Министър Лиляна Павлова в предаването на Би Ти Ви "Тази сутрин": Успяваме да изградим изключително стабилна инфраструктура

Министър Лиляна Павлова в предаването на Би Ти Ви "Тази сутрин": Успяваме да изградим изключително стабилна ин

21 октомври 2011 | 14:17

Водещ Виктор Николаев: 101.1 FM - честотите на Би Ти Ви радио за района на София,
за да чуете следващото интервю, първо, на Лиляна Павлова в предаването "Тази сутрин". При нас за пръв път идвате.

Водеща Анна Цолова: Да, на територията на Би Ти Ви не първо, но в предаването ни първо.

Водещ: Добро утро.

Водеща: Пак да ви обявим като най-младия министър. Ние за това си говорихме, на 33 години министър на такова ключово министерство, през което минават страшно много пари, Бойко Борисов, общо взето, така, сериозно държи на това министерство. Но има ли моменти, в които ви подценяват заради вашите 33?

Лиляна Павлова: Не бих казала, че ме подценяват, по-скоро винаги има. . . така, първият въпрос е - вие сте толкова млада. Но аз мисля, че все пак трябва да престанем да се делим на млади и стари, а по-скоро на знаещи, можещи или неможещи съответно.

Водеща: Преди малко ми казахте, че 10 години с това се занимавате.

Л. Павлова: Определено, от 1999 година работя в администрацията, започвайки от младши експерт, минавайки през много позиции. Така че мисля, че. . . инвестирала съм изключително много в, така, развитието, своето професионално развитие именно в тази сфера - управление на инфраструктурни проекти, управление на европейски фондове. И мисля, че това е темата, която определено съм я видяла от всички гледни точки.

Водещ: Още няколко думи за вас - от какво семейство сте, откъде сте? Не сте все още толкова популярна за широката публика. Твърде скоро поехте поста, при включването на Росен Плевнелиев в надпреварата. . .

Л. Павлова: От София съм. Нормално семейство имам, омъжена съм, имам малко дете, на четири години и половина, София, която изключително много ме подкрепя в тази инициатива. Даже понякога вечер се прибирам и тя казва - мамо, днес не те видях в новините. Викам - важното е да си видяла всичко останало. Така че това е за мен. Завършила съм международни икономически отношения в УНСС - София. Доктор съм по икономика. Темата ми е отново финансово управление и контрол на средствата от Европейския съюз. Така че мисля, че това е темата, в която е моята сила.

Водеща: Хрумвало ли ви е, наистина последен личен въпрос, аз също съм изкушена да ги задавам, както и Виктор, да отидете в чужбина да се развивате?

Л. Павлова: Имала съм тази възможност, особено когато наистина завършвах образованието си, въпреки че през целия период на учене съм работила. Именно затова и трудовият ми стаж като години е изключително. . . доста, доста, така, голям. Имала съм тази възможност, особено когато правих и докторантурата си, да я правя в Англия, но се отказах и реших да остана в България. Аз
съм, така, бих казала националист, искам да живея и да работя в България, семейството ми, детето ми да расте тук. И именно затова съм и доволна, че имам шанса, и е в мои ръце, да направя
нещо, така че обликът на държавата ни, на градовете ни да е различен. Защото тук живеят нашите деца и ние трябва да направим нещо за тях, те са нашето бъдеще.

Водещ: Зимата предстои. Това, че сега имахме една мини зима, по време на есента. . .

Водеща: Мини, мини, но. . .

Водещ: Колко да е мини?

Водеща: . . . въобще не беше мини на някои места.

Водещ: Справихте ли се между другото, защото имаше хора, които, закъсали в проходите, се оплакваха, признавайки, че са с летни гуми, казваха - ама поне да бяха минали снегорините да почистят пътя, нямаше да закъсаме чак така?

Л. Павлова: Мисля, че първо е много важно да отбележим, че ние всъщност все още не сме в зимата, средата на октомври е. Вие видяхте сега, всички слушаха прогнозата. . .

Водещ: Но валя.

