Министър Шишков: Магистрала „Европа“ е пътят на костенурката

Министър Шишков: Магистрала „Европа“ е пътят на костенурката

16 октомври 2022 | 20:32

Водещ: Здравейте. Започва „Защо, г-н министър?”. Следващите 20 мин. нашите въпроси са към служебния министър на регионалното развитие и благоустройството  Иван Шишков. Добър вечер.

Иван Шишков: Добър вечер.

Водещ: Днес чували ли сте се с президента?

Иван Шишков: С президента не.

Водещ: Чували ли сте се с министъра на отбраната днес, Димитър Стоянов?

Иван Шишков: Не.

Водещ: А с вашия заместник, Захари Христов?

Иван Шишков: Не.

Водещ: Не ви ли интересува какво имат да ви кажат те по твърденията на бившия шеф на КАТ Богдан Милчев, който разказа, че в присъствието на Димитър Стоянов и президента човек от фирма, строителна е разказал как му е искан подкуп от вашия заместник, Захари Христов?

Иван Шишков: Тази тема съм я чувал преди това от бивш служител на МРРБ, Тодор Стоянов, съм я чувал да я коментира в други студия. Аз бих казал, че това звучи като „една жена каза на пазара”. Но все пак, за да има малка конкретика, мога да ви кажа малко пазарна информация, от пазара. Тя е свързана с това, че Тодор Стоянов, който беше бивш служител на МРРБ, момент само ще ви кажа, е с отнет достъп до класифицирана информация и този човек затова беше освободен от министерството. Разбирате, че неговите твърдения най-малко могат да притеснят и да повлияят върху каквото и да било поне като решение на МРРБ.

Водещ: Само да уточним, този човек беше посоченият като източника на информацията. Кога беше освободен от длъжност?

Иван Шишков: Аз го освободих, когато станах министър на регионалното развитие, поради това, че той към момента, в който станах министър на регионалното развитие, нямаше достъп до класифицирана информация. Би трябвало директорът на дирекция „Държавна собственост“ да има такъв достъп. Това естествено е много смущаващо. Така че оттук-нататък мисля, че всичките разговори в посока това, което той може да каже, пък евентуално и да разкаже на други хора, които пък да ги разказват в студиото, разбирате, че влизаме в един разговор, който на практика няма как. Ние нямаме тема на разговор в тази посока.

Водещ: Само да върнем разговора в това – представител конкретен, на конкретна строителна фирма давал ли е такава информация на президента?

Иван Шишков: Ама аз нямам никаква представа. Изобщо никой не е коментирал това. Единственият човек, който го коментира е лицето Тодор Стоянов. И сутринта разбрах, че го е коментирал Богдан Милчев. Нищо повече. Аз няма как да знам такова нещо.

Водещ: Знаете ли коя е фирмата?

Иван Шишков: Не, нищо не знам.

Водещ: А имате ли необходимост от проверка, за да се изясни тази фактология?

Иван Шишков: Аз пак ви казах кой е човекът, който разпространява тази лъжлива информация.

Водещ: Смятате, че е лъжлива. Но не сте питали президента, Димитър Стоянов дали е имало такава среща и дали е имало такъв сигнал?

Иван Шишков: Не, няма защо да ги питам. Аз мисля, че ако е имало някакъв проблем изобщо, този проблем е могло да си говорим преди два месеца.

Водещ: Вашият заместник, Захари Христов, кой го избра да бъде на поста сега?

Иван Шишков: Аз съм му предложил. Това, което знаете, че той е работил в предишния служебен кабинет. Аз съм работил с него – бях първо съветник, после бях зам.-министър в друг ресор. Но работих в близост с АПИ. Този човек считах към момента, когато го предложих за зам.-министър, че може да свърши добре тази работа. И към този момент считам, че я върши добре. Дори според мен това, че има атаки към него, може би има атаки от среди, които не са доволни от начина, по който работим. Образно казано не са доволни, защото сме засегнали нечий интереси.

Водещ: За да сложим точка, проверка нямате необходимост да бъде възлагана по тези твърдения?

Иван Шишков: Вижте, проверка по принцип на такива твърдения, ако някой трябва да прави проверка, това са съвсем различни институции. Казвам ви – на принципа „една жена каза на пазара”, не искам да го коментирам. И общо нещо, разбира се, че е изключително трудно да опровергаеш нещо, което не се е случило.

Водещ: Дали се е случило или не, и вие казвате, са въпроси към прокуратурата в случая.

Иван Шишков: Всеки може да каже нещо, нали ме разбирате.

Водещ: Тънкият асфалт на АМ „„Тракия“ “ – какво открихте там?

Иван Шишков: На АМ „„Тракия“ “ направихме проверка, съвместно с МВР на два от лотовете – лот 2 и лот 3. Това, което установихме, че и в двата лота, за съжаление, част от асфалта, включително и от цялото пътно легло, което трябва да е като дебелина, липсват.

