Министър Лиляна Павлова в предаването "Тази сутрин" по БТВ

Министър Лиляна Павлова в предаването "Тази сутрин" по БТВ

05 януари 2016 | 13:27

 Водещ: В София мисля, че все още не е заваляло сняг. Вчера, така, вечерта започна да вали. Но в студиото ни вече ще е снеговито - вали сняг и ще минат и снегорините. Лиляна Павлова е при нас. Добро утро и за много години.

Лиляна Павлова: Добро утро на вас и на вашите зрители.

Водещ: Да не се уплашите вали си виртуален сняг и той трупа обаче малко пред нас.
Лиляна Павлова:
Точно от сняг едва ли да се уплаша.
Водещ: Минава и снегоринът. Обаче по-добре снегорините да дойдат в тази ситуация. Има ли качествено почистване на пътищата в България. За това ще си говорим. Но преди всичко, кои са критичните зони тази сутрин? Очакваха се вчера проблемни валежи и застудяване. Има ли усложняване на обстановката?
Лиляна Павлова:
Трябва да кажем, че имахме една много, така, сериозна и критична нощ. Тази нощ работиха над 2 600 снегорина. Което в сравнение с последните дни наистина, двойно увеличихме броя снегорини, защото именно от това, което показвате и на картата в момента, заледяванията, които имаха, интересен беше фронтът. Аз исках да чуя и прогнозата за времето, но не беше, не го отразиха. Интересен фронт. Фронтът вървеше от запад на изток. Ще дойда като синоптичка скоро при вас да работя. Всъщност най-големите затруднения, които имахме през тази нощ и това, което имахме като образували се поледици, бяха Русе, Търново, след което слезе, разбира се, и по към източната част. Това наложи за периода през нощта от 1 до 5 часа абсолютно всички пътища за всички автомобили да бъдат затваряни поетапно, за да бъде обработвано против обледяване. Леденият дъжд е много по-страшен от снега. Това е нещото, което много ни плашеше. Така че беше затворена пътната мрежа, отваряше се поетапно. В момента, в този час най-критично е в Силистра. В областта са затворени всички пътища за тежкотоварния трафик, а поетапно ще ги затваряме и за лекия трафик пътищата в момента. Единственият път, все още отворен е Силистра – Шумен. Затваряме Силистра – Русе покрай Дунав, Силистра – Варна го затваряме също, защото снегът е много силен, обстановката е много тежка. Другото място, където имаме сериозен апел и чрез вас апел към пътуващите тази сутрин - това е на Благоевград, Дупница, магистрала „Струма“. В момента е паднала толкова гъста мъгла, че, както казаха „като мляко е“, екип, нашият на Областно пътно управление. Наистина с повишено внимание, много ниска скорост. Магистралата е изчистена, сняг няма. Но понеже именно, защото няма сняг и вече се затопля от изпарението, се образува много гъста мъгла. Така че в момента тук имаме мъгли, нямаме заледявания, но мъглата също образува, както знаем, тежки инциденти. В Силистра е много тежко. Опасността от заледявания беше преодоляна през нощта както в Източна България, така и в региона на Русе, Търново. До Стара Загора бяха затворени пътищата, защото това беше ситуацията. Другото интересно от тази нощ - Петрохан, 1 м сняг има натрупан на Петрохан. През нощта работиха много машини. Паднали дървета от натежалия сняг, над метър сняг е натрупан. Пътят е отворен, проходим е при зимни условия, но това беше другият критичен район, който имахме тази нощ.
