Министър Лиляна Павлова за в. "24 часа": Спокойно! Санирането не значи да рушим изолацията на дома

Министър Лиляна Павлова за в. "24 часа": Спокойно! Санирането не значи да рушим изолацията на дома

17 януари 2012 | 09:27

С новите търгове ще изберем качествените строители на пътища, а не най-евтините

- Г-жо Павлова, каква е програмата ви през годината за пътищата?

- Работим по много програми и направихме засичане на средствата, които влизат в пътищата - в момента се строи по над 3000 км. Да, магистралите са приоритет. Трябва да довършим до лятото по-голямата част от „Тракия", строим „Марица". Ще започнем и западната дъга на околовръстното - сега върви търгът. Има тръжна процедура и за северния скоростен път, за скоростния път София-Калотина. Продължават работите по връзката на магистрала „Хемус" при пътен възел Яна до София, за да го свържем с Околовръстния път, и да ликвидираме тапата, която се получава. Активно ще започнем през март-април. Шумен-Белокопитово също се работи.
Строят се обходите на Монтана, Враца, Габрово, пътят Мездра-Ботевград. Продължават дейностите и по Кърджали-Подкова.Всичко това е по оперативна програма „Транспорт" и е ново строителство.Продължава и рехабилитацията. По „Регионално развитие" инвестираме 500 млн. лв.. Влагаме ги именно в ремонти на общо 800 км втори и трети клас пътища. По Транзитни пътища" продължава работата по над 180 км. Инвестираме средства от Световната банка - за 2012 г. са около 160 млн. лв.Или общо само за тази година имаме над 1 милиард лева инвестиции в пътища

- Подготвяте ли се за следващия програмен период на еврофинансиране?

- Започнали сме проектирането. Например за София-Калотина то ще бъде готово до май. Надявам се отчужденията да приключат, а паралелно ще правим и търга.Много е важна магистрала „Струма". Трасето на лот 1 е видимо - строежът между Долна Диканя и Дупница е 17 км. Процедурата по жалбата за лот 4 - от Сандански до Кулата, се надявам да е в полза на пътната агенция. Така през март ще можем да сключим договора и да се работи в активния сезон. До края на месеца ще бъде избран изпълнител на идейното проектиране на лот 2 - Дупница-Благоевград.
Искам да отбележа изцяло новия ни подход във възлагането на процедурите за избор на изпълнител. Вече няма да се прилага като основен критерият най-ниска цена. С тази документация ще обявим търга за лот 2 на "Струма".
Това е различна процедура. Тя ще е в две фази. Първата ще обхваща преквалификация, защото тук има много специфични технологии и трябва да се избере коя от тях да се направи. Ще изберем само фирми, които имат знания и опит за това строителство. Във втората фаза на базата на готовия идеен проект избраните фирми ще подадат оферти. Ще търсим качество, защото пари от европейските фондове има достатъчно.

- А „Хемус"?

- Тя е другият ни приоритет за втория програмен период. От гара Яна до Велико Търново ще се строи магистрала, а от Търново до Шумен - скоростен път. От Велико Търново до Русе също сще има скоростен път -около 107 км. Такова ще е и трасето от Русе до Шумен-около 105 км.

- Да обясните идеята си за скоростните пътища.

- Те са добро решение, защото ще има икономия, но не за сметка на сигурността и на придвижването. За тези отсечки нямаме чак толкова голям трафик. Скоростният път всъщност е една бъдеща магистрала. Той се изгражда много по-евтино и бързо. Ако след време има нужда, с допълнителни аварийни ленти и мантинели лесно става магистрала.

- Като магистрала „Черно море" - вечния проект.

- Къде е истинският трафик по нея? Има само през лятото - 3 месеца в годината. Трудно ще се обоснове магистрала, това още е лукс. Искаме, но нямаме пари. А един скоростен път ще свърши работа. А скоростният път София-Калотина със сигурност има потенциал за магистрала.

- А докъде е проектирането на околовръстното на София?