Л. Павлова: . . . утре, днес и утре ще бъде над 20 градуса. Тук по-скоро говорим за природно бедствие, говорим за една много кризисна ситуация, ситуация, в която, вие знаете, имаше бури, ветрове, ураган, имаше много паднали дървета. Разбира се, в планинските региони имаше сериозен снеговалеж, но предвид, че листата са все още зелени и жълти по дърветата. . . От натрупалия сняг клони и дървета падаха, задръстиха платната за движение и включително
снегорините, които бяха в пълна готовност да минат и да почистят пътя, не можаха да минат, задръстиха се. И това беше причината да не можем веднага да почистим пътищата там, където имаше снеговалежи. Въпреки всичко успяхме да създадем изключително добра координация между институциите. Съвместно и с колегите и от Гражданска защита, включително и аз, бяхме всички денонощно на телефона да координираме действията. Беше създаден кризисен щаб. Но пак казвам, на нас ни бяха необходими изключително много хора, дървосекачи. . .

Водещ: Ами, то пак ще завали.

Л. Павлова: . . . дървосекачи, които да премахнат тези талпи, тези дървета, да ги нарежат, за да могат машините да минат да почистят. Така че от тази гледна точка готови сме за зимата, имаме снегопочистващи машини, имаме договори с фирмите, които трябва да го извършват. Още преди две седмици направихме проверка има ли достатъчно луга, сол, химически препарати. Всичко това е налице. Така че тогава, когато истинската зима. . . започне да вали снегът, ние сме в пълна мобилизация и готовност да почистваме. Кризисен щаб беше създаден сега за тази критична ситуация, за тази буря. Но оттук нататък имаме екип, който ще работи денонощно и ще следи каква е обстановката на пътищата. Аз лично съм също информирана на всеки 30 минути каква
е обстановката. И дори преди да дойда също бях уведомена, че всички проходи са отворени, проходими са, разбира се, има определени временни ограничения на движението за тежкотоварните автомобили. Но има пълна организация и координация на институциите в този момент.

Водеща: Сега към онези пътища, които все още не са построени или са в процес на строителство. Появи се информация, че сме тръгнали с голямата кошница да строим, но май Европейският съюз не е толкова благосклонен да ни дава парите, които сме искали да получим, и ще трябва да ги даваме от бюджета. Дайте разяснение по тази тема - колко ще построим до края на мандата на кабинета "Борисов", дългосрочният план до 2020 година?

Л. Павлова: Ако започнем от това, което казахте, човек е такъв или съответно държавата е такава, каквито са й целите. Ние трябва да имаме големи, сериозни и дългосрочни цели, за да можем да се борим и да постигаме резултатите, които искаме. От тази гледна точка стратегия 2020 в пътния сектор е именно това - нашите приоритети са 7 магистрали, 7 скоростни пътища. Голяма част от тях вече се изпълняват, вече се строят. А вчера това, което представихме, е каква е перспективата за следващия програмен период. В конкретика какво правим? Знаете, разбира се, в момента довършваме строителството на магистрала "Тракия". До 2013 година напълно ще е пусната изцяло магистралата от София до Бургас. Стартирахме и вече започна строителството на магистрала "Марица". Това е втората магистрала, която. . . в момента сериозни действия по нейната реализация се полагат. Започнахме строителството на магистрала "Струма", първия лот. До няколко седмици ще започнем и. . . (техн.прекъсване - бел.ред.). . . лот. Подготвяме тръжната документация за оставащия втори лот.

Водещ: Всичко това ще бъде ли съфинансирано по начина, по който очакваме - от Европейската комисия, или ще си остане за наша сметка, за нашия си бюджет?

Л. Павлова: За всичко това имаме осигурен финансов ресурс в размер на 1 милиард почти евро от оперативна програма "Транспорт" 2007-2013. Финансирането е налично, финансирането е осигурено.

Водещ: Но не е изпратена сумата все още или срокът не е настъпил?

Л. Павлова: За магистрала "Тракия" имаме одобрена апликационна форма и плащанията вървят. Магистрала "Марица" е в Европейската комисия и очакваме одобрението на апликационната форма. По магистрала "Струма" довършваме апликационната форма и до края на годината и
тя ще бъде изпратена. Въпреки всичко тези процеси вървят паралелно, подготовката и одобрението на апликационните форми не пречи на изпълнението, а напротив, вие виждате, строим активно по всички обекти. . .

