Министър Петя Аврамова в интервю за сутрешния блок „Здравей, България“ на Нова телевизия

Министър Петя Аврамова в интервю за сутрешния блок „Здравей, България“ на Нова телевизия

15 май 2019 | 12:32

Водещ: Строителният министър Петя Аврамова ни е на гости по няколко теми. Разбрахме, че едни 6.5 километра от магистрала „Струма” ще бъдат отворени сега преди 24 май. Не знам дали е предизборна информацията или не, но за пътуващите е важно, че ще имат още един участък готов. Преди 24 май ли ще бъде отворен? Добро утро.

Петя Аврамова: Добро утро. Ще се опитаме да отворим отсечката преди наближаващите празници. Има три почивни дни, в които предполагаме, че ще има по-интензивен трафик по пътищата на България. Така че строителите имат готовност и се надявам до 24 май да пуснем този 6.5-километров участък, така че да осигурим още…

Водещ: Като километри не звучи много, но това е много важно, за да не се влиза изобщо в Благоевград, нали така?

Петя Аврамова: Това е отсечка, която ще облекчи трафика и няма да има влизане в Благоевград. Това е отсечка от Благоевград до пътен възел „Благоевград - юг”.

Водеща: Тоест очакванията са за 24 май да бъде окончателно пусната, а не пробно отворена?

Петя Аврамова: Вчера направихме с председателя на УС на АПИ инспекция на този строеж, разговаряхме и със строителния надзор, и със строителя, проследихме напредъка в изпълнението. Очаквам в близките дни, преди празниците, да има готовност да пуснем пътното платно в завършен вид.

Водещ: И ще останат всъщност само този лот, който е в Кресненското дефиле, трудния и още един от 6 километра до Кресненското дефиле?

Петя Аврамова: Всъщност от магистрала „Струма” остава тежкия участък, който е през Кресненското дефиле – това е предизвикателство и към строителите. До края на годината трябва да имаме избран строител, да се проектира и да започне строителството и до 2023 година трябва да приключим с АМ „Струма”, за да не изгубим европейско финансиране.

Водеща: Останаха Видин-Ботевград и „Хемус”, да ни кажете сроковете там има ли промяна?

Петя Аврамова: Видин-Ботевград, в момента се избират изпълнители. Очаквам в най-скоро време, в близките една-две седмици да бъдат отворени и ценовите оферти, които са подадени за двата лота на участъка от Мездра до Ботевград и да има избран изпълнител, така че до края на годината да започнат и реални строителни дейности..

Водещ: Хората свикнаха да се откриват участъци и да са взискателни и вече трябва да ви кажа, че очакват и добро качество. Пътувах, аз ви споменах и преди началото на разговора, до Бургас – имаше страшно много хора, които са глобени от Бургас и са недоволни и даже ми казаха, ако ви се появи министъра, питайте го – докато откривате едни километри, трябва да се поддържат и други километри. Има едни 40 километра, които в момента са с ограничение 90 километра в час и хората са раздразнени, защото голяма част от тях са минали без да обърнат внимание на това и са глобени по един път, някои и по два пъти. И казват така, това е магистрала – трябва да са 140 километра. Аз си плащам винетка и искам качество. Защо тези 40 километра са с ограничение 90 километра в час, колкото е на път без магистрала, обикновен път? От Стара Загора до Пловдив и обратно.

Петя Аврамова: Ограничението, това е от Чирпан до Стара Загора, участъкът е открит 2007 година. Действително има проблеми с пътната основа, което всъщност е предизвикало и неравностите по пътното платно. Ограничението е единствено с цел безопасност. Всеки, който е пътувал по тази участък, знае, че 140 километра е невъзможна скорост. Ограничили сме скоростта заради безопасността на пътуващите. Доста средства са необходими, над 60 милиона лева, за ремонтиране на този участък, защото има нужда от ремонт и на пътната основа. Това е непосилна сума за определения бюджет на АПИ, така че за там ще се търсят целеви средства.

Водеща: Да, защото когато беше въведено ограничението, останахме с впечатление, че ще бъде за кратко, че това ще трае, докато трае един ремонт. А сега се оказва, че няма краен срок ли?

Петя Аврамова: Не. По принцип целеви средства трябва да бъдат отпуснати – това е основен ремонт, който трябва да изберем изпълнител и да го възложим. Но предвид и наближаващия летен активен сезон и пътуванията по магистралата, ремонтните дейности ще се опитаме да ги изнесем след летния сезон. Да, неприятно е, но с цел безопасност е ограничено движението. Така че апелирам към всички да се кара с по-ниска скорост в този участък.

Водещ: Ще се поддържа ли, или има риск от време на време да добавяме по още 40 километра от магистрали, при които скоростта да пада?

