Министър Петя Аврамова в сутрешния блок на БНТ "Денят започва" (Видео)

Министър Петя Аврамова в сутрешния блок на БНТ "Денят започва" (Видео)

21 септември 2018 | 10:12

Водещ: Първо интервю в ролята на министър на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. Г-жо Аврамова, досега имате опит в местната власт. Трудно ли беше решението да направите толкова сериозна крачка в политическата си кариера и да станете част от правителството?
Петя Аврамова: Използвайки опита, който имам в местната власт и опита, който имам в законодателната власт, смятам че Министерството на регионалното развитие е следващата стъпка, в която бих могла да вложа усилия и да бъда полезна. Изключително много разчитам на екипа, който работи в министерството. Това е един екип с много добра експертиза, с много опит. Това е едно от най-старите министерства. Разбира се, предизвикателствата пред Министерството на регионалното развитие и благоустройството и пред екипа, и мен самата са големи. 
Водещ: Да, никак не са малко. И тук идва логичният въпрос – като инженер или като политик ще управлявате министерството? 
Петя Аврамова: 
Би трябвало да е симбиоза. Инженер-политик, защото аз съм инженер по образование, работила съм в сферата, познавам бранша, а в същото време аз като министър ще изпълнявам програмата на правителството, която е с акцент балансирано развитие на регионите.
Водещ: Добре, нека да поговорим за приоритетите. Днес е първият ви ден като министър. Какви приоритети си поставяте пред вас и пред тази, както вече я определихме, нелека задача?
Петя Аврамова: 
Ще има приемственост в политиката на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Аз заварвам един добре подготвен екип. Както се изрази Николай Нанков: „една добре подредена къщичка“. Разбира се, аз също имам своите приоритети, които ще се опитам да наложа в работата. Основното, което като действия занапред – това е да продължим политиката за нови магистрални и скоростни пътища, за рехабилитация и ремонт на съществуващата републиканска пътна мрежа. Ще продължим ускорено работата по водната реформа и 2019 година всъщност стартират инвестиционните проекти, по които ВиК операторите ще бъдат бенефициенти за пръв път по ОП „Околна среда“. Ще продължим работата за успешното въвеждане на ТОЛ системата и електронното събиране на такси. Изключително важен приоритет в работата на министерството, защото от събирането на таксите с новия метод - електронно събиране на база вече разстояния, а не време, очакваме повече приходи, с които да можем да оперираме и да работим за нови пътища и рехабилитация на съществуващи.
Водещ: Конкретните проекти – след малко ще им обърнем внимание. Въпросът, който да не кажа от вчера, той си е даже от няколко дни и витае сред колегите журналисти – ще остане ли Николай Нанков част от екипа ви? Вчера той самият не даде ясен отговор на този въпрос, но и не отрече възможността да стане заместник-министър
Петя Аврамова: Аз мисля, че хора, които са натрупали знания и опит, какъвто безспорно Николай Нанков – той е от дълги години в министерството, бил е заместник-министър, министър на регионалното министерство. Смятам, че такива хора трябва да бъдат включени в работата там, където те са натрупали знание и опит. Аз лично бих се радвала и за мен ще бъде много ценно да ползвам неговите знания и опит. И той ще бъде един от стълбовете в министерството, ако приеме тази възможност да остане заместник-министър . Няма окончателно решение по въпроса. 
Водещ: Има ли отправена такава покана към него? Все още не. Добре, тук обаче стигаме пак до отговорността. Дори като изключителен професионалист, Николай Нанков обяви, че, ще ви цитирам: „е направил това, което трябва, и като личен, и като акт на отговорност“. Къде отива отговорността, ако той остане в министерството?
Петя Аврамова: 
Отговорността – за мен това, което направиха колегите и тримата министри, отговорността е морален акт, тази отговорност, която те поеха, политическа отговорност – морален акт на съпричастност към трагедията и случилото се край Своге. Това не означава, все още се водят разследвания по случая, това не означава непременно вина конкретна на определен министър, но смятам, че всеки, който поема такъв пост, в случая аз, всеки министър, който се оттегля, трябва да носи тази политическа отговорност. 
Водещ: Не се ли размива обаче отговорността с връщането му в министерството? 
Петя Аврамова: Експертният потенциал на Николай Нанков и това, което той направи като акт на политическа отговорност, смятам, че не трябва да навлизаме в детайли дали този човек трябва да работи и, дали трябва да му се даде шанс. Той ще бъде полезен на министерството.
Водещ: Добре. Дайте сега да обърнем конкретно внимание на нещата, които ви предстоят оттук нататък. Казахме за Своге. Вие вчера обявихте: „Ефективност, качество и контрол“. Откъде ще започне контролът? 
Петя Аврамова: 
Контрол върху всички проекти, изпълнявани от министерството. Аз смятам, че контролът, който се изпълнява…
Водещ: И приключили, и бъдещи? 