Водещ: Тоест кранчето няма да бъде затворено и за всичко, онова което сме обявили, че го строим с европейски пари, съфинансирано, ще си ги получим, сигурни сте, въпреки изказвания
на еврокомисаря на регионалната политика, на неговия говорител?

Л. Павлова: Говорителят на комисаря. . . мисля, че е по-важно да кажем какво каза комисарят миналата седмица, който беше лично тук на посещение, с нас беше и на магистрала "Тракия", открихме заедно пътния възел на Стара Загора, минахме офроуд по магистралата надолу лично да се увери, че знаем какво правим и върху какво работим. Той ни увери, че тези средства. . . Оперативна програма "Транспорт" и средствата по нея са налични, така че всички тези проекти, по които работим и които сме приоритизирали да бъдат построени сега, ще бъдат построени. Темата, която беше засегната, че извън този 1 милиард евро, който ние имаме налични и строим всички тези проекти и всички тези магистрали, на нас са ни необходими горе-долу още толкова, за да можем да изградим третия лот на магистрала "Струма", а именно Кресненското дефиле.
Този финансов ресурс не е наличен в програмния период 2007-2013. Но това е ресурс, който ние ще предвидим и ще имаме възможност да получим, и това беше потвърдено и от комисаря по
регионалната политика, за следващия програмен период.

Водещ: 2014-2020?

Л. Павлова: Да. Вчера това, което представихме, е именно и разширената трансевропейска транспортна мрежа, която минава през територията на България. Вие знаете. . .

Водещ: Какво значи това? Много сложно звучи.

Л. Павлова: . . . България е едно уникално място, тъй като България е един кръстопът. България е единствената от 27-те страни - членки на Европейския съюз, през която минават пет трансевропейски коридора. Именно затова един от тези коридори е. . . именно по протежението на който е и магистрала "Струма". Това остава приоритет. И именно затова сме уверени, че ще можем да получим финансиране в следващия програмен период. Добрата новина от вчера е, че приоритизираният ни път София - Велико Търново - Русе, което е най-бързата връзка до Букурещ, включително вече от Велико Търново до Варна, това е трансевропейски коридор. . .

Водещ: Това не е ли "Хемус", София - Варна, през Търново. . .

Л. Павлова: Да, магистралата. . . Да, София - Варна, магистрала "Хемус", влезе в приоритетите и за нея също ще можем да получим финансиране през следващия програмен период. Тук говорим от София до Велико Търново да бъде магистрала, с магистрален габарит, тъй като това е ключов трансевропейски коридор от основната мрежа, а протежението от Велико Търново до Шумен да
бъде скоростен път, четирилентов път, тъй като това е допълваща мрежа. Така че магистрала "Хемус" в своята пълнота през следващия програмен период ще може да бъде изградена.

Водещ: Кога ще е готова, според вас?

Л. Павлова: 2020 година най-късно . . .

Водещ: 2020?

Л. Павлова: . . . ще трябва да бъде готова, защото това е. . .

Водеща: София - Велико Търново с магистрала, шест платна. . .

Л. Павлова: Да, с всички изисквания за магистралите. А Велико Търново - Шумен ще бъде скоростен път, тъй като трафикът позволява да имаме обосновка за. . .

Водеща: През населени места се минава в тази отсечка, отчуждаване на земи. . .

Л. Павлова: Така е. Всъщност най-голямото предизвикателство при изпълнението на проектите е именно отчуждаването. Вие знаете, за Южната дъга, която в момента изграждаме, едно уникално съоръжение, наистина продължава. . . продължението на Южната дъга и пътния възел при Бистрица показа, че. . . ние всъщност затова я правим на две нива, за да не трябва да вървим в толкова големи отчуждения, които би следвало да правим. . .

Водещ: Да не стане пак батковци и каки да си накупят сега в този момент на безценица. . .

Водеща: Слушайки. . .

