Министър Лиляна Павлова за в. "Телеграф": Уволнявам четирима за скока на тока

Министър Лиляна Павлова за в. "Телеграф": Уволнявам четирима за скока на тока

17 юли 2012 | 13:44
- Министър Павлова, какво показа проверката на министерството на регионалното развитие на разрешителните за нови фотоволтаици, издадени през последните два месеца?
- Нашето министерство няма отношение по политиката в сектора на възобновяемите енергийни източници, но имаме отношение по издаването на разрешенията за ползване на такива фотоволтаични паркове. Председателят на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране излезе с позицията, че за последните месеци има страшно много издадени разрешения за ползване и въведени в експлоатация фотоволтаични паркове. Само за два месеца те са много повече, отколкото в последните година-две. Цялото това бързане за издаване на разрешенията се дължи на факта, че от 1 юли има нова, много по-ниска цена на изкупуване на произведената електроенергия спрямо досегашната. Някои се опитаха да хванат буквално последния влак с високата цена. В тази връзка и заради получени от мен сигнали възложихме проверка.

- Какви бяха сигналите?
- За това, че тези разрешения за ползване се издават при липса на окончателен договор за присъединяване и ангажимент за изкупуване на енергията, което е абсолютно незаконно. Направихме преглед на документите за последните два месеца - май и юни Това са 40 досиета, които бяха проверени.

- Хванахте ли нарушения?
- Да, има установени пропуски - липса на окончателен договор за присъединяване, липса на надлежни документи от кадастъра, липса на надлежни документи с подробните устройствени планове, на основата на които се издават разрешенията за строеж. Както и множество други. Има разрешения за ползване, които са отменени, тъй като не са окомплектовани с пълната документация. Така тези обекти сега не могат да функционират. Има други случаи, при които поради такива пропуски не издадохме разрешение за ползване, докато съответно инвеститорите не си набавят пълния комплект документи и той да бъде внесен по съответния ред в РДНСК. Но имаше и разрешения, които бяха издадени, защото за тях имаше пълния набор документи.

- За колко обекта са отменени разрешенията за ползване и за колко обекта е отказано издаването?
-Точна цифра нямам в момента, информацията още се обработва. Но не са малко. Мога да кажа, че за около 100 мегавата не са издадени разрешения за ползване. Това не означава, че ние по принцип няма да им издадем такива разрешения. Това обаче ще стане, когато се окомплектоват преписките. Но когато получат разрешение, то вече ще е с дата юли, което означава, че тези паркове ще продават ток на по-ниската цена. Това е важно за нас, ползвателите на електроенергия, защото, както твърди и ДКЕВР, повишението на цената на тока се дължи и на компонента, свързан с възобновяемите енергийни източници.

- Кой е направил нарушенията?
- Нарушения има във всички по трасето. За мое голямо съжаление има нарушения, чисто административно, документално, които са допуснати от служители на РДНСК. Образували сме до момента четири дисциплинарни производства към служители за неспазване на процедурите.

- Как ще бъдат наказани?
- Дисциплинарното производство ще определи дали те са за наказание или за уволнение. Те ще имат възможността и доброволно да си подадат молби за напускане. По моя информация един вече си е признал грешката и напуска.

-Къде?
- Нека да не кажа къде, защото още не съм видяла молбата му за напускане. Но със сигурност има дисциплинарни производства срещу четирима служители.

- Териториалният обхват на проверката каква е?
- На територията на цялата страна, но най-проблемните региони са Плевен, Видин, Враца в Северна България, а в Южна - Сливен и Ямбол.

- Преди ден министерството започна да приема заявления за саниране. Колко са подадени до този момент?
- Много съм приятно изненадана, защото досега имаше много скептици. Ние обаче бяхме през цялото време уверени, че тази програма е важна, защото хората получават възможност вместо 100 да дадат 50 лв. Санирането е нещо, което ще им спести в дългосрочен план хиляди левове. Хората очевидно са го разбрали и негативистите този път не се оказаха прави. Още от 8 ч сутринта имаше хора, които чакаха да подадат заявление. Вече имаме подадени 22 такива. Щом първия ден е толкова активен, значи ще продължи така. Само да не се окаже, че няма да ни стигнат парите. Още веднъж напомням - първият подал, първият печели. Защото явно, че ще има повече заявления, отколкото пари. Това е добре, защото ще е стимул да преговаряме да осигуряваме и допълнително финансиране. Ние безплатно консултираме етажната собственост, помагаме в попълването на формулярите. Само за първите два дни сме направили 173 консултации. Това означава, че 173 блока са се явили на консултации да им помогнем да си направят събранието и да си попълнят формулярите.