Водещ: Как го установихте?

Иван Шишков: Направени са проверки – веднъж с, ето, пробата, която е взета от асфалта, ето това е пробата. Асфалтът трябва да бъде 220 мм, асфалтът, които са взети на различните проби, на различните участъци, варират между 190 и 200 мм. Тоест имаме загуба на общо взето, разбирате, около 20-30 мм имаме в общия слой. Това, което е в първия слой, ето това, което виждате, това е износващият слой – той трябва да бъде 4 см. Този износващ слой беше от 32 до 34 мм, дори на места имаше и 30 мм, от различните ядки, които бяха взети.

Водещ: Тоест с половин сантиметър и повече по-малко? Това възможно ли е да се дължи на износване

Иван Шишков: Износването може да е толкова минимално, че просто не може да коментираме в тези граници, в които липсва във времето.

Водещ: Сега, това, което ми показвате, може ли да служи като доказателство в едно производство?

Иван Шишков: Най-вероятно да. Това могат да го кажат повече специалистите от МВР. Това, което искам обаче да кажа, че освен, че проверката беше направена съвместно с МВР…

Водещ: А има ли необходимост тези ваши изводи да бъдат доказани в лаборатория преди да служат като доказателства?

Иван Шишков: Те в момента са преглеждани в лаборатория. Имайте предвид, че след около една седмица, до 10 дена ще имаме включително резултати от лабораторията за качеството на вложените материали. Защото имаме съмнения, че включително качеството на вложените материали не е добро. Имаме сериозно овлажняване в земната основа, което може би е по-притеснително от това, че част от асфалта липсва. Искам да ви кажа, че за АМ „Тракия“ , в третия лот, който е от Нова Загора до Ямбол, колегите от АПИ още март месец са установили, че лотът започва да става в лошо състояние. Била е предвидена точно такава проверка. Не е била направена, защото е дошъл летният сезон. Поне такива са коментарите. Институцията, която следваше да я направи, съвместно с МВР я направи, само че направихме проверките и за двата лота. Това, което установихме като резултати, че този лот, който е от Нова Загора до Ямбол, там има по-голяма загуба образно казано на материал, тоест имаме по-голям недостиг на материал и наистина този лот е в по-лошо състояние. Очевидно е, че колкото повече материал е спестен, толкова по-бързо се амортизира магистралата.

Водещ: Тоест има и видими нарушения на пътната настилка?

Иван Шишков: Мисля, че всичките го виждаме. Така че този участък със сигурност ще трябва да бъде направен ремонт. Смисълът да бъде направена тази проверка не е само ПР акция, както едва ли не бяхме упрекнати, че го правим. Основният смисъл на акцията и на тази проверка е да можем да установим какъв ремонт трябва да направим, тоест начина на ремонта – основен или текущ, по какъв начин, с каква технология трябва да бъде направен.

Водещ: И, основен или текущ?

Иван Шишков: Нещата, тъй като още не са излезли лабораторните изследвания, съвсем, така, на първо четене мога да ви кажа, че най-вероятно нещата отиват към основен ремонт.

Водещ: Колко ще струва този основен ремонт?

Иван Шишков: Това не мога да ви кажа към днешна дата, тъй като трябва да се определи най-добрата технология. Така че този ремонт, който бъде направен, да гарантира заздравяване, включително земната основа.

Водещ: За колко километра от участъка става въпрос?

Иван Шишков: Става въпрос за целия участък. Мисля, че беше към 30 км някъде.

Водещ: Тоест около 30 км ще им трябва основен ремонт според предварителните очаквания?

Иван Шишков: Да, и за съжаление най-вероятно пък след още една година ще стигнем до основен ремонт и на другия участък, който е от Нова Загора до Стара Загора.

Водещ: Ама тези участъци не са ли на финала на своя експлоатационен период така или иначе?

Иван Шишков: Те не са на финала на експлоатационния си период. Тези участъци, ако бяха направени без тези липси на асфалт, включително и на земна основа, най-вероятно щяха да изкарат може би още 4-5 г.

Водещ: Сега, за да разграничим дали беше повече ПР акция, отколкото наистина осъществяване на някакъв контрол, може ли да ни кажете – има ли образувано досъдебно производство?

Иван Шишков: Към този момент не може да има, поради това, че не е излязла все още лабораторните изследвания. Имайте предвид, че това колегите от МВР, след като се запознаят с абсолютно цялата проверка, тяхно, фактически техен ангажимент е и тяхна инициатива е да го направят.

Водещ: Сигналът до прокуратурата?

