Министър Лиляна Павлова за в. 24 Часа: Готови сме с проекти за ремонт на 1500 км малки пътища

Министър Лиляна Павлова за в. 24 Часа: Готови сме с проекти за ремонт на 1500 км малки пътища

12 ноември 2012 | 15:47

Най-късно до 1 юни догодина ще имаме работеща магистрала „Тракия"
***
- Министър Павлова, какви проекти залагате приоритетно за следващия програмен период?
 - Амбициозната задача, която сме си поставили, е до края на годината да имаме първия вариант на новата оперативна програма за регионално развитие. Вече има уточнена рамка и се разписват текстовете, за да имаме време през следващата година да се водят преговори с ЕК. Първата приоритетна ос, както и досега, ще е насочена към развитието на градовете -от улици, подлези, надлези, пешеходни пътеки, инфраструктура за хора с увреждания, енергийноефективно осветление през паркове и градини, детски площадки, училища, културни институции. Ще продължим е процеса на деинституционализация, като новият фокус ще са възрастните хора. За тях искаме да изградим подходящи домове. Много важни за нас са и системите за подобряване на градския транспорт. Надяваме се да се подобри управлението на трафика, да се купят още превозни средства, да се направят бързи ленти за движение, електронни спирки с табла, велоалеи.
 Втората голяма област ще бъде туризмът. Планираме да го финансираме само от гледна точка на туристическа инфраструктура. Т.нар. меки мерки ще се покриват от колегите от МИЕТ. Идеята е да изберем в цялата страна ключови атракции, които да обновим, да направим информационни центрове, достъпа до тях. Третият голям приоритет е т.нар. превенция на риска - мерки, свързани с предотвратяване на наводнения, свлачища, но вече и с пожарна безопасност и защита на населението при бедствия. Нов, четвърти приоритет, въпреки че първоначалните нагласи на ЕК не бяха в тази посока, са пътищата от втори и трети клас. С много добра обосновка вече сме определили кои, с какво финансиране.
 - Отпадат ли опасенията, че няма да има пари за тях?
- Не. Но имаме своите ясни аргументи - след като финансираме туристически атракции и големи пътни артерии, трябва да има достъп до тях. Отсега знаем кои са те, на каква стойност са и сме изработили техните проекти. До градовете бенефициенти, които ще уточним дали ще са do, или do, също трябва да има пътища за достъп. В момента се рехабилитират над 800 км втори и трети клас. Готови сме с проекти и за още 1500 км с индикативна стойност малко под 1 млрд. лв. Те се допълват е националната пътна мрежа и това е най-силният ни аргумент. Вярвам, че ще успеем да се преборим в максимална степен. Вероятно финансирането няма да е колкото искаме, но важното е да го имаме. В настоящето имаме много научени уроци и в бъдеще променяме подхода.
 - Как?
- Първата промяна е, че бенефициенти ще бъдат градовете. В момента са включени 36-те най-големи, но към тях ще добавим още 20, които са по-малки, но в тях живее над 75% от населението. До средата на декември на МС ще утвърдим списъка. Сега са индикативно 56 и това ще са нашите бенефициенти. 36-те вече имат интегрирани планове, ще дадем пари и на останалите да направят такива и да подготвят технически проекти. Така реализацията на програмата ще започне веднага. Вече няма да има конкурси, конкурентен подбор. Всеки ще знае кои са му проектите. Втората промяна е, че всички проекти ще бъдат на принципа на интегрираното планиране. Когато започват, ще включват не само дейности, които са в нашата програма. Като говорим за пътища и улици, под тях ще правим ВиК, техническа инфраструктура. А не да ги разкопаваме, асфалтираме и после пак да ги разкопаваме. Третата голяма промяна е, че бенефициенти ще бъдат не общините, а градовете в рамките на строителните им граници. Това ще даде възможност на по-малките места, които досега бяха ощетени, да получават пари от Програмата за развитие на селските райони.
 - А по отношение на големите пътища?