Петя Аврамова: И действащи, и бъдещи проекти. Контрол инвеститорски, който трябва да бъде завишен по изпълнението на всички проекти, инфраструктурни проекти. Контрол на Дирекция за национален строителен контрол, който трябва да бъде ефективен и завишен. И това, на което аз много ще държа в бъдещата си работа – да завишим контрола от лицензираните фирми за строителен надзор. Там трябва да има ефективен контрол. С колегите ще помислим, ако трябва ще променим и нормативната база. Фирмите, които са лицензирани да осъществяват този контрол, трябва да го правят ефективно така, че да няма приет инфраструктурен обект, кой да не е окачествен да може да бъде въведен в експлоатация.
Водещ: Това е добре, че отваряте тази тема, защото обикновено в България след инцидент започваме да говорим за подобен контрол. Сега, слава Богу, нямаме такъв инцидент и е хубаво наистина да минаваме през поглед на специалисти. Преди около два месеца предшественикът ви обяви, че през следващата година, следващите години основно ще се работи по пътищата в Северна България. Самата вие бяхте заместник-кмет и председател на Общинския съвет във Враца. Кои са участниците там на север, които имат най-спешна нужда от рехабилитация или те са толкова много, че няма как да ги изброим?
Петя Аврамова: 
Ще продължим ускорената работа по реализиране на автомагистралите, които са заложени в програмата и на министерството, и на правителството . АМ „Хемус“ безспорно е един обект, който трябва да бъде завършен. Това е автомагистрален участък, който е важен за Северна България. Когато говорим за балансирано развитие на регионите, трябва да го изпълним със съдържание и това е една от мерките Северна България да има магистрала. Всички виждаме, че в Южна България АМ „Тракия“ изигра своята роля. Тя се развива много по-ускорено и много по-бързо, много по-успешно. Така че трябва да работим за Северна България. Освен…
Водещ: Кога ще можем да стигнем от София до Варна по магистрала?
Петя Аврамова: 
Разчетите са 2024 година АМ „Хемус“ да бъде приключена. За мен е изключително важен и пътят Видин-Ботевград – скоростен път, който свързва и би трябвало да свърже в бъдеще „Дунав мост 2“ с АМ „Хемус“, АМ „Тракия“ и АМ „Струма“ – изключително важен път за Северозападна България. Разбира се, няма как да не отчетем и работата, която предстои и за завършването на АМ „Струма“. Важен е и пътят от автомагистралата от Видин, от Русе до Велико Търново, Черно море. Изброявам един магистрален пръстен, който трябва да бъде реализиран в страната ни, в държавата, за да може да се пътува удобно и безопасно по пътищата. 
Водещ: Специално за магистрала Русе - Велико Търново заседанието на Върховния административен съд по жалбите, свързани с нея, е насрочено за днес. Какъв е оптимистичният срок там, защото там наистина буквално всяка седмица ставаме свидетели на пътни произшествия? 
Петя Аврамова: Така се получи, че тази автомагистрала попадна в плен на съдебна сага. Очакваме решението на Върховния административен съд и ще стартираме процедурите по изпълнението на тази…
Водещ: Тоест все още няма конкретен срок. Тунелът под Шипка? Има ли яснота той как ще се финансира? Там също имаше казус. Публично-частно партньорство?
Петя Аврамова: 
Финансирането, което е предвидено за изпълнението на всички републикански пътища и автомагистрали, ще бъде по няколко възможни начина. Единият е ТОЛ системата , от която очакваме приходи от около 1 милиард, с които да оперираме. Другият вариант е средства от държавния бюджет. И третият вариант е публично-частно партньорство. За няколко от обектите ще се търси публично-частно партньорство като тунела при Петрохан и тунела под Шипка са едни от тези обекти, за които ще се търси такова партньорство, както и АМ „Черно море“.
Водещ: За ТОЛ системата казахте. Какви приходи се очакват от там и всички пари от тези такси ли заминават за ремонт на пътищата?
Петя Аврамова: 
Около 3 пъти се очаква да бъдат повишени приходите от пътни такси при въвеждане на ТОЛ системата в средата на 2019 година. И тези средства да бъдат използване за изграждане на нови и рехабилитация на републиканската пътна мрежа.
Водещ: Финално – да не оставим и Кресненското дефиле. И там има казус. И там има постоянно пътни произшествия вчера даже колегите от Благоевград показаха тук в ефира ни проблемите на живеещите в района. Кога започва строителството на АМ „Струма“ в онзи проблемен участък?
Петя Аврамова: 
Най-тежкият участък действително е пътят през Кресненското дефиле. Агенция „Пътна инфраструктура“ вече обяви процедура за строителството на този участък. Това ще бъде едно огромно предизвикателство пред строителния бранш, защото теренът е труден. Там ще бъдат изградени едни от най-високите виадукти в държавата. Така че предстои да бъде избран изпълнител и да стартира строителството в този участък.
Водещ: Краят на 2019 година оптимистичен срок ли е да започне това строителство? 
Петя Аврамова: 
Надяваме се да няма обжалвания, да няма спънки по процедурата, така че да можем да стартираме и с този участък.
Водещ: Благодаря ви за това първо интервю. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в студиото на Националната телевизия.

Видео може да гледате тук.

mrrb