Иван Шишков: Сигналът до прокуратурата ще го направи МВР. Неслучайно сме направили съвместна проверка с МВР. Тоест аз мога да ви коментирам техническата част на нещата, поради това, че проверката е съвместна с МВР. Съвсем логично е водещата страна на тема търсене на наказателна отговорност или каквото и да било, ще бъде на страната на МВР. Мисля, че го разбирате, че е ясно.

Водещ: А не трябваше ли, след като излязат резултатите, когато може наистина да се говори за доказани нарушения?

Иван Шишков: Те и в момента има нарушения, които са абсолютно ясни.

Водещ: Кои са отговорните в такъв случай за тези нарушения?

Иван Шишков: Отговорните са надзора, със сигурност. Отговорни са, разбира се, ако е имало хора, които са отговаряли за инвеститорския контрол, донякъде, разбира се, строителят. Но трябва да ви кажа, че като направих един много задълбочен анализ, защото се опитах да разбера къде куца целият процес при проектирането и строителство на пътища в България, включително АПИ, която винаги е най-очернената като институция и започнах да стигам до едно мнение, че може би най-важното е било начинът, по който е възлагано строителство, начинът, по който е контролирано. Тоест това зависи образно казано от управителите на целия този процес, от възложителя. Ние в момента седем месеца говорихме за фирми, които са лоши, които са крадливи, говорихме за лошите служители в АПИ, в министерството. Разбирате какъв огромен кръг от участници в строителството, от хора, които се занимават с този процес, всичките ги очерняхме, а в действителност би трябвало да стане ясно, че целият процес има един основен проблем и той, основният проблем е как изобщо е координиран, как е организиран целият процес. И ние в момента страдаме от този процес. Имайте предвид, че в АПИ се оказа, че няма отдел основно, който се занимава с основни ремонти. Темата седем месеца, която беше в предишния кабинет, се оказа, че в агенцията, която трябва да се занимава с кое да е текущ, кое да е основен ремонт, там няма отдел, който се занимава с основните ремонти. Всичко буквално минава като текущи ремонти. Страшен проблем.

Водещ: Страшен проблем е, така е. Само че от това, което вие сте открили, то е загубил отдавна, г-н министър, преди толкова време, преди толкова години са се случили тези нарушения. И от тук, кой ще понесе отговорност, ако чисто юридически са загубили давност извършените действия?

Иван Шишков: За мен като регионален министър е важно какво сме открили, не за да се търси наказателна отговорност, а за да знаем как да го поправим. Веднъж как да го поправим като ремонтни действия и втори път, какво трябва да се направи, да предложим на обществото, да предложим на следващото управление, да предложим какво трябва да се направи, че да не се случва повече това.

Водещ: Избрахте да проверявате път, който е вече извън гаранция, вместо пътища, които се строят сега или са завършени наскоро и все още са в гаранция. Защо, г-н министър?

Иван Шишков: Избрахме този път поради причината, която ви казах, че той най-вероятно, както разбираме, се нуждае спешно от ремонт. Основното нещо е, че ние трябва да установим този път като се нуждае от ремонт – какъв ремонт и как да го направим. Пътищата, които в момента се строят, включително и част от магистралите, знаете, за които много широко се говори, част от тях дори още няма положен асфалт. Тоест ние в момента не сме на етап, в който да можем да направим окончателни проверки на тези пътища. Нали разбирате, че ако на тези пътища направим проверка, при положение, че те нито са сертифицирани, нито някой е поискал да бъде плащано за този асфалт, който може би някъде частично са сложили… На АМ „Хемус“ имайте предвид, че на втори лот няма никакъв асфалт, на трети лот съм прави проверка – не съм виждал асфалт, на първи лот има много малко асфалт…

Водещ: Но Ябланица – Боаза, обходният път на Габрово при Чирпан – защо не проверявате тези отсечки, които са в гаранция?

Иван Шишков: Веднага ще ви отговоря. Не знам дали сте чули всичките внимателни, министър Демерджиев каза, че това е първата, но не е последната проверка. Тоест от анализа на първата проверка най-вероятно ще направим един сериозен анализ и ще започнем да правим още проверки. Тоест това не е единствената проверка и да ви отговаря, че това е единствената и няма да има повече. Изчакайте, ще има.

Водещ: Магистрала „Европа“ ще проверите ли?

Иван Шишков: АМ Европа със сигурност ще го проверим, защото все пак има един лот, който е завършен. За съжаление, АМ „Европа“ има много тежки проблеми. Имайте предвид, че  подробният устройствен план на АМ „Европа“ е одобрен през 2014 г. Това почти се превръща в пътя на костенурката. Нали разбирате, от 2014 г. до днешна дата имаме в средата един построен лот, който бихме го проверили без никакъв проблем, имаме един лот, който се строи, който се строи бавно и мъчително, измъчва абсолютно всички. Искам да ви кажа, че на този лот имаше пропуски, включително и в проекта, имаше пропуски в подробния устройствен план. Аз лично одобрих преди около десетина дена едно изменение в подробния устройствен план, защото имаше проблем с придвижването на осветлението на пътните възли. Това също е един от много тежките и мъчителни процеси. Най-големият проблем – АМ „Европа“ обаче е участък от София до Сливница.