- Колко блока ще могат да се санират по програмата?
- Около 200 блока, а само първите два дни имаме такъв брой консултации. Аз лично съм много обнадеждена.

- Ще се търсят ли допълнителни средства?
- В момента ние имаме 63 милиона. Ако се окаже, че имаме повече блокове, сме готови да търсим най-различни източници - да пренасочим спестени средства, ако трябва ще търсим и пари от бюджета. Може да предложим да се използват и част от средствата от продадени емисии въглероден двуокис. Ние ще се консултираме по този въпрос с колегите от МОСВ.

- Възможно ли е тази програма за саниране да стане постоянна?
- Да. Това всъщност е идеята.

- Имате ли информация какви мерки хората най-често искат да финансират?
- Това е програма за цялостно обновяване. Нормално, най-желаното е подмяна на дограмата и пълна изолация на сградата. Много важна тема е ремонт на покривите и подпокривните пространства, подмяна на щрангове. В квартали, които не са централно топлос-набдени, пък има интерес за обособяване на локално отопление или пък връзване с топлофикация. Там, където има газификация, пък искат да се прокара газ.

- От кои градове има най-много кандидати?
- В София имаме пет подадени заявления и 20 консултации. В Бургаския регион - пет заявления и 44 консултации. В Русенско имаме 6 заявления и 20 консултации . В региона на Смолян имаме пет подадени и 7 консултации. В Северозападния регион имаме само консултации. В района на Варна имаме едно заявление и 60 консултации. Очаквано големите градове са най-активни.

- Откриваме нови отсечки от „Тракия", но има един участък от Пазарджик до Пловдив, който е в изключително тежко състояние. Какво ще правите снето?
- Той е наистина много неприятен, там са кръпки върху кръпки. Затова сме възложили проект-консултантите да направят цялостен оглед на трасето и да проектират пълна реконструкция на този участък, за да нямаме усещането, че караме сфроуд.

- Колко километра ще се реконструират?
- Проектът е за целия проблемен участък от Пазарджик до Пловдив. Спрямо наличните средства ще го разделим на етапи по 10-15 км в годините напред. Ще почнем догодина с най-тежката част на този участък. Поискали сме необходимите средства в своята заявка за бюджета за 2013 г. Но те са много - минимум 60 млн. лв., затова трябва да бъдем реалисти. Спрямо това, което получим, ще си направим и приоритетите за отсечките. Целта е да проведем процедурите в началото на следващата година и лятото да започнем. В активния летен сезон ще е малко по-затруднено движението по магистралата.

- Как ще се осъществява движението?
- С временна организация. Отваря се мантинелата, известно време ще се кара по едното, после по другото платно. Ако и по двете платна ще се работи, тогава ще се правят обходни маршрути, но ще гледаме за летния сезон това да не се прави.

- Защо е в такова състояние този участък?
- Защото само са му правени кръпки, години наред, и никога основна реконструкция.

- С всички тези ремонти да очакваме ли вдигане на цената на винетката?
- Решението на нашето правителство е поне на този етап да задържим цената за леките автомобили, за да бъде социално поносима, макар тази цена да не покрива разходите по поддръжката на пътищата. От друга страна, моето лично мнение е, че трябва да се вдигне цената поне за тежкотоварния и транзитния трафик, защото тези превозни средства най-много разрушават пътната настилка. Именно затова сме обявили тръжна процедура и търсим консултант, който да направи пълен анализ на републиканската пътна мрежа за поетапното въвеждане на тол система. Но нямам предвид тези кабин-ки на магистралите, става дума за GPS базирана система Така транзитният трафик и превозните средства над 3,5 тона ще плащат не за време, както е сега, а за изминато разстояние. Това ще повиши приходите в дългосрочен план и така ще може да се инвестира много повече в инфраструктура.
mrrb