Министър Шишков: Европейската прокуратура проверява ремонта на Графа

Министър Шишков: Европейската прокуратура проверява ремонта на Графа

28 февруари 2023 | 11:13

Водещ: Да, за многото проверки, за незаконно строителство и за очевидно нарушения, които също заслужават вниманието и на Европейската прокуратура ще говорим следващите минути с архитект Иван Шишков, министър на регионалното развитие и благоустройството. Здравейте.

Арх. Иван Шишков: Здравейте.

Водещ: Добро утро. Толкова много неща очевидно се случиха във вашия сектор, че се чудя от къде да започнем. Европейски средства – това ни е тема днес в цялото предаване, господин министър. Какво се случва с проверките на Графа в столицата?

Арх. Иван Шишков: Това, което мога да ви кажа. Знаете, че направихме проверки във връзка с това дали във връзка с плащането на парите, които трябва да бъдат платени на Столична община с европейските средства. Знаете, за съжаление, че за част  от тези проверки резултатите не бяха добри. Кръстовището на Граф Игнатиев с Шишман не беше, разбира се, задоволителен резултатът. Видимо също виждате, че по Граф Игнатиев има доста проверки, доста проблеми, които са свързани с пропадания. Това, което мога да ви кажа обаче е, че във връзка със започнала проверка от Европейската прокуратура, може би преди около месец и половина, и част от нашите проверки са свързани също, съвместната ни работа с европейската прокуратура. Миналия понеделник при нас бяха прокурори от Европейската прокуратура. Дали сме цялата кореспонденция, цялата преписка, свързана с проверката на Граф Игнатиев. Проверката обаче казвам, че беше започнала преди около месец и половина – два и в момента Европейската прокуратура се интересуваше от резултатите от това, което ние сме установили. Ние сме ги дали съвсем надлежно. Така че в момента частта, в която има или няма нарушение, вече е в европейската прокуратура. Другата част обаче от проблема на Граф Игнатиев е, разбира се, как ще бъдат завършени всички тези проблеми. Аз имах няколко срещи с кмета, госпожа Фандъкова. Взели сме, разбира се, някаква стратегия като мерки, защото реално тя наистина трябва да намери възможност със строителите, които са извършвали ремонта на Граф Игнатиев, той е в гаранция, знаете все още, така че да може да възстановят всички тези проблеми, които установяваме. Тоест другата част от целия този пъзел, за който говорим - Граф Игнатиев, жълтите павета наистина този строителен хаос, за който аз говоря непрекъснато, виждате, че започва да дава отражение чисто политически на политическата сила, която на практика създаде този хаос. Защото в момента кметът на София е в изключително тежка ситуация, в която реално са я вкарали строителите, вкарва я цялата тази организация, която най-вероятно не е единствено нейна заслуга в кавички. Най-вероятно заслугата е много по-глобална. Защото виждате, че ние непрекъснато говорим за проблемите в пътища, проблемите в ремонтите. Тоест те не са само едно и също място, те са на страшно много места. Да не говоря, че тях ги има в цялата страна.

Водещ: Какво казвате - това не е политически натиск, предвид и предстоящите предсрочни, но най-вече местни избори? Защото знаете, че и за това бяхте обвинен – че сега го правите, за да повлияете на местните избори.

Арх. Иван Шишков: Аз мисля, че бях много ясен - нито искам да повлияе на местните избори. Единствено, което искам да направя, е да повлияя така, че София наистина да, първо, да получи европейските пари, и второ, разбира се, освен да получи европейските пари, да може да се направи може би ремонт на ремонта, както обичаме да казваме. Да може да бъде направен такъв ремонт, че наистина Граф Игнатиев и жълтите павета да бъдат в много по-добра, в много по-добро състояние, от което са в момента, включително между другото аз мисля, че успяхме с проверки специално за жълтите павета, да дадем и своята експертиза и да помогнем на Столична община. Така, че даже отношенията ми, включително и с кмета Фандъкова, и със Столична община са изключително добри и са в една-единствена посока - да можем да помогнем в създалата се ситуация, така че...

Водещ: Разбирам. Но и нещо друго чух, че най-вероятно фирми са вкарали в този сюжет столичния кмет и като цяло общината. Кои са тези фирми?