Водещ: Добре. Аз казах и в началото - по-добре снегорините да дойдат. Те влизат и в студиото ни. Обаче вървят ли по магистралите? Като че ли всички чакаха да падне снегът, за да кажат „не се чисти“ и веднага се започна със снимки. А колко е почистено и колко не?
Лиляна Павлова:
Най-лесно е да се каже, че не се чисти. Повярвайте ми, 2 600 машини са много машини, усилията са много. Стандартите изискват при сняг ние да спрем движението, говоря при обилен снеговалеж, какъвто имаше - над 12 часа без спиране, да затворим движението, да изчистим и след това да пропуснем трафика. Това, което ние направихме, предвид че са последните дни на прибиране - ограничихме тежкотоварния трафик и оставихме снегорините да въртят. Това е малко като въртене на снегорини понякога на халос, защото от снеговалежа, вие знаете, минава снегорина, 5 минути след него пътят изглежда все едно никога не е обработван. И това са и вашите сигнали. Но ако пътят не беше обработван, в момента щеше да има метър сняг, а не това, което имаме - 20 см. Така че това е малко като, отново се връщане в параграф 22. Ако не минава снегоринът и затворим пътят „Защо сте затворили пътя? Това са дните на прибиране“. Направихме компромиса и оставихме снегорините да вървят. Но при постоянен снеговалеж, нали, няма как да очакваме, че той ще се е изпари, снегът.
Водещ: Няма как това да се случи. Споделих вчера, че и аз съм пътувал. Общо взето имаше снегорини, но имаше и сняг по пътя. Проходимо е.
Лиляна Павлова: З
има е. Какво да има на пътя? В смисъл, нормално е. Зима е, вали сняг, както да има на пътя?
Водещ: Ето, една снимка са ни изпратили от „Аз, Репортерът”.
Лиляна Павлова:
Ще ни дойде много скъпо цената.
Водещ: Става въпрос за автомагистрала „Струма“. Тази е още по-почистена от тази, която видях вечерта в неделя.
Лиляна Павлова: Ето, това е абсолютно, магистралата е в състояние и вид, в който трябва да бъде. Зима, вали сняг. Нормално е да има сняг по пътищата. Ако искаме да им сложим реотани на пътищата, както се казва, ще ни трябва милиард годишно за пътно поддържане.
Водещ: Какъв е стандартът сега? Ако имаме слой сняг върху магистрала или първокласни пътища, второкласни, имаме и такава графика, между другото, може да покажем. Има си стандарт в сантиметри колко може и е допустимо да има сняг.
Лиляна Павлова:
Абсолютно. 3 см е допустимо да има сняг на магистралата. До два часа след приключване на снеговалежа е допустимо да има до 3 см на магистралите, 5 - 7 см на първокласните пътища и на третокласните 10 см и то два часа, след като е спрял снеговалежът. Това са сантиметрите, които може да има на пътищата и това е съвсем нормално. Всичко останало, нали разбирате, 30 минути отнема снегоринът да върви, по магистралите вървят три на ветрило, за да могат да поемат, и въпреки всичко при обилен снеговалеж, който не спира, не е ефективно, което правим, и въпреки всичко продължаваме да го правим, въпреки че в повечето държави не се прави. Но в противен случай означаваше онзи ден да затворим цялата пътна мрежа, докато спре да вали. А това беше денят на прибиране. Не можехме да си го позволим, затова работиха. Може би не навсякъде най-добре. Имаме области, в които ще имаме много сериозни санкции – за закъсняло излизане, за примерно ...
Водещ: Има ли такива?