Петя Аврамова: Всъщност и в момента около 800 километра от републиканската пътна мрежа са в активни ремонтни дейности. Ремонтираме и виадукти, и мостове по автомагистралите. На АМ „Хемус” ремонтираме на 19-ти, на 36-ти, на 37-ми, на 51-ви километър. Всички които пътуват по тази магистрала - стари виадукти, които не са ремонтирани от 30 години, на които ремонтираме и долното строене и самия пътен участък, пътното платно до основи, греди и бетонната плоча под асфалта.Това са тежките ремонти.

Водещ: Асфалтирането не е ли лесния вариант? Затова се връщам към участък от 40 километра от българска магистрала. Отдавна е, това е стар участък наистина, но изградена е магистралата – асфалтирането не е ли най-лесната част от всичко останало?

Петя Аврамова: Ако беше само асфалтиране и беше необходимо само подмяна на горния пласт асфалт, това е лесната работа. Но всъщност самия участък има проблем с пътната основа. Това означава, че основата има проблем, така че експертите ще преценят и техническото решение ще бъде дадено от агенцията.

Водеща: Казвате, 800 километра в момента се ремонтират. 8 хиляди от 20 хиляди пътища у нас са в лошо състояние, вас цитирам и ви трябват 8 милиарда лева, за да ги оправите. Разчитате на тол системата това да се случи, която буксува сега още в началото, ще говорим за това. Има ли краен срок и обозримо бъдеще тези 8 милиарда лева да бъдат намерени, включително и ако тол системата заработи без някакви проблеми сега?

Петя Аврамова: Действително тол системата е един от вариантите да финансираме една система, която от години е недофинансирана и средствата, които се определят от бюджета всяка година, са недостатъчни да покрием всички нужди за ремонт на пътищата.

Водеща: Защото 8 милиарда звучат като все едно 100-годишен период напред, така изглежда.

Петя Аврамова: 8 хиляди километра действително от направената инвентаризация на цялата пътна мрежа, републиканска пътна мрежа, са в лошо състояние. За да финансираме този сектор е необходимо да направим тази тежка, трудна, но необходима реформа и да въведем тол системата. Видно е от случващото се в последните дни и няма да е лесно въвеждането на тол системата, но аз съм твърдо убедена, както и българските граждани – 67 процента от тях при направено наше проучване искат въвеждане на тол системата, искат да има средства за добри пътища в България и да пътуват всички по добри пътища.

Водещ: Превозвачи обаче казаха страшни неща, гостуваха тук и казаха, че в Германия примерно 8 процента от пътищата са платени и има винаги такива, които не са. Можеш да заобиколиш, имаш вариант, имаш алтернативен маршрут, а в България казват – 65 процента от пътищата ще са платени. Дадоха пример, че само тук ще се озовем в ситуация един автобус да трябва да даде 280 лева за бензин и 400 лева за тол такса и казаха, че е пълен и технически хаоса и няма да може да се въведе навреме, идват и избори и изобщо тази работа няма да стане като хората. Ще отложите ли старта на тол системата, ако е такъв голям хаоса?

Петя Аврамова: Да започнем от техническата готовност за въвеждането на тол системата – работи се регулярно, по график, така че технически на 16 август ние ще имаме възможност да пуснем тол системата. Започна тестовия период от днес – три месеца ще има симулативен тестови период, за да се тестват всички компоненти на системата. А от 16 август ще започне тестване в реално време, тоест доказване в реално време на вече фискалната част на тол системата, с реално събиране пътни такси. Така че технически се движим по график. Заедно с фирмата, която изпълнява технически системата.

Водещ: Наистина ли 280 лева ще струва бензина, а пък тол таксата 400 лева за един примерен маршрут? От превозвачите вчера го чухме.

Петя Аврамова: Аз чух твърденията на превозвачите. Ние направихме една среща в МРРБ, след това имаше втора среща. След това чухме техни коментари. Всъщност търсим диалог, конструктивен диалог. Това, което беше изнесено от тях, в голямата си част са неистини, защото ние сме направили също сметки на отражението на тол таксите върху хранителните продукти. Това, което представихме като тарифа е консервативния вариант на тарифа. В желанието си, в конструктивен диалог да стигнем до стойности в различните категории превозни средства, в различните категории…

Водещ: Добре, примерно един автобус от Свиленград, от Турция до Сърбия трябва да мине през нашата територия, колко ще трябва да плати - пътнически автобус влиза от Турция и продължава за Белград колко ще трябва да плати такъв примерно?

Петя Аврамова: В изчисленията, които нашите партньори от Световната банка са направили, най-голямото увеличение като отделни маршрути в България – от София до Варна например, най-голямото увеличение е 1 лев и стотинки, около 1 лев е най-голямото увеличение на билета, оскъпяване на билета, при положение че автобуса е изчислен на 20 пътници, не на 45 или колкото е 100-процентовия обем, на 20 пътници е изчислено, че разпределено, ако цялата тежест отиде в цената на билета, то най-скъпо би било от Варна до София. От София до Перник имаме минус. Нека да уточним…

Водещ: Как минус?

