Министър Лиляна Павлова в интервю за предаването "Още от деня" по БНТ

Министър Лиляна Павлова в интервю за предаването "Още от деня" по БНТ

08 септември 2015 | 09:34

 Водещ: „Още от деня” започваме с Лиляна Павлова,  министър на регионалното развитие и благоустройството. Здравейте и добре дошли...

Лиляна Павлова: Здравейте.

Водещ: Сега днес събитията в Гърмен, няма как да ги прескочим, трябва да ги коментираме. Все пак до голяма степен законодателството го прилагате вие. Защо толкова трудно, според вас, се прилага законът в България, въпреки че на всички е ясно, че тези сгради са незаконни, че те трябва според предписанията да бъдат премахнати и въпреки това хората се съпротивляват, плачат, припадат, хвърлят камъни по общината, страх я е кметицата, иска охрана?

Лиляна Павлова: Знаете ли, аз също, и много често това си говорим, ние нямаме толкова лоши закони, колкото понякога се опитваме така да се убеждаваме. Въпросът е в спазването им, във волята всъщност законите да се прилагат с тяхната строгост и най-вече, разбира се, да се прилагат еднакво за всички. Защото в крайна сметка може да звучи като клише, но всички сме равни пред закона. Такъв е случаят и за Гърмен, и за всяко едно друго населено място, община или сграда, която е построена незаконно. Нашият закон, такъв какъвто е повече от 15 години в сила, Закона за устройство на територията е категоричен – незаконното строителство не може да бъде узаконено и трябва да бъде премахнато. Не подлежи на узаконяване. Да, до преди това, до преди влизане на този закон, до 2001 г. е имало възможности и е дадена и по-късно възможност за тези сгради, които са строени до тогава, до 2001 г. Но от тогава до ден-днешен е ясен. Разбира се, тази манипулация, както и вие казвате – припадат и драматизират, всеки се опитва до последно да не спази закона и да смята, че за него той не важи. Но трябва да знаем, че средно годишно сградите, които се премахват поради това, че са не незаконни, са над 800, достигат до 1 000. И един малък процент...

Водещ: Това е за една година само?

Лиляна Павлова: За една година.

Водещ: Тоест по три сгради на ден?

Лиляна Павлова: Ако може и така да се изчисли.

Водещ: Това не е малкo.

Лиляна Павлова: Това не е малко. Но измежду тези сгради, около 10% са сградите, които са именно ромски сгради, защото, в ромските махали искам да кажа, незаконните постройки, те не винаги са сгради. Много често са бараки и т.н. Но нямаме някакво диференцирано или тенденциозно отношение, което беше другият опит да се каже. В крайна сметка трябва да се спазва законът.

Водещ: Очаквате ли обаче вие в едни следващи случаи, особено преди местните избори да се оказва политически натиск, особено от местната власт – абе, дайте като бутаме да бутаме, ама да бутаме след изборите? До изборите ще се бутат ли толкова много сгради, независимо дали става въпрос за ромски или за български?

Лиляна Павлова: О, аз както ви казах, ние не сме спирали – няма значение избори или преди избори.

Водещ: Няма да спирате, въпреки изборите?

Лиляна Павлова: От началото на годината сме премахнали над 400 сгради. И в месец август включително, и сега в септември, и в октомври имаме планирани. Така че то продължава, както е видно и днес от Гърмен – шестте сгради, които започнахме и поетапно продължаваме напред. Така че няма. Вие го изчислихте колко на ден и колко на месец. Няма промяна.

Водещ: Питам ви, защото днес един жител на Гърмен, чиято къща е била явно премахната, разрушена е казал, че очаква гражданска война да се случи. Очаквате ли някакви заплахи с подобно съдържание?

Лиляна Павлова: Със сигурност, пак казвам, има и спекулации, има, така, интерпретации по темата. Разбира се, всеки се опитва по всички начини.

Трябва да спазваме закона и компетентните органи си вършат работата. Това е.

Водещ: Добре. Компетентните органи. Сега отиваме към органа, който е най-компетентен, свързан с пътищата, инфраструктурата в тази държава. Голямата ваканция до голяма степен свърши. Сега обаче предстои една мини-ваканцийка от 4 дни, само след две седмици.  Непрекъснато имаме ваканции. И слава Богу, нали. Хората трябва да почиват. Какво обаче да очакват хората в този период от време, в тези две седмици, особено в онези четири дни – от 19 до 22 септември? Първо, дали ще се даде възможност в тези дни хората спокойно да пътуват до нашето Черноморие, и ако решат да вървят на юг – към Гърция? Ще има ли някакви проблемни отсечки?