Арх. Иван Шишков: Кой ги е вкарал, аз наистина не знам. Въпросът обаче кой и защо изобщо се случва всичко това, за което виждате, че ние откриваме непрекъснато проблеми ...

Водещ: Кой, кой?

Арх. Иван Шишков: Аз това не мога да ви кажа. И мисля, че други институции трябва да го открият.

Водещ: Тоест тези проверки в момента вече и от Европейската прокуратура са насочени към фирми, към възложители, към кого?

Арх. Иван Шишков: Не мога да ви кажа. Проверките от европейската прокуратура са свързани с начина, по който са изразходвани и ще бъдат изразходвани европейски средства във връзка с това как се е извършвал ремонтът - дали се е извършвал по всички правила. Така че проверката на Европейската прокуратура...

Водещ: Съмнения за корупция?

Арх. Иван Шишков: Не мога да ви кажа. Аз лично не мога да коментирам има или няма корупция. Разбира се обаче, това, което мога да коментирам са резултатите от...

Водещ: От вашата проверка. Кажете!

Арх. Иван Шишков: От проверката. И то аз бих казал, по-сериозни проблеми, където липсват буквално сантиметри от асфалта. Това са проверките, които ние правим по автомагистралите.

Водещ: Как ви звучи да липсват сантиметри от асфалта? Къде са тези сантиметри?

Арх. Иван Шишков: Тези сантиметри, разбира се, са в ущърб на всички нас, гражданите на България. А къде са отишли, също смятам, че други институции трябва да го открият. Очевидно обаче се касае за проблем, който не е свързан с един строеж, а е свързан с един период. Тоест периодът на строителство на магистралите в Българя от последните осем - десет години е свързан изцяло с липса на асфалт. За да бъда точен и конкретен. Аз този период вече започнах да го наричам строителна бутафория. И ще ви кажа защо. Наричам го строителна бутафория, защото всички виждаме, когато се излее новия асфалт, действително пътят има много други елементи на този път, които всички трябва да отговарят на определени норми, включително, разбира се, основата, включително, разбира се и дебелината на асфалта. И сега, когато започнем да правим всички тези проверки, какво се установява. Установява се в момента, ще започна първо с проверката, която беше на магистрала Хемус, в частта от София до Яна. За този участък, засега той е шампион в това колко липсва от асфалта. Тоест при 28 см необходим асфалт по проект, на едното място, на едната ядка бяха 18,5 см, на другата беше 21. Всеки може да сметне колко липсват и колко процента липсват от асфалта.

Водещ: Колко пари са спестени по този начин?

Арх. Иван Шишков: Не мога да ви кажа колко. И аз мисля, че други институции трябва да го проверяват. Но това мисля, че всеки може да си направи сметката, че става въпрос за това, че около 25 до 30% от асфалта липсва на ...

Водещ: Кой е строителят там? Коя е фирмата?

Арх. Иван Шишков: Не мога да ви кажа.

Водещ: Не знаете или не можете?

Арх. Иван Шишков: В смисъл, не съм се интересувал кои са строителите. Но е български строител, защото пък за другата проверка, на Марица, която бях изненадан, строителят е италианец. Тоест италиански строител имаме, който е построил лота на Марица от 30 км, който лот в момента знаете, че включително сме затворили аварийно едната лента. Ще трябва да бъдат правени аварийни ремонти в този участък. Ето там също...

Водещ: Какви са нарушенията там?

Арх. Иван Шишков: Ами, там нарушенията са следните – при 30 см необходим асфалт, който е по проект, там сантиметрите на асфалта са между 23 и 24 см. Тоест пак имаме една липса от 6-7 см, което пак прави горе-долу около 20%. Ето това е...

Водещ: Министър Шишков, аз ви питам – едни и същи фирми ли строят магистралите, за които говорите, ремонтират в София, в големите градове и при тях има проблеми? Ако е така, как се случва, че все те печелят обществените поръчки, все на тях се възлага това?

Арх. Иван Шишков: Ами, аз пак казвам, че не се интересувам буквално коя фирма е извършила...

Водещ: А не трябва ли? Нали си говорихме и за черни списъци, за какво ли не?

