Министър Лиляна Павлова в интервю за предаването "Неделя 150" на БНР

Министър Лиляна Павлова в интервю за предаването "Неделя 150" на БНР

25 април 2016 | 12:57

Водещ: Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова прие поканата ни за участие в Неделя 150, въпреки личния си празник. Впрочем честит имен ден, госпожо Павлова.

Лиляна Павлова: Добър ден, благодаря ви. Честит имен ден и от мен на всички, които празнуват днес Цветница. Здраве преди всичко за всички, да има здраве, късмет, спокойствие, мир в душите ни, топлина в семействата. Всичко друго зависи от нас и от нашия позитивизъм.

Водещ: Благодарим за пожеланията от тяхно име. Надяваме се, че няма да ви попречим в този ранен час, в който традицията повелява да се отиде на църква и да се вземат върбови клонки, да попречим на вашия личен план и празник с тези няколко минути, които обаче се оказват важни за разговор, защото седмицата постави някои въпроси от вашия ресор. Да започнем с най-важния въпрос – този за винетките. Знаете, че депутати внесоха проект за промяна в закона за автомобилните превози, с които искат да бъдат въведени по-широка палитра от възможности за винетки от сега съществуващите едномесечни и едногодишни, за да не бъдат ощетявани хора, които не пътуват често, а да бъдат принуждавани да плащат високите, по мнението на депутатите, винетни такси на сегашните стикери. Разбира се, парламентът ще има думата и аз съм убедена, че ако това се реши, вие ще изпълните неговите разпоредби, но какво мислите за това да бъдат въведени еднодневни, едноседмични и други възможности за винетните стикери?

Лиляна Павлова: Да, такъв тип законопроекти, обсъждане и дебат в парламента имаше и преди няколко седмици, по повод отново предложение за въвеждане на дневни, месечни и шестмесечни винетни стикери, тогава също се проведе сериозен дебат. Безспорно това, което приема парламентът, законодателната власт, изпълнителната власт ще го приложи, това е факт. Но все пак, когато се разглеждат едни законови промени, касаещи такъв тип сфери, трябва да се види какъв е опитът в останалите страни членки на ЕС, които прилагат същата като нас винетна система, и да се види какви са ползите и ефектите от една система и какво цели тя. Както тогава, така и сега сме дали своето становище, и то е експертно становище, то е именно базирано на анализите, което е в три основни направления: Първо, трябва да кажем, че нито една от седемте държави в ЕС, които прилагат винетната система, няма въведени нито дневни, нито шестмесечни, нито тримесечни винетки. Това е и причината и в България да няма такъв тип винетки, именно защото анализите – пак казвам, не само в България, а във всички страни, в които прилагат винетките – показват, че наличието на дневни, тримесечни и шестмесечни, като добавка към седмичните, месечните и годишните, всъщност са първо неефективни, второ, струват много повече за гражданите и пътуващите, нищо, че на първо четене изглеждат по-изгодни. И трето, те не се прилагат, защото разходите за тяхното производство, дистрибуция, продажба и най-вече после контрол дали са закупени, са толкова неефективни и нарушават изцяло устойчивостта на системата и всъщност не водят включително и до добър контрол, не водят и до приходи. А в крайна сметка целта на тази винетна система, е този, който пътува, да плаща за използването на пътищата и с приходите от тези такси да се реинвестират и да се ремонтират пътищата, които всички ние искаме да бъдат в добро състояние.

Водещ: Аз разбирам логиката за финансовите разчети на икономическата ефективност на винетките, като средство да се събират пари за поддръжката на пътищата. Но сигурно вие сте чували от множеството протестни събирания и митинги на шофьори, че те фактически са въведени в един солидарен принцип. И ако пътуват само до морето лятото, или само в летния сезон, или само до съседното село...

Лиляна Павлова: Могат да си купят седмична.

Водещ: Да, те фактически са ощетени.

Лиляна Павлова: Не са, защото тези, които пътуват само до морето лятото, ще си купят за седмицата, в която отиват на море, седмична винетка. Ако отиват за повече от една седмица, ще си купят месечна винетка. Така че ощетени няма.