Лиляна Павлова: Вижте, вие знаете, че тогава, когато беше пиковият сезон, на летните отпуски, именно август месец ние преустановихме ремонтите по направленията от 1 до 31 август. Така че сега ги възобновяваме. На 1 септември започнахме ремонтите на АМ Хемус в участъка Шумен – Варна. А от днес вече ги възобновихме и тези по Тракия в участъка от София до Пловдив. Но няма как да отлагаме. Защото вие сам разбирате, че строителният сезон все пак е именно лятото. Да, пропуснахме август, защото именно, за да не обременяваме трафика. Така че аз благодаря на всички, които имаха и търпението, и разбирането в нелеките месеци – в юни и през юли, когато бяха активните ремонти, но потвърждавам, че в момента започваме наново, възобновяваме и ако можем да покажем на картата...

Водещ: Показахме я вече.

Лиляна Павлова: ... кои участъци възобновяваме. Значи, ето започвам от ляво надясно – първият участък, с който започваме, това е АМ Тракия. На 67-ми км е виадуктът, който довършваме и в момента, който ще бъде довършен до края на октомври. И вече са, от днес започнати три участъка – един малък участък на 77-ми км, един на 88-ми, на 90-ти, извинявайте, и един от 70-ти до 80-ти. Това са едни участъци, които ще бъдат ремонти, трафикът ще бъде усложнен. Така че от сега искам да се извиня.

Водещ: В едното платно?

Лиляна Павлова: Да. Трафикът го прехвърляме двупосочно в едното платно за движение.

Водещ: Много дълги ли са тези отсечки?

Лиляна Павлова: Не. Най-дългата е 4 км. Няма дълъг участък, няма участък, който да образува големи тапи. Но въпреки всичко ще е забавено движението. Така че отсега искам да апелирам първо към търпение, второ, всеки да предвиди по-дълго време за пътуване за тези 4-дневните празници, които планират пътувания и почивки, защото ще им трябва малко повече време и търпение. Няма, не очакваме огромни тапи да се образуват, тъй като са и малки участъците, които ремонтираме.

Водещ: Дано. А горе сега на Хемус, това, което започна още от 1 септември? Там ще се предизвикат ли някакви смущения много сериозни в движението в тези?

Лиляна Павлова: Там не очакваме чак такъв интензитет и на трафика от една страна. Там имаме три участъка, активно се работи по този от страна на Шумен, продължаваме с двата други участъка в посока Варна. Отново движението го направихме да не се прехвърля по обходни маршрути, той е по магистралата в едното платно, двупосочно движение, докато се работи по съответно отсрещното. Така че също се надяваме да има, пак няма да е нали бърз, магистрален...

Водещ: Да, няма да могат да карат със 140 км/ч.

Лиляна Павлова: Да. И нека да кажем и още – участъкът от АМ Хемус, от София до Ябланица. Там нямаме нови участъци, които започваме, но довършваме трите виадукта, по които се работи: най-големият ни виадукт Бебреш, съответно и последващите по-малки също виадукти се ремонтират. Така че там също има с прехвърляне, шахматно прехвърляне на движението.

Водещ: Но там са много малки отсечките. Сега, понеже гледам тези знаци, европейските с ...

Лиляна Павлова: Може ли само да кажа една дума. Зеленото, което виждаме на картата за тези пътуващите...

Водещ: Какво е това зеленото?

Лиляна Павлова: Това са алтернативните обходни маршрути ...

Водещ: Аха, разбирам.

Лиляна Павлова: ... за тези, които не искат да има това изчакване и забавяне по магистралата.  

Водещ: Да минават под Подбалканския път.

Лиляна Павлова: Имаме единият вариант – Подбалкански, имаме обход към Шумен, Варна, по стария път Шумен – Варна, и съответно по стария път, който е при участъка от 67-ми км, също имаме един обходен маршрут по първокласните и по второкласни пътища за тези, които искат да ги заобиколят.

Водещ: Добре, сега да кажем на зрителите, че тази карта я има на сайта, на Агенция „Пътна инфраструктура”.

Лиляна Павлова: api.bg има информация. 0700 130 20 също телефон на ситуационния ни център, работи денонощно. Всеки, който пътува и се интересува дали по определен маршрут...

Водещ: И може да дава и информация.

Лиляна Павлова: ... може да подават сигнали, но може и да получават информация.

Водещ: Нещо, ако се случи извънредно...

Лиляна Павлова: ... за актуалната обстановка.

Водещ: И като казвате Агенция „Пътна инфраструктура”, като гледам и този европейски знак за пътни работи по платното, сега пътувах малко из Европа. Навигацията там предупреждава всеки един шофьор, който естествено разполага с тази услуга , дори мисля, че 10 км предварително къде, на какви участъци има стеснения, къде се работи, дори къде има катастрофи, не дай си Боже, които са се случили, за да могат да бъдат предупредени всички хора, за да не се получат верижни катастрофи на тези места. Това в България някога ще се случи ли като услуга?

