра. Надявам се, че и времето ще позволи и няма да има обилни дъждове през следващите месеци. Срокът, който е дал изпълнителят, а именно предсрочното пускане да бъде до 20-23 октомври, за да може да се избегнат най-студените дни и седмици. Работи се по тази график и се надявам да пуснем този важен участък, той е важен за зимата, за почиващите, за ски туризма. Надявам се, че ще успеем да изпълним всичко в максимална степен, както разбира се и други участъци от магистрали.

- Много важна е и магистрала "Хемус". Кога предстои окончателното завършване на този аутобан?

- "Хемус" е нещо, което тепърва ще започнем да изграждаме. Ще кажа и за другите участъци, които строим на другите магистрали. По отношение на "Хемус" за първите 60 километра, разделени в два ЛОТ-а - от Ябланица до Плевен, Ловеч разклона сме в процедура на избор на изпълнител. Офертите трябва да бъдат подадени и съответно разгледани до края на месец октомври или ноември и ако успешно изберем изпълнител бихме имали сключени договори до края на годината. Разбира се нека да видим какви ще са офертите и ще има ли успешно избрани изпълнители, за да започнем с първите 60 километра, а паралелно с това останалите участъци до Велико Търново и до Шумен са в процедура по проектиране и екологична оценка. Това, което си поставяме като задача до края на годината са 5 ключови обекта, които трябва да завършим. Освен магистрала "Струма" до Благоевград, това е магистрала "Марица", връзката от магистрала "Тракия" до Димитровград. Вчера инж. Лазаров беше на инспекция - графикът се спазва, така че тя също трябва да е готова до края на октомври. Следващият важен обект е довършването на западната дъга на софийското Околовръстно - един много интересен обект. Там, където свършваше Люлин в нищото, до голям бъдещ виадукт, защото правим голямо кръстовище на три нива на бул. Европа и връзката с Околовръстното и пътя за Калотина. Довършваме обхода на Монтана, обхода на Габрово и Северната скоростна тангента. Това са петте ключови обекта, над които бдим ежедневно, за да са и качествени, и в срок до края на годината, защото тогава е и валидността на европейското финансиране за тях.

- Как си обяснявате тази истерия около т.н. фалшиво пропадане на "Струма" и яростната атака, на която бяхте подложена за пътния възел "Белокопитово"?

- Обяснявам си го по няколко начина. Първо трябва да кажем, че си го обяснявам с предстоящите местни избори, защото винаги преди избори се правят опити за провокации. Тъй като темата свързана с пътищата е най-близка до всеки български гражданин, всички пътуваме по един или друг начин. Най-лесно е да атакуваш управляващите, а и чрез тях кметовете. Именно чрез такива големи драматургии, а всъщност всичко беше голяма пушилка - много приказки за нищо. Както видяхме и Шумен - Белокопитово си има всички направления и отговаря на всички норми за безопасност, така видяхме и, че "Струма" 4 няма пропадане. Това пропадане беше временен път, който беше на над километър отдалеченост от магистралата. Реалността се вижда, лошото е, че с такава пропаганда се правят опити да се компрометира и министерството, и агенцията, и правителството.

- За съжаление всеки ден сме свидетели на катастрофи по магистралите и най вече по магистрала "Тракия". Има ли начин да призовем гражданите или да се вземат обезопасителни мерки, за да не стане тази магистрала депо за трупове?