Водещ: . . . парцели и после да ни излезе златно това трасе.

Водеща: По пътя София - Велико Търново.

Л. Павлова: При всички положения оценители и съдът отреждат каква е окончателната цена на тези отчуждения. Но пак казвам, Южната дъга е примерът, където инвестираме 33 милиона за строителство и 20 милиона за отчуждаване, при все че я направихме на две нива. Така че наистина отчужденията са един много важен елемент. Но все пак тук говорим за София и тук не са земеделски земи. Тогава, когато говорим за магистрали, които са по протежението на цялата държавата, говорим за земеделски земи. Те са друга категория и цените, разбира се, за тях са доста по-ниски.

Водещ: Тунел под Шипка, три моста над река Дунав, това не е ли научна фантастика?

Л. Павлова: Тунелът по Шипка заедно. . . напротив, тунелът под Шипка, заедно с обхода на Габрово, заедно с обходите на Враца и Монтана, са проекти, които сме приоритизирали още в този програмен период в момента в оперативна програма "Транспорт". . .

Водещ:
Кога ще има тунел под Шипка?

Водеща: И колко километра ще е дълъг?

Л. Павлова: Те до момента бяха в резервния списък. Сега, понеже, вие знаете, имаме спестени средства от проведените търгове, ще можем още сега тези проекти. . . и още лятото на следващата година ще започнем работа по тях. Това, което е важно, за да вземем окончателното решение и за да можем да започнем да финансираме изграждането на тунела под Шипка, разбира се, е решението за оценката за въздействието върху околната среда.

Водещ: Това ли е, извинявайте, цялата мрежа, за която говорим - 7-те скоростни пътя и 7-те магистрали в тяхната цялост, до 2020 г. всичко?

Л. Павлова: Това. . . да, това е картата на разширената трансевропейска транспортна мрежа, която беше одобрена и представена вчера от Европейската комисия. Вие виждате, в синьо всъщност е новият момент, а именно София - Велико Търново - Русе.

Водещ: "Хемус".

Л. Павлова: Това е магистрала "Хемус", от една страна, и за същото трасе имаме одобрение и за железопътен път.

Водеща: До Велико Търново ще е магистрала, оттам нататък ще е първокласен път до Варна?

Л. Павлова: Ще е скоростен път. Това, което всъщност ще инициираме. . .

Водещ: Като магистрала, но без ленти аварийни, това ли е?

Л. Павлова: Точно така, което много. . . всъщност ще ни помогне много по-малко средства да инвестираме, а всъщност. . .

Водещ: Две ленти еднопосочно и две в другата посока.

Л. Павлова: Ще има две ленти във всяка. . .

Водеща: Тоест няма да е шест, а четири ленти.

Л. Павлова: Да, което е абсолютно достатъчно, за да можем да позволим трафикът в двете посоки да е непрекъсваем.

Водещ: А Бургас - Варна, това е "Черно море"?

Л. Павлова: Бургас - Варна е "Черно море". Тя е в червено, тъй като това остава в така наречената разширена трансевропейска транспортна мрежа.

Водещ: За там пари дават ли ни?

Л. Павлова: Добрата новина е, че това също беше одобрено в разширената мрежа, но тя е допълваща мрежа, разширена мрежа, допълваща, за която ще търсим финансиране частично от Европейския фонд за регионално развитие, разбира се, и със средства от държавния
бюджет или със заемите, които. . .

Водещ: А там, Бургас - Варна, какво отчуждаване ще пада, колко са скъпи земите там, всякакви хора са накупили земи. . .

Водещ: Там ще е по-трудно.

Л. Павлова: Там ще е наистина. . . така, предизвикателството ще е голямо. Но мисля, че трябва да се фокусираме върху приоритетите - да довършим магистрала "Струма", да направим магистрала
"Хемус", важните скоростни пътища и оттам нататък. . .

Водещ: Може ли една груба сметка? Ако теглим чертата за всичко това, колко милиарда български от нашия бюджет трябват и колко милиарда европейски пари? Правили ли сте такава сметка?

