Министър Шишков: Цената на водата на бургазлии лежи в нивите до с. Медово

Министър Шишков: Цената на водата на бургазлии лежи в нивите до с. Медово

23 август 2022 | 09:48

Водещ: И така, министърът на регионалното развитие и благоустройството, арх. Иван Шишков вече е в студиото. Здравейте. Добре дошли.

Иван Шишков: Здравейте.

Водещ: Много въпроси към вас, както към всеки регионален министър. Към вас още повече, нищо, че сте част от служебен кабинет с така ограничен мандат. Най-напред обаче, извън предварителните ми планове. За Карлово искам да ви попитам. Там правителството може ли да помогне по някакъв начин? Защото местната власт май ще й е трудно да се справи само със собствени средства, или още не сте коментирали това?

Иван Шишков: Знаете, че има фонд за бедствия и аварии. Със сигурност правителството ще помогне от там. Не е коментирано. Нали, бедствието стана вчера. Но със сигурност ще бъде помогнато. Има такъв фонд в държавата. Със сигурност държавата ще се намеси.

Водещ: Сигурна съм, че местните хора много се надяват на това. Защото има доста сериозни поражения след пороя вчера. Разбира се, остават и въпросите – шахти, корита, дерета почистени и т.н., дали само дъждът е виновен. Сега обаче към темите, които са пряко във вашия ресор. Предлагам ви да започнем със зимното поддържане, защото това е най-новото, което чухме от вашето министерство. Ще бъде ли осигурено? Разбирам, че са обявени поръчки по ускорена процедура. Какви са сроковете и колко ще ни струва в крайна сметка?

Иван Шишков: Сроковете, колко ще ни струва зависи от зимата. Защото в края на краищата, когато е по-сурова зимата, естествено ще платим повече за зимното поддържане. Зимното поддържане, цената е свързана с това колко образно казано фирмите работят, тоест колкото им се налага. Въпросът беше по-важен – как ще осигурим зимното почистване. Знаете, че имаше много сериозен проблем. Старото ръководство на АПИ не си беше буквално направило труда да направи нищо на тема зимно почистване. Бяха направени едни конкурси за три години и те бяха считано от април месец следващата година за три години за текущи ремонти. Тези конкурси също имам съмнения в тях как са изготвени. Това са конкурсите, които веднъж КЗК беше отменило, втори път направиха тези конкурси, те също ще бъдат проверявани.

Водещ: Само да припомним КЗК защо ги отменя. И да кажете конкретно вашите съмнения какви са?

Иван Шишков: Моите съмнения основно са, че бившето ръководство на АПИ очевидно е искало да постави държавата в положение, в което да няма никакъв друг избор, освен да се удължат за втори път старите договори за текущи основни ремонти. Това е моето съмнение.

Водещ: Да се преподпишат договорите.

Иван Шишков: Да. Нямам никакво друго обяснение за ситуацията. При положение, че имаше и решение на НС до 30 септември. Аз мисля че нямаше никаква друга алтернатива – по най-бързия начин да бъде осигурено поне зимното почистване.

Водещ: Сега да не се окаже, че пак същите фирми и пак същите, айде не договори, но същите участници.

Иван Шишков: Сега кои ще участват, това е въпрос вече на избор на фирмите как ще участват. Въпросът е съвсем в друго, не беше направено абсолютно нищо. Това, което сме направили в тези 10-15 дена, може би вече 20 дена, откакто е служебният кабинет, направихме поръчките, обявени са поръчките, те са в срок от две седмици, в които фирмите трябва да си представят офертите. Тоест това е съкратената поръчка. Тя представлява две седмици вместо 30 дена. За да може в това време, времето да е по-кратко и да може да осигурим зимното почистване. Водил съм, знаете, разговор с бранша, който се занимава с поддръжката и с ремонта на пътищата. Смятам, че ще можем да постигнем някакво съгласие. И считам, че ... Говоря, веднъж съгласието като добри отношения, втори път, разбира се и като национално поведение на фирмите. Защото ако се започне да се търсят вариант и да се обжалват поръчки, всякакви други неща...