- До пролетта ще изберем изпълнител на западната дъга, която е важна за трафика от „Люлин", защото сега магистралата свършва в нищото. Така ще се отпуши трафикът до р. Какач, при продължението на бул. „Европа". На това кръстовище на Околовръстното ще има сериозен пътен възел на 3 нива. Трафикът от „Люлин" ще отива към Калотина или по северната дъга към „Хемус" и „Тракия". Напролет ще строим по този проект. Ако няма обжалвания на тръжните процедури, разбира се.

- Кога ще затворим околовръстния пръстен?

- Много бих искала да стане това. Знаете, че има идеен проект на продължението на южната дъга към Младост. Там напредъкът е видим, това лято ще сме готови да пуснем движението. Имаме идеен проект и за частта от Бояна към магистрала ,Люлин". И за този участък имаме проект, но въпросът е да намерим финансиране. ОП „Транспорт" е изчерпана.

- Какво се прави за туризма по морето и какво предвиждат промените в закона за черноморското крайбрежие?

- Искаме морето да е синьо. Затова трябва дълбоководно заустване и пречиствателни станции. За Варна вече има осигурено финансиране, и общината започва да работи. В Созопол проектът ще е по-труден. Това лято няма да стане, защото освен дълбоководното заустване, трябва да докараме водите, които да заустваме. Остава Равда, очакваме по линия на ПУДООС да се отпусне финансиране за дълбоководно заустване. Обмисляме и временни съоръжения по-навътре, за да се къпем в чисто море.
Имаме ангажименти и за плажовете. 2011 г. направихме 88 проверки на плажовете. Има 185 протокола с нарушения по 37 плажа. Няма спасители и медицински пунктове, санитарни съоръжения. Издали сме актове със санкции за над 300 хол. лева. Целта е да контролираме по-добре, да дадем ясни предписания за по-голяма площ за свободно плажуване и безплатен пешеходен достъп до плажа. Това се полага по Конституция.

- Каква е готовността ви за санирането?

- До края на месеца дирекция „Жилищна политика" ще представи пред управляващия орган на програма „Регионално развитие" документацията и методологията за кандидатстване за финансиране. То е до 50% от стойността на обновяването. Вече върви процедурата по Закона за обществените поръчки (ЗОП) за избор на звено за изпълнение на проекта. Изтича срокът за избор на финансовата институция, която ще предоставя ресурс, за да изберем фонд за енергийна ефективност. Надяваме се банките да предложат добри условия за съфинансиране.Около 5000 лв. на апартамент излиза санирането
Средствата за безвъзмездна помощ са 50 млн. лв. Отделно даваме 13 млн. лв. на банките. Те трябва да добавят към тях минимум още толкова. Ще съберем сериозен ресурс и за останалите 50% от парите, така че хората да ползват кредити. Осигуряваме безплатно енергийното и конструктивното обследване, както и управлението на проекта. Така стигаме до около 65% помощ. В една от санираните сгради в София, където сложиха и соларно отопление, спестяват над 60% от парите за отопление. Така вместо 100 лв. плащаш 40.
Много важно е да успокоим хората и да знаят категорично, че няма да ощетим тези, които вече са направили изолация. Има кръпки на блоковете. Там ще се направи изследване дали отговаря на енергийната ефективност. Ако това е така, собственикът участва само в пребоядисването. Ако не отговаря, може да се добави тънък пласт за повишаване на топлоизолацията до нужната степен за сградата. Няма да караме никого да си маха топлоизолацията или дограмата.

- Започвате работа по нова програма - JESSICA. Какви са предимствата й?

- Досегашните програми не включваха бизнеса и гражданите. Тук говорим за публично-частно партньорство. Това са проекти, генериращи приходи. Например спортна площадка, ледена пързалка, увеселителен парк, мол, бизнес център, пазар, тържище, музей или паркинг. Това не се финансира от еврофондове.
Изискването ни е да има подобрена градска среда -зелени площи, детска площадка. Теренът може да е както общински, така и частен. Условието е в общия устройствен план на града и същината да съгласува инвестицията. А тя може да се реализира и до 20 г. Осигуряват се 66 млн. лв., разделени на 2 фонда - за София и за останалите 6 града. Банката партньор съфинансира с още средства. До 2015 г. трябва да ги инвестираме.

mrrb