Лиляна Павлова: Има, разбира се. Има. И винаги сме били безкомпромисни, и вие го знаете. Но трябва да погледнем и другата страна на нещата – на минус 15 цяла нощ работят хората, работят, движат се в снеговалеж, в изключително тежки условия. Това са 3 000, 5 000 души на нощ, които работят, полагат усилия, дават всичко от себе си. Ето, вие видяхте и кмета на Стара Загора, на Варна. Имаме всички, имаме и санкции, имаме претенции към фирмите. Но това са живи хора, трябва да си помагаме. Ако само се оплакваме и се критикуваме...

Водещ: Когато става въпрос за района на градовете, кметовете сами трябва да решават кой да бъде глобен или не.

Лиляна Павлова: Кметовете също, да. Но както и кметовете, така и ние разчитаме на фирмите, на изпълнителите. Но имахме случаи... На някой снегорин също му замръзна горивото, беше минус 15 - минус 20, акумулаторите им падаха. Човешко е, случва се.

Водещ: Замръзнало е горивото дори на снегорина. Още една снимка, която хората се питат – нормално ли е, винетки ли да плащаме, и веднага се прави съпоставка...

Лиляна Павлова: Вижте, винетките в случая нямат нищо общо. Ние имаме бюджет 60 млн. за поддържане на пътищата и има една много важна разлика, дайте ми 30 сек. да обясня. За усещането как трябва да изглежда пътят в града и извън града. Нормите за почистване в града, където минава градският транспорт са на асфалт. И затова в градовете не само, че е по-скъпо поддържането, и е нормално да е по-скъпо зимното поддържане, изискването за улиците, на които минава градският транспорт, са на асфалт. Изискванията към пътищата от републиканската мрежа извън градовете са да има сняг на тях, в сантиметрите, които показахте – 3, 7 или 10. И това е съвсем нормално да ги има. Тъй като там заплащаме за поддържане, там не заплащаме на квадратен метър изчистено. Защото различен е подходът. И тогава говорим, нали, за съвсем различни стандарти, които постигаме, и ефективност. Ето, валеше дъжд през нощта. Осоляваха, солта при минус 10 спря да действа, калциев бихлорид слагаха, дъжда го измива, изтича в каналите. И това са стотици хиляди левове, които изтичат всяка нощ в каналите само и само да поддържаме примерно през нощта пътища, на които минават три коли. Така че тук трябва да мислим и за ефективност, трябва да си мислим и за това колко ефективно искаме. Защо ни е на асфалт, като може да не е на асфалт, ако това в крайна сметка е един разход, който няма своята ефективност, няма своята добавена стойност.

Водещ: Ако трябва да сме честни, затова е формулировката проходимо при зимни условия в крайна сметка.

Лиляна Павлова: Точно така. И аз благодаря на всички – и на вас, и на тези медии, които бяха коректни. Проходимо при зимни условия означава със зимни гуми да може да минеш в снега. Да, магистралите, разбира се, почти на черно. Това е нормално проходим път при зимни условия. Не трябва да драматизираме, не трябва да преекспонираме.

Водещ: Може би, защото сме свикнали зимите вече да са по-меки...

Лиляна Павлова: И аз мисля, че някак си мобилизацията ни не е такава, каквато преди години.

Водещ: Казахте и за хората, които ще бъдат глобени. Нещо, което обаче излезе и предишният път, може би след участието, когато си говорехме за винетките, хората винаги свързват с винетките, по-скъпите цени, независимо, че ...

Лиляна Павлова: Вижте, 2 лв. на месец е оскъпяването на винетката. Мисля, че тази тема и вие сериозно я преекспонирахте по медиите. Така, явно няма новини, между празниците нямаше много новини.

Водещ: Имаше ли обещание, имаше в началото на мандата обещание от ваша страна да не се вдигат и след това ...

Лиляна Павлова: В началото на мандата казахме, че не планираме да вдигаме винетката. Но изчакахме анализа и договора, който имаме със Световна банка, за да видим в дългосрочен план каква е стратегията. Така че нормално е, когато излязат анализите, когато приехме на МС една стратегия за това каква искаме да е пътната инфраструктура, нормално е това да има, да се вземе предвид като актуализация цена на винетка, въвеждането на тол системата за тежкотоварните превозни средства. Така че това е един нормален процес.

Водещ: Оставаме още на видео стената, за да покажем нещо, което предстои да започне, но не е ясно кога. Има ли забавяне в началото, стартирането на строежа на въпросните 60 км от АМ Хемус между Ябланица и разклона за Плевен при Ловеч?

Лиляна Павлова: Да, това са двата участъка, двата лота. Тук, вие знаете, приключи процедурата с решението на оценителната комисия на Националната компания за инфраструктурни проекти за избор на изпълнители. Срокът за обжалване изтече вчера. Има подадени жалби. Така че в момента трябва да изчакаме процедурата по обжалване, която е пред КЗК и вероятно впоследствие във ВАС в следващите месеци. И когато приключи процедурата вече по обжалванията и влезе в сила решението за избор, тогава вече ще може да се пристъпи към сключване на договори. Но тъй като стойността на тези 60 км, а и като цяло на стойността на АМ Хемус, както бяхме казали и преди, тя е над 2,5 млрд. лв., говоря цялото направление от Ябланица до Шумен, това е един въпрос, който ние трябва да обсъдим и в НС. Защо в НС? Защото строителството като период на време и като финансов ресурс минава мандата на нашето правителството. Защото това е един сериозен, дългосрочен проект, един сериозен финансов ангажимент за над 2 млрд., който трябва да поемем, ако наистина искаме да инвестираме и да развием и Северна България, и тази изключително важна магистрала. Затова ние ще предложим на, разбира се, първо на МС като концепция и решение, включая после на парламента да ни подкрепи. Защото тук говорим за дългосрочно бюджетиране в годините на прехода.