Арх. Иван Шишков: Според мен, значи според мен трябва да направят този анализ, трябва да го направят други органи. И между другото, не знам дали знаят вашите зрители, но всички проверки, които в момента правим и първата проверка, която направихме на Тракия, я правим съвместно с Министерство на вътрешните работи. Тоест съвместно Министерствоно на регионалното развитие и на вътрешните работи правим тези проверки. За съжаление се налага да ги правим заедно, защото резултатите от проверките започват вече да не ни изненадат. Тоест, ако първата проверка ни изненада от липсата на асфалт в тези размери, проверките към този момент вече започват да не ни изненадват. За съжаление, на всяка проверка се оказва, че липсват слоеве асфалт. Разбира се, на магистрала Хемус трябва да ви кажа, че освен че липсват слоеве асфалт, земната основа също не е добре. Там беше намерена и в по-голямо количество шлака. Което навява на едни други мисли от къде е докарана шлаката.

Водещ: От къде?

Арх. Иван Шишков: Ами, много е близо до Кремиковци. Предполагам, че може и от там да бъде. Но това, разбира се, са така едни сериозни проблеми, които показват, че нашите пътища, които са построени преди седем-осем години, за съжаление, в голямата си част магистралите вече са за основен ремонт. Ето това е големият проблем.

Водещ: Между другото, като казвате това, и за Тракия говорим. Вие направихте проверка. Тракия се ремонтираше, но какво ще се случи най-накрая и ще се случи ли скоро ремонт между, от Стара Загора към морето? Стара Загора – Нова Загора, това трасе, за което също има доста сигнали.

Арх. Иван Шишков: Както знаете, първата проверка беше там. И първата проверка установи, че в частта, която е от Нова Загора до Ямбол, в този участък магистралата е в най-лошо състояние. За там се подготвят в момента проектна документация и ще се подготвят тръжни документи за правене, за направа на основен ремонт. Забележете обаче, за основен ремонт. Частта, която беше направена ремонта на магистрала Тракия преди три години или две години, когато беше в частта, която е до Стара Загора, от Чирпан до Стара Загора, беше направена под формата на текущ ремонт. Но беше направен основен ремонт. Тоест беше извършено незаконно строителство. Това е другата тема, която за съжаление коментираме непрекъснато.

Водещ: За незаконното строителство. Само секунда ми дайте... Тоест може ли да се очаква, че поне до тази година ще бъде ремонтиран участъкът на Тракия, за който говорим?

Арх. Иван Шишков: Тази година със сигурност, имайте предвид, че възлаганията, разбира се, знаете, че са едни тежки процедури. Тоест ако нямаме обжалвания по възлаганията и по процедурите, които ще бъдат процедури за основен ремонт, най-вероятно ще направим всичко възможно да започне ремонта в този участък. Но разбира се, ние не можем да прескочим нито законите, нито процедурите.

Водещ: Разбирам. Незаконните ....

Арх. Иван Шишков: Затова между другото, затова правим всички тези проверки. Защото в момента, в който направим всички тези проверки на магистралите и очевидно установяваме, че нашите магистрали са за основен ремонт, да имаме възможност в рамките на тази година да се започне да се правят проекти, да започне да се правят търгове, за да може, ако не тази година, поне в следващата година държавата наистина да направи основен ремонт на всички тези магистрали, които буквално ...

Водещ: Но за своя сметка.

Арх. Иван Шишков: ... буквално се разпадат пред очите ни. Да, разбира се...Ето това е големият проблем.

Водещ: Но за своя сметка, защото им изтича гаранцията, много бързо между другото. Аз не съм експерт в областта, но пък колко трябва да бъде гаранцията на един такъв участък...

Арх. Иван Шишков:  За съжаление, гаранцията, по която, която е документално в момента е 5 или 7 г. За съжаление...

Водещ: Някои електроуреди имат по-голяма гаранция.

Арх. Иван Шишков: Но те буквално се разпадат, в момента, в който свърши гаранцията, започват тези проблеми.

Водещ: Случайно.

Арх. Иван Шишков: Това е изключително голям проблем. Да.

Водещ: Незаконното строителство Споменахте го. Ние с вас винаги за това си говорим. И аз продължавам да се изумявам. Държавата да строи незаконно, после се чуди как да го узаконява.

Арх. Иван Шишков: Спомняте ли си последния път като бях при вас, показахте язовир Тополово 2?

Водещ: Да.