- Факт е, че с пускането на цялата магистрала и сега с пускането на участъка до Пловдив ние вече имаме една добра и качествена магистрала, която по естествен начин предизвиква високите скорости. Неспазването на ограничения и на високи скорости или задминаването наистина води до страшно много катастрофи и пътнотранспортни произшествия ежедневно. Тъй като ние поддържаме тази статистика и постоянно ситуационният център ме уведомява. Наистина драстичен брой катастрофи стават, а той се увеличава юли и август. Това, което предвиждаме, вие видяхте в ремонтите, които направихме нов подход в обезопасяването. Допълнителни мантинели навсякъде, където имаме рискови завой,  т.н. шумяща маркировка, която е против заспиване. Тук разчитаме и на пътна полиция да следят активно със своите патрули и камери за скорост. Нещо, което предстои е, че на първи октомври пускаме нов софтуер, напълно безплатен за мобилни приложения, за таблети, компютри, който ще помага и навигира пътуващите. Дали карат с ограничена скорост, дали има опасност на пътя, дали има специални знаци, дали затваряне на път или катастрофа пред тях, за да намалят предварително. Всичко това, включително ще има нов софтуер, който ако колата катастрофира или се обърне, от вибрацията телефонът ви автоматично ще подава сигнал на ситуационния център на АПИ и ние съответно на полицията и 112, за да може да се окаже и спешна помощ. Всичко това го правим за безопасност на движението, но и съвестта на всеки от нас като шофьор и като пътник е много важна. Да се пазим взаимно, защото животът е най-ценен.

- Прави впечатление, че ГЕРБ изнася тежестта в държавата, решава най-тежките проблеми, докато вашите коалиционни партньори от Реформаторския блок предпочитат да се крият зад гърба на премиера. Има ли конфликти между министрите на ГЕРБ и РФ по време на правителствените заседания, разгорещени спорове?

- Това, което мога да кажа е, въпреки че нещата в парламента изглеждат с едни такива бурни дебати и пререкания и не винаги добра комуникация и синхронизация, в рамките на правителството такива проблеми нямаме, такива каквито изглеждат в парламента. Диалогът с колегите министри е много добър, работим доста добре заедно, координираме се, допълваме се и си помагаме на равни начала. Не го политизираме този министър, тази партия значи това. Напротив, успели сме да постигнем екипната работа в рамките на Министерски съвет. В парламента е по-трудно и при комисии, и при предложени от нас законопроекти приети с единодушие от Министерски съвет, вече по-трудно предизвикателството идва в парламента.

- Споменахме, че идват атаки, защото изборите наближават. ГЕРБ обяви, че ще води позитивна кампания, това го каза лично министър-председателят. Очаквате ли да се посипят компромати не само от коалиционните партньори, но и от БСП и другите партии?

- Факт е, че всяка една кампания, включително тази и предишните, в които съм участвала като кандидат за народен представител, винаги сме водили позитивна кампания. С пропаганда и негативна кампания може да има моментен ефект, но тя никога не води до добро. Това, което виждам и споделям постоянно, включително с всички парламентарно представени партии, не само тези, които участваме в управлението, аз го виждам и е много видимо това с компроматите и опетняването. Към днешна дата за отрицателно време имаме над 920 сигнала, подадени във всякаква форма, в опит да се компрометират някой от проектите, които министерството финансира по програмата за регионално развитие или по останалите програми. Това е драматично. При над 900 сигнала, това означава, че за всеки един проект, всеки бъдещ кандидат-кмет, от опозицията, включително и от коалиционни партньори, а понякога вероятно и от нашите кандидати, до такава степен вече се опитват и чрез европейските фондове. Винаги съм апелирала, апелирам и днес, не трябва проектите с европейско финансиране да се използват за предизборна кампания. Те са за всички. Днес един е кмет, утре може да е друг, но проектът остава за общината. Усещам го като голям проблем, нарастват сигналите. Ние не можем да ги обработим, а сме длъжни да спрем плащанията. Сега ще се окаже, че в последните месеци на годината вместо да разплащаме повече и бързо по проектите, заради такива сигнали и изборни подбуди можем да блокираме много от плащанията по проектите. Още веднъж апелирам и през вас това да не се прави, не е в полза на никого. Трябва да предложи програма, платформа, да каже какво по-добро ще направи, а не как ще блокира някой проект. Контрапродуктивно е.

mrrb