Водещ: Какъв му е проблемът?

Иван Шишков: Защото той трябва да бъде завършен до края на 2023 г. В края на миналия служебен кабинет бях установил проблемите, имаше включително и проблем с кмета на Костинброд, като определено негово изискване. За съжаление, седем месеца нищо не се беше случило. В тези два месеца одобрих ПУП, преди това сключих споразумение с кмета на Костинброд, за да изчистим проблема. За съжаление обаче, тези седем месеца могат да се окажат фатални, да загубим част от европейските пари.

Водещ: Ще се построи ли тази магистрала до края на 2023?

Иван Шишков: Да, със сигурност ще се построи. Не, до 2023 г. този участък много трудно може да бъде завършен. Имайте предвид, че в момента предстои ударни отчуждаване на този участък. Но колкото и да е ударно, колкото и да са готови проектите и да се издаде решение за строеж, ние ще изпаднем в една техническа невъзможност да построим магистралата. Проблемът е в това, което си говорим, че се забавяме с проектирането, че проектираме некачествено, накрая рикошира върху сроковете и върху това, че хората наистина се измъчват да се придвижват.

Водещ: Добре. Продължаваме напред със съдбата на другите пътища и проблемите по тях. Моля ви за много кратки отговори на следващите въпроси. Възлагали ли сте ремонти и поддръжка на пътища, откакто вие сте на власт?

Иван Шишков: Значи, ремонти на пътища са възлагани от предишния редовен кабинет. Поради това, че те възложиха връзка с удължаването на договорите. Удължаването на договорите ги направи предишния кабинет и възложи тези поддръжка на пътища. В предишния служебен кабинет ние пак бяхме намерили възлагания от предишен кабинет. Тоест на практика двата служебни кабинета сме се занимавали с възлагане единствено и само на две зимни почиствания. Важно е да го кажа - миналото зимно почистване и това, което също ще бъде гарантирано. Тоест това, което сме направили е зимното почистване, което да гарантираме в момента.

Водещ: Текущи действия по поддръжка на пътища не сте възлагали?

Иван Шишков: Текущи действия…

Водещ: Защото не са обявени на сайта ви. И от там произхода критика, че не могат да бъдат следени.

Иван Шишков: Не сме обявявали. Имаше разговори в тази посока да бъдат качени. Но това са обявените старите, а не тези, които сме възлагали в момента. Нали, разбира се, се извършва поддръжка на пътищата. Но тя е по възлагания, които са правени преди нас. Казах ви го много ясно.

Водещ: Спряхте, но не прекратихте обществените поръчки за 2,3 млрд. Защо, г-н министър?

Иван Шишков: Искате да кажете тези за трите години за поддържането. Ще ги прекратим и ще направим нови. Не сме ги прекратили, защото искахме да говорим веднъж с бранша, втори път да направим сериозна юридическа обосновка и още повече, че освен това, след като ги прекратим, искаме да знаем какво трябва да направим точно. Знаем и ще ви го кажа. Ще направим поръчки за основни и текущи ремонти. Защото до този момент основните ремонти ги нямаше в нито една поръчка. Тоест принципът, на който ще бъдат възлагани поръчките…

Водещ: Кога ще сте готови с новите принципи, по които ще бъдат възлагани?

Иван Шишков: Новите принципи мога да кажа, че поне като принципи сме готови. Най-вероятно до края на другата седмица ще бъдем съвсем изчистили като технология и ще пристъпим към действия в тази посока, включително имахме дълъг разговор два пъти с Камарата на строителите, това беше миналия четвъртък и по-миналия четвъртък, за да уточним определени неща. Защото аз считам, че браншът също разбра, че трябва да работи по нов начин. Тоест трябва да е ясно кой е основен, кой е текущ ремонт, да са ясни правилата и да могат всички да работят по едни нови и ясни правила. Това, което опитах да кажа – проблемите, които намерихме, се опитваме да ги коригираме, за да ги направим така, че повече да не се случват.

Водещ: С една дума – от следващата година гарантирана ли е поддръжката на пътищата, от пролетта на 2023 г.?

Иван Шишков: Да, ще го направим и то ще го направим така, че да има и текущи, и основни ремонти. Защото основният проблем е, че когато се правят само текущи ремонти, гаранцията е много по-малка, няма надзор и се случва това, за което си говорим непрекъснато.

 

Регионалният министър в интервю за предаването „Защо, господин министър?“ на БТВ -  https://www.btv.bg/shows/zashto-gospodin-ministar/videos/zashto-gospodin-ministar-gost-e-ivan-shishkov.html

 

mrrb