Арх. Иван Шишков: Аз бях лично.

Водещ: И?

Арх. Иван Шишков: И какво установих? Установих, първо, авария на незаконен строеж. Тоест имало е строителство без строителни книжа, на което се е случило авария.

Водещ: Авария на незаконен строеж.

Арх. Иван Шишков: Точно. Другото обаче, което установих, установих и това съм го установил вчера, защото поръчах геодезическо заснемане – оказа се, че част от съоръжението, което е изградено в новата си част е излязло извън обхвата на язовира и е в частни имоти. Тоест незаконното строителство довежда не само до нерегламентирано строителство, за което ние не знаем изобщо качеството на това строителство, а на всичкото отгоре незаконното строителство в един момент ни създава и допълнителни юридически проблеми. Продължавам, защото на същия ден, когато бях на проверката на язовир Тополово, бях и на проверка на пътя Югово – Лъки. Този път, който е разширен, забележете, с 1-1,5 м, без строителни книжа. Тоест пътят е разширен, скалата буквално е разбита. Скалата в момента се търкаля, тоест парчета от скалата се търкалят всеки ден по пътя.

Водещ: Кой е взел това решение?

Арх. Иван Шишков: Разбира се, това решение е взето 2019 – 2020 г., най-вероятно бившето ръководство на АПИ в този период. Ето това е начинът, по който си говори... И точно тогава, когато пътувах и виждах наистина пътя, защото ние виждаме един асфалт и той ни наподобява - разбира се, всичко е наред. Само че освен асфалта ние имаме неукрепена, неукрепена скала, която пада всеки ден по пътя. Тогава имайте предвид, че аз казах, че на този път му трябва каменопочистване, а не снегопочистване. Този път се чисти по два пъти на ден, се чисти от падналите камъни. Ето това се е случило по този начин.

Водещ: Само че ако гражданина Георги Петров от село Долно Нанагорнище си построи една постройка незаконна, ще дойде някой и ще каже – тя е незаконна и трябва да се събори, нали така?

Арх. Иван Шишков: Точно така, да.

Водещ: А тук само говорим за проверки. След тях какво следва – първо, ще се разрушават магистрали и пътища? Абсурдно звучи.

Арх. Иван Шишков: Не, не

Водещ: Второ, който е взел тези незаконни разрешения, издал, как да кажа е започнал процедура – какво следва с тези хора, къде са те сега, някой търси ли им отговорност?

Арх. Иван Шишков: Цялата преписка във връзка с това, че имаме такъв мащаб на незаконно строителство, веднъж бях казал, че имаме възложено незаконно, тоест изпълнено и възложено за над 1 млрд. лв. незаконно строителство, цялата преписка също в момента е в МВР. За съжаление, нашето министерство в момента се наложи да работим изключително тясно с МВР, защото всички тези проблеми, вярвайте ми, аз няма да ги оставя в чекмеджето. Всичките тези проблеми, освен че ги споделям чрез вас на българските граждани, всичките тези проблеми, разбира се, отиват там, където трябва да отидат.

Водещ: Да не пропуснем някой проблем обаче?

Арх. Иван Шишков: Ще ви дам един много прост проблем, за тези пътища, за които са направени основни ремонти под формата на текущи, за тях обаче, за 31 от тях е имало готови проекти за основен ремонт. Тоест имало е абсолютната възможност да бъдат издадени строителни книжа, да има надзор, да има строител за основен ремонт и да има въвеждане в експлоатация.

Водещ: Но?

Арх. Иван Шишков: Но не се е случило.

Водещ: Защо?

Арх. Иван Шишков: Резултатът... Не мога да знам. Най-вероятно други хора ще отговарят на друго място. Но резултатът от това е строителната бутафория, за която говорим. Изпълняват се части от пътя, определени части не се изпълняват, както казах за предишния път, включително и отводняване. На практика ние създаваме илюзията, че сме направили ремонти на пътищата и те след няколко години тези пътища вече в съвсем различно състояние. Затова държавата ни наистина е в един изключително тежък момент. И трябва да ви кажа, че когато първият служебен кабинет, тоест от тези два служебни кабинета започна да функционира, знаете, че имаше доста кризи, включително и интерконектора, тук сме си говорили и газа... Но знаете ли, че в действителност аз тогава общо взето не исках наистина да коментирам в какво състояние очаквам, че ще намеря пътищата. Защото не исках да наслагвам психологическо напрежение върху хората в България, да насложа психологическото напрежение, че и пътища са в това лошо състояние. Сега, разбира се, обаче малко по-малко ние казваме истината, обаче я казваме, докато започваме и да оправяме част от тези проблеми. В момента знаете, че течат конкурси за новите поръчки за ремонти на пътищата, но те ще бъдат не само текущи ремонти, а ще бъдат текущи с елементи на основни, за да недопускаме това незаконно строителство, което за съжаление се е вихрило в годините назад.