Водещ: И нещо, което не трябва да спира. Само че сега това, което се появи веднага след избора на въпросните две фирми, че държавата е действала ударно, много скоростно са избрани тези две фирми и че те се свързват с две конкретни лица, фирми, приближени до ...

Лиляна Павлова:  Ако девет месеца тръжна процедура е скоростно, аз благодаря за тази оценка. Моята оценка беше, че даже процедурата беше доста дълга. Девет месеца беше процедурата. Тя е двуфазна, с преквалификация на фирмите във фаза едно. И фаза две – на тези, които са отговарящи на изискванията, четири месеца се оценяваха техническите оферти.

Водещ: 3ащо обаче цената се е оскъпила двойно и са избрани най-скъпите оферти?

Лиляна Павлова: Първо, не са избрани най-скъпите оферти, защото ако видите прага на абсолютно всички цени, които се получиха за двата лота, те са в рамките на една доста бих казала аналогична, сходна стойност и на двата лота. Няма големи девиации, освен че има една много висока цена на втория лот. Така че нямаме някакви девиации между цените, цените са еднакво високи, но са по-високи от Индикативната стойност.

Водещ: 800 милиона, нали така?

Лиляна Павлова: Да. Защо са по-високи от индикативната стойност – защото тя е обявена през 2013 г., без да има реален проект как ще бъде преминаването по това трасе, а ние по това трасе имаме и няколко тунела, над 3 км тунели, имаме над 10 км виадукти, от типа на виадуктите на Витиня. Така че това са едни скъпи съоръжения по самото вече избрано трасе. Реалните проекти ние ги имахме лятото на тази година. Когато е обявявана индикативната стойност, тя е била само предпроектна.

Водещ: Тези фирми, които ще изпълняват двата лота, можем отново да ги покажем, от Ябланица до Угърчин, от Угърчин до разклона за Плевен и за Ловеч – свързани ли са с Делян Пеевски и с Валентин 3латев, защото се появиха такива информации, че тези фирми са приближени до въпросните господа?

Лиляна Павлова: Аз не мога да кажа с кого са свързани тези фирми, това са консорциуми от фирми, които са дали своите документи и които са с документите за своята регистрация, за своите годишни обороти, са доказали, че могат, имат референции, имат изпълнени проекти от аналогичен размер. Всичките са консорциуми. Нямаме по една фирма избрана, това са консорциуми от български и международни фирми.

Водещ: Добре, казвате, че това е голям проект, който трябва и ще премине мандата и на сегашното управление, но само този участък, тези 60 км са близо 1 млрд. и сигурно може да се достигне до допълнително оскъпяване, както се случва за повечето магистрали.

Лиляна Павлова: Не може да се достигне, защото имаме всъщност в този 1 млрд., под 1 млрд., разбора се, имаме непредвидени разходи – именно, ако има нещо непредвидено при проектирането, ние затова минахме на нов подход. Първо това е инженеринг. Те трябва да допроектират, сами да допроектират, да им одобрим проекта ида имат непредвидени разходи, ако нещо по трасето – от екологична или друга гледа точка трябва да се предвиди, така че това е включено в тази сума и непредвидените разходи.

Водещ: 3ащото от Плевен до Шумен, където стига в момента магистралата, е още по-дълго трасето и може би няма да стигнат.

Лиляна Павлова: Това са още два етапа. Ние имаме готовност да обявим и тръжната процедура вече е следващият етап. Под разклона за Плевен – Ловеч до Велико Търново, Където имаме 85 км също в готовност да обявим търг и да избираме изпълнител, нещо към което ще пристъпим, надявам се, лятото.

Водещ: Добре, нека а седнем на масата, за да питам, когато в крайна сметка говорим и за обжалване, кога предвиждате стартирането на това строителство и завършването на тези два участъка от въпросните 60 км?

Лиляна Павлова: Както казах, всичко е въпрос колко време ще отнеме обжалването. Обикновено отнема между 3 и 6 месеца. Така че надявам се най-късно след  6 месеца ще имаме възможност да се потвърди изборът на тези фирми, които са избрани от оценителите и съответно да сключим договорите. След което, както казах, това са договори на инженеринг, което ще означава, че фирмите ще имат межди 6 и 9 месеца време да допроектират, а през това време ще имаме ангажимента съвместно с тях, допроектирайки го, всъщност ще направим анализ на земите. И трябва да бъде нелек ата също процедура по отчуждаването на земите на хората, през които минава.