- Развитието на стратегическата пътна инфраструктура продължава. Довършването на "Тракия", "Марица", Кърджали-Подкова, обходите на Враца, Монтана, Габрово, "Струма" - Лот 1,2 и 4," Хемус", софийския околовръстен път - западната дъга, София-Калотина -това са приоритетите, по които работим и трябва да довършим до 2015 г. От 2014 г. планираме като приоритет номер 1 довършването на "Струма" - Лот 3. Освен това - магистрала "Хемус", обходът на Габрово и тунелът под Шипка и пътят към новия мост на Дунав. За Мездра-Ботевград ще започнат тръжни процедури. Така ще останат участъците от Монтана до Видин и между Враца и Монтана, които ще финансираме като подготовка на проекта, за да се реализират следващия програмен период. Дано да получим достатъчно финансов ресурс. По този начин ще покрием всички ключови направления на европейските коридори (Виж на 14-а стр. картата на проектите, която министър Павлова показва, бел.ред).
 - На тази карта „Хемус" е изцяло магистрален път.
-100% магистралният габарит ще е от Ябланица до Велико Търново, тъй като европейският коридор върви към Русе. Ще се финансира по линия на Кохезионен фонд, защото е основна TEN-Т мрежа. Участъкът след това е допълваща европейска мрежа. Ще може да се финансира от Европейския фонд за регионално развитие, но дали да е магистрален, ще покаже анализът на трафика. Ако не е достатъчен, ще е скоростен път. Останалата част от проектите в червено също искаме да бъдат развити като скоростни пътища, но на този етап нямаме осигурено финансиране. Затова със средства от бюджета правим трета лента на пътя Русе-Шумен и връзката му с "Хемус". Русе-Търново също е път, за който ще търсим финансиране. За продължението на София-Калотина, обхода на Пловдив и връзката към Смолян-Асеновград също ще се търси финансиране. Ще се мисли, в зависимост от финансовото положение, за вземане на заем.
 - Магистрала "Черно море" фигурира на картата в синьо.
- В синьо са отбелязани потенциалните проекти за публично-частно партньорство - "Черно море", Русе-Свиленград и скоростен път" Рила". И е Турция сме говорили за възможностите за " Черно море", но тъй като не виждаме потенциален инвеститор, за да облекчим трафика, ще финансираме поетапно с бюджетни средства изграждане на четирилентов път от Бургас до Слънчев бряг и трилентов Слънчев бряг-Варна. Вече правим Сарафово-Поморие, обходът на Ахелой ще започне догодина, вървим към Слънчев бряг и малко по малко с държавен бюджет ще направим трилентов път до Варна. Инвестиция от 1 млрд. за "Черноморе" е много хубава, но нямаме пари. Всеки трябва да скача според тоягата и затова имаме план В.
 - Кога ще готов ЛОТ 4 на Тракия? Покрай него се създаде напрежение последните седмици.
 -И на Лот 4 на "Тракия", и на Лот 2 на "Марица" изпълнителят е един и същ. Държавата пари не дължи, това са отношения между два частни субекта. Въпреки това АПИ имаше срещи, има график до края на годината за разплащане. Вече се работи активно. Нямаме крайна дата, тъй като сме зависими от времето. Ако януари-февруари-март температурите са ниски, няма да може да се полага последният слой асфалт. В момента се прави циментова стабилизация. Надявам се до края на май. най-късно за 1 юни, да имаме работеща магистрала.
 - Как върви изпълнението на "Марица"?
- Първият Лот започна по-късно от втория, но го изпревари. Лот 2 поизостана, тъй като се бяха мобилизирали повече на "Тракия", но вече разграничиха екипите. През есента догодина трябва да са готови. Много е важно каква ще е зимата.
 - Тя напомня вече за себе си.
- Тази година започнахме подготовката отрано. Събрах пътните управления, имах среща с всички фирми. Официално им обявихме, че зимата е започнала от 5 ноември. Сега фирмите нямат право да се оправдават, че не са знаели кога е зимата, че не сме им дали възможност да се мобилизират. От 5 ноември им плащаме за готовност във всеки момент да започнат да чистят. Зависими сме от тяхната отговорност. Тъй като проверката е висша форма на доверие, екипите ни вече проверяват дали имат готовност. Ако нямат, ще ги санкционираме, нищо, че не вали сняг. Апелирам към всички българи да си сложат зимни гуми. Както ние обявихме зимния сезон, така и всички граждани да се подготвят. Молбата ми е, преди да тръгнат на път, да се вслушат в препоръките на специалистите.