Водещ: Някога всичко това, което казвате, щеше да звучи скандално, а сам казвате – вече ни изглежда нормално, някак си не е чак толкова неочаквано.

Арх. Иван Шишков: Не, не ми изглежда нормално. На мен не ми изглежда нормално. За съжаление, разбира се, не трябва да се примиряваме с това, трябва да намерим обаче и начин да излезем от ситуацията. Което впрочем правим. Защото не е въпрос само да кажем колко е лошо. Въпросът е и да излезем от ситуацията в това, в това наследство.

Водещ: Като говорим за строителство. Виолета Комитова беше тук, също знаете служебен министър на регионалното развитие. Тя каза дори за изградения, така, в кризата, водната криза водопровод между София – Перник, че бил незаконен. Вярно ли е това?

Арх. Иван Шишков: Ами, имайте предвид, че това, което госпожа Комитова каза, почти се препокрива с всичко това, което си говорим. И то не е случайно. Защото ...

Водещ: Тя започна едни проверки.

Арх. Иван Шишков: Ние двамата с нея, аз бях в нейния екип...

Водещ: Точно така.

Арх. Иван Шишков: Ние двамата с нея буквално попаднахме на всичко това, което в момента продължава да се говори в обществото. Нашият шок беше наистина страшен. Шокът от това, че са раздадени милиарди на нещо, на което няма проекти, шокът от това, че се строи незаконно.

Водещ: Водопроводът такъв ли е наистина?

Арх. Иван Шишков: Водопроводът в Перник е такъв. Някой коментира, че той трябва да мине под формата на авариен ремонт. За мене водопроводът на Перник е политическа авария. Тоест, разбира се, няма да го премахнем и няма да го съборим. Но на практика всички знаете, че водата на Перник навремето, тоест кризата цялата с водата на Перник беше от това, от недалновидно управление на самия язовир.

Водещ: Той използва ли се този водопровод?

Арх. Иван Шишков: Не, в момента не се използва.

Водещ: Не се използва. Той е като за резервен вариант ...

Арх. Иван Шишков: Той е като за резервен. Но продължава да няма строителни книжа. Продължава, когато са го правили…

Водещ: Ще има ли такива?

Арх. Иван Шишков: Ами, тези, които са го правили, ако твърдят, че е авариен ремонт, те трябва във времето на аварийното строителство на това съоръжение, те е трябвало да направят необходимите строителни книжа, които към този момент поне никой не ги е представил. Затова казвам, никой няма да го събори, както между другото не считам, че трябва да съборим и пътищата, за които говорим. За това бях предложил тази търпимост. Имайте предвид, че мисля, че в това студио пък предишния път, когато бях, си спомняте, че говорихме включително и за тол системата.

Водещ: Тол системата. Какво стана с тол системата?

Арх. Иван Шишков: Оказа се следното, че около 300 рамки, които имаме на тол системата, рамките са законни, самите камери са законни, обаче връзките към тях се оказаха, че от 300 връзки имаме не повече от 70 имат разрешение за строеж. Всички тези ... Ами, най-вероятно и те ще отидат в прокуратурата в полицията. Защото там също са харчени европейски пари. Тоест в момента...

Водещ: А, европейската прокуратура и с това да се занимава.

Арх. Иван Шишков: Ами, най-вероятно ще започне да се занимава с това. Нали разбирате за какъв мащаб на незаконно строителство става въпрос.

Водещ: Чак се притеснявам да не продължавам с въпросите, защото ще кажете ... Северната скоростна тангента в София ще проверявате. Там защо ще проверявате, какво?