Л. Павлова: Сметката, която сме правили, е, както се казва, при задача максимум, при цел максимум, на нас ни трябват около 4 милиарда евро общо, за да можем да финансираме доизграждането на нашите приоритети. . .

Водещ: Колко от тях. . .

Л. Павлова: . . . седем магистрали, седем скоростни пътища, тъй като ние вече за голяма част от тях имаме финансиране. . .

Водещ: От тях колко. . . каква част от тези 4 милиарда общо са български пари на нашите данъкоплатци?

Л. Павлова: Към тези пари, ако, разбира се, успеем в максимална степен да получим европейско финансиране за всичките приоритети, 20 процента от тях трябва да осигурим като национално
съфинансиране, съгласно правилата. Всичко останало е европейско финансиране. Така че ние ще се борим докрай за максимално голям бюджет да получим за следващия програмен период за
инфраструктура.

Водеща: Малко да влезем отново в тунела под Шипка. Колко километра ще е дълъг, колко време ще отнеме изграждането му? Това е. . .

Л. Павлова: Ние сме готови със. . . има готова. . . проектната документация е готова. Тя е внесена в Министерство на околната среда и водите, които трябва да направят чисто процедурно преглед и оценка за въздействието върху околната среда.

Водеща: Очаквате ли протести, да скочат хора от региона, да кажат - недейте да ни разрушавате природата, да ни замърсявате природата?

Водещ: Може да решат, че шистов газ. . .

Водеща: Ще излезе отдолу.

Водещ: . . . ще излезе оттам.

Л. Павлова: По-скоро наистина. . . крайното решение се очаква да бъде готово през месец март. Това, което наистина сме в ситуация, че. . . там има защитени природни резервати, букови насаждения и други, за които ние ще трябва да направим допълнителни предпазни мерки, с които да осигурим. . . Именно затова в момента трасето на тунела, което сме предвидили като основна опция, е три километра. Има опция и за 7-километров тунел, за да може именно да заобиколим защитените територии. Това решение ще можем да го вземем през март, когато излезе окончателното решение по ОВОС-а. Работим, за да намерим най-добрия вариант, от една страна, да спазим екологичните изисквания, но от друга страна - да можем да направим най-доброто преминаваме през скалата. . .

Водеща: И така, ако сметнем колко часа, или може би по-малко, ще си спестяваме, ако минаваме отдолу, а не отгоре по витите пътища, тези сметки. . .

Л. Павлова: Изключително. . . да, има такива сметки. Има анализ, от една страна, на трафика и, от друга страна, наистина на времето, тъй като едно е да минеш пред един планински път, еднолентов. . .

Водеща: И зимата много често неизползваем.

Водещ: Затворен.

Л. Павлова: . . . който зимата е неизползваем. . .

Водещ: Затворен.

Л. Павлова: . . . отколкото да минеш през един трикилометров тунел, перфектен, с две ленти във всяка посока. Мисля, че е несравнимо.

Водеща: Във всеки един сезон, да.

Л. Павлова: Така че работим. Мисля, че България работи в. . . България е толкова богата на своите природни дадености, че строим едни от най-екологичните магистрали. Вие знаете, магистрала "Струма" е най-екологичната магистрала в цяла Европа. Тъй като само този лот, който сега стартирахме - лот 1 от Долна Диканя до Дупница, на 17 километра имаме 15 съоръжения, свързани с околната среда, и предпазни мерки.

Водещ: Един въпрос, свързан с вашата кадрова политика. От опозицията казаха - тя дойде и измете голяма част от екипа на Росен Плевнелиев. За какво става дума, освен за смяната на шефа
на пътищата и подадена оставка на ваш зам.-министър?

Л. Павлова: Аз мисля, че по-скоро това е в сферата на предизборните спекулации. Мисля, че като минат изборите, тези коментари вече няма да бъдат въобще на дневен ред и на масата. Аз не съм, както се казва, аз не съм метачка и не съм и главорез, както имаше една друга медия, която се опитваше да прави тези неща, аз съм професионалист, аз. . .

Водещ: Къде са писали, че сте главорез?