 - Как ще се реши проблемът в областите без готовност?
- Към момента ситуацията е следната - все още трябва да се доставят количества сол във Враца, Перник, Пазарджик, Благоевград, Стара Загора и Кърджали. От тази година забранихме използването на пясък по магистрали и първокласни пътища. Местата, където липсва, са малко. Притеснена съм, че фирмите не подходиха достатъчно отговорно с доставката на химикали. Нямаме проблем в Стара Загора, Сливен и Ямбол. Засега не е проблем, те се използват при под минус 7 градуса, но не можем да си позволим някой да не е готов. По отношение на техниката проблемни са Варна, Бургас, Стара Загора, Хасково, Благоевград, София, Враца и Перник, тъй като тя още е по обекти. Дали са ни график за колко часа може да бъде преоборудвана. Ако не го направят, ще ги санкционираме.
 - Ще стигнат ли парите за зимно почистване?
- Всичко зависи от зимата. Имаме 50 млн. лв. Миналата година ни стигнаха, въпреки че беше тежка. Тази година ще е малко по-скъпо заради химикалите, но пък така осигуряваме безопасността.
 - Ще има ли електронни винетки?
- Дългосрочната ни визия е промяната да стане поетапно - първо хартиените винетки да станат електронни. Ще видим каква система ще ни предложи консултантът - дали ще се закупуват с есемес, дали онлайн. През последните години виждаме, че специалистите фалшификатори се справят успешно. Това е начин да преодолеем този проблем, тъй като така приходите, които отиват единствено за поддръжка на пътища, падат. Не искаме да променяме цената за колите. По-важна е електронната толсистема, която искаме да въведем за тежкотоварните коли - да не са на винетка, да заплащат за изминато разстояние и пропорционално според тонажа да е по-скъпо, за да има справедливо разпределение според това кой руши повече. Обявихме търг за консултант, подадени са 4 оферти. Целта е да се анализа цялата пътна мрежа, трафикът и тонажите. Очакваме да ни предложи какъв тип електронна ви-нетна система да въведем и за кои пътища. Успоредно трябва да разработи тръжна документация, за да обявим процедура за бъдещия концесионер или инвеститор, тъй като ще искаме от тях да изградят системата срещу бъдещите си вземания от такси, а и част от парите да се плащат на държавата.
 - Какви са сроковете?
- Ако през януари и февруари сключим договора с консултанта, той ще има 9 месеца да работи, което означава, че догодина по това време ще обявим избор на инвеститор. В някои държави това е отнело 3-4 г., в други 10 г., но нашата цел е, имайки опита им, инвеститорът да я изгради за година-две, така че до 3-5 г. системата да започне да функционира.
 - Ще има ли промяна на цените на винетките догодина?
- За леките автомобили не. Ще има промяна за тежкотоварните заради директива, която влиза в сила от догодина. Тя регламентира минималната цена за винетка и каква трябва да е разликата между дневна, седмична, месечна и годишна. Ще синхронизираме пропорциите и затова ще се вдигне цената на дневната - ще стане около 20 лв., ще се намали цената на седмичната и на месечната.
 - Какъв е бюджетът за пътища за догодина?
- За съжаление, същият. За европейския съм спокойна - всичко, което ни е необходимо, 100% ни беше подсигурено от Министерството на финансите. Като бюджетни, капиталови разходи парите са същите, което означава, че ще имаме за зимно поддържане, да изкъртим дупките след зимата и с това ще ги изчерпим. По линия на държавните инвестиционни заеми нашата заявка беше за около 440 млн., което включва всички споразумения за транзитни пътища, строителство на язовири, което ще започнем догодина, брегоукрепване, но получихме 160 млн. Което означава, че поетия ангажимент със Световна банка за проектиране на язовирите ще го довършим, ще започнем частично брегоукрепването, но от всички проекти по програмата за Транзитни пътища, ще довършим само тези, които са на финалната права.

 

mrrb