Лиляна Павлова: Това ми дава възможност предварително да обявя една добра новина – това ще е възможно в България надявам се най-късно до ноември месец. Опитваме се дори още от октомври. Разработваме с финансиране от европейските фондове именно такъв софтуер, за да може на тези, които имат навигация, тези, които ползват смартфони, независимо дали са Андроид, Iphone и т.н., включително и на допълнителните устройства, ще предоставим безплатен такъв софтуер, който софтуер ще показва дали има затворен участък, независимо дали е за почистване от сняг, дали има катастрофа, кой е обходният маршрут или каква е скоростта и ограниченията, ако има наистина аварирал ТИР.

Водещ: Това ще бъде между другото голямо улеснение. Особено за тези хора, които ...

Лиляна Павлова: Включително, не знам дали това ще се случи, една интересна опция, която очаквам да ми потвърдят дали ще може да бъде, включително, ако вашият, и вие във вашият автомобил имате – дали е навигация, дали е такъв смартфон, който има такава ...

Водещ: То е система, услугата  е една.

Лиляна Павлова: ... и претърпите вие катастрофа, този софтуер да може да усети превъртането на колата и подава автоматично сигнал на 112, ако вие катастрофирате. Това е нещото, което също очаквам да ми потвърдят дали ще може да сработи веднага, заедно с пускането и на тази система. Паралелно с това, закупуваме 20 от тези електронните, умните т.нар. знаци, които ще ни показват на магистралата дали при следващия тунел няма увеличен трафик, задръстване, с каква скорост да се движим и колко ще ни отнеме до следващото населено място. Пилотно започваме с 20 такива знака. По принцип ни трябват над 2 000 за територията на цялата страна. Но сега пилотно ще ги тестваме на няколко от магистралите.

Водещ: Другото, което видях е тези огромни табла.

Лиляна Павлова: Точно, електронни. За тях говоря, да. Това са тези, за които говоря.

Това е допълнително.

Водещ: ... на определени места, които са кризисни, предполагам.

Лиляна Павлова: За най-критичните точки по автомагистралите, разбира се. Започваме от тях.

Водещ: Добре. Предвиждате ли обаче през този политически сезон някакви инициативи от вашето министерство, и вие като министър за промяна в Закона за обществените поръчки? Питам ви, защото инж. Росен Колелиев е дал едно интервю за вестник Стандарт, четох го днес, той е от УС на Камарата на строителите. Той изглежда е много недоволен от ЗОП, свързан с пътните и ремонтните работи, които вие провеждате и казва, че той създава условия за корупционни практики, за липса на реална конкуренция, застой и незаинтересованост от иновации и т.н. Не знам дали сте чели това интервю? Но стори ми се интересна неговата позиция.

Лиляна Павлова: Инж. Колелиев е собственик на пътна фирма, така че нормално е да коментира търговете в пътния бранш.

Водещ: Да, аз нарочно не я казах тази фирма.

Лиляна Павлова: Аз също не я казвам. Но той е собственик на такава фирма. Нормално е да коментира тези търгове. Друг е въпросът каква е ситуацията. Закона ни за обществени поръчки е част и е синхронизиран с европейското законодателство. Но излезе сега нова директива с нови изисквания за възлагане на обществени поръчки, с различни прагове и процедури. Този закон беше с голяма работна група, вече беше възприет и е предложен на НС за обсъждане и приемане. Така че – да, предвиждат се промени в ЗОП. В момента има един малък пакет. Както и се предвижда чисто нов ЗОП, който де факто адаптира цялата нова европейска директива за обществени поръчки в българското законодателство. Но аз очаквам дълги дебати по този закон. Така че мисля, че в този, есенния парламентарен сезон това ще е една от актуалните теми, освен, разбира се, държавния бюджет.

Водещ: Добре. Догодина в крайна сметка, тъй като, ако се върнем на магистралите и тук виждаме един огромен поток автомобили, които пътуват и на юг, и на север, ще останат ли винетките и как виждате вие въвеждането на тол такси, изобщо ще се въвеждат ли, смесена система ли ще търсите, обща система ли? Аз мога да ви кажа моето мнение. Значи, за мен това, което са направили в Словения е идеалният вариант – навсякъде има пропускателни пунктове. Обаче ако си без винетка, веднага те захващат, на 50 м те спират полицаите и те глобяват с 200 евро. Който иска да си купува.