Водещ: Подозрението е, че така с лека принуда се опитвате да запълните едно перо, в което средствата не стигат.

Лиляна Павлова: Вижте, ние все пак не сме в планова икономика, а в пазарна икономика. За всяка една услуга, която се предоставя, ние трябва да заплащаме тази услуга, в случая използването на пътищата, първо. Второ, всички имаме претенции, всички имаме желанието да имаме добри пътища като по света – да имаме пътища без дупки, Няма как, парите за тези пътища трябва да дойдат отнякъде. В крайна сметка нашата държава е избрала да има преразпределителната функция, а именно от приходите от данъци и такси в бюджета да преразпределя солидарно във всички сектори. В същото време нашата много ниска данъчна тежест довежда до това да има много по-малко за преразпределяне. Така че не можем да си позволим да дотираме стремително, за съжаление, пътища, а трябва да разчитаме на приходите от тяхното ползване Неслучайно, вие знаете, има и взето решение на правителството, има и реализирана промяна в закона, да минем към смяна на модела за използването за пътищата и тяхното заплащане, която да доведе именно до този по-справедлив подход, за който всички се борим, а именно леките коли да заплащат винетки, и то електронна винетка – там и контролът ще е по-добър, но там премахнем една друга основателен апел към нас и критика, те да бъдат с валидност 12 месеца, без значение в кой месец е купена. Така че ние този проблем ще го решим с въвеждането на електронната винетка. Когато тя е електронна, тя може да бъде валидна от деня на закупуването съответно за една година.

Водещ: Това може ли да стане още от догодина?

Лиляна Павлова: Това ще стане веднага щом електронната винетна система е въведена, но тъй като за момента, докато сме на хартиена винетна система, винетката в момента е ценна книга и тя има годишна давност, както е в повечето държави – произвежда се всяка година с различен графичен дизайн и важи съответно за 12-те месеца. В момента, в който въведем електронната винетка, този проблем ще бъде решен. Но по-справедливият модел показва, че леките коли заплащат винетки, всички останали превозни средства обаче заплащат много по-висока цена, защото те пътуват много повече, те рушат много повече. На принципа замърсителят плаща, в случая който повече пътува и руши, те да плащат такса за изминато разстояние. По този начин, при този вече нов смесен модел, да го наречем, ще имаме първо по-справедлив модел, второ ще имаме драстично увеличаване на приходите. И това ще ни даде възможност малко по малко да инвестираме и реинвестираме в пътища и те да придобият вида и облика, който всички искаме да имаме. И като един опит, не само за солидарност, о и опит да протегнем ръка с разбиране към хората и тяхното негодувание, това, което сме взели като решение всъщност и винетките, но и бъдещите стикери, но най-важното е за винетките, защото хората се оплакват, това е да не се плащат за всички пътища. От 20 000 км. републиканска пътна мрежа и 20 000 км. общинска пътна мрежа, всъщност общинската остава изцяло безплатна, а от републиканските пътища ще оставим безплатни и без винетка над 3600 км. пътища. Това са именно малките пътища, третокласните, които са свързани само между няколко села, малки населени места – пътища, които не образуват транзитен трафик, така че всъщност за по-малко пътища ще се плащат и винетките. Това е другият много важен момент, който правим в процеса, в който избираме и най-вече работим за максимално бързо въвеждане на новата тол система и електронна винетка.

Водещ: Споменахте тол системата. Кара ме да си мисля, че въвеждането ѝ наистина е въпрос само на време, тъй като във всички останали страни, на чиито пътища се възхищаваме, особено по магистралите, има такса за преминаване през различните участъци. Опитвам се да обясня тол системата на по-популярен език. Кога ще се случи това и по нашите магистрали?