Л. Павлова: Имаше една телевизия с един коментар. Напротив, аз съм човек професионалист, аз съм човек, който, както и министър Плевнелиев. . . Росен Плевнелиев създаде един прекрасен екип. И аз винаги съм била екипен играч. . .

Водещ: Но вие го малко посменихте.

Л. Павлова: Продължавам с екипа. Разбира се, имаше размествания в екипа, но те се дължат на. . . да подобрим работата. Разбира се, всеки, който си подава оставката, има право на това и не можем да коментираме. Всеки има преценка за това какво може и в какъв екип иска или не иска да работи.

Водеща: Говорите за този заместник-министър, който си е отишъл.

Л. Павлова: Да. По отношение на екипа, аз мисля, че в момента стабилизираме изключително добре Агенция "Пътна инфраструктура". Професионалисти от бранша вътре управляват системата по професионален начин именно затова, за да можем да покажем, че знаем как и можем да строим, поддържаме пътищата и да развием транспортната мрежа в България. Тъй като само в момента, ако погледнем картата и всички отсечки, които ние изграждаме и по оперативна програма "Транспорт" - магистралите, и по оперативна програма "Регионално развитие", където инвестираме половин милиард във втори и трети клас пътища, те не са толкова популярни, но ние инвестираме в изключително голям брой междуселищни връзки, които са важни. . .

Водещ: Постоянно имаме снимки на пътища в ужасно състояние. . .

Л. Павлова: Три хиляди километра. . .

Водещ: . . . които не са. . . Какво три хиляди километра?

Л. Павлова: Три хиляди километра са в момента пътищата, които ние ремонтираме, рехабилитираме и строим. С доста понамален състав на агенцията, в лимитиран бюджет, все пак в условията на криза, успяваме да изградим изключително стабилна инфраструктура.

Водещ: Колко километра е общо пътната мрежа в България?

Л. Павлова: Не искам да ви подвеждам с цифра, в която не съм докрай убедена. Но искам да ви кажа, че това, по което работим, са три хиляди километра само в момента, а това, което предвиждаме в следващите години, е наистина да покрием в максимална степен почти цялата републиканска пътна мрежа, тъй като, вие знаете, министерството отговаря само за републиканските пътища. Общинските пътища, четвърти клас пътища са ангажимент на местните власти.

Водеща: В интерес на истината голяма част от сигналите, които получаваме в рубриката ни, са от общинските пътища. Затова отговорите, които получаваме оттам, са няма пари. Ами, да вървим
към финал и да направим плавен преход към следващата ни тема. . .

Водещ: Само, само една реплика. Дали е вярно, че ако си санирам жилището, десет години. . .

Водеща: А, да, това е много важна тема, да.

Водещ: . . . ще ме освободите от данък сгради или между три и десет години? Как ще се реши да не плащам данък сгради три години, как ще се реши да не плащам десет години, ако си санирам?

Л. Павлова: Може би да започна какво правим за санирането на жилищата. Програмата за енергийна ефективност е изключително важна програма. Ние започнахме съвместно със. . . демонстрационен проект, където обновяваме 50 сгради с мерки за енергийна ефективност - изолация, дограми, покриви. Като част от тези сгради, три от тях, бяха открити вчера в София, в район "Оборище". Тези. . .

Водещ: Всички хора по комплексите, за тях да кажем, могат ли да си санират. . .

Л. Павлова: Точно така, това са. . .

Водещ: . . . панелките. . .

Л. Павлова: Могат.

Водещ: . . . да кандидатстват и да не плащат десет години данък сгради?

Л. Павлова: Това - за десет години, не знам откъде е дошло. Това, което обсъждахме вчера с районния кмет на община "Оборище", беше именно следното - в момента имаме три сгради в район "Оборище", които са санирани, обновени, включително имат солари на покривите поставени, за да може да се използва слънцегреенето. . .

Водеща: Това с какви пари? Половината от средствата ги поема. . .

Л. Павлова: От UNDP, програмата ПРООН, а другите пари от държавния бюджет са осигурени за тези 50 сгради. Това, което в момента имаме, са 60 милиона, които ще инвестираме по оперативна програма "Регионално развитие", за да създадем един. . . дългосрочна стратегия. . . фонд, чрез който да предоставяме безвъзмездно финансиране на всички семейства, които живеят в многофамилните жилищни сгради, т.нар. панелки, на територията на цялата страна, за да можем да обновим тези сгради.