Водещ: Даже в обозримо бъдеще не изглежда да се почнат нещата.

Лиляна Павлова: Така че до края на следващата година, реално да кажем предвид обжалването, че ако лятото сключим договора, до края на 2016 г. да се направи проектирането и отчуждаването на терените. Реално строителство да започне през 2017 г.

Водещ: Европарите свършиха, това трябва да се случва с наши пари.

Лиляна Павлова: Ако имаме спестени средства от „Струма”, този проект сме го върнали обратно в програмата, така че и спестените средства от „Струма”  ще отидат в него. Но като за начало, да, трябва да започнем с Бюджетни средства. Именно това е и въпросът – как точно да го финансираме.

Водещ: Още едни наши пари бяха вложени и продължават да се влагат в санирането. Как тече програмата? Има вече завършени блокове. Доколкото знам, не само големите, а и малките могат да се включат.

Лиляна Павлова: Да, използвам случая да кажа от вашия екран – от вчера програмата вече е отворена и за всички по-малки сгради, не само  за големите панелни сгради над 36 апартамента. Програмата вече работи за всички. Отворена е за всички желаещи и с по-малко на брой апартаменти. Включително и сгради от типа на тази, която виждаме в момента на екрана, могат да кандидатстват. Вече може и тухлените сгради, освен панелните, по-малките многофамилни жилищни сгради също да кандидатстват за саниране. Това са сградите преди и след, които направихме. Виждаме наистина как се променя обликът на сградата, но най-важното е, че имаме и срещи с тези домоуправители, тъй като ние след първия отоплителен сезон отиваме да замерваме постигнатия ефект. Постигнатият ефект е минимум 45- 50% намаляване на сметките за отопление в тези сгради, на които вече измерихме първия отоплителен сезон, сега все още имаме възможност и втори. Така че приключихме 156 сгради са готови по европейската ни програма, 150 са с готовност да започнат да се реализират и преминаха към  националната ни програма. А по нея имаме одобрени вече за финансиране вече почти 1 900 сгради. Така че бих казала, че над 2 300 сгради ще са сградите, които са в процес на реализация. Нормално е, през снега и зимата никой не иска да му отварят покрива и да му сменят дограмата. Но програмата ще се рестартира като реални строителни дейности през пролетта, надявам се април – май, зависи от времето и снега.

Водещ: 3апочнахме със снега, да завършим с нещо шеговито, да ви покажем един плевенски, поне  така са го кръстили, снегорин. Ако не ви стинат снегорините, можете и по този начин да се тръгне. Не знам дали колегите ще успеят да го видят. Да, ето го.

Лиляна Павлова: Винаги сме готови за иновации в зимното поддържане.

Водещ: Това, което си говорехме вчера с премиера Бойко Борисов, е, че ГЕРБ имат идея за кандидат-президенти, веднага се спрегна вашето име като отличник. Да ви търсим ли сред тази графа, в тази рубрика?

Лиляна Павлова: Както се казва, прекалено млада съм, за да ме търсите в тази графа. Не отговарям на изискването за навършени 40 години към тази година, така че може да не ме търсите.

Водещ: Добре. Появиха се и вицове за това, че дали винетките важат за пистите на Боровец и на Банско, или само за магистралите „Хемус”, „Тракия” и „Струма”?

Лиляна Павлова: Винетките важат за всички републикански пътища. Искам да успокоя всички, които предлагат, и с основание предлагат, аз също смятам, че е разумно това винетката да не както в случая те важат до края на януари, но да е само за календарната година, с въвеждането на електронната винетка ще преодолеем този въпрос. Така че ако си я купите през юни, ще ви е валидна до юни следващата година с въвеждането на електронната винетка. Ще облекчим и това, че да може да се купува електронно. Така че наистина работим и мислим в посока иновации. А критики винаги, сигурно има за какво да бъдем критикувани, хора сме - бъркаме.

Водещ: Благодарим ви. Лиляна Павлова – гост на предаването.

mrrb