Лиляна Павлова: Сега ще отговоря, но ме провокирате, ако ми позволите, нещо друго много важна да кажа. В тези държави, които обсъждахме, и с винетки, и тези държави, които са и с тол система или смесена, каквато ние вече е взето решението и законът е променен и е дадена възможност да въведем тол система за плащане за изминато разстояние по определен път, в тези държави също така в голяма част от тях се заплащат и данъци – в смисъл данък превозно средство, приходите от които също отиват в пътните им агенции. И отделно от това в някои от държавите и в акциза за горивата, в цената на горивата, има определена стойност, която се начислява допълнително, която после отново отива за поддържане на пътищата. Това е една Швейцария, която се дава за пример, това е и в Германия. Те имат минимум два, а в някои от тези държави – три източника, с които пълнят хазната на пътните си агенции, за да могат да инвестират в пътища. А България, въвеждайки 2004 г. винетния стикер, и до ден днешен сме избрали и сме се отказали да събираме по толкова много начини таксите за приходите. Нямаме пътен данък, който е за републиканските пътища, нямаме и добавката в горивата – нещо, което ни лишава от приходи, за да можем да имаме тези хубави пътища. Но да се върна за смесената система и въвеждането на тол системата, която наистина ще доведе и до доста по-сериозни приходи и възможности за подобряване на пътищата благодарение на това. В момента е обявена тръжната процедура за избор на изпълнител, който вече да я реализира на практика. Решението е взето, както вие казахте. Срокът за подаване на документите е до края на месец май, така че аз се надявам, ако успешно успеем да изберем изпълнител – има добър интерес, добри оферти, през лятото на тази година веднага да почне нейната реализация, като първият етап, а именно въвеждането на системата, ще трае около осем месеца, до една година, вече с реалното функциониране на системата. Така че аз се надявам, че ако започнем есента на тази година, есента на следващата година би следвало да имаме една работеща винетна система. Много важно е да кажа, че в момента тази система, защото имаше опити за спекулации, че ще е скъпа за въвеждане, за поддържане, няколко думи по това. Първо, ние няма да даваме сега пари от бюджета за нейното изграждане. Измислили сме иновативен подход в този вариант. И изпълнителят, който искаме да изберем да сключи договор с държавата, ще е длъжен за своя сметка да изгради изцяло системата, тя да започне да функционира, държавата да започне да събира приходи от нея и чак това ще започнем, на принципа на отложеното разсрочено плащане, да изплащаме малко по малко, като малък процент от приходите от тези такси, да изплащаме изготвената система. Защото по този начин искаме да не обременяваме бюджета и да не ощетяваме така и иначе оскъдния ни бюджет на пътната агенция за пътища, да го инвестираме в тази система. И се надявам, че това също е един подход, който е добър и правилен.

Водещ: Това ме кара да ви попитам как гледате на казаното вчера от вашия колега министъра на туризма Николина Ангелкова, която предложи процент от приходите в туризма, а тази година се очаква да има сериозни приходи от туризъм, да бъдат насочени целево за пътните дейности.

Лиляна Павлова: Разбира се. Всяка една инвестиция в пътища е инвестиция бизнес, икономика и туризъм. Аз затова ви казвам, понеже сме се лишили от странични възможности за приходи за пътища, това е причината и пътната мрежа в страната ни да е крайно недофинансирана за последните 30 години. И това е довело до състоянието на пътищата, в което вече... както се казва, някои пътища не приличат на пътища.

Водещ: А това ли е причината да избираме все най-евтините оферти при строеж на нови пътища, което не е най-доброто, защото те бързо се развалят? Евтиното строителство не е ясно с какво качество е.