Водеща: Да не е. . .

Л. Павлова: Тогава, когато. . .

Водеща: . . . това съобщение - няма да плащате данъци, ако си санирате. . .

Водещ: Като нищо.

Л. Павлова: . . . една сграда е обновена и постигне определен клас енергийна ефективност, може да получи намаление на данъците или неплащане на данъци, спрямо решението на съответната общинска администрация какъв да е подходът и стимулът.

Водеща: Тоест такова решение е в ръцете на общините, а не. . .

Л. Павлова: Абсолютно, абсолютно, но това. . .

Водеща: . . . на регионалното министерство.

Водещ: Балконите, остъклените, за тях се знае, че влизат в графа незаконно строителство. Ще срутите ли на хората балконите, ако има един аршин за спазване на закона?

Л. Павлова: Това, което ще направим като част от програмата за енергийна ефективност, е да направим пълен преглед за конструктивното състояние на сградите, от една страна, и от друга страна, да направим обследване на сградите какви мерки са необходими, за да имат те. . . да бъдат енергийно ефективни. Като . . .

Водещ: Тоест ще ги срутите ли, или не?

Л. Павлова: Не, няма да срутваме нищо. Там, където, разбира се, има незаконни обекти, вие знаете, ние сме безкомпромисни за прилагането на закона. . .

Водеща: Но като че ли темата с незаконно остъклените тераси се заобикаля. Може би защото и 90 процента от живеещите в блокове са го направили и ще стане война. . .

Водещ: Ще ви намразят, ако им срутите балконите.

Л. Павлова: Нямаме, нямаме такова намерение. По-скоро това, което искаме, е да помогнем на хората да обновят своите сгради, защото това ще доведе до 60 процента намаляване. . . .

Водеща: Да де, но виждате . . . .

Л. Павлова: . . . на техните сметки за парно и за отопление. Това е огромен. . .

Водеща: Вижте какви блокове, голяма част от българите, какво беше, 80 процента от българите живеят в блокове, дано да не бъркам.

Водещ: Такава грозотия няма никъде по света. . .

Л. Павлова: А 98 процента. . . ние сме много нетипична страна спрямо останалите. В България 97.5 е частната собственост. Но въпреки това ние, държавата, имаме желание да се намесим в този процес, да предоставим безвъзмездно финансиране, за да може да стимулираме гражданите да се грижат не само за своите апартаменти, които виждаме на парче санирани, а за целия блок,
за общите части и за цялата фасада на тези сгради.

Водещ: Сега, това за данъците не го намерих, но намерих друга статия - на фона на настойчивите призиви на финансовия министър за свиване на бюджетите и намаляване на разходите на държавната администрация Лиляна Павлова ще има четвърти заместник. Публикация от днешния вестник. Не са ли ви много четирима заместници? Ето, атакуват ви, че харчите много за замове.

Л. Павлова: Както вие с. . . Мисля, че репликата, с която започнахте, аз мога да я доразвия. Това е министерството, в което е концентриран изключително голям финансов ресурс. Голяма част от
основните приоритети на правителството са фокусирани в това министерство. И наистина е необходим екип, който да работи по тази тема. Защо е необходим четвърти заместник-министър в момента? Тъй като една от изключително важните теми и реформи, това е водният сектор. Вие знаете, че водата е най-важното и най-ценното нещо, което имаме. . .

Водещ: Тоест той ще е за водата. . .

Л. Павлова: Така че водната реформа, водният сектор е тема, която ние не трябва да пренебрегваме, защото тя става все по-важна и актуална за нас. Новият колега, който ще се включи в моя екип, надявам се, до няколко седмици, именно с това трябва да се заеме - да дадем една добра основа за реформиране на водния сектор, за това да направим ясно разграничение кой управлява водоизточниците в тази държава, какво правим с общинската собственост, как дружествата управляват и предоставят водата, включително и ценообразуването, разбира се. И най-важното, вие знаете, че ние като страна, членка на Европейския съюз, съгласно директивите трябва да изградим пречиствателни съоръжения за всички населени места над 10 000 еквивалент жители. Тези пречиствателни съоръжения ще получим. . . имаме и в момента финансиране, но ще получим финансиране и през следващия програмен период за тяхното изграждане. Но за да може активно ВиК-тата да участват в този процес. . .