Петя Аврамова: Точно това се опитвам да уточня, че не цялата републиканска пътна мрежа и общинска пътна мрежа ще бъде платена – от 40 хиляди километра, 20 хиляди километра републиканска пътна мрежа и 20 хиляди общинска, това, което беше предвидено е 10800 километра, тоест една четвърт да бъде включен в обхвата на тол системата.

Водещ: 65 процента ли са платените пътища в България, а 8 в Германия само?

Петя Аврамова: Току що казах една четвърт, това значи 25. От тези 25 процента от цялата пътна мрежа в България, ние изваждаме от тези 10800 километра пътищата, които не са в добро състояние – тоест те ще бъдат включени в обхвата на тол системата, но няма да има такса, тоест ще бъдат с нулева такса за пътуване. Спекулативни са твърденията, че превозите на стоки от първа необходимост до малките населени места ще окажат влияние върху хранителните стоки, защото точно тези превозни средства – от 3.5 тона до 12 тона, с които се превозват бързооборотните стоки до малките населени места, са с най-ниска тарифа – дори най-ниска в Европа, сравнявано с европейските тол такси.

Водеща: Понеже казаха, че ако не се извадят второстепенните пътища, над 200 труднодостъпни населени места, ще имат такъв сериозен проблем със снабдяването, че ако досега по два пъти в седмицата пристигал хляб там, сега щял да пристига два пъти в месеца.

Петя Аврамова: Да подчертая, че общинската пътна мрежа е безплатна за тежкотоварните пътни превозни средства. Тол-ът обхваща определени участъци от мрежата в България, но общинските пътища ще бъдат абсолютно безплатни за тежкотоварните. Най-ниската тарифа е точно за тези превозни средства от 3.5 до 12 тона. И един пример, който дадоха превозвачите за оскъпяване на горивото. Смятам, че некоректно е, сами може да направите своята сметка – на 400 километра, както беше даден примера, по цената на Евро 4 на превозно средство, се получава 1 стотинка. Ако сметнем и курса в обратната посока празен, се получават 2 стотинки – ако това оскъпяване изцяло бъде включено в цената на горивото.

Водеща: Ако няма сериозен проблем, защо има такова голямо напрежение?

Петя Аврамова: Тук трябва да намерим пресечната точка на корпоративния и обществения интерес. Отворени сме и аз искам този конструктивен диалог с превозвачите, в никакъв случай не искаме да убием превозваческия бранш в България, напротив. Като партньори, като отговорни както браншови организации, така и министерството, трябва да намерим пресечната точка на тези два интереса. Интереса на българските граждани, както споменахте и вие преди малко, е да има добри пътища.

Водещ: Не може да съм платил винетка и да карам с 90 километра в час на магистрала, вместо 140. 90 километра е и без магистрала – нали това е ограничението?

Петя Аврамова: Да, така е.

Водещ: Още един от аргументите на превозвачите, който запомних и който може би е важно да коментираме. Те казват така – транзитно преминава голям брой, огромен поток – имам предвид основно от Истанбул към Белград и обратно, в тази посока. Не трябва ли основната тежест да е върху тези, които преминават, а не върху българския бизнес и българските граждани, които имат вътрешен превоз, зареждат стоки, носят хляб, превозват ученици и така нататък? Не трябва ли основното да се плаща от тези, които влизат в страната, за да я използват като път и не оставят никаква добавена стойност тук? И да е различна цената да речем за едни турски тирове и да е различна за…

Петя Аврамова: Всъщност няма как да направим тази дискриминация – нашите тирове да плащат една цена, пък транзитния трафик да заплаща друга цена. Това е невъзможно.

Водещ: Значи трябва да има второстепенни пътища, алтернативни, това е варианта, без да има дискриминация.

Петя Аврамова: Алтернативни пътища, българската транспортна мрежа не е строена във времето, не е направена така че да има алтернативни пътища на всички пътища в България и на магистралите. Ние всъщност имаме много малък процент магистрали в България, затова и усилията на правителството и на премиера са в тази посока – да можем да изградим българския магистрален пръстен, по който да се пътува, така че да облекчим движението по второкласните и третокласните пътища в България.

Водещ: Тоест преговорите продължават, но вие сте убедена, че август месец ще бъде момента, в който тол системата ще заработи.

Петя Аврамова: Преговорите продължават. Аз съм сигурна, че в един конструктивен диалог, не медиен, а всъщност на масата на преговорите, на масата на разговорите, ще намерим пресечната точка между обществения и корпоративния интерес.

Водещ: Благодаря. Петя Аврамова ни беше на гости.

Видеозапис на интервюто на министър Петя Аврамова пред Нова ТВ може да бъде видян ТУК.

mrrb