Лиляна Павлова: Вижте, на принципа на избор на оферта на най-ниска цена наистина се прилагаше доста усилено, именно с цел по принцип... принципно офертите с най-ниска цена са най-конкретни – там няма нюанс – който е дал най-ниска цена, печели. Там не може да има един вид тълкувание за някаква тенденциозност при избора. От друга страна не можем винаги да избираме на най-ниска цена, защото понякога най-евтиното ни излиза по-скъпо. Затова, когато говорим за строителство на магистрали, когато говорим за ново строителство, ние не прилагаме принципа на най-ниската цена, а прилагаме принципа на икономически най-изгодната. Първо избираме дали фирмата има капацитет, достатъчно брой машини, технология, техника и разбиране как да изгради един обект, и чак тогава ако отговаря по технически параметри, вече тогава прилагаме формулата, за да избираме по цена. И това е по-справедливо именно за да държим на качеството и капацитета на този, който ще работи. Въведохме допълнително изискване за това един обект – дали е магистрала, дали е линеен обект, да има пет години гаранция за изпълнение на качеството, а на съоръженията – мостовете и другите, да има 10. Защото допреди няколко години имаха по една година. И всички знаем, любимия ни, в кавички, най-старият участък на магистрала „Тракия” – Чирпан-Стара Загора, който е пуснат 2008 г., той е на коловози от тогава, без гаранция, без възможност да се направи така, че да се ремонтира за сметка на изпълнителя. Това е, което променихме и това е, което променяме. Така че не винаги играем на най-ниска цена. Важно е наистина да има някой качествен изпълнител.

Водещ: Да, качеството винаги е много добре да е водещият фактор. Като заговорихме за обществените поръчки за строеж на пътища, какво стана с тези спрени два лота от АМ „Хемус”, които сложиха началото на прословутата кампания за спиране по подозрение дори за корупция на обществени поръчки, на която сме свидетели от няколко месеца.

Лиляна Павлова: Първото, което трябва да кажа, е, че спрените обществени поръчки и проверката, която приключи, защото вие знаете, че имаме и вътрешни проверки, имаше и обжалвания по процедурите, приключи и проверката на инспектората, която докладвахме на премиера, няма незаконосъобразно проведени процедури и процедурата за АМ „Хемус” е проведена законосъобразно и нямаме нарушение на тази процедура.

Водещ: Искате да кажете, че там само витаеше слуха за Делян Пеевски, прикрит зад някакви консорциуми от фирми.

Лиляна Павлова: Вижте, като погледнем, ние все пак трябва да работим с документи – правова държава сме. По документи тези фирми са изрядни, имат своите собственици, имат изпълнени достатъчно на брой поръчки, които са изпълнени качествено и дават основание за кандидатстване и да бъдат допуснати като участник. Така че това, което правим оттук нататък, е тези прекратени два лота от магистрала”Хемус”, сега са разделени на четири участъка, малко по-малки. Първият участък вече е изцяло готов, препроектиран частично, за да бъде намалена леко проектната му скорост – това е участъкът от Ябланица до (...). Така че за тях се надявам съвсем скоро, ако не до края на май, то най-късно началото на юни ние вече ще обявим търга за избор на изпълнител. За останалите три участъка Агенция „Пътища”, на която вече се върна обратно тази функция – вие знаете, имаше национална компания, създадена през 2010 г., която да се занимава с пътища, тя беше закрита със закон и функцията за изграждането на магистрали „Хемус” и „Струма” се върна обратно в Агенция „Пътища”. Така че агенцията сега ще възложи анализ на това проектиране, ще се види как е максимално добре да се направи, да се оптимизира, да го нарека, проекта, да се намали проектната скорост, за да може да отпаднат два от тунелите. Това ще даде възможност за драстично намаляване, при премахването на тези тунели, намаляването на проектната скорост от около 150 млн. надолу. И това препроектиране да бъде реализирано, изпълнено, на места ще се търси съответно ново трасе, за да се заобиколи там, където е било предвидено тунелно решение. И до края на годината ще направи тези препроектирания, за да може да се изпълнят процедурите вече и по останалите закони, въздействие върху околна среда и т.н. И следващата година и за тези участъци да бъде обявена тръжна процедура.

Водещ: А и както каза премиерът Борисов, Делян Пеевски си отива, така че едно основание да се съмняваме отпада. За да завършим този наш разговор, кажете, моля, какво знаете вие за така подвижните намерения на българските превозвачи да блокират българо-гръцката граница по всички КПП-та за великденските и майските празници, като отговор на загубите, които търпяха при блокадата през февруари и март на гръцките фермери. Има ли разколебаване, успявате ли вие, правителството, държавата да ги разубеди, че всъщност ще накажат пак основно не гръцките фермери, а българските граждани и българския туристически бизнес?