Водещ: Какво? Това ще забави процеса?

Иван Шишков: Ами, това ще ... Сега, ние имаме и резервен вариант. Но аз мисля че ние ще постигнем, така, едно достатъчно, примерно ние сме предложили достатъчно ясна и законова процедура...

Водещ: А какво е резервното решение? Има ли опасност наистина да започне зимата и да нямаме ...

Иван Шишков: Не, не. Не, няма начин. При всички положения, имайте предвид, че зимното поддържане е въпрос на национална сигурност. При всички положения ще го осигурим. В момента това, което предлагаме, е според мен най-добрият, най-законовият подход. И считам, че, аз мисля, че...

Водещ: Изискванията променяли ли сте? Разширявате ли кръга? Ил пак да се върнем към предишен въпрос – същите дейности, същите фирми?

Иван Шишков: Условията са чисто финансови. Тоест въпросът е кой каква цена даде. Имайте предвид, че тъй като поръчките са само и единствено за зимно почистване, там критериите са доста по-малки. Аз затова и казах в началото на разговора, че най-вероятно ще анализираме тези другите поръчки, които са направени за трите години – дали в тези поръчки, дали са добре направени или не. Още повече, не забравяйте, че и това, което си коментирах и със строителните фирми, тези поръчки пак са за текущи ремонти, тоест пак някак си основните ремонти остават, така, игнорирани в цялата ситуация. Най-вероятно аз ще потърся още веднъж разговор с тях. Може би е по-добрият вариант да направим поръчки за текущи и за основни ремонти. Защото много важно е тези ремонти, които са основни, за тези ремонти ще има строителен надзор, ще има проекти, ще има разрешения за строеж.

Водещ: За разлика от текущите, при които няма такъв надзор, гаранциите са по-малко и т.н. Предпочитаните от фирмите текущи ремонти.

Иван Шишков: Ами, аз дори бих казал, че предпочитаните от ...

Водещ: ... Вместо основни.

Иван Шишков: ... Бих казал, че това са предпочитаните поръчки от управлението 2018 – 2020 г. Защото тези фирми, каквито и да са, аз лично, в смисъл запознавал съм се малко в предишния служебен кабинет и сега си контактувам малко с тях, но каквито и да са тези фирми, на тях това са им давали да работят.

Водещ: А защо, какво е обяснението?

Иван Шишков: Нямам никакво обяснение. Дори аз съм си говорил с тях и съм ги питал: „Добре, защо не сте направили поръчки за основен и за текущ ремонт? Тоест най-вероятно, пак вие сте на пазара, най-вероятно сте...”.

Водещ: И какво ви казваха?

Иван Шишков: Ами, казват ни, че предишната власт, тогава 2018 – 2020 г. просто определила този начин на работа.

Водещ: Може ли да е ставало въпрос за зависимости между властта и бизнеса?

Иван Шишков: Ами, вижте, по принцип, когато държавата е основният инвеститор на строителните фирми, на практика те са зависими от държавата. Което означава, че е най-важно какъв ще е подходът на държавата към тях. Ако държавата им сложи на масата изключително точни правила, те ще вървят по тези правила. Те нямат друг избор.

Водещ: Въпросът е вие имате ли, как да кажа съмнения, че на практика едни пари по този начин са давани към фирмите и са се връщали обратно към хора във властта, от които тези решения зависят?

Иван Шишков: Аз затова не мога да коментирам, защото нямам никаква представа. Но единствено, което мога да го кажа, аз съм го казвал много пъти, че това донася след себе си лошо качество на самата продукция, тоест некачествени ремонти. Защото механизмът, законовият механизъм не е правилен. Тоест аз затова казвам – ако тези фирми бъдат подложени и бъдат поставени в ситуацията, в която да се спазва закона, ама спазването на закона зависи от поръчката на държавата. На практика, основният проблем, който се е случвал във времето, което ние наследихме в предишния служебен кабинет, беше точно това. Значи, дават, възлагат се едни задачи, половината от тези ремонти са на практика основни, а не текущи, но възлагането е такова. Те нямат друг избор, освен да го направят. На всичкото отгоре държавата слага в бюджета 300 млн. и възлага 1 млрд., над 1 млрд. работа. Това е буквално хаос и това няма нищо общо с едно елементарно планиране и няма нищо общо със закона.

Водещ: Сега вие ще успеете ли и по какъв начин да сложите някакъв ред в този хаос, за който говорите? Сега много така на уличен език, но това е езика, на който ставаме свидетели по темата напоследък – ще дундуркате ли бебетата на Гроздан, използвам един израз, който стана популярен по отношение на пътните фирми? В крайна сметка ще се плаща ли, на кого ще се плаща, как ще се преценява кои са изрядните възлагания, кои са неизрядни в пътното строителство? Говоря за този голям скандал, който върви вече месеци?

Иван Шишков: Големият скандал в интерес на истината започна от служебния кабинет. Ако си спомняте...

Водещ: Предишния.

Иван Шишков: В предишния служебен кабинет казахме, че има проблеми веднъж с парите, които са многократно надвишени и втори път за това, че част от ремонтите представляват основни.

Водещ: Впоследствие имаше протести, впоследствие опозицията говореше за стопирано строителство, за пътища, които убиват и т.н., за да стигнем ...

Иван Шишков: Аз ще ги разделя на две.

Водещ: И сега?

Иван Шишков: Ще ги разделя на две. Първо, това за коментара за текущите, основните ремонти, парите, които им се дължат от държавата. Това, което ние може да направим, не можем да го разплатим и те го знаят много добре. Но може да направим този анализ, който в седемте месеца не беше направен. Аз бих казал, че не знам вътрешнокоалиционните им споразумения какви са били, но би трябвало регионалното министерство да е водещо в тази посока. Ние ще направим до край анализа, ще установим, бих казал ще ги разделим на три – едни ремонти, които ще се окажат безспорно основни, едни, които ще се окажат безспорно текущи и едни ремонти, които ще се окажат образно казано спорни. Тоест най-вероятно в тях ще има елементарни на основни ремонти, но като цяло могат да представляват много близко, да бъдат и текущи. Искам да ги разделя не на две, а на три. Защото този спор, който се получи и фирмите влязоха в него, той спорът беше между държавни институции. По-лесно ще бъде решен спорът, когато разделим нещата на съвсем ясни в едната посока, съвсем ясни в другата. Така по-лесно ще стигнем до решаването на целия спор.

Водещ: И какво ще следва от това?

Иван Шишков: В момента, в който го направим това нещо ще бъде приготвено като анализ за следващото НС. НС, поне по решението е това, което трябва да ми го разплати. Другата част обаче, това, което изключително бях неприятно изненадан, че там, където можеше да се плаща – това са строителството на Хемус 1, 2 и 3, включително явно и другите инфраструктурни обекти, на практика не е плащано и за седем месеца там нищо не е строено.

Водещ: Пари, които е трябвало да бъдат дадени?

Иван Шишков: Ами, там има разрешения за строеж, има надзор, има абсолютно всичко.

Водещ: Няма спор там.

Иван Шишков: Да, там няма спор. Тоест там, където няма никакъв спор, и това са големите инфраструктурни обекти. Ние виждаме в момента, за съжаление, всеки ден стават тежки катастрофи. Тежките катастрофи стават и заради това, че нашата инфраструктура е изключително малка. Нали разбирате, че в последните 7, 8, 9 г. от предишния, преди предишния служебен кабинет, тоест от управлението на ГЕРБ общо взето строителството на пътищата беше като една сцена, на която се снимаха. И тя е една много кратна сцена. Една много малка сцена беше. На практика тези три лота на Хемус и началото, в който започна скоростният път Ботевград – Видин. Изключително малко строителство. България е изключително... И не само малко се строи магистрали, те не са планирани, има страшен проблем.

