Министър Лиляна Павлова за в. Монитор: Брюксел вече ни върна 225 млн. лв. за пътища

Министър Лиляна Павлова за в. Монитор: Брюксел вече ни върна 225 млн. лв. за пътища

06 март 2012 | 08:39
Няма да бутаме остъклени балкони 

- Министър Павлова, досега колко пари са ни възстановени от Брюксел по строителни проекти, съфинансирани от ЕС?
- По оперативна програма „Транспорт” са договорени 935 млн. лв. От тях на изпълнителите са разплатени 315 милиона. От последната сума са ни върнати от Брюксел 190 млн. лв.
Важно е да отбележим, че от ЕС ни се възстановява не цялата платена сума, а само делът на европейското финансиране, който е около 80 процента.
За пътните проекти, изпълнявани по оперативна програма „Регионално развитие” (ОПРР), имаме бюджет около 500 млн. лв. Договорената сума е към 300 милиона, а досега разплатените са 132 милиона, а от европейските фондове са платени 35 млн. лв.
За тази година имаме достатъчно финансов ресурс, за да плащаме за всички проекти, изпълнявани по оперативните европрограми. Общият бюджет за пътните проекти по оперативна програма „Транспорт” и ОПРР е 1,5 млрд. лв.

- Ще успеем ли да усвоим всички пари от еврофондовете за пътните проекти?
- По проектите за строеж и ремонт на пътища вярвам, че ще успеем да усвоим всички средства. Работим на принципа на свръхдоговаряне, защото се случва разходите да са по-ниски или някои от тях да не се сертифицират. Така остават средства. Тях насочваме към други чакащи проекти, за които ще обявим процедури за кандидатстване още през тази година.

- Тежката зима доведе ли до изоставане по проектите, които сега се изпълняват?
- Не, защото при лошо време се замразява работата по обектите. Графикът за строителството и ремонтите е съобразен със сезона. Зимата не може да ни изненада.
Единствено повече проблеми има на последния лот на магистрала „Тракия”, където има наводнени участъци и ще трябва по-дълго време да се чака водата да се отдръпне. Но и това не е проблем за графика за реализация на проекта. Строителите ще се вместят в крайния срок.

- Ще стигнат ли парите за поддръжка и изкърпване на пътищата до края на годината?
- Ресурсът е между 15 и 20 млн. лв., което е много малко. Немного пари ще добавим от наложените санкции, които ще вземем от фирмите, несвършили добре работата си по почистване и поддръжка през зимата. Всичко ще се вложи в аварийното изкърпване, което до известна степен гарантира безопасното пътуване по пътищата.
Сега за запълване на дупките използваме студена смес, която ще изтрае максимум 2 месеца. Това се прави на около 16 000 квадратни метра път. През пролетта и лятото ще се направят по-сериозни ремонти на повредените участъци, но само в рамките на парите, с които разполагаме.

- Има ли опасност пътят Е-79 за Кулата и Солун отново да пропадне в река Струма?
- Чакаме пари от Комисията по бедствията и авариите, за да се направи аварийно укрепване на брега откъм шосето.

- Кога ще се построи стена в този участък, за да няма повече проблеми?
- Засега мислим само за аварийното укрепване. През лятото ще проучим терена, за да се види какъв е най-удачният вариант за решаване на проблема.

- Какво мислите да направите още преди края на тази зима, за да няма изненади при следващата с почистването на пътищата?
- Тази година имахме необичайно тежка зима. От години не се беше случвало подобно лошо време. Бяхме свикнали да не вали силен сняг и затова много се бяха успокоили.
Мога да отбележа, че имаше добра координация между пътната агенция, полицията и службите на пожарна и аварийна безопасност, но ще вземем мерки тя да се засили още повече. Много от пътните фирми се справиха със задачите си. Помагаха си помежду си, помагаха и на общините за разчистване на улиците в населените места. Благодарна съм на колегите, изпълнили съвестно задълженията си. Останалите бяха глобени и тепърва ще продължим с финансовите санкции.
Преди следващата зима ще направим среща с всички фирми за поддръжка на пътищата и ще ги призовем да инвестират в нова и качествена техника, вместо да плащат глоби. Планираме отново от края на септември да се прави преглед на техниката на фирмите за пътна поддръжка и плановете им за осигуряване на материали.

- Ще ги проверявате ли дали техниката им не е само на книга?
- Да. И сега правим подобни проверки съвместно с МВР. Наесен отново ще го направим.