Лиляна Павлова: Предполагам. Аз лично не участвам в този тип преговори, но съм сигурна, че трябва да има разбиране, защото в крайна сметка не е целта да накажем и българските нито туристи, нито пътуващи. Това, което мога да кажа, е нашата готовност, в зависимост от вече окончателното решение дали ще има или няма да има такава блокада, пътната агенция има готовност за представяне и обособяване на алтернативни маршрути и обходи, тъй като все пак, ако се въведе да е частично, да се знае кой е най-добрият и най-бърз път да се стигне до определен КПП или място, където ще може да се минава, така че имаме пълна готовност и мобилизация да дадем алтернативни маршрути, да дадем възможност откъде все пак да могат да пътуват тези, които желаят да пътуват. Но наистина очакваме крайното решение – дали ще е пълна блокадата или частична, дали ще е по график, дали все пак ще има възможност за преминаване – нещо, което аз считам, че е резонно. В крайна сметка наистина трябва от една страна да сме солидарни с българските превозвачи, които претърпяха страхотни загуби и щети, благодарение на безобразията, бих казала, от гръцка страна и абсолютното несправяне и на правителството там, и подходът към България... аз съм много крайна в мнението си, лично ми е мнението, безспорно, но поведението и на гръцките фермери, и реакцията на тяхното правителство към това, което направиха. Но в същия момент ние трябва да си мислим и за българските граждани, които пътуват, и за българските превозвачи и бизнес, които имат своя бизнес, своята работа и не могат да бъдат нарушавани. Трябва да намерим балансираната позиция.

Водещ: Да, една злина едва ли може да изличи друга.

Лиляна Павлова: Използвам случая да кажа, че предстоят празници с големи пътувания, които знаем, че образуват задръствания, образуват тапи, защото когато са толкова дълги, поредица от празници, винаги се случва това. Използвам случая да кажа, че Пътна полиция, заедно с Агенция Пътища, в момента, както все път, подготвят две важни неща: Едното е там, където е възможно, където има очаквания за големи задръствания, например както често се случва на Драгичево, изхода към магистрала „Люлин”, към магистрала „Струма”, и на всички по-критични невралгични точки ще бъдат изготвени планове и временна организация на движението, т.нар. реверсивно движение, или тази лента, която е най-напрегната, да се движи в две посоки и да се реорганизира движението. Спрели сме ремонтите, ремонтите и голямото затваряне на тунели и виадукти ще се случи след празниците, а там, където в момента се извършват частични ремонтни дейности, ще бъдат преустановени или приключени до празниците, тъй като в момента се извършват частично ремонтиране на някои тунели и съоръжения, да бъдат подготвени в максимална степен пътищата. Както и организация за това да бъдат спирани тировете. Тук се обръщам през вас и към превозвачите да се съобразяват, да бъдат толерантни – все пак пътуващите за празниците с леки коли са много повече, трябва да им осигурим спокойно, безконфликтно, безаварийно пътуване. Затова ще спрем тежкотоварния трафик превантивно, даже доста по-рано, за да можем да осигурим добро излизане за пътуващите и съответно добро прибиране. И апелирам към превозвачите да бъдат конкретни, когато бъдат спрени на определено място, да не нарушават забраните и да не пътуват. Разчитаме разбира се на колегите от Пътна полиция и ДАИ да ни съдействат за това, и да осигурим максимално добрите маршрути за преминаване – всеки, преди да тръгне на път, да избере своя маршрут, да прецени кой е най-добрият маршрут за неговото преминаване. А за очакваните над 40 000, може би и повече, румънски туристи, сме дали също обходни маршрути, за да не създаваме тапи, предвид ремонта на Аспаруховия мост – можете да ги видите и на сайта на АПИ, разпространени са с всички възможни канали, за да можем да осигурим максимално добро предвиждане. Но по празниците ще е натоварено, така че апелирам за внимание, за спазване на ограничение и маршрути, защото най-важното е да стигнем живи и здрави.

 

 

 

mrrb