Водеща: Трябва да вървим към финал.

Водещ: Кога изцяло за цялото море ще спре да се излива голямата нужда в морето?

Л. Павлова: Това ни е един от основните приоритети, за който. . .

Водещ: Само срок.

Л. Павлова: . . . аз лично и с колегата госпожа Караджова работим, на всеки две седмици провеждаме срещи. Защото моята цел е наистина до лятото на следващата година да сме решили проблема от гледна точка на това наистина. . .

Водещ: До лятото на 2012 фекални води няма. . .

Л. Павлова: . . . да имаме дълбоководно заустване на всички тези непречистени води. . .

Водещ: А, дълбоководно заустване . . .

Л. Павлова: . . . които се вливат в момента в Черно море.

Водещ: Ама това е тръбата навътре със същите фекални води, не е пречиствателна станция.

Л. Павлова: Това е един метод, който е абсолютно екологично допустим, тъй като при определено. . .

Водеща: Това е някакво временно решение.

Л. Павлова: Това е първа стъпка и временно решение за това да нямаме тези непречистени води по плажа, където всички ние се къпем, в зоната за къпане. . .

Водещ: А не временно решение?

Л. Павлова: Дългосрочната перспектива. . . се изготвя вече голям проект, с който да се създадат пречиствателни съоръжения и в "Златни пясъци", и в Равда, и в Созопол, където тази вода да бъде пречиствана. Но тъй като, вие знаете, едно пречиствателно съоръжение да се проектира и построи изисква време. . .

Водещ: Трябва време. . .

Л. Павлова: . . . ние искаме да решим този проблем още за следващия сезон. И това, което сме се ангажирали да направим, е именно чрез дълбоководното заустване да. . . поне на една морска миля. . .

Водеща: Тръбата е много навътре в морето. Трябва да. . .

Водещ: Само да вървим към финал с въпроса - вярно ли е, че ловувате?

Водеща: И аз се помъчих преди малко. . .

Л. Павлова: Аз не ловувам, не.

Водещ: Стреляте с пушка.

Л. Павлова: Аз съм много жалостива като човек и не мога да стрелям по животни, така че не ловувам, въпреки че имам ловен билет, имам. . . и ловец съм, и рибар съм, както се казва. Но по-скоро този тип. . .

Водеща: Е, в момента станахте още по-симпатична на мъжете, особено ловците. . .

Л. Павлова: Този тип занимание. . . предпочитам да стрелям в зала.

Водещ: Зорница какво да направи според вас? Понеже това ще ни е тема след малко.

Л. Павлова: Този въпрос предпочитам да не го. . .

Водеща: А защо имате ловен билет?

Л. Павлова: Защото имам наследени риболовни и ловни инструменти, включително пушки, на които съм достоен наследник.

Водещ: Колко пушки имате?

Л. Павлова: Две.

Водеща: И трябва с ловен билет. . .

Л. Павлова: Трябва все пак да отговаря. . . Аз съм човек, който вярва, че всеки трябва да спазва законите в тази държава. И след като законът казва, че за да можеш да притежаваш определен вид
оръжие, трябва да си регистриран, да умееш да го използваш и да имаш легални документи. Аз съм съвестен човек в това отношение и това. . .

Водещ: Това е добро предупреждение от ваша страна. . .

Водеща: Сега ще. . . Предполагам, че ги съхранявате правилно в каси, както пише в законите.

Л. Павлова: Правилно, в каса, спазвайки всички изисквания на закона. Аз съм изключително прецизен човек от тази гледна точка.

Водеща: Сега ще отидем при едни хоре, след малко обаче. Благодаря ви за това, че бяхте в студиото днес.

Л. Павлова: И аз благодаря.

Министерство на регионалното развитие и благоустройството