- Уредени ли са нерешените въпроси с археолозите по трасета на „Струма” и „Хемус”?
- Нямаме проблеми с археолозите. След като посетихме обектите на място, се обединихме около идеята да защитим находките и едновременно с това да не се нарушава графикът на строителството. Вече имаме договори за 645 хил. лв. с историческите музеи в Кюстендил и Перник. Надявам се до лятото да сме освободили трасето на „Струма” за строителите.
За участъка от автомагистрала „Хемус” сумата надхвърля 420 хил. лв. На отсечката Шумен - Бекопопитово строителството е замразено, за да може да се правят проучвания. Въпросните 8,5 км не са решаващи за магистралното строителство в България, така че археолозите ще могат да работят спокойно.

- За бъдещите трасета на пътни проекти, които вече са уточнени, кога ще могат да се правят археологически проучвания, за да не се случват подобни недоразумения?
- Сега тръгват търговете за обходните пътища на Враца, Монтана и Габрово, където има информация за археологически находки. Паралелно ще се проучва трасето и ще вървят останалите процедури. Основният въпрос е в парите за проучванията.

- Предявени ли са претенции към изпълнителя на автомагистрала „Люлин” за поправка на установените дефекти, включително и за тунела, който се повреди наскоро? И в какъв срок трябва да ги отстрани?
- Движението в тунела бе пуснато бързо. В гаранционния срок на магистралата са установени дефекти във фугите, в маркировката, знаците и тунела. Всичко това ще се ремонтира за сметка на изпълнителя на проекта - фирмата „Мапа Ченгиз”. Все още на тях не са изплатени 740 000 евро. Те са гаранция именно за поправката на подобни дефекти. Те трябва да бъдат отстранени до средата на май.

- Какво ще се направи по оперативна програма „Регионално развитие” до края на годината? - 98 процента от общия бюджет от 3 млрд. лв. вече са отворени за финансиране. На практика нямаме свободен ресурс. Договорените средства са 75 на сто и в най-скоро време ще достигнат 80 процента от общата сума.
Вече сме фокусирани върху изпълнението и разплащането на проектите. Често се случва да се спестяват средства. Планираме да спестим поне 180 млн. лв. С тези пари ще можем да отворим схемата за достъпна градска среда. Ще поканим общините да кандидатстват с проекти за финансиране.
За сметка на техническата помощ по програмата ще предоставим 15 млн. лв. на общините да подготвят проекти за следващия програмен период на ЕС (2014-2020 г.). Схемата ще е отворена от март и местните власти ще могат да се възползват от тази възможност. Целта е те да направят своите интегрирани планове за бъдещо развитие и да идентифицират приоритетните обекти, и ще получат пари за подготовка на проектите и да кандидатстват за еврофинансиране.

- Тези 15 милиона ще бъдат ли достатъчни?
- Те са само началната сума. Ако видим, че не стигат, ще отпуснем от спестените пари от други проекти. До края на 2013 г. постоянно ще даваме средства за подготовка на проекти, за да можем от началото на следващия програмен период да започнем ускорено усвояването на парите от еврофондовете.
Паралелно с това се прави социално-икономически анализ на развитието по региони. Консултантската фирма работи съвместно с експерти от БАН. Ще се идентифицират проблемите и в кои региони на страната те са най-остри и къде не. Така ще знаем къде да се отпуснат повече пари, къде по-малко.
Вече се работи и по договора за партньорство, в който ще се опише цялото финансиране за следващия програмен период. От лятото ще формираме и работната група, която ще пише текстовете по новата оперативна програма за регионално развитие.

- Докъде стигна работата с проектната компания за големите пътни проекти?
- В момента тече регистрацията в съда. Очакваме през лятото Комитетът по наблюдение на ОП „Транспорт” да утвърди компанията като бенефициент по програмата и да започнат работа по подготовката на работата по лот 3 на автомагистрала „Струма”, който е за следващия програмен период.

- Ще започне ли до началото на лятото строежът на четирилентовия скоростен път от София до Калотина?
- До този срок ще започне тръжната процедура. Не мога да обещавам нищо, докато някой търг не приключи без жалба. Проектът за пътя ще бъде готов през май. През следващите 2 месеца ще се прави парцеларният план и отчужденията, където е необходимо. Паралелно ще се обяви конкурс за фирма изпълнител. И наесен, ако няма жалби, той да бъде избран.

- Част от шосето към сръбската граница, в частта до Сливница, вече е с 4 ленти. При строежа на новия път ще се използва ли старото трасе до там?
- Да, където отговаря на габарита за 4-лентов скоростен път. На места ще се изправят кривините.

- Ще има ли акции срещу остъклените балкони?
- Категорично – не. Министерството чрез ДНСК никога не е планирало подобно нещо. Единственото е да се спазва законът и ако има сигнал за незаконно строителство>, сме длъжни да направим проверка. При установяване на нарушение нелегалният градеж или промяната на конструкцията ще се премахват. .
mrrb