Лиляна Павлова: И другото хубаво, според мен, което правят, защото ние имаме проблеми, както виждаме, и със събираемостта – те им свалят номера, докато не си платиш. За да не може да продължиш, докато не си платиш. Но да отговоря конкретно – да, това, което ние предвиждаме е промяна и реформа в системата и в начина на заплащане за използване на пътищата. Но категорично искам още веднъж да потвърдя, не предвиждаме промяна на винетната система за леките коли. За леките коли, това, което предвиждаме е просто винетката да не е хартиената винетка, която сега прилагаме, която много лесно я манипулират, включително с фолио домакинско, нали, тези и всякакви други номера, предвиждаме да преминем към електронна винетка, която да бъде, колата да бъде отснета, съответно да се знае има ли или няма.

Водещ: Наричат го т.нар. телепас.

Лиляна Павлова: Да. И трябва да има може би по-драстични методи – когато бъде отснета една кола, която няма винетка, тя трябва да си плати на момента глобата. Защото иначе, както вече споменах, събираемостта ще падне. А така ще имаме гарантирана събираемост. А по отношение вече на останалите превозни средства, предвиждаме смесената система – а именно всички превозни средства над 3,5 тона, включително, да заплащат за изминато разстояние такса, която такса да е отново, тя ще се изчислява на тонаж, в зависимост дали е по екостандартите и т.н. Конкретният анализ с цени, ценообразуване и как да се въведе, в момента екипи от Световна банка ни помага в разработването на този анализ, за да изберем правилната система по отношение на тази такса за тежкотоварните. А вече за леките автомобили, пак казвам, там ще е само с електронната винетка. Но е въпросът да имаме и добра събираемост.

Водещ: Накрая, как ще завърши този грандиозен проект, свързан със санирането на сградите? Върви ли той по план и въобще ще завърши ли така, както вие го предвиждахте преди известно време?

Лиляна Павлова: Искам да кажа, че аз виждам все повече индикации, че ще завърши добре. Защо е това? Защото виждаме и първите готови сгради, виждаме реакцията на хората, които живеят в съседство до тези сгради. Имаме драстично увеличаване. Само за една седмица имаме нови 50 сгради, които влязоха в програмата. Те вече са над 1 550. И виждаме и резултатите. Защото вие знаете, че преди националната програма, ние имахме и европейска такава, която довършваме. И първият отоплителен сезон за готовите сгради мина. Домоуправителите се виждахме, доволни са, показаха сметките – имат 50% намаление на сметката за отопление. Това е аргумент. Така че аргументите и резултатите ще ги казват домоуправителите и хората. И аз се надявам тя да е успешна и да създадем един дългосрочен модел.

Водещ: Сега, летният сезон си отива. Септември месец може би още ще бъде годен за плаж, поради метеорологичните прогнози. Обаче какъв е изводът от този туристически сезон, най-вече нарушенията, свързани с концесионирането на плажовете?

Лиляна Павлова: Факт е, че в този сезон, както и в предишни сезони, които сме контролирали, поне аз като министър, защото имахме една дупка миналата година – контрол не е правено по плажовете, виждаме продължаващата тенденция, за мое съжаление, да имаме и такива концесионери. Тук държа да кажа – и такива. Защото има и такива, които са съвестни, които спазват закона и не можем да ги заклеймим, че всички концесионери или всички наематели са лоши. Изобщо не е така. Има тези, които си спазват и предоставят и добрата услуга, и безплатна свободна зона, равностойна, и добри цени. Има и такива обаче, които не само, че злоупотребяват, но и тенденциозно умишлено, тук много държа да кажа умишлено...

Водещ: Умишлено.

Лиляна Павлова: ... неспазвайки, те знаят, че не спазват, знаят, че нарушават и продължават да го правят, защото те са си сметнали, че глобата е изгодна, ще си я платят, приходът от увеличения брой търговски обекти и заведения или от чадъри ще им е достатъчно, за да си платят глобата и продължават. Именно затова казах, че вече имаме констатирани категорично три, които ще прекратим в края на сезона, както ни дава възможност законът.

Водещ: Само три? Не е чак толкова.

Лиляна Павлова: Не, не. За тези имаме системно неизпълнение. А в края на сезона ще направим разбор. Който друг попада в категорията системно, а именно три нарушения, които сме установили, три поредни. Направили сме над 203 проверки, извънредни, внезапни по плажовете. Така че имаме достатъчно на брой нарушения, установени. Но ще видим дали имат системност и тенденциозност. Там, където има, разбира се, ще предприемем мерки, освен да ги санкционираме, да вървим и към прекратяване на договори.

Водещ: Добре, успех ви пожелавам.

Лиляна Павлова: Благодаря.

 

mrrb