Водещ: Не са планирани. Много малко време ни остана, затова ви моля за така бързи отговори. По случая Хемус и тази история с парите в чували, схемата, за която говореше Бойко Рашков, има един обвиняем по този случай, който пък казва, че парите са отивали при Георги Георгиев, Петър Петров или все едно кого. Вие какво разбрахте, успяхте ли да си подредите тази картинка какво точно всъщност се е случило?

Иван Шишков: Аз не съм имал никакво намерение да разбирам къде са отивали парите. Това, което съм разбрал и мога да кажа, че сме може би били от първите, които са го разбрали, че са раздавани аванси без да има разрешения за строеж и без да има възможност да започне строителството в тези лотове – 4, 5 и 6. А още повече, в 7, 8 и 9.

Водещ: Става дума за много пари, за много милиони.

Иван Шишков: За страшно много пари, раздадени напред без да има никакъв смисъл към онзи момент да бъдат дадени. Ето затова казвам, ако имаше готови проекти, ако имаше разрешение за строеж, сега щяхме да си говорим, че АМ Хемус се строи цялата и най-вероятно никой нямаше да поставя въпроса - защо са раздадени аванси, защото щеше да има строителство.

Водещ: Една снимка от Витиня ми показахте преди малко. Ако искате, нека да я видят и нашите зрители.

Иван Шишков: Това е тунелът Витиня.

Водещ: Така, един ремонт, който продължава много дълго време.

Иван Шишков: Точно така.

Водещ: Какво е това на снимката?

Иван Шишков: Ами, това вътре мога да кажа, че е тъмнината в тунела. Общо взето, когато направихме внезапната проверка, се установи, че имаше четири-пет работника, които се занимаваха единствено и само с резервните, аварийните изходи се занимават с къртенето там. Никакъв довършителни работи.

Водещ: Какво казва тази снимка – не се работи, така ли?

Иван Шишков: Почти не се работи нищо.

Водещ: А светлина в тунела има ли?

Иван Шишков: Ами, надявам се да има. Разбира се, в момента с новото ръководство на Автомагистрали ще искам да ми дадат възможно най-кратък срок, в който могат да бъдат извършени, да бъдат завършени ремонтите. Това беше, което видях, беше потресаващо.

Водещ: Добре. И Витиня, и Ечемишка, нали така, тунелът Железница също, както се казва болна тема, новия.

Иван Шишков: Тунелът Железница е почти готов от инспекцията, която направиха от МРРБ.

Водещ: Защо не минаваме по него?

Иван Шишков: Не минаваме по него, защото още преди две години някъде има едно свлачище на пътя непосредствено преди тунела. Това свлачище е компрометирало и е спряло строителството. Миналата година, когато бях заместник-министър, направих инспекция, поръчах на АПИ да направя проект, за да укрепят свлачището, за да може да бъде продължено строителството. Това, което намерих, когато влязох сега в министерството, установих, че е направен едва ли не само един идеен проект за укрепване на това свлачище. Тоест в момента ще се получи така, че ние ще имаме тунел и няма да имаме път към него. Имаме някакво решение, тъй като укрепването на свлачището е свързано с едно съоръжение почти като тунел. Ако можем да укрепим, тоест в едната лента да се работи, а в другата лента евентуално да се пусне движението. Поискал съм ...

Водещ: Това в срокове можем ли да кажем нещо?

Иван Шишков: Ами, това, което аз знам от проверката е, че ако тунелът Железница бъде пуснат в експлоатация до около месец и половина – два, ще направим опит на практика да се пусне и движението. Разбира се, в едната лента, на мястото на свлачището, ако е възможно.

Водещ: Сега, много промени, имам предвид персонални рокади – Автомагистрали, АПИ, тол управлението, ДНСК. Искам да ви питам обаче за едно име, което медиите много цитират в последно време. За тол управлението, Георги Темелков – познавате ли този човек?

Иван Шишков: Той е бил служител и се е занимавал с това. Не го познавам лично.

Водещ: Бил много пряко свързан с ГЕРБ и като минало, и в кадри от една конференция на ГЕРБ, на която там бутаха протестиращи, охраната и т.н. Защо точно той, е въпросът ми? И въпросът ми е в контекста на обвинението към вас и въобще към служебното правителство – връщате кадри на ГЕРБ.

Иван Шишков: Ами, първо да ви кажа, че аз изобщо не ...

Водещ: И за ВиК сектора също, за ВиК холдинга.

Иван Шишков: Не ме интересува по никакъв повод, не ме интересува кой каква симпатия има политическа, нямам никаква представа за това. Още повече, имайте предвид, ние сме служебен кабинет и аз лично считам за себе си, пък смятам всички останали в кабинета считаме, че сме експерти. Тоест всичко възможно...

Водещ: А той експерт ли е?

Иван Шишков: Да. Значи, всичко възможно, което можем да ползваме, и то имайте предвид ние трябва да го ползваме, и то трябва да ползваме хора, които все пак знаят за какво става въпрос.

Водещ: А вие познавате ли го, познавате ли този човек, познавате ли неговата експертност?

Иван Шишков: Не, не. Лично не го познавам. В смисъл, интересувал съм се.

Водещ: А кой го е предложил за там?

Иван Шишков: Зам.-министърът го е предложил, който е ресорен в тази посока. Но аз съм ги разглеждал всичките документи.

Водещ: Добре. И последно, още една снимка, която сте ни донесли, искам да видя, защото тя е важна, казвате, за хората в Бургас. Предполагам, че за цените на водата ще става дума.

Иван Шишков: Да. Ами, това, което искам да ви покажа, на практика ей това представлява образно казано мога да кажа, че това е цената на водата в Бургас, която в момента стои и лежи в нивите край село Медово.

Водещ: В какъв смисъл? Това са едни тръби, които не са положени. За какво са ...

Иван Шишков: Спомняте си, някъде към края на 2020 г., когато имаше проблем с водата в Бургас. Трябваше да се направи резервен достъп за вода от язовир Порой. Тогава между другото се установи, че ВиК Бургас са купили тези тръби, без да имат проект, без да имат по никакъв начин изследване дали язовир Порой изобщо е в състояние да даде вода, която да е годна за питейни нужди.

Водещ: Колко са инвестирали в тях?

Иван Шишков: 20 млн. Значи, тръбите и ремонтът на стената на язовира са около 20 млн.

Водещ: Казвате, тези 20 млн. сега са влезли в цената, която ще се плаща за вода в Бургас?

Иван Шишков: Отново нямаме ПУП, отново нямаме строителни документи, отново нямаме разрешения за строеж, отново нямаме нищо. Тоест ситуацията с Хемус е почти същата – дадени 20 млн. напред и то не от ВиК холдинга, който е възможно било да ги даде, а са дадени от ВиК Бургас.

Водещ: Добре де, ама ако се реализира пък този проект, ще е добре, нали, би било добра инвестиция?

Иван Шишков: Ние не знаем, първо, дали водата е годна, тоест дали от този язовир може да служи това. Второто, инвестицията може да е добра, но тя не трябва да е за сметка на жителите на Бургас. А инвестицията може да бъде направена на ниво държава или най-малкото да бъде подпомогнат ВиК холдингът. ВиК холдингът тогава е отказал да даде пари поради това, че няма нужните документи и че няма основание да даде поради неяснотата дали изобщо тази инвестиция си струва.

Водещ: Защо тогава са ги купили, е въпрос за 20 млн. Благодаря ви.

Иван Шишков: Седи, това нещо седи година и половина.

Водещ: Благодаря ви. Арх. Иван Шишков, министър на регионалното развитие, беше наш гост.

 

Интервюто на министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в сутрешния блок на Нова телевизия можете да видите тук.

Министерство на регионалното развитие и благоустройството