Арх. Иван Шишков: По същата причина. Тоест ние ще проверим наистина всички магистрали за които, и пътища, които считаме, че може да имат проблем, за да знаем, ако ще трябва да се предвиждат основни ремонти…

Водещ: Но имате ли някакво съмнение за Северната скоростна тангента или...

Арх. Иван Шишков: Аз мисля, че всички сме минавали от там и никой не очаква наистина да няма никакъв проблем. Имайте предвид, че на част от проверките очаквах, че ще излязат по-добри резултати, включително и на бройката на Хемус не очаквах, че проблемите ще бъдат чак такива и че Хемус ще е шампионът. Ще видим дали ...

Водещ: Хемус е показател. Между другото, строи ли се нещо там, ще се строи ли нещо там скоро, защото видяхме, че ...

Арх. Иван Шишков: По Хемус, да, по Хемус ситуацията е такава - в първи, втори и трети лот строителите са длъжни да продължават да строят. Те имат договори, имат фронт за работа, държавата не е неизправната страна. Разбира се, те имат претенции за това да бъдат индексирани цените. Такава индексация не е предвидена по договорите.

Водещ: Тя, индексацията е тема по принцип за фирмите. Предлагате вие едно, те искат друго.

Арх. Иван Шишков: Случаят е съвсем различен обаче, защото те са взели огромни аванси. Това, което аз искам от тях е да се изработят големите аванси, които са взели. Включително същия разговор водим и 5 и 6 лот, защото ме попитахте за Хемус. Водим същите такива разговори фирмите да бъдат така любезни да я построят в рамките на тези аванси, които са получили, да ги построят по старите пари. Тоест да може интересът на държавата да бъде защитен... онова говорене, което ставаше преди години как колко било смислено да се дават авансите напред, за да бъде защитен интересът на държавата, сега нека фирмите да го покажат, тоест да построят в рамките на техните аванси, да построят без индексация дотук строителството. И оттам-нататък, разбира се, могат да претендират за някаква индексация.

Водещ: Откровено казано ми се искаше да говорим за проекти, за нещата, които ще се правят.

Арх. Иван Шишков: Да, има много проекти, много неща се правят.

Водещ: Свърши ни времето. Може би нещо, което считате за най-важно? Ще го продължим очевидно ...

Арх. Иван Шишков: Най-важно е, че може би до месец - месец и нещо ще започне строителство на последния лот на Европа. Това, което ще направя може би до месец - месец и половина - ще пуснем в експлоатация 7 км от скоростния път, който е от Ботевград към Мездра. Там в момента сме в напреднала фаза, обхода на Новачене да бъде пуснат. Знаете, че там има много тежки катастрофи. Това, което ще направим, т.е. което в момент се прави, вече има готов проект за свлачището на Струма, което е след Благоевград. Може би до седмица-две ще започне реалното изпълнение на укрепване на свлачището. Още повече, знаете, че съм одобрил, защото говорихме за Хемус, одобрих и 9 лот като ПУП на Хемус. Така че успоредно с всичко това, което в негативен план говорим, и затова ви казах ...

Водещ: Но вече всичко е законно, нали? Правите всичко както трябва и няма да има липсващ асфалт?

Арх. Иван Шишков: Ами,  надявам се да не липсва. Асфалт би трябвало да не липсва. Но ще бъдат правени проверки такива, каквито трябва да бъдат.

Водещ: Добре. Благодаря ви много, министър Шишков. И за концесиите ще трябва да си говорим.

Арх. Иван Шишков: За концесиите – изключително важна тема. Имайте предвид...

Водещ: Последно изречение, моля ви.

Арх. Иван Шишков: Да. Имайте предвид, че ако ние дадем част от магистралите на концесии, освен че ще може да изградим всичките магистрали, ще си гарантираме много по-добро качество.

Водещ: Но ние знаем какво значат концесии като думичка в нашата страна.

Арх. Иван Шишков: Ами, ние, за съжаление, вече знаем и какво означава качествено строителство.

Водещ: Да, за съжаление.

Арх. Иван Шишков: Така че, за да повишим качеството на строителството, да имаме всичките магистрали, трябва да променим начина, по който ги строим.

Водещ: Благодаря ви много за този разговор.

 

Цялото интервю на министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков за БНТ, „Денят започва“, може да гледате